| کد مطلب: ۱۱۳۰۶۳۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور منتخب ملت را بررسی می‌کند

مسعود پزشکیان رسما رئیس‌جمهور شد

آرمان ملی- حمید شجاعی: پس از گذشت سه هفته از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم و انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور نهم بالاخره روز گذشته مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری رئیس‌جمهور منتخب در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور مقام معظم رهبری، شخصیت‌ها و مقامات لشکری و کشوری برگزار شد.

مسعود پزشکیان رسما رئیس‌جمهور شد

 براساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، «امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم»، از جمله «وظایف و اختیارات رهبری است و طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری «دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذِ اعتبارنامه به وسیله مقام رهبری آغاز می‌گردد. در واقع امضای حکم ریاست‌جمهوری به وسیله رهبری که از آن به تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری نیز تعبیر شده است بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی انجام می‌گیرد. مراسمی که تا پیش از این 8 رئیس‌جمهور دیگر نیز آن را تجربه کرده بودند. از مراسم تنفیذ حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در مقام رئیس‌جمهور در سال‌های 60 و 64 در حسینیه جماران به‌دست امام خمینی(ره) تا برگزاری این مراسم در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور مقام معظم رهبری در سال‌های 68، و 72 تنفیذ مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی؛ 76 و 80 تنفیذ حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی، 84 و 88 تنفیذ محمود احمدی‌نژاد، 92 و 96 تنفیذ حجت‌الاسلام حسن روحانی و نهایتا مرحوم آیت‌ا... سید ابراهیم رئیسی در سال 1400 که البته دوره ریاست جمهوری او به پایان نرسید و در پی سانحه هوایی و شهادت رئیس‌جمهور وقت و برگزاری انتخابات زود هنگام مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور نهم شد و با فاصله‌ای 23 روزه مراسم تنفیذ او نیز برگزار گردید. هر چند که تقارن این مراسم با تعطیل بودن کشور در روز یکشنبه به جهت افزایش شدید دمای هوا و سلامت مردم نیز در نوع خود جالب توجه بود. گویی اینکه همه آمده بودند تا با هم آغاز ریاست جمهوری پزشکیان را نظاره‌گر باشند و ببینند رئیس‌جمهور نهم در روز تنفیذ خود چه خواهد گفت و چه وعده‌هایی خواهد داد.

* مراسم تنفیذ

مراسم تنفیذ از ساعت 10صبح دیروز با اجرای سرود و تلاوت قرآن آغاز و سپس با گزارش وزیر کشور از چگونگی روند برگزاری انتخابات پیش رفت و در ادامه حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری به سنت همه ادوار حکم تنفیذ رئیس‌جمهور را قرائت کرد. در این حکم آمده است: «سپاس پروردگار دانا و توانا را که بار دیگر ایران اسلامی را سرافراز و چهره‌ ملت عظیم‌الشأن را درخشان ساخت؛ آزمون سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست جمهوری به همّت مردم و مسئولان، در شرایطی دشوار، با آرامش و متانت به سرانجام رسید و شخصیت برگزیده‌ ملت برای ادای مسئولیتی بزرگ آماده شد. چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، پس از دوره ناتمامْ‌مانده‌ رئیس‌جمهور فقید شهید، یکی از افتخارات ملت ایران و نشانه‌ استقرار نظام پایدار اسلامی و حاکی از عقلانیت و متانت فضای سیاسی کشور است. نگاه به برخی پدیده‌های ناپسند در برخی از آزمون‌های مشابه در برخی از مناطق جهان، نشان‌دهنده‌ برجستگی ایران و ایرانی است. اکنون اینجانب با تشکر از همه‌ کسانی که در خلق این افتخار نقش آفریده‌اند، به پیروی از ملت بزرگ، رأی آنان به شخصیت فرزانه و صادق و مردمی و دانشمند جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم. و با دعا و آرزوی صمیمانه برای موفقیت ایشان، یادآوری می‌کنم که رأی ملت و تنفیذ اینجانب تا هر زمان که مشی همیشگی ایشان در پیمودن صراط مستقیم اسلام و انقلاب برقرار باشد، ادامه خواهد داشت.» اما نکته جالبی که در حکم تنفیذ مقام معظم رهبری آمده تعاریفی است که از رئیس‌جمهور شده «شخصیت فرزانه، صادق، مردمی و دانشمند» که در نوع خود بسیار قابل توجه است. پس از قرائت حکم تنفیذ نیز این حکم از سوی رهبری به منتخب ملت به عنوان رئیس‌جمهور نهم اعطا شد تا مسعود پزشکیان رسما به عنوان رئیس‌جمهور ایران کار خود را آغاز کند. پس از این فرآیند رئیس‌جمهور به صحبت پرداخت که در مهم‌ترین بخش صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد «آنان که به من یا به نامزدهای رقیب رای دادند و یا حتی از سر دغدغه‌مندی و نقد و اعتراض وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار و تحول را پیش روی نظام، من و دولت آینده نهادند که زمان پاسخگویی به آن از امروز آغاز می‌شود؛ خدمت به مردم باید سرلوحه زندگی ما همه مدیران مسئولان و وزرایی باشد که ما انتخاب می‌کنیم و ما باید با تمام وجود به مردم عشق بورزیم؛ این رفتار شخصی و باور ماست.» پس از سخنرانی رئیس‌جمهور نیز مقام معظم رهبری به سخنرانی پرداختند.

* آنها که بودند و آنها که نبودند

در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان چهره‌های بسیاری حاضر بودند، اما چهره‌های سرشناسی هم از غایبین به حساب می‌آمدند. در این مراسم جدای از مقامات لشکری و کشوری، سران قوا، آیت‌ا... آملی لاریجانی؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌ا... موحدی کرمانی؛ رئیس مجلس خبرگان، آیت‌ا... جنتی؛ دبیر شورای نگهبان، وزرای دولت سیزدهم و نمایندگان مجلس، چهره‌هایی چون حجت‌الاسلام حسن روحانی؛ رئیس‌جمهور سابق، علی لاریجانی؛ رئیس ادوار مجلس و مشاور مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری؛ رئیس اسبق مجلس، آیت‌ا... سید حسن خمینی؛ یادگار امام(ره)، سعید جلیلی؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران، اسحاق جهانگیری؛ معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم، علی شمخانی؛ دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، محمدجواد ظریف؛ رئیس شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم، محمدجواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات دولت دوازدهم، غلامعلی حداد عادل؛ رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، حجت‌الاسلام منتظری؛ رئیس دیوان عالی کشور؛ محسن رضایی؛ رئیس شورای عالی هماهنگی اقتصادی، زینب پزشکیان؛ دختر رئیس‌جمهور، دختران شهید قاسم سلیمانی و همچنین جمعی از چهره‌های سیاسی، فرهنگی، هنری و بانوان حاضر بودند. همچنین در این مراسم شاهد حضور چشمگیر مقامات خارجی از جمله سفرای کشورها بودیم. با این حال چهره‌های سرشناسی چون حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی؛ رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های هفتم و هشتم و محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم حضور نداشتند. آیت‌ا... رئیسی دیگر رئیس‌جمهوری بود که به سبب شهادت در این مراسم حضور نداشت. همچنین در تصاویری که رسانه‌ها از حاضران در این مراسم ثبت کردند نشانی از حضور آیت‌ا... احمد علم‌الهدی پدر همسر و جمیله علم‌الهدی همسر رئیس‌جمهور فقید نیز نبود و گویا در این مراسم حضور نداشتند.

*حواشی تنفیذ

مراسم تنفیذ جدای از آنچه در متن مراسم اتفاق افتاد با حواشی نیز روبه‌رو بود که شاید مهم‌ترین آنها دو قابی بود که از رئیس‌جمهور فقید و شهدای خدمت قرار داده شده بود. قاب عکس رئیس‌جمهور فقید آیت‌ا... رئیسی در صندلی کناری رئیس‌جمهور منتخب مسعود پزشکیان قرار داده شده بود که دو رئیس‌جمهور در کنار یکدیگر را به تصویر می‌کشید و در بخش دیگری از حسینیه امام خمینی نیز عکسی از شهدای خدمت آیت‌ا... آل هاشم؛ امام جمعه فقید تبریز، حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر سابق امورخارجه و مالک رحمتی استاندار فقید تبریز به چشم می‌خورد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار