| کد مطلب: ۱۱۲۹۹۸۵
لینک کوتاه کپی شد

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

لغو تحریم‌های بین‌المللی ارتباطی به رویکرد دولت پزشکیان ندارد

آرمان ملی- احسان انصاری: کناره‌گیری بایدن از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه تأثیری بر روند انتخابات خواهد گذاشت؟ حزب دموکرات چه کسی را به عنوان نامزد نهایی خود معرفی خواهد کرد؟آیا در صورتی که کامالا هریس به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات معرفی شود وی از توانایی شکست دادن ترامپ برخوردار است؟ پزشکیان در مقابل رئیس جمهور بعدی آمریکا چه رویکردی در پیش خواهد گرفت؟

 لغو تحریم‌های بین‌المللی ارتباطی به رویکرد دولت پزشکیان ندارد

«آرمان ملی» برای پاسخ به این سوالات با دکتر امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا گفت وگو کرده است. ابوالفتح معتقد است:« رویکرد تعامل با جهان سر جای خود است و هر دولتی در ایران روی کار بیاید چنین شعاری را مطرح می‌کند اگر منظور از تعامل با جهان تعامل با کشورهای غربی و آمریکاست باید عنوان کنم با ریاست جمهوری آقای پزشکیان چیزی در ایران تغییر نمی‌کند. خواسته همه کسانی که در انتخابات شرکت کرده بودند اعم از آقای جلیلی، قالیباف و پزشکیان این بود که آمریکا تحریم‌های خود را علیه ایران بردارد.این در حالی است که لغو تحریم‌های بین‌المللی در اختیار ایران نیست و بلکه در اختیار آمریکاست.».

در ادامه ماحصل این گفت وگو را می‌خوانید.

*کناره‌گیری بایدن از انتخابات ریاست جمهوری چه تأثیری در روند انتخابات این کشور و رویکرد حزب دموکرات خواهد داشت؟

 در هفته‌های اخیر این پیش‌بینی وجود داشت که بایدن از انتخابات کناره‌گیری کند. برخی از چهره‌های شاخص حزب دموکرات این درخواست را مطرح کرده بودند که در نهایت نیز منجر به این اتفاق شد.هدف کناره‌گیری بایدن از انتخابات نیز این است که شانس پیروزی دموکرات‌ها را در انتخابات افزایش بدهد.با این وجود اینکه آیا این اتفاق رخ می‌دهد یا خیر هنوز مشخص نیست. پس از کناره گیری بایدن از انتخابات حمایت‌ها از کامالا هریس افزایش پیدا کرده است.نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که آیا هریس در نهایت به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات انتخاب می‌شود یا خیر و اگر می‌شود آیا با اجماع این اتفاق رخ می‌دهد و یا اختلافاتی در این زمینه بروز می‌کند؟ هر کدام از این مسائل بر فضای انتخابات آمریکا تأثیرگذار است و می‌تواند شرایط را تغییر بدهد.اگر حزب دموکرات با اختلاف و دعوا به اجماع برسد این مساله فرصت مغتنمی را در اختیار حزب جمهوریخواه قرار می‌دهد تا شرایط بهتری برای پیروزی در انتخابات داشته باشد.در چنین شرایطی جمهوریخواهان به حزب دموکرات حمله می‌کنند و آنها را به ضعف و ناتوانی متهم خواهند کرد.واقعیت این است که در شرایط کنونی چشم‌انداز روشنی از انتخابات آمریکا وجود ندارد اما روند که از هفت یا هشت ماه قبل آغاز شده که شانس پیروزی ترامپ را افزایش داده همچنان نیز ادامه دارد.

*چرا شانس پیروزی ترامپ افزایش پیدا کرده است؟

سه اتفاق رخ داده که شرایط را برای ترامپ بهتر کرده است. نخست برگزاری دادگاه‌ها بود که وی توانست از این دادگاه‌ها بهره برداری‌های تبلیغاتی خوبی به سود خود کند.دوم ترور ترامپ بود که باعث شد وی بتواند افکار عمومی را به سمت خود جلب کند و سومین کناره‌گیری بایدن از انتخابات به عنوان رئیس جمهور مستقر و جایگزینی هریس به جای وی است که فضای انتخابات آمریکا را به سود ترامپ کرده است.به نظر می‌رسد همه چیز دست به دست هم داده که شانس ترامپ در انتخابات افزایش پیدا کند. با این وجود انتخابات آمریکا تاکنون با چند شگفتی همراه بوده و این احتمال نیز وجود دارد که در آینده نیز با شگفتی‌هایی همراه شود. یکی از این شگفتی‌ها ترور ترامپ بود که این بار به هدف نخورد اما بعید نیست اگر قرار است چنین اتفاقی تکرار شود دوباره  با همین وضعیت مواجه خواهد شد.به همین دلیل من وضعیت انتخابات در آمریکا را پیچیده و مبهم می‌دانم.

*به چه میزان این احتمال وجود دارد که کامالا هریس به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات انتخاب نشود؟

این احتمال وجود دارد و هنوز به صورت رسمی خانم هریس به عنوان کاندیدای حزب دموکرات معرفی نشده است.با این وجود باید عنوان کرد در شرایط کنونی محتمل ترین نامزد حزب دموکرات برای ریاست جمهوری خانم هریس است.یکی از جدی‌ترین رقبای خانم هریس گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیاست که وی نیز از خانم هریس حمایت کرده است.نیوسام یکی از کسانی بود که عنوان می‌شد در صورتی که بایدن از انتخابات کناره‌گیری کند این احتمال وجود دارد که به عنوان نامزد حزب دموکرات معرفی شود. با این وجود  به محض اینکه بایدن از انتخابات کناره‌گیری کرده نیوسام از خانم هریس حمایت کرد.از سوی دیگر در حزب دموکرات نیز هیچ چهره شاخصی اعلام آمادگی نکرده که با کامالا هریس رقابت کند.البته هنوز چهره‌های مختلف حزب دموکرات در شوک و بهت کناره‌گیری بایدن قرار دارند و این احتمال وجود دارد پس از چند روز یا چند هفته چهره‌های جدیدی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کنند.با این وجود در شرایط کنونی بزرگان حزب دموکرات که هر کدام وزنه‌ای در این حزب به شمار می‌روند از کامالا هریس حمایت کرده‌اند و به همین دلیل این احتمال که در نهایت هریس به  عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات معرفی شود وجود دارد.این نکته را نیز باید در نظر گرفت که حزب دموکرات در آمریکا حزب نخبه سازی است و از سال‌ها پیش تاکنون نخبگان زیادی را به جامعه آمریکا تحویل داده است.

سه اتفاق رخ داده که شرایط را برای ترامپ بهتر کرده است. نخست برگزاری دادگاه‌ها بود که وی توانست از این دادگاه‌ها بهره برداری‌های تبلیغاتی خوبی به سود خود کند.دوم ترور ترامپ بود که باعث شد وی بتواند افکار عمومی را به سمت خود جلب کند و سومین کناره‌گیری بایدن از انتخابات به عنوان رئیس جمهور مستقر و جایگزینی هریس به جای وی است که فضای انتخابات آمریکا را به سود ترامپ کرده است

*در روزهای اخیر نام‌های مختلفی برای نامزدی حزب دموکرات مطرح شده که مهم‌ترین آنها میشل اوباما و جان کری است. به چه میزان این احتمال وجود دارد که این دو شخص وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند؟

 در این زمینه برخی نام باراک اوباما را نیز مطرح می‌کنند در حالی که براساس قانون اساسی آمریکا هر فردی تنها دوبار می‌تواند رئیس جمهور این کشور شود و دیگر چنین اجازه‌ای ندارد.نام میشل اوباما نیز مطرح است اما وی تمایلی برای ورود به عرصه سیاسی ندارد و به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد نامزد حزب دموکرات شود. درباره  جان کری نیز باید عنوان کرد در آمریکا معمولأ کسانی که یک بار در انتخابات شرکت کرده و شکست خورده‌اند به دلیل اینکه از اقبال عمومی برخوردار نیستند ترجیح می‌دهند دیگر در انتخابات حضور پیدا نکنند.در واقع یک سنت نانوشته در آمریکا وجود دارد که نامزد شکست خورده در انتخابات معمولأ برای دوره‌های بعدی نامزد نمی‌شود.فکر می‌کنم آخرین کسی که در انتخابات شکست خورد و دوباره وارد انتخابات شد ریچارد نیکسون بود که در سال1960 این اتفاق رخ داد.نیکسون در سال1960 در انتخابات شکست خورد اما در1968 دوباره در انتخابات نامزد شد.پس از آن دیگر هیچ نامزد شکست خورده‌ای در انتخابات شرکت نکرد. به همین دلیل نیز احتمال اینکه افرادی مانند جان کری و هیلاری کلینتون که در انتخابات گذشته شکست خورده‌اند پایین است و بعید است که چنین اتفاقی رخ بدهد.

*شعار اصلی پزشکیان برای به قدرت رسیدن در ایران لغو تحریم‌ها و تعامل با جهان بود. در صورتی که ترامپ دوباره در آمریکا به قدرت برسد آیا برنامه‌هایی که پزشکیان دنبال خواهد کرد به بن‌بست نخواهد خورد؟

رویکرد تعامل با جهان سر جای خود است و هر دولتی در ایران روی کار بیاید چنین شعاری را مطرح می‌کند.اگر منظور از تعامل با جهان تعامل با کشورهای غربی و آمریکاست باید عنوان کنم با ریاست جمهوری آقای پزشکیان چیزی در ایران تغییر نمی‌کند.  خواسته همه کسانی که در انتخابات شرکت کرده بودند اعم از آقای جلیلی،قالیباف و پزشکیان این بود که آمریکا تحریم‌های خود را علیه ایران بردارد.این در حالی است که لغو تحریم‌های بین‌المللی در اختیار ایران نیست و بلکه در اختیار آمریکاست.رهبر انقلاب نیز در سخنرانی اخیر خود عنوان کردند که لغو تحریم‌ها در اختیار دولت و مجلس نیست و در اختیار آمریکاست و بلکه ما باید به سمت خنثی سازی تحریم‌ها حرکت کنیم.پزشکیان نیز به تنهایی در شرایطی قرار ندارد که بتواند همه تحریم‌ها را لغو کند. تنها کاری که پزشکیان می‌تواند انجام دهد این است که رویکردی در پیش بگیرد که فشار تحریم‌ها را روی ایران کاهش بدهد.اگر آقای پزشکیان وعده داده که در مسیری قرار می‌گیرد که تحریم‌های ایران لغو شود وعده درستی نیست و پزشکیان در وضعیتی نیست که بتواند چنین کاری کند.شاید بهتر این بود که پزشکیان عنوان می‌کرد خواسته‌های آمریکا را پاسخ می‌دهد تا آمریکا همه تحریم‌ها را بردارد.واقعیت این است که در شرایط کنونی نه برداشته شدن تحریم‌ها امکان پذیر است و نه در اختیار رئیس جمهور ایران است که چنین شعاری مطرح شده است.اینکه چه کسی نیز رئیس جمهور آمریکا باشد در تحقق این وعده نقش ندارد. در این زمینه تفاوتی بین ترامپ،بایدن و هریس وجود ندارد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار