| کد مطلب: ۱۱۲۹۹۹۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» دلایل و چالش‌های معاملات مسکن با سکه و دلار و... را بررسی می‌کند

معاملات مسکن از سکه افتاد

آرمان ملی : خرید و فروش املاک و مستغلات با سکه طلا و ارز در سال‌های اخیر به یک روند محبوب تبدیل شده است، به ویژه بین سرمایه گذاران و افرادی که به دنبال تنوع بخشیدن به سبدهای خود هستند.

معاملات مسکن از سکه افتاد

با این حال، این روش معامله دارای معایب متعددی است که سرمایه‌گذاران باید از آن آگاه باشند. بر این اساس  روند قابل توجهی در بازار املاک و مستغلات ایران شکل گرفته است که بسیاری از سرمایه‌گذاران و خریداران به خرید و فروش ملک با طلا، نقره و ارز روی آورده‌اند. این پدیده نگرانی‌هایی را در میان کارشناسان و سیاست‌گذاران ایجاد کرده است که به دنبال درک دلایل اصلی این روند هستند. به گزارش آرمان ملی، به گفته کارشناسان؛  تورم و کاهش ارزش پول یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری جریان معاملات مسکن با سکه، ارز و ... به شمار می‌آید.  ریال ایران در سال‌های اخیر کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است که منجر به کاهش قدرت خرید شده است. در نتیجه، بسیاری از سرمایه گذاران برای حفظ ثروت خود به دارایی‌های جایگزین مانند طلا و نقره روی آورده‌اند. از سوی دیگر تشدید تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه ایران، احساس عدم اطمینان و بی‌ثباتی در بازار ایجاد کرده است. این منجر به تغییر به سمت دارایی‌های با ثبات‌تر مانند طلا و ارز خارجی شده است که به عنوان پوششی در برابر نوسانات اقتصادی تلقی می‌شوند. از سوی دیگر برخی از کارشناسان بر این باورند؛ عدم اعتماد به سیستم بانکی نیز از جمله دیگر دلایل انجام معاملات بزرگ مانند معامله مسکن با غیر از روش نقدینگی معرفی شده است. نظام بانکی ایران با چالش‌های متعددی از جمله ناکارآمدی مواجه بوده است. در نتیجه، بسیاری از سرمایه گذاران اعتماد خود را به سیستم از دست داده‌اند و به دنبال راه‌های جایگزین برای ذخیره ثروت خود هستند.  همچنین ظهور ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین، موج جدیدی از علاقه به دارایی‌های جایگزین را ایجاد کرده است. برخی از سرمایه‌گذاران به تجارت املاک با طلا، نقره و ارز خارجی به عنوان راهی برای تنوع بخشیدن به پرتفوی خود روی آورده‌اند.

صاحبنظران همچنین گسترش پایه‌های مالیاتی را از دلایل علاقه‌مندی به فعالان در بازار مسکن با انتخاب روش معامله غیرنقدی و ریالی مسکن ذکر کرده‌اند. به گفته این گروه؛  هرچند دولت سیاست‌هایی را با هدف تحریک بازار املاک و مستغلات، مانند؛ معافیت‌های مالیاتی و یارانه‌ها اجرا کرده است،  با این حال، این سیاست‌ها همچنین محیطی را ایجاد کرده است که سرمایه گذاران می‌توانند به راحتی املاک را با سایر دارایی‌ها معامله کنند.

پیامدهای گسترش معاملات املاک با غیر ریال

کارشناسان معتقدند؛ افزایش معاملات املاک و مستغلات با طلا، نقره و ارز خارجی نوسانات قابل توجهی در بازار ایجاد کرده است. این امر منجر به نوسانات قیمت ملک شده است و پیش‌بینی روند بازار را برای سرمایه گذاران دشوار می‌کند. علاوه بر این عدم شفافیت در بازار املاک و مستغلات، پیگیری معاملات و نظارت بر فعالیت بازار را با مشکل مواجه کرده است. این محیطی را ایجاد کرده است که در آن فعالیت‌های کلاهبرداری می‌توانند رشد کنند. از سوی دیگر  تجارت دارایی با طلا، نقره و ارز خارجی، خطر زیان را برای سرمایه گذاران افزایش داده است. این به دلیل نوسانات این دارایی‌ها و فقدان مقررات در بازار است.همچنین  افزایش معاملات املاک و مستغلات با طلا، نقره و ارز خارجی پیامدهای مهمی برای اقتصاد ایران دارد. احساس عدم اطمینان و بی‌ثباتی ایجاد کرده است که می‌تواند پیامدهای بلندمدتی برای رشد اقتصادی کشور داشته باشد.

چه باید کرد؟

صاحبنظران در این زمینه براین باورند؛ دولت باید یک چارچوب نظارتی برای نظارت و تنظیم بازار املاک و مستغلات، از جمله معاملات طلا، نقره و ارز خارجی ایجاد کند تا میزان شفافیت در بازار املاک و مستغلات از طریق ملزم کردن صاحبان املاک به افشای معاملات خود و دسترسی به داده‌های بازار افزایش یابد.ایجاد  کمپین‌های آگاهی عمومی را برای آموزش سرمایه گذاران در مورد خطرات و مزایای تجارت املاک با طلا، نقره و ارز می‌تواند از میزان اینگونه معاملات بکاهد. قطعا مقابله با  فساد و ناکارآمدی‌ها، سیستم بانکی را تقویت شده و با افزایش اعتماد به سیستم و نیاز به معامله با دارایی‌های جایگزین نیز کمتر می‌شود. اما آنچه بدیهی است؛ افزایش معاملات املاک و مستغلات با طلا، نقره و ارز در ایران پدیده پیچیده‌ای است که تحت تأثیر طیفی از عوامل از جمله تورم، تحریم‌های اقتصادی و عدم اعتماد به سیستم بانکی است. این روند در حالی که فرصت‌هایی را برای برخی سرمایه گذاران ایجاد کرده است، خطرات و چالش‌های قابل توجهی را نیز برای اقتصاد ایران به همراه دارد. برای کاهش این خطرات، دولت باید یک چارچوب نظارتی ایجاد کند، شفافیت را افزایش دهد و کمپین‌های آگاهی عمومی را راه‌اندازی کند.

پولشویی با روش‌های جدید معاملات مسکن

بر اساس این گزارش؛ استفاده از سکه‌های طلا و ارز خارجی برای معاملات املاک،  باعث ایجاد سوء‌ظن در مورد پولشویی می‌شود، زیرا می‌توان از آن برای پنهان کردن منبع وجوه یا اجتناب از مالیات استفاده کرد. اما اگر معامله مشروع و مطابق با مقررات مبارزه با پولشویی باشد، لزوماً مورد پولشویی نیست. بنابراین در حالی که خرید و فروش املاک و مستغلات با سکه طلا و ارز خارجی ممکن است یک گزینه منحصر به‌فرد و جذاب به نظر برسد، ضروری است که معایب و خطرات احتمالی آن را به دقت در نظر بگیرید. سرمایه گذاران باید با مشاوران مالی و کارشناسان حقوقی مشورت کنند تا اطمینان حاصل کنند که معامله با الزامات نظارتی و قوانین مالیاتی مطابقت دارد.

معاملات مسکن با دلار و سکه رسماً باطل است

گفتنی است؛ دبیر کارگروه کنترل بازار املاک نیز ضمن غیرقانونی خواندن چنین معاملاتی گفت: استفاده از پول رایج کشور هنگام عقد انواع قراردادها در بنگاه‌های معاملات املاک ضروری است و چنانچه سکه، طلا و .. مورد معامله قرار گیرد، غیرقانونی است. دبیر کارگروه کنترل بازار املاک گفت: استفاده از پول رایج کشور هنگام عقد انواع قراردادها در بنگاه‌های معاملات املاک ضروری است و چنانچه سکه، طلا و .. مورد معامله قرار گیرد، غیرقانونی است. یاسر دستمالچیان، دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات، گفت: در بازرسی از برخی بنگاه‌های معاملات املاک گاهی قراردادهایی تنظیم می‌شود که ثمن معامله با وجه رایج کشور انجام نمی‌شود. بر اساس قانون، انجام این قبیل کارها، تخلف است و می‌تواند مصداق پولشویی باشد. دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات ادامه داد: استفاده از پول رایج کشور هنگام عقد انواع قراردادها در بنگاه‌های معاملات املاک ضروری است و چنانچه سکه، طلا و امثال آن، ثمن معامله قرار گیرد غیرقانونی بوده و باید قبل از معامله تبدیل به ریال شود و ریال آن از طریق شبکه بانکی مبادله شود. دستمالچیان تصریح کرد: چنانچه معامله‌ای انجام شود و تبادل مالی آن شفاف نباشد مصداق پولشویی است و تنظیم کننده قرارداد و بنگاه معاملات املاکی که این قرارداد را تنظیم کرده است جریمه و طبق قانون پولشویی مصوب سال ۹۷ به مراجع ذی‌صلاح معرفی خواهند شد. وی گفت: از مردم می‌خواهیم تا هنگام عقد قرارداد ثمن معامله به شکل ریال و از طریق شبکه بانکی انجام شود تا قابل پیگیری باشد، در غیر این صورت دچار مشکلات بعدی می‌شوند و در معاملاتی که از طریق ارز کشورهای دیگر انجام شده، به غیر از مسائل حقوقی آن، بعدها اثبات اینکه این مقدار اسکناس رد و بدل شده، بسیار سخت است و مسائل و مصائب بعدی ایجاد می‌کند. بنابراین بهترین روش معامله ملک، ثبت قرارداد در سامانه‌ها و تبادل مالی آن از طریق شبکه بانکی است.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار