| کد مطلب: ۱۱۳۰۸۰۶
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» در گفت‌وگو با فریدون مجلسی تحول در سیاست خارجی را بررسی می‌کند؛

توجه به داخل برای چرخش چرخ‌ها

آرمان ملی- احسان اسقایی: دولت مسعود پزشکیان به‌عنوان دولتی که از آن توقع می‌رود که برای حل مسائل بزرگ کشور دست به کار شود تا چندی دیگر آغاز به کارخواهد کرد.

توجه به داخل برای چرخش چرخ‌ها

هرچند تا آغاز به کار کابینه چند هفته زمان باقی است، اما پزشکیان معاون اول خود را معرفی کرده و به‌نظر از اکنون باید شاهد پایه‌گذاری سیاست‌های کلی برای عبور از مشکلات باشیم. یکی از چالش‌هایی که در پیش‌روی دولت وجود دارد برخی مسائل در سیاست خارجی است و دولت باید بتواند به‌گونه‌ای سیاست‌های کلی نظام در این ارتباط را اجرایی کند که تحولات واقعی را در عرصه سیاست خارجی را شاهد باشیم. آرمان‌ملی برای بررسی  این موضوع با فریدون مجلسی، کارشناس سیاست خارجی به گفت‌وگو پرداخته است.

*اولویت منافع ملی باشد

فریدون مجلسی در ارتباط با لزوم تحول در سیاست خارجی گفت: دولت جدید باید بتواند سایر قوا را هم به این سمت بکشد که اولویت باید منافع داخلی باشد به‌طوری‌که برای مدتی برخی موضع‌گیری‌ها از شدت کمتری برخوردار شود. فارغ از دفاع از حقوق مردم فلسطین که از لحاظ اخلاقی، اجتماعی و حقوقی صحیح است و ما  وظیفه داریم از حقوق آنها حمایت کنیم.

*لزوم توجه به توسعه کشور

 مجلسی افزود: درکنار این نگاه اخلاقی باید توسعه کشورمان را هم در نظر بگیریم تا مردم ایران از منظر اقتصادی از کشورهای منطقه عقب نیفتند. ایران روزگاری ثروتمند‌ترین کشور منطقه بود و سرانه مردم سه برابر ترکیه بود و از عربستان و عراق و همه کشورهای آسیایی جلو‌تر بودیم. از این رو باید نگاه به داخل انداخت و این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد. در سیاست خارجی دولت باید منافع و صلاح توسعه کشور در نظر گرفته شود کما اینکه اگر اکنون ایران ثروتمند‌ترین کشور منطقه بود خود به خود قوی‌تر هم بودیم و در منازعات بین‌المللی هم بیشتر می‌توانستیم نقش داشته باشیم.

*به شتاب توسعه کشورهای اطراف توجه کنیم

این کارشناس بیان کرد: نگاهی به شتاب توسعه در کشورهای اطرافمان نشان می‌دهد برخی قدرت‌ها در اطراف ایران در حال سر برآوردن هستند. نمونه آن نیز جمهوری آذربایجان، عربستان و امارات‌متحده عربی است حتی عراق هم به‌شدت در حال توسعه زیرساخت‌های خود است ما باید ضریب توسعه این کشورها را با ضریب توسعه خود مقایسه کنیم. در این صورت با نگاه به داخل به سمت توسعه کشورمان از توسعه بیشتری برخوردار خواهیم شد.

*مردم زندگی روبه توسعه می‌خواهند

 فریدون مجلسی ادامه داد: باید دید که تا چه اندازه به این موارد توجه خواهد شد تا دولت آقای پزشکیان بتواند موفقیت‌هایی به دست آورد. اگر برخی چالش‌ها مانند تحریم به‌صورت درست حل و فصل نشود و برخی ترجیح دهند روند گذشته ادامه پیدا کند البته مردم ما می‌توانند مانند اکنون به زندگی خود ادامه دهند اما اگر مقصود پیشرفت با نگاه‌های جهانی است، باید به سیاست‌های بهتری را در نظر بگیریم. البته اکنون هم ما نمرده‌ایم اما وضعیتی که در شأن ملت ایران است اکنون وجود ندارد. دچار قطع برق می‌شویم، نیروی خدادادی خورشیدی در حال از بین‌رفتن است و چون پولی برای سرمایه‌گذاری نداریم از کنار آن عبور می‌کنیم. نیروی باد در بسیاری از نقاط ایران در حال وزش است اما چون نمی‌توانیم با سرمایه‌گذاری از آن استفاده کنیم عملا با چالش در حوزه انرژی روبه‌رو هستیم. در ایران به‌خوبی می‌توان صدها کیلومتر مربع کشت گلخانه‌ای ایجاد کرد البته اکنون کشت گلخانه‌ای داریم اما از تمام ظرفیت کشور در این زمینه به علت فقدان سرمایه استفاده نمی‌کنیم. از این منظر در آینده عقب خواهیم ماند. این موارد باعث می‌شود درجه رضایت مردم کاهش یابد و مردم نگران هستند و خواستار آن هستند که وضعیت ایران بهبود یابد و زندگی در شأن آنها در کشور ایجاد شود.

*باید اصلاحات کرد و تحریم را برداشت

 فریدون مجلسی در انتها تاکید کرد: بدون اصلاحات در سیاست خارجی و اصلاحات در ادبیات تندروها در داخل کشور و جلوگیری از هزینه‌کردهای کم‌سود، امکان موفقیت در نظام اقتصادی ایران وجود ندارد و منافع ما در یک جنگ فرسایشی(تحریم) که برای ما ایجاد شده است در حال از بین‌رفتن است و اگر دولت بخواهد این روند را تغییر دهد، باید کشورمان را از روند فرسایشی به علت تحریم‌ها نجات دهد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار