| کد مطلب: ۱۱۲۹۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از گرمای بی‌سابقه این روزها

تهران آلوده شد

آرمان ملی: روز گذشته در حالی که دمای اقصی نقاط کشور به یکی از بالاترین درجه‌های خود رسیده بود و پایتخت علاوه بر این افزایش عجیب دما، آلودگی هوا را هم تجربه می‌کرد، استاندار تهران در اقدامی از پیش تعیین نشده اعلام کرد که ادارات از ساعت 12 تعطیل هستند و ارباب رجوع‌ به دردسر افتادند.

تهران آلوده شد

استانداری تهران در ابلاغیه‌ای تمام ادارات استان تهران را اینگونه خطاب قرار داد که «حسب تأکیدات همیشگی مقام عالی استان در خصوص صرفه جویی و مراقبت در مصرف برق و نظر به تعطیلی ادارات استان از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۳ مرداد، باید ترتیبی اتخاذ شود تا تأسیسات سرمایشی آن نهاد خاموش شود.» این ابلاغیه برای روسای همه ادارات استان تهران ارسال شد. همچنین ذکر شد که امروز یعنی پنجشنبه هم اداراتی که فعالیت دارند از ساعت 11 تعطیل خواهند شد. البته گفته شد که این تعطیلی شامل بانک‌ها، مراکز درمانی و دستگاه‌های امدادی نخواهد شد. این تصمیم استانداری در حالی اتخاذ شد که اداره کل هواشناسی استان تهران از افزایش گرمای هوای تهران طی پنج روز آینده خبر داده بودند. گفتنی ست دمای هوا در مدت ابلاغ تعطیلی‌ها در پایتخت از 40 درجه هم عبور کرد.

خاموشی برای صرفه جویی یا حفظ سلامت مردم؟

محمد صاحبی، مدیر کل روابط عمومی استانداری تهران ضمن اشاره به هشدار کارشناسان از مردم و شهروندان خواست طی روزهای پنجشنبه و جمعه، چهارم و پنجم مردادماه نیز برای حفظ سلامتی در صورت عدم ضرورت از تردد در فضای باز خودداری کنند و همان‌طور که گفته شد در ابلاغیه استانداری بر خاموشی تأسیسات سرمایشی ادارات از ساعت تعطیلی به بعد تاکید شد.

همان‌طور که مردم درطول روزهای گرم، قطع برق و به مخاطره افتادن انرژی را تجربه کرده بودند حالا با افزایش دمای هوا هم این تجربه منتها امسال در ابعاد وسیع‌تری برایشان تکرار می‌شود.

به گزارش تسنیم در دو هفته اخیر که سه‌بار رکورد تاریخی تقاضای مصرف برق جابه‌جا شده چراکه میزان افزایش دما در هر روز تأثیر مستقیمی بر میزان افزایش تقاضای مصرف برق داشته است.

این خبرگزاری نوشته که هر یک‌درجه افزایش دمای متوسط کشور، 1800 مگاوات به مصرف برق اضافه می‌کند؛ بررسی نمودار مصرف برق در دو هفته اخیر نیز نشان می‌دهد بیش‌ترین ثبت نصاب‌های تقاضای برق را در روزهایی با ثبت رکوردهای دمایی داشته‌ایم.

به گفته محسن ذبیحی، معاون هماهنگی توزیع توانیر انتظار می‌رفته که از روز گذشته تا دوشنبه سخت‌ترین روزها را طی این دو هفته درپیش داشته باشیم و به همین دلیل از همه هموطنان درخواست کرده که حداکثر همکاری را با صنعت برق داشته باشند.

تسنیم ادامه داده: با توجه به اینکه حدود 40درصد از تقاضای مصرف برق مربوط به وسایل سرمایشی است، استفاده از دور کند کولرهای آبی و تنظیم دمای کولرهای گازی روی 24 یا 25 درجه، درساعات اوج تقاضای مصرف برق (از ساعت 12 تا 17 و 19 تا 23) می‌تواند کمک شایانی به پایداری شبکه برق در این روزهای بسیار داغ در نقاط مختلف کشور داشته باشد.

مردم شنبه و یک‌شنبه هفته آینده در خطر جدی هستند

سوای اینکه علت تعطیلی‌ها چه باشد باید گفت که بیرون نرفتن مردم و در معرض گرمای شدید قرار نگرفتن آن‌ها اتفاقی‌ست برای پیشگیری از آسیب دیدن شهروندان هرچند که ممکن است در منازل خود هم با قطع برق مواجه شده و از روشن کردن وسایل سرمایشی خود محروم شوند.

افزایش شدید دما، وضعیت بحرانی در شهر‌های مختلف از جمله شهر‌های آلوده به وجود آورده است. برخی کارشناسان معتقدند که این افزایش دما در کنار آلودگی‌های موجود و قرارگیری موج فرابنفش در وضعیت ناهنجار، سلامت مردم را به شدت به خطر می‌اندازد و باید شهر‌های بزرگ در روز‌های پیش‌رو تعطیل شوند. مهدی عباس‌نژاد، کارشناس اقلیم و هواشناسی، درباره آخرین وضعیت آب و هوایی به انتخاب گفته: شرایط بسیار دشواری در کشور حکمفرما شده گرما به اوج خود رسیده و شاهد آن هستیم که رکورد‌های گرمایی یکی یکی شکسته می‌شوند. در یک هفته گذشته ناهنجاری‌های دمایی در برخی از نقاط کشور دیده شده و در منطقه جنوب شرق ایران رکورد ۳۰ ساله دما شکسته شد.

به گفته این کارشناس: در روز‌های پیش‌رو به ویژه در شنبه و یکشنبه هفته آینده پایتخت به بحرانی‌ترین حالت می‌رسد و احتمال رکورد شکنی دما وجود دارد. او در رابطه با آثار افزایش دما بر سلامتی جامعه تصریح کرده است که شرایط ناهنجاری دمایی برای انسان‌ها بسیار مضر است چرا که هر یک درجه گرما می‌تواند ابتلا به انواع بیماری‌ها را تشدید کرده و همچنین زمینه آسیب‌های غیر قابل جبران از جمله آسیب‌های مغزی را تشدید کند. علاوه بر گرما موج اشعه فرابنفش هم در حالت اکستریم یا ناهنجار قرار گرفته و هر دقیقه ماندن زیر آفتاب در این شرایط به معنای نزدیک شدن سرطان پوست به انسان است.

عباس نژاد، ضمن انتقاد از دولت در توصیف شرایط گرمایی، ادامه داد که شرایط بسیار بغرنج است و تعجب می‌کنم دولت چرا مطابق قانون، پروتکل‌ها و مثل سایر کشور‌های دنیا اعلام شرایط بحرانی نمی‌کند. تعطیلی همه فعالیت‌ها از جمله ادارات در روز‌هایی که دما به حداکثر خود می‌رسد یک تقاضا از دولت نیست بلکه یک قانون است و باید در دستور کار قرار گیرد.

افزایش مرگ‌های ناشی از گرما در دنیا

اما گرما تنها منحصر به ایران نیست و جهان با افزایش مرگ‌های ناشی از گرما مواجه است. تغییرات آب و هوایی کوپرنیک (C۳S) به عنوان یکی از آژانس‌های نظارتی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه ۲۲ ژوئیه برابر با یکم مرداد را پس از یکشنبه ۲۱ ژوئیه، گرمترین روز کره زمین اعلام کرد. همچنین رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با هشدار نسبت به افزایش تصاعدی مرگ‌های ناشی از گرما در دنیا، ضمن تاکید بر لزوم اجتناب از حضور در فضای باز در ساعات اوج گرما، گفت: هنگامی که سازمان هواشناسی برای افزایش دما هشدار صادر می‌کند با انجام برخی مداخلات می‌توان از بستری شدن در بیمارستان‌ به دلیل گرمازدگی جلوگیری کرد.

عباس شاهسونی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آسیب‌پذیری در برابر گرما تحت تاثر عوامل متعددی است، توضیح داد که فاکتورهایی مانند سن، وضعیت سلامت، شغل، شرایط اقتصادی و شرایط اجتماعی می‌تواند بر آسیب‌پذیری افراد از گرما اثرگذار باشد. همچنین افراد و کارگرانی که در فضای باز و دمای بسیار زیاد فعالیت می‌کنند، افرادی که از منظر اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند، ورزشکاران، حضور در تجمعات فضای باز سبب می‌شود که افراد در معرض گرمازدگی قرار گیرند. به طور کلی می‌توان گفت، افزایش دما یک خطر محیطی است و می‌تواند برای شاغلان نیز خطرناک باشد.

به گفته او: زنان باردار، نوزادان، کودکان و افرادی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند نسبت به گرما بسیار حساس هستند.

شاهسونی با اشاره به تغییرات اقلیمی در سطح جهان گفت تغیرات آب‌وهوایی در تمام دنیا اتفاق افتاده و روند این موضوع ادامه دارد. بررسی‌ها بیانگر این است تعداد افرادی که در معرض گرمای شدید قرار می‌گیرند به صورت تصاعدی در حال افزایش است.

باید گفت هرچند کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت بر تغییرات اقلمی و افزایش گرمای زمین در همه دنیا تاکید کرده و آن را عامل اصلی بحرانی شدن وضعیت آب و هوا در ایران قلمداد می‌کنند اما باید به این نکته هم اشاره کرد که در سایر کشورهای جهان هم تمهیدات و راهکارهایی را برای مقابله با گرما و عدم واردشدن آسیب‌های بعضا جبران ناپذیر به شهروندان در نظر می‌گیرند و هم پیش از این اتفاقات راهکارهایی را با مهیا و به روز کردن زیرساخت‌ها جهت ازدست ندادن آب و برق و انرژی در نظر گرفته‌اند.

توصیه به کارگران شاغل در هوای باز

بنا به نظر کارشناسان، در روزهای گرم اجتناب از فعالیت شدید بدنی نیز به افراد توصیه می‌شود. همچنین حضور در سایه به افراد توصیه می‌شود؛ چرا که بدن دمایی که در زیر سایه نسبت به دمای زیر نور آفتاب احساس می‌کند حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه کمتر است. کارگرانی که در فضای باز اشتغال دارند باید برای فعالیت خود برنامه‌ریزی کنند؛ به نحوی که پس از ۲ تا ۳ ساعت فعالیت در گرما، یک تا ۲ ساعت در فضای خنک حضور داشته باشند که فرصت بازیابی مهیا شود.

همچنین پوشیدن لباس‌های سبک و اجتناب از لباس‌های تنگ توصیه می‌شود. دوش آب سرد، نوشیدن حداقل ۲ تا ۳ لیتر آب نیز جزو مواردی است که طی روزهای گرم توصیه می‌شود. استفاده از کلاه لبه‌دار، عینک آفتابی استاندارد و کرم ضد آفتاب نیز توصیه می‌شود؛ چرا که چشم و پوست کمتر در برابر نور خورشید قرار می‌گیرد.

اگر فردی دارای علائم گرمازدگی مانند سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، توقف تعریق و از دست دادن هوشیاری باشد باید به مراکز درمانی یا پزشک مراجعه کند. همچنین در صورت نیاز باید با اورژانس تماس بگیرد. اطرافیان یک فرد گرمازده باید لباس‌های غیر ضروری او را خارج کنند و فرد گرمازده را به سایه یا یک مکان با تهویه مناسب منتقل کنند.

استفاده از کسیه یخ و کشیدن حوله خیس به بدن فرد گرمازده تا زمان رسیدن یا انتقال وی به مراکز درمانی توصیه می‌شود. بازهم تاکید می‌کنم فرد گرمازده باید در یک مکان سرد قرار گیرد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار