| کد مطلب: ۱۱۳۰۲۸۱
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از ادامه حواشی کرسنت

زاکانی باز هم پوششی شد

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: با گذشت حدود یک ماه از مناظره‌های ریاست جمهوری علیرضا زاکانی در شبکه اجتماعی ایکس برای مناظره با زنگنه درباره پرونده کرسنت اعلام آمادگی کرد.

 زاکانی  باز هم پوششی شد

 او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«‌برای تنویر افکار عمومی و دفاع از حقوق مردم، راغب‌تر از گذشته برای مناظره⁩ با مهندس زنگنه درباره پرونده ⁧کرسنت⁩، مجددا اعلام آمادگی می‌کنم. در اولین زمان و در هر مکانی که پیشنهاد شود، حضور پیدا خواهم کرد. »سخنگوی شهرداری تهران، اعلام کرد: همانطور که علیرضا زاکانی بارها اعلام کرده است در هر زمان و مکان و با حضور رسانه‌ها، آماده مناظره با آقای زنگنه درباره پرونده کرسنت است. عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «همانطور که دکتر زاکانی بارها اعلام کرده‌اند در هر زمان و در هر مکان و با حضور رسانه‌ها، آماده مناظره با آقای زنگنه درباره پرونده کرسنت هستند و به هیچ وجه از این اقدام روشنگرانه برای مبارزه با فساد کوتاه نخواهند آمد.» این درحالی است که زاکانی جایگاهی در پروژه کرسنت نداشته و ندارد بنابراین او هنوز هم نقش پوششی را ایفا می‌کند و به‌جای جلیلی به برای مناظره اعلام آمادگی می‌کند.

*فرار از مناظره در دانشگاه

 نکته قابل تامل آنجاست که 4 مرداد توئیتر شبکه دانشگاه تهران اعلام کرد که«سعید جلیلی» و «علیرضا زاکانی» از حضور در مناظره با «بیژن زنگنه»  وزیر سابق نفت، در تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران (UTV)، درباره موضوع «کرسنت» خودداری کردند. توئیتر شبکه دانشگاه تهران اعلام کرد که جلیلی و زاکانی از حضور در مناظره با زنگنه در تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران (UTV) درباره موضوع «کرسنت» خودداری کردند.شبکه دانشگاه تهران در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: «جلیلی و زاکانی از حضور در مناظره با زنگنه در تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران (UTV) درباره موضوع «کرسنت» خودداری کردند.یزدانی، مجری برنامه «بی درنگ»، قرار بود این مناظره را برای پاسخگویی به سوالات دانشگاهیان برگزار کند.» از سوی دیگر بیژن زنگنه برای مناظره با سعید جلیلی و نه با زاکانی اعلام آمادگی کرده بود.   4 تیر سعید جلیلی در مناظره انتخاباتی گفته بود:« در قضیه کرسنت فساد رخ داده و به ثمن‌بخس قرارداد بسته اند و باید برخورد شود و فرد باید متهم باشد ولی دادگاه می گوید پس رئیس‌جمور شما فردی که متهم است را چرا به عنوان وزیر نفت استخدام کرد؟ این رفتار را باید جواب بدهید.»

*زنگنه آماده است اما ...

بیژن زنگنه، وزیر اسبق نفت پس از اتهاماتی که زاکانی و جلیلی در مناظره‌ها نسبت به او مطرح کرده بودند، با انتشار ویدیویی گفته بود: «جلیلی و نوچه اش زاکانی در کوچه خلوت راجع به کرسنت حرف می زنند... سه سال است آمادگی برای مناظره را اعلام کردم. خسارتی که به کشور زدید جبران ناپذیر است... به مناظره بیایید تا ببینم بعد از آن می توانید در خیابان راحت راه بروید.» بیژن زنگنه در واکنش به آخرین بهانه  جلیلی برای فرار از مناظره درباره کرسنت به اصلاحات نیوز گفت: من هیچ جا نگفتم آقای جلیلی با بابک زنجانی دیدار کرده است. فیلم و صوت همه صحبت های من منتشر شده است. آقای جلیلی با مغلطه کردن و از روی انفعال و برای فرار از مناظره درباره کرسنت، ادعایی را مطرح و به خودش پاسخ داده است.ای کاش آقای جلیلی به نکات اصلی و سوالات مطرح شده در صحبت های من در خصوص نقش ایشان در خسارت چند میلیارد دلاری به کشور پاسخ می دادند و از مناظره فرار نمی کردند. زنگنه خطاب به جلیلی ‘:  ما کرمانشاهی ها مثلی داریم که خدا دیر گیر است اما شیر گیره جواب باید پس بدهی.  همه مرض های دنیا را سر من انداختید! اخه چرا؟ جز هدفم خدمت به ایران چیز دیگری بود؟ نفرین‌تون نمی‌کنم اما میگم خدا هدایتتون کنه. همه مشکلات بخاطر بی عملی شماست[جلیلی] شما نه جرات مذاکره دارید نه بلدین اگر می‌دانستم بعد از ۳۰ سال خدمت و ۴۵ سال خدمات به نظام این رفتار را با من میکردن پشت دستم را داغ میکردم اگر وارد دولت میشدم!«پرونده کرسنت» در جریان مناظرات انتخاباتی با ادعاهایی که از سوی سعید جلیلی و علیرضا زاکانی مطرح شد، مورد توجه افکارعمومی قرار گرفت. در همان روزها بیژن زنگنه که چندین بار نامش در جریان مناظرات مطرح شده بود صراحتا سعید جلیلی را به مناظره دعوت کرد. درخواستی که اجابت نشد.با تکرار ادعاها علیه دوران وزارت بیژن زنگنه، وزیر نفت سابق در جریان چند گفت‌وگوی رسانه ای طی روزهای اخیر این درخواست مناظره را بازهم تکرار کرده است اما سعید جلیلی در پاسخی به این درخواست مدعی است که جای متهم در دادگاه است نه مناظره و بیژن زنگنه را در این پرونده متهم می کند.

*نقش جلیلی در توقف کرسنت

کیومرث اشتریان، استاد علوم سیاسی در یادداشتی در جماران نوشت: قرارداد فروش گاز ترش در دوران آقای خاتمی بسته شد. دولت احمدی نژاد نسبت به اصل قرارداد ابتدا ابهام داشت اما بعدا موافق شد. دلیل ابهام گزارشی بود که درباره اخذ رشوه توسط رقبای اصولگرایان دریافت شده بود. اما اصل قرارداد، قرارداد خوبی بود. لغو قرارداد سبب شد تا طی ۷ سال ۶۰۰ میلیون فوت مکعب در روز، گاز ما در میدان مشترک با امارات سوخته شد و جریمه شکایت هم پرداخته شود.محمود احمدی نژاد رییس جمهور پیشین که خود در ابتدا مخالف و سپس موافق اجرای این قرارداد شد در باره این پرونده می گوید: "طرف مقابل که قرارداد کرسنت را بسته بود به من نامه نوشت گفت در این قرارداد از من رشوه گرفته‌اند. ما به خود طرف گفتیم که زیر بار این نمی‌رویم جالب است که ایشان پذیرفت و قیمت را نزدیک قیمت بین المللی بالا آورد منتهی از داخل اجازه ندادند."از سوی دیگر غلامحسین نوذری وزیر نفت دولت احمدی نژاد درباره اینکه آیا این قرارداد قربانی سیاسی کاری برخی افراد شده است، گفته بود: سؤال من این است که تکلیف این۷ سالی که ۶۰۰ میلیون فوت مکعب در روز، گاز ما در میدان مشترک با امارات سوخته شد و اماراتی‌ها گاز ترش همین میدان را بردند، چه می‌شود؟" قرارداد فروش گاز ترش بدون توجه به پیامدهای زیانبار حقوقی از درون کشور متوقف شد. سعید جلیلی نقش اصلی در توقف این قرارداد داشته است. یعنی به جای کلاه سر آورده است. به جای اینکه مجرم تعقیب شود، اصل قرارداد را لغو و کشور را با جریمه مواجه ساخته اند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار