| کد مطلب: ۱۱۳۰۷۹۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» صحبت‌های حدادعادل در مورد کابینه دولت چهاردهم را بررسی می‌کند

قرار دادن بهارستان مقابل پاستور!

آرمان ملی- حمید شجاعی: انتخابات تمام و نتیجه آن نیز مشخص شده و رئیس جمهور منتخب در حال انتخاب و چینش وزرا و مدیران خود است؛ اما گویی جریان مقابل هنوز در فضای انتخاباتی به سر می‌برد و نوع برخوردها و نگرش‌های این جریان همین مساله را نشان می‌دهد.

قرار دادن بهارستان مقابل  پاستور!

 چنانکه از وقتی مسعود پزشکیان به پیروزی رسیده و به دنبال آن به چینش اعضای دولت خود مشغول شده جریان مخالف و رسانه‌هایشان به انواع و اقسام رفتارها روی آورده‌اند تا پزشکیان، اطرافیان و حامیانش را تحت تاثیر قرار دهند. گاه با نگاه دستوری و بالا به پایین به رئیس جمهور منتخب امر و نهی می‌کنند و از چینش کابینه آنطور که دلخواهشان است صحبت می‌کنند. یا نسبت به اطرافیان پزشکیان موضع می‌گیرند و آنها را مورد تخریب و  هجمه قرار می‌دهند. یا به طور کلی در رسانه‌هایشان و فضای مجازی به سیاه‌نمایی علیه دولت چهاردهم مشغول‌اند. بر خلاف بیانات مقام معظم رهبری که از هرگونه بد اخلاقی و سیاه نمایی آنها را بر حذر داشته بود و در 2 مرتبه ؛نخست در دیدار با نمایندگان مجلس دوازدهم و دیگری در مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور منتخب؛ مجلس را به همکاری و هماهنگی با دولت دعوت کرده بودند. این در حالی است که برخی از رسانه‌های دلواپس حتی سخنان ایشان را نیز آنطور که باید و شاید در این خصوص پوشش ندادند. دیگر اینکه خود را مصداق سخن رهبری نگرفتند و همچنان به رویه خود در تخریب اطرافیان رئیس جمهور ادامه می‌دهند. انگار هنوز باورشان نشده که انتخابات تمام شده و آنها شکست خورده‌اند،  دولت تغییر کرده و رئیس جمهور جدیدی روی کارآمده که از اتفاق نه تنها از جریان متبوع آنها نیست بلکه از جریان مقابل است و باید بپذیرند که ضمن رعایت اخلاق سیاسی در حاشیه بنشینند و عملکرد دولت چهاردهم را رؤیت کنند. چه اینکه اخیرا محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در این خصوص به «آرمان ملی» گفته بود:« برخی دوستان اصولگرا به نحوی صحبت می‌کنند که انگار آنها پیروز شده‌اند خب  اگر اینطور است دولت را هم در اختیار بگیرند و کابینه را هم خودشان بچینند. خب ما که باختیم باید در خانه بنشینیم  و ببینیم دولتی که آمده  چه می‌کند و اگر توانستیم نقدش کنیم  و دور بعد ما رای بیاوریم.» حال اینکه اصولگرایان به هر نحو ممکن درصددند که با برخی رویکردها ، اظهار نظرها و اقدامات رئیس جمهور را تحت تاثیر و  فشار قرار دهند که تن به منویات آنها نیز بدهد و برخی چهره‌ها در دولت را نیز از آن جریان قرار دهد. این در حالی است که پزشکیان با شناخت کاملی که از این جریان دارد مسلما در مقابل آنها خواهد ایستاد و تسلیم خواسته‌های آنان نخواهد شد. آنچه مسلم است اینکه درست که رئیس جمهور در صدد تشکیل دولت وحدت ملی است، اما در دولت وحدت ملی نیز کسانی به کار گرفته می‌شوند که گفتمان دولت را باور داشته و به کار ببندند نه اینکه به اسم وحدت ملی منویات خود را پیش ببرند.

* خط و نشان حداد برای پزشکیان

شامگاه یکشنبه بود که رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب مهمان گفت و گوی خبری  سیما بود و صحبت‌هایی در خصوص مسعود پزشکیان، رئیس جمهور و انتخاب کابینه انجام داد. غلامعلی حداد عادل بیش از آنکه بر مبنای رویکرد ایجابی و همگرایانه پیش برود با لحن هشدار گونه‌ای خطاب به رئیس جمهور صحبت کرد که انگار قرار است پزشکیان بر مبنای اظهارات و نظرات آنها لیست ببندد و دولت تشکیل دهد. چنانکه این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از  صحبت‌های خود در گفت‌و‌گوی ویژه خبری اظهار کرد: «اگر پزشکیان که ما در مجلس می‌شناختیم و به سلامت اخلاقی و مالی و اعتقادی وی واقف بودیم و این پزشکیان که بعد از ایام انتخابات دیدیم، خودش برای انتخاب کابینه تصمیم بگیرند، در مجلس مشکلی نخواهد بود؛ اما اگر فهرستی به ایشان داده شود و به او بگویند که اینها را ببرید مجلس، این دردسرساز است.» نکته اینجاست که چهره‌های اصولگرا امروز در کجای کار قرار دارند که به خود اجازه می‌دهند با رئیس جمهور و اطرافیانش اینگونه سخن بگویند و هشدار بدهند؟ همان مجلسی که حداد عادل با نگاهی از موضع بالا درباره آن صحبت می‌کند و به نوعی می‌خواهد نشان دهد که اگر دولت چهاردهم در جریان انتخاب وزرا با مجلس همراهی و هماهنگی نداشته باشد به مشکل برخواهد خورد بیش از 100 نماینده‌اش از مستقلین، معتدلین و اصلاح طلبانی هستند که جملگی موافق پزشکیان و دولتش هستند و پس از صحبت‌های مقام معظم رهبری نیز در صددند تا نهایت همکاری را با دولت چهاردهم انجام دهند. حداد همچنین در خصوص توصیه رهبری به نمایندگان مجلس که گفتند؛ رئیس جمهور را کمک کنید، پیروزی ایشان پیروزی همه ماست و از طرف دیگر به پزشکیان گفتند که چگونه وزرایی را معرفی کنید اظهار کرد: «اگر آقای پزشکیان این شاخص‌ها را رعایت کند، قطعا مجلس کمک می‌کند که دولت هر چه زودتر کار خود را آغاز کند. » به نظر می‌رسد هنوز دولت تشکیل نشده خط و نشان کشیدن اصولگرایان برای پزشکیان  و دولتش شروع شده است. به نظر می‌رسد پزشکیان نیز گرچه قصد مجادله با مجلس یا جریانات سیاسی را ندارد، اما در مورد کابینه حتما نوع نگرش اصلاح طلبانه خود را ملاک و معیار قرار خواهد داد و در وزارتخانه‌های مهم و سیاسی قطعا بر مبنای نگاه و رویکرد سیاسی خود به انتخاب افراد خواهد پرداخت. چنانکه در انتخاب معاون اول خود با انتخاب محمدرضا عارف چهره خوشنام و کارآمد اصلاح‌طلبان که در دولت دوم اصلاحات در مقام معاون اولی بسیار خوش درخشید نشان داد که چگونه می‌اندیشد و بر مبنای چه تفکراتی به انتخابات دولتمردان می‌پردازد.

* زود شروع کردید

اظهارات رئیس شانا در خصوص کابینه احتمالی پزشکیان و معرفی آن به مجلس با واکنش‌هایی مواجه شد  که در مهم ترین آنها عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب به لحن هشدار گونه حداد عادل واکنش نشان داد و در شبکه ایکس نوشت:«آقای حداد عادل؛ جنابعالی باید مبادی آداب باشید زود شروع کردید.  این‌گونه سخن گفتن در شأن هیچ کس نیست چه رسد به شما.» باید دید پس‌لرزهای صحبت‌های حداد در روزهای آینده با چه واکنش‌هایی روبه‌رو خواهد شد. 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار