| کد مطلب: ۱۱۳۰۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از اظهارات معاونت زنان دولت سیزدهم

دختر خزعلی هم غریبه بود!

آرمان ملی- مطهره شفیعی: زنان کابینه دولت سیزدهم فعال شده‌اند البته پس از پایان آن دولت مانند سکینه پاد که پس از مدت‌ها به افشاگری درباره آنچه گذشت که در دولت سیزدهم درباره نحوه مواجهه با خودش و سایرین رخ داده بود؛ مانند اینکه گفت: «هر توئیتی می‌زدم قطعا تماس داشتم، تماس از داخل دولت» یا «آنها که به ظاهر حزب‌اللهی هستند بسیار اذیتم کردند و حتی فحش‌هایی به من دادند».

دختر خزعلی هم غریبه بود!

دیروزهم انسیه خزعلی که معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم است به افشاگری پرداخت، البته خزعلی به موضوعات با اهمیتی پرداخت که قابل تامل بود به‌ویژه در حوزه حجاب. 

 «دیده‌بان ایران» از خزعلی سوال کرد «خیلی‌ها اعتقاد دارند نوع برخورد گشت ارشاد با مساله حجاب و بی‌حجابی، بستگی به دولتی دارد که رأس کار هست؛ یعنی مثلا در دولت آقای خاتمی به یک شیوه برخورد می‌شود و در دولت آقای احمدی‌نژاد به شیوه‌ای دیگر؛ شما به این مساله اعتقاد دارید؟ » که او چنین پاسخ داد: «به هر حال موثر است. چون وزیر کشور و زیرمجموعه‌اش هستند که می‌توانند درباره نوع روش‌ها تصمیم‌گیری کنند. یعنی سلوکی را که زیرمجموعه می‌تواند در این زمینه داشته باشد، با دستور وزیر کشور مشخص می‌شود. » وی در مواجهه با اینکه یعنی با دستور وزیر کشور در هر دولتی، نوع برخورد متفاوت می‌شود؟ اظهارداشت: «به هر حال موثر است چه کسی وزیر کشور باشد، ممکن است در کل مساله تاثیرگذار نباشد، ولی در نوع برخورد موثر است.»

*زنان را راه ندادند

یکی از موضوعات مهمی که خزعلی بدان اشاره کرد عدم دعوت از او در جایگاه معاونت زنان ریاست جمهوری به جلساتی بود که در وزارت کشور با موضوع حجاب مانند برخورد با بی‌حجابی در مترو برگزار شده بود. از خزعلی سوال شد« یکی از مسائلی که در دولت سیزدهم مطرح بود، بحث حجاب‌بان در متروها بود. وزیر محترم کشور همیشه اذعان می‌داشت که ما حجاب‌بان نداریم، ولی ما بعضا مشاهده کرده‌ایم که تعدادی از خانم‌ها در مترو تذکر حجاب می‌دهند، آیا چنین چیزی وجود دارد یا نه؟ » وی پاسخ داد: «تا جایی‌که من می‌دانم، به ما گفتند نیروهای مردمی هستند که چنین برنامه‌هایی را اداره می‌کنند. خیلی از نیروهای مردمی در بخش‌های مختلف، در پارک‌ها و در محیط‌های مختلف هستند.» وی در واکنش به اینکه پس چرا نوع پوشش آن‌ها یکسان است و آدم احساس می‌کند که هماهنگ‌شده هستند؟ توضیح داد: «این را باید از وزارت کشور بپرسید. البته ما را در جلسات حجاب وزارت کشور دعوتمان هم نمی‌کردند و بیشتر آقایان برای خانم‌ها تصمیم می‌گرفتند و معمولا کارگروه مربوطه هیچ عضو خانمی هم نداشت. در آنجا ما چند بار هم اعتراض کردیم و شنیدم یکی دو بار در این جلسات، دست آخر خانم‌ها را هم دعوت کردند.» خزعلی در پاسخ به اینکه آیا خانم‌هایی که در مترو تذکر حجاب می‌دهند، می‌توانند مانع ورود خانم‌های بدحجاب و بی‌حجاب به متروها شوند؟  اظهار داشت: «احتمالا می‌توانند و لابد مجوز دارند که این کار را انجام می‌دهند. بله احتمالا مجوز گرفته‌اند.» خزعلی همچنین در واکنش به اینکه «شما یک جمله دارید که گفتید برابری ظلم به زنان است، نظرتان در این باره چیست؟» تصریح کرد: ما به عدالت معتقد هستیم، به‌دلیل شرایط ویژه‌ای که زنان دارند، هم از نظر جسمی و هم از نظر مسئولیت‌های متنوعی که دارند برابری می‌تواند ظلم باشد، این برابری یکبار بیشتر روی دوش زنان و تحمیل مردگونه بودن به زنان است.

*عصبانیت کیهان از انسیه خزعلی

خزعلی البته به‌خاطر مواضع آرامش در بحث حجاب مورد انتقاد اصولگرایان تندرو قرار گرفته است. مانند زمانی‌که برخی از طرح مشترکی میان دولت و قوه قضائیه برای حجاب خبر می‌دادند و کیهان نوشت: «خواهر گرانقدرمان خانم دکتر خزعلی معاون رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، دخالت دولت در این طرح را با تلویحی نزدیک به تصریح رد کرده است و در پاسخ به اینکه آیا بازگشت گشت‌های مربوط به حجاب دستور رئیس‌جمهور بوده است؟ می‌فرمایند: چنین چیزی نشنیده‌ام، از مسئولان وزارت کشور بپرسید !ممکن است خانم خزعلی بگویند پلیس ضابط قوه قضائیه است که باید عرض کرد، اولا پلیس تحت امر وزارت کشور است و وزارت کشور بخشی از دولت است و ثانیا این تصمیم به طور مشترک و مستقیم از سوی دو قوه مجریه و قضائیه اتخاذ شده است و نباید از سوی برخی از اعضای دولت در انجام آن تردید ایجاد شود.»

*کبری و سیاست حجاب

بدون شک انسیه خزعلی را نمی‌توان مدافع حجاب انتخابی دانست، اما برخلاف خواهرش کبری از جملات تند درباره حجاب خودداری می‌کند و سعی دارد فضا را آرام نگه دارد. کبری خزعلی اما چنین نیست و پیش از این گفته بود: «در حوزه‌ عمل، معنا ندارد که گفته شود اگر فرد به قانون یقین داشت و تمایل پیدا کرد، قانون را اجرا کند. حجاب، قانون اسلام و کشور ماست و این پذیرفته شده نیست که چون کسی قانون را باور ندارد، با استدلال لا اکراه فی الدین، قانون را زیر پا بگذارد، تخلف کند، تقلب کند، دزدی کند، دروغ بگوید و بعد بگوید نمی‌توانیم زیر بار زور برویم!» او یکباره از بحث حجاب به لائیک می‌رسد و چنین تفسیر کرده است: «حجاب یک حق فردی، خانوادگی، اجتماعی و بالاتر از همه، حق‌الله است و این حق‌الله ابعاد مختلفی دارد. از سوی دیگر وظیفه‌ حکومت اسلامی پس از استقرار برپایی نماز، دریافت زکات، امر به معروف و نهی از منکر است به‌عنوان جزئی از وظایف ضروری یک حکومت اسلامی است و با توجه به اینکه متون دینی در توصیف اهل بیت(علیهما السلام) بیان می‌کنند که آن بزرگواران امر به معروف و نهی از منکر می‌کردند، حکومت اسلامی نمی‌تواند نسبت به رواج منکرات در جامعه بی‌تفاوت باشد و تنها در حکومت لائیک است که نسبت به منکر ممنوعیتی وجود ندارد و کسی نمی‌تواند به جمهوری اسلامی توصیه کند که لائیک باشد». کبری خزعلی بیش از همه در حوزه حجاب به مباحث سیاسی می‌پردازد و آن را ابزاری برای مخالفت با دولت  روحانی می‌کرد، مانند روزی که اظهارکرد: «در شرایط کنونی نیز اگر سبک زندگی غربی با نمونه‌هایی مانند سند ۲۰۳۰ که با القای شدید و به‌عنوان یک تعهد و قرارداد خواستار اجرای آن هستند، بتواند پیاده شود، بازهم مسلمانان درس عاشورا، درس فاطمه‌ زهرا(س) و درس زینب کبری را سرلوحه‌ خود قرار خواهند داد و می‌مانیم استقامت می‌کنیم، بیان می‌کنیم، تبیین می‌کنیم و جوانان را بیدار می‌کنیم  و جوانان ایرانی بنا بر فطرت الهی و به‌دلیل انس با تعالیم اهل بیت نبوی از دین خود دفاع خواهند کرد.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار