| کد مطلب: ۱۱۲۹۹۹۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» تلاش برای تغییر در ساختار اجرایی را بررسی می‌کند؛

تدبیری برای تغییر

آرمان ملی- احسان کرمانشاهی: بعد از شهادت سید ابراهیم رئیسی و برگزاری زود هنگام انتخابات ریاست جمهوری به دلایل مختلف از جمله مسائل اجتماعی که در سال‌های قبل در کف خیابان به وقوع پیوسته بود و دوری محرز بخشی از جامعه و دولت؛ کسی فکرش را نمی‌کرد که انتخاباتی برگزار شود که حدود 50درصد از واجدین شرایط در آن شرکت کنند.

تدبیری برای تغییر

  چرا که پیش بینی رد صلاحیت گسترده نامزدهای احتمالی حتی انگیزه فعالیت سیاسی را از فعالان سیاسی و احزاب گرفته بود. چند ماه قبل نیز انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود که آمار مشارکت در آن انتخابات نوید می‌داد که شاهد حضور چشمگیر مردم در انتخابات ریاست جمهوری نخواهیم بود. با این وجود ثبت نام برخی افراد مانند احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری این پیش بینی را در اذهان فعالان سیاسی ایجاد کرده بود که در صورت تایید صلاحیت او شاهد دو قطبی آشکاری بین او و لاریجانی و یا یک نامزد اعتدالی خواهیم بود و این مورد احتمالا بر میزان مشارکت در انتخابات خواهد افزود اما هم احمدی‌نژاد هم لاریجانی و هم افرادی مانند آخوندی رد صلاحیت شدند به طوری که در لحظه اعلام نامزدهای تایید صلاحیت شده همه پیش بینی می‌کردند که مشارکت در انتخابات به زیر 30 درصد خواهد رفت با این وجود در همان ساعات اولیه جست‌وجو‌گر‌های اینترنتی نشان داد که برخی در حال جست و جوی نام پزشکیان به عنوان نامزد اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شده هستند و ورق به رغم پیش بینی‌ها به نفع مشارکت در انتخابات برگشت!

*چرا بازی تغییر کرد؟

از میان صحبت‌های پزشکیان و برخی دیگر از فعالان سیاسی و همچنین تصمیم‌های مکرر شورای نگهبان در رد صلاحیت نامزدهای شناخته شده، اصلاح‌طلب و اعتدالی می‌توان این برداشت را از افراد تایید صلاحیت شده داشت که نهادهایی بر اساس اصل استصواب حتی حاضر نبودند در مورد تایید صلاحیت نامزدهایی غیر از نامزدهای جبهه انقلاب اسلامی بیندیشند لذا با توجه به سوابق امر این مفهوم در ذهن‌ها نقش می‌بندد که مساله تایید صلاحیت پزشکیان احتمالا با تلاش از جایی خارج از شورای نگهبان صورت گرفته تا به واسطه ایجاد یک فضای رقابتی و استثنایی اولا بخشی از جامعه که تمایل به رای دادن دارند اما نامزدی را از نظر خود پیدا نمی‌کنند، انگیزه حضور در پای صندوق‌ها را پیدا کند و هم اینکه شرایط کنونی کشور نیازمند یک تغییر از درون بود و انتخابات هم بهترین فرصت برای این تغییر بود. لذا اینجاست که تکیه کلام برخی فعالان سیاسی و حتی پزشکیان در مورد تدبیر از سوی رهبری در انتخابات معنا پیدا می‌کند.

*تایید صلاحیت پزشکیان هوشمندی رهبری است

 حسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اخیرا در مصاحبه‌ای که در ارتباط با شرایط کشور بعد از انتخابات داشته است به صورت غیر مستقیم بر نقش رهبری در رئیس‌جمهور شدن پزشکیان مهر تایید زده است مرعشی در این ارتباط می‌گوید: تشخیص من این است که تایید صلاحیت پزشکیان هوشمندی رهبری است و نه چیز دیگر، این هوشمندی که به خرج داده شد، به شورای نگهبان و دولت آقای رئیسی نمی‌آید، به وزیر کشور هم نمی‌آید. این هوشمندی شخص مقام معظم رهبری بود که تشخیص درستی دادند و منحنی مشارکت در انتخابات از ۹۸ – ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ منفی با شیب تند بود. یعنی در ۱۴۰۲ بعد از کسر آرای باطله به ۳۲ درصد مشارکت رسیدیم. اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد و کسی مانند آقای پزشکیان نمی‌آمد و اصلاح‌طلبان به صحنه سیاسی بر نمی‌گشتند، این مشارکت درست است که ۵۰ درصد است ولی به زیر ۲۵ درصد می‌رفت و اصلا برای امنیت ملی و نظام مناسب نبود. وی تاکید کرد: رهبری با این تدبیرشان این منحنی را صعودی کردند. از ۳۲درصد به ۴۰ درصد رسیدیم و بعد در مرحله دوم به ۵۰ درصد رسیدیم. این یک بعد از این تصمیم کلی نظام بود. یک بعد هم این بود که آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۲ رسما اعلام کردند که در انتخابات شرکت نمی‌کنند. این شد یک نقطه. رهبری تدبیر کردند که آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان را به عنوان فعالان سیاسی به خانواده جمهوری اسلامی برگردانند.

*پزشکیان؛ پزشکیان بماند

دبیرکل کارگزاران سازندگی تاکید کرد: زمانی بعد از پیروزی آقای روحانی در انتخابات به ایشان گفتم که نه انتظار داریم که مهندس موسوی دوم یا کروبی دوم شوید نه هاشمی دوم و نه خاتمی دوم، حسن روحانی بمانید. امروز هم خطاب به آقای پزشکیان می‌گویم که نیاز نیست دولت سوم را تشکیل دهید یا آقای خاتمی دوم یا هاشمی دوم یا روحانی دوم یا موسوی دوم و کروبی دوم باشید، پزشکیان بمانید. همان پزشکیانی که در مجلس داد و فریاد خود را زده، از حق دختری به نام مهسا امینی هم دفاع کرده است. آقای پزشکیان اگر پزشکیان بماند، کشور هم ظرفیت دارد. این کشور آنقدر نیروی تربیت شده و دارای ظرفیت دارد که می‌توانید یک کابینه بسیار کارآمد و پر تحرک را شکل دهید بدون اینکه متعرض به نهادهای بالادستی شود. لازم نیست طوری رفتار کنیم که قدرت کشور از پشت دولت کنار برود. آقای پزشکیان الان باید با ابزار کارآمدی مردم را به صحنه بیاورد و جذب کند و نگه دارد و مسائل آن‌ها را حل کن

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار