| کد مطلب: ۱۱۳۰۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد

آرش میلانی، عضو پیشین شورای شهر تهران در گفت‌وگو با آرمان ملی:

تالاب های اصلی کشور منشاء ریزگرد شده‌اند

آرمان ملی: همزمان افزایش دمای هوا در کشور و بالاگرفتن میزان آتش سوزی جنگل ها و مراتع شاهد رخدادهای مخرب زیست محیطی دیگر نظیر برخاستن ریزگردها و آلوده شدن هوای برخی مناطق و کلانشهرهایی نظیر مشهد هم هستیم.

تالاب های اصلی کشور منشاء ریزگرد شده‌اند

بحث ریزگردها و آلودگی هوا توسط آن ها موضوعی است که با یک کارشناس محیط زیست در کشور مطرح کرده ایم؛ تاریخچه و نحوه مواجه با آن ها خصوصا در دولت جدید که می رود تا مسئولان و متولیان زیست محیطی خود را معرفی کند.آرش میلانی، عضو پیشین شورای شهر تهران به ما می گوید که در حال حاضر، تالاب های اصلی داخلی کشور همگی منشا ریزگرد شده اند و البته به گفته این کارشناس محیط زیست این مساله قدمتی چندده ساله دارد.  میلانی با تاکید بر قدمت این اتفاق که حالا ریزگردهای پیاپی را مهمان شهرهای و مناطق مختلف ایران می کند، بر همکاری و مشارکت در داخل و خارج از کشور برای مواجهه صحیح با این مشکل تاکید می کند. 

جنگ ها، حقابه های پرداخت نشده و بودجه ناکافی

کارشناس محیط زیست کشور به ما می گوید: بحث ریزگرد و موضوعات متعاقبی که با آن مواجهیم، بحث امروز و دیروز و پریروز نیست؛ روندی ست در سطح بین المللی که آثار آن در کشور ما محسوس می شود. به گفته آرش میلانی در سطح منطقه ای، جنگ هایی که رخ داده و خرابی هایی که در محیط زیست به بار آمده و حقابه هایی که پرداخت نشده اثر خود را بر محیط زیست ما می گذارد و بعد در کشور بودجه ای که برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در نظر گرفته می شود، پاسخگوی این نیازها نیست.

عضو پیشین شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته که تالاب های اصلی داخلی کشور همگی منشا ریزگرد شده اند، می گوید: حدود بیست سال است که این پدیده وجود دارد؛ زمانی که حقابه این ها را که می خواهید پرداخت کنید و آب را به تالاب برسانید باید منافع کشاورزان مسیر را دیده باشید؛ آن ها بی آنکه مسائل‌شان حل شده و نیازهایشان برطرف شود اجازه نمی دهند که این آب به تالاب برسد و آن را برداشت می کنند.

بنابراین به گفته او کشاورزی که به بحث حقابه  تالاب ها گره خورده مساله اش با بحث امنیت قضائی هم مربوط می شود و این خود به بحث انرژی مربوط می شود و در حال حاضر بحث انرژی، آب، امنیت قضائی و محیط زیست باید یکپارچه دیده شوند.

با بخشی نگری نمی توان مساله را حل کرد

این کارشناس محیط زیست، توضیح می دهد که « دستگاه های ما دیگر با بخشی نگری و اینکه پروژه های اختصاصی خود را به منظور بالا بردن آمار فعالیت هایشان، اجرا کنند، نمی توانند مساله های محیط زیستی را حل کنند به این دلیل که مساله را حل کنند به این دلیل که مساله مشترک است و در بستری طبیعی رخ می دهد.»

میلانی می گوید: پیشتر ممکن بود که مسائل فلات مرکزی، خوزستان و غیره مربوط به خودشان باشد اما الان این ها به هم مرتبط هستند یعنی وقتی در خوزستان با منشا داخلی ریزگرد در هورالعظیم ایجاد می شود، حدود بیست الی سی استان را درگیر می کند؛ بنابراین پیوستگی وجود دارد در بحران ها و این بحران ها در هم تنیده شده اند و اینطور نیست که بتوان نقطه ای حل کرد.

او تصریح می کند که در گذشته  برخی استانها به دلیل توان بروکراتیک و انتخاب وزرا بودجه بیشتری گرفته و مسائل خود را حل کرده اند اما الان این نوع عملکردها مساله را حل نمی کند اگر شما یک استان را آباد کنید و استان های مجاور در فقر به سر ببرند و تخریب منابع به شدت بیشتری انجام شود این اثرات منفی مخاطرات محیط زیستی به استان برخودار شما هجوم می آورد و استان برخوردار شما هم به شدت دچار خسارت و ضربه می شود.

به همین دلیل میلانی معتقد است: هم در سطح داخلی و هم در سطح بین المللی نیاز به مشارکت و تعامل و درک متقابل داریم و جمع کردن نیروهایمان برای مقابله با این تهدیدها.

 او می گوید: برخی تهدیدها را باید مفروض دانسته و خود را نسبت به آن مقا وم کنیم به این دلیل که به طور مثال در مورد تغییر اقلیم، برگرداندن قضیه در سطح بین المللی به دوره قبل چندان خوشبینانه نیست؛ الان هدف این است که افزایش پیدا نکند و تثبیت شود و شما با آن سازگار شده و زندگی و کسب و کار وحیات‌تان در آن اکوسیستم ادامه دهید وگرنه مجبور به مهاجرت اقلیمی هستید.

عضو پیشین شورای شهر تهران، تاکید می کند که شرایط جهانی الان اینگونه است و در بسیاری از نقاط جهان مورد بحث و گفت‌وگو قرارگرفته که چه کنیم که در این آب و خاک بمانیم؟ بنابراین شدت گرفتن ریزگردها هشدارهایی ست که به موضوعات همکاری و مشارکت در داخل و در خارج نیاز داریم که به سمت آن حرکت کنیم تا حل و فصل شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار