| کد مطلب: ۱۱۳۰۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد

کمال الدین پیرموذن در گفت‌وگو با«آرمان ملی»:

تشکیل یک کابینه قوی به یک خواست ملی تبدیل شده است

آرمان ملی- احسان انصاری: «برخی تندروهایی که خود را به انقلاب چسبانده‌اند دغدغه خدمت ندارند و بلکه به دنبال قدرت هستند. به همین دلیل نیز زمانی که قدرت در اختیار آنها قرار ندارد عقده گشایی می‌کنند و نسبت به رأی مردم متعرض می‌شوند.

تشکیل یک کابینه قوی به یک خواست ملی تبدیل شده است

مردم نیز به خوبی نسبت با این افراد و اهدافی که دنبال می‌کنند شناخت دارند و به همین دلیل در انتخابات اخیر به صحنه آمدند و اجازه ندادند تندروها به قدرت برسند. آنها تلاش خواهند کرد که دستاوردها و خدمات دولت آینده را زیر سوال ببرند اما خیلی زود پیشمان می‌شوند و به پستو‌ها می‌خزند. این افراد همواره در حاشیه قرار داشته‌اند و تنها به لطف انتخابات در صحنه بوده‌اند.به همین دلیل نیز دوباره پس از پایان انتخابات به حاشیه خواهند رفت و مردم نیز به سخنان و رفتار آنها توجه نمی‌کنند.» جملات ذکر شده اظهارات کمال الدین پیرموذن، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با«آرمان ملی» است. پیرموذن در این گفت‌وگو به مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی انتخاب اعضای کابینه و دولت چهاردهم پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

*گمانه‌زنی‌های زیادی درباره نحوه انتخاب کابینه پزشکیان مطرح شد. به نظر شما پزشکیان چگونه می‌تواند از سهم خواهی‌ها عبور کند و بهترین افراد را برای کابینه آینده انتخاب کند؟

 واقعیت این است که آقای پزشکیان در انتخابات اخیر با حمایت مردم به ریاست جمهوری رسید که البته نخبگان جامعه نیز در این زمینه نقش موثری داشتند. پزشکیان به عنوان کسی که سال‌ها نماینده مردم بوده و خود را معرض آرای مردم قرار داده به خوبی به این نکته آگاهی دارد که مهم‌ترین فاکتور برای یک رئیس‌جمهور توجه به حقوق و مطالبات مردم است. البته با شناختی که من از آقای پزشکیان دارم که در مجلس با ایشان همکار و دوست بودم به خوبی به روحیه ایشان آگاهی دارم که برای احقاق حقوق مردم از هیچ کوشش فروگذار نخواهد بود. در شرایط کنونی تشکیل یک کابینه قوی و توانمند یک خواست ملی است و به همین دلیل آقای پزشکیان باید از بهترین افراد برای حضور در کابینه استفاده کند. در واقع مردم برای آقای پزشکیان در انتخابات سنگ تمام گذاشتند و امروز آن است که رئیس‌جمهور منتخب با انتخاب یک کابینه قدرتمند برای مردم سنگ تمام بگذارد. من تردید ندارم که پزشکیان روی دو موضوع تعامل و جهان و شایسته سالاری تأکید زیادی دارد و به همین دلیل دغدغه‌های خود را نسبت به انتخاب اعضای کابینه به صراحت مطرح کرد. رئیس‌جمهور منتخب خود را مرید و پیرو امیرالمومنین می‌داند که در جایی می‌فرمایند: «خداوند از دانایان پیمان سخت گرفته که در مقابل گرسنگی مظلوم و پرخوری و ستمگری ظالم بایستد.» در سال‌های اخیر آنچه مردم را نگران و ناراحت کرده سوءمدیریت در کشور بوده است.  برخی مدیرانی در سال‌های اخیر در زمینه‌های مختلف روی کار آمدند که از تخصص و تجربه کافی برخوردار نبودند و نه تنها نتوانستند مشکلات مردم را حل کنند و بلکه چالش‌های جدیدی را نیز به وجود آوردند. به همین دلیل نیز تشکیل یک کابینه قوی یک ضرورت جدی برای مردم به شمار می‌رود.

*برخی نسبت به سهم خواهی‌هایی که پیرامون کابینه شکل گرفته اظهار نگرانی کرده‌اند.به نظر شما این سهم خواهی‌ها به چه میزان می‌تواند توانمندی کابینه را تحت تأثیر قرار بدهد؟

این یک روال طبیعی است که کسانی که در انتخابات از یک کاندیدا حمایت کرده‌اند در صورت پیروزی وی انتظاراتی داشته باشند. البته من نیز با برخی سهم خواهی‌ها مخالفم و معتقدم برخی بیش از آنکه به منافع ملی فکر کنند به دنبال منافع شخصی و  جناحی هستند. با این وجود من چنین روحیه‌ای در آقای پزشکیان سراغ ندارم که تحت تأثیر سهم خواهی قرار بگیرد. در شرایط کنونی آنچه حائز اهمیت است استفاده از نیروهای کارآمد برای بالا بردن سطح کیفی زندگی مردم است. رئیس‌جمهور  به این نکته باور دارد که در عصر شتاب تاریخ ،هنر یک مدیر پل زدن بین ملل و تعامل با جهان است و نه دیوار کشیدن دور کشور. کشور نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است و این مهم تنها با تعانل مثبت و سازنده با جهان به وجود خواهد آمد. این در حالی است که در دولت گذشته برخی مدیران سرمایه خارجی را مضر می‌دانستند و عنوان می‌کردند بدون سرمایه خارجی نیز می‌توان کشور را مدیریت کرد. اقتصاد ایران سال‌هاست که از تحریم‌های بین‌المللی رنج می‌برد. به همین دلیل نیز تعامل با جهان و تلاش برای لغو این تحریم‌ها می‌تواند تا حدود زیادی زمینه را برای ارتقای کیفی زندگی مردم فراهم کند. کسانی که به دنبال سهم خواهی از دولت هستند هنوز از روحیات و دیدگاه‌های رئیس‌جمهور منتخب اطلاع ندارند که به هیچ عنوان تحت تأثیر این افراد قرار نمی‌گیرد و آنچه به صلاح کشور و مردم است را عمل خواهد کرد. رئیس‌جمهور همواره با رویکرد مدیریت پاسخگو و مردم مدار کار کرده‌اند و در آینده نیز همین رویکرد را ادامه خواهد داد. به همین دلیل کوتوله‌های سیاسی جایی در کابینه پزشکیان نخواهند داشت.

رئیس‌جمهور  به این نکته باور دارد که در عصر شتاب تاریخ ،هنر یک مدیر پل زدن بین ملل و تعامل با جهان است و نه دیوار کشیدن دور کشور. کشور نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است و این مهم تنها با تعانل مثبت و سازنده با جهان به وجود خواهد آمد. این در حالی است که در دولت گذشته برخی مدیران سرمایه خارجی را مصر می‌دانستند

*بازندگان انتخاباتی پس از پیروزی پزشکیان رویکردی در پیش گرفته‌اند که این شائبه را ایجاد خواهد کرد که دولت پزشکیان از همان ابتدا با هجمه‌های مخالفان مواجه خواهد شد. ادامه روند دولت در سایه نیز به همین دلیل بوده است. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

 برخی تندروهایی که خود را به انقلاب چسبانده‌اند دغدغه خدمت ندارند و بلکه به دنبال قدرت هستند. به همین دلیل نیز زمانی که قدرت در اختیار آنها قرار ندارد عقده گشایی می‌کنند و نسبت به رأی مردم متعرض می‌شوند. مردم نیز به خوبی نسبت به این افراد و اهدافی که دنبال می‌کنند شناخت دارند و به همین دلیل در انتخابات اخیر به صحنه آمدند و اجازه ندادند تندروها به قدرت برسند. آنها تلاش خواهند کرد که دستاوردها و خدمات دولت آینده را زیر سوال ببرند اما خیلی زود پیشمان می‌شوند و به پستو‌ها می‌روند. این افراد همواره در حاشیه قرار داشته‌اند و تنها به لطف انتخابات در صحنه بوده‌اند.به همین دلیل نیز دوباره پس از پایان انتخابات به حاشیه خواهند رفت و مردم نیز به سخنان و رفتار آنها توجه نمی‌کنند. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد حمایت کامل رهبر فرزانه انقلاب از آقای پزشکیان بود که آب سردی بر پیکر تندرو به شمار می‌رود. رهبر انقلاب به خوبی شرایط سیاسی کشور را تحلیل می‌کنند و به همین دلیل به مجلس دوازدهم توصیه کردند اولویت نخست شما باید رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور منتخب باشد. این سخنان به خوبی نشان می‌دهد که آقای پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مورد حمایت کامل رهبری و حاکمیت قرار دارد. در نتیجه تندروها نمی‌توانند به اهداف خود که تخریب دولت است، دست پیدا کنند.

*با توجه به شرایط موجود چه چالش‌ها و فرصت‌هایی پیش روی دولت چهاردهم می‌بینید؟

 عدم تعامل سازنده با جهان و عدم استفاده از نخبگان در سال‌های اخیر چالش‌هایی زیادی برای کشور به وجود آورده که یکی از آنها  شرایط سخت اقتصادی است. این وضعیت را نیز تمامیت خواهان و خود حق پنداران برای کشور به وجود آوردند که تنها به دنبال اهداف سیاسی و  منافع خود بودند. این افراد با رویکرد فراقانونی که داشتند در زمینه داخلی و به خصوص اقتصادی نیز برای کشور چالش آفرین بودند. در چنین شرایطی پزشکیان به خوبی موانع راه را می‌شناسد. پزشکیان واقف است که وزارتخانه‌های کشور و تشکیلات دولتی، علی رغم ظاهرشان، بر مردم سالاری و حکمرانی خوب پاسخگو استوار نیست و فرآیند مشارکت مؤثّر کارشناسی در تصمیم سازی در آنها و گاهاً در مجلس مُختل است. از سوی دیگر اجرای قانون اساسی را که دربرگیرندۀ آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) و سیاست‌های مقام معظم رهبری و آرزوها و خواسته‌های بحق مردم ایران قاطعانه به مرحلۀ اجرا درخواهند آورد. من معتقدم پزشکیان در منش و روش، بسیاری از  رویه‌های دیرپای ناروا را از بین خواهد برد. همۀ مردم در مقطع سکانداری ریاست جمهوری ایشان در کابینۀ سهم خواهند داشت و به خوبی می‌دانند که با شرایطی که اکنون اقتصاد جامعۀ ایران درگیر آن است، بهترین و تخصّصی‌ترین کابینه‌ها نیز حداقل در کوتاه مدّت، تحوّل اساسی نمی‌تواند ایجاد کند و به همین دلیل به نتیجه رسیدن اهداف دولت چهاردهم نیازمند زمان است.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار