| کد مطلب: ۱۱۲۹۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد

گزارش آرمان ملی از تحرکات بازنده انتخابات ۱۴۰۳

سفر استانی جلیلی با چه مجوزی؟

آرمان ملی- مطهره شفیعی: سعید جلیلی هنوز نمی‌خواهد شکست را باور کند. او شکست خورد پزشکیان برتر بود اما مولفه دیگری هم در این شکست دخیل بود که همان حب قدرت در میان اصولگرایان است.

سفر استانی جلیلی با چه مجوزی؟

برخی معتقدند شکست کاندیداهای اصولگرا حتمی بود اما اگر همان اول لجبازی نمی‌کردند و به نفع جلیلی کنار می‌رفتند، شکست‌شان تا این اندازه  سخت نبود و به عبارتی آبرومند بود. اکنون  جلیلی مانده و یک دنیا حرف و حدیث که برای رهایی از آن مجبور است هر روز شعارهایی مانند دولت در سایه و غیره را بدهد.

*سفر استانی چه شد؟

جلیلی اخیرا گفته است: نزدیک به ۱۴ میلیون نفر به رویکرد ما اعتماد کرده‌اند و این وظیفه‌ای را در راستای دنبال‌کردن این رویکرد بر دوش ما می‌گذارد. این حرکت ممکن نیست مگر به اینکه هرکدام از ما نقش مؤثر خودمان را ایفا کنیم. شاهد بودید که من بعداز انتخابات این حرکت را متوقف نکردم، سفر استانی داشتم، به شهر یاسوج رفتم، با مردم آنجا صحبت کردم. صحبت‌های آنها و کارهایی که در ایام انتخابات انجام دادند را شنیدم، وقتی این حرکت‌های بزرگ ازسوی ایرانیان در کشور و یا سراسر جهان انجام شده است، وظیفه ما تداوم آن است. باید با یک عزم جدی آن را دنبال کرد. وی افزود: در استان‌های مختلف یکی از چیزهای جالب این بود که یک نسل نوجوان را شاهد بودیم که بسیار پویا و آگاه نسبت به مسائل کشور با شور و شعور ارزشمندی مباحث را دنبال می‌کرد. این همان چیزی است که ما را نسبت به آینده امیدوار می‌کند؛ من بسیار به آینده امیدوارم و بسیار معتقدم با کمک شما می‌توانیم آینده خوبی را رقم بزنیم. جلیلی خاطرنشان کرد: دولت سایه یک گفتمان است که هرکدام از ما سایه‌به‌سایه تحولات کشور را دنبال کنیم و بر آن تأثیر مثبت بگذاریم.

*چرا سفر می‌رود؟

این اظهارات از چند زاویه قابل بررسی است. نخست اینکه او به شکست در انتخابات باور ندارد و می‌خواهد همانند یک رئیس‌جمهور به شهر استانی برود اما مشخص نکرده از چه جایگاهی چنین تصمیمی گرفته شده است. آیا او تبلیغات انتخاباتی ۴ سال دیگر را آغاز کرده است؟ موضوع دوم در باب سفرهای استانی جلیلی به تخریب دولت پزشکیان بازمی‌گردد به این شکل که شاید او در استان‌های مختلف موضوعاتی را علیه دولت پزشکیان مطرح و جامعه را به رئیس‌جمهور منتخب بدبین کند که در این زمان نهادهای نظارتی باید مانع سفرهای او شوند. حجت‌الاسلام فاضل میبدی، فعال سیاسی هم به این موضوع اشاره کرده است. میبدی درباره اظهارات سعید جلیلی درباره اقدامات دولت سایه گفت: یک جریانی می‌خواهد پشت پرده و مخفی علیه دولت مستقر کار کند. انتظار از دستگاه‌های حاکمیتی این است که جلوی این تحرکات را بگیرند. اگر دولت سایه بخواهد کارش را با این شکل و شیوه‌ای که ما مشاهده می‌کنیم ادامه دهد، خطرناک است، این‌که هیچ دولتی را این‌ها تحمل نکنند جز دولت خودشان و بر اساس منافع خودشان عمل کنند، قابل قبول نیست. عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: دولت سایه یک جریان خطرناک است و اگر دولتمردان و دلسوزان به هوش نباشند این جریان برای منافع خودش منافع ملی را بر باد می‌دهد همانطور که تاکنون انجام دادند و جلوی برجام، مذاکرات و FATF را گرفتند و میلیاردها دلار به این کشور آسیب وارد کرده است، این جریانِ سایه خطرناک است و اگر جلوی آن ایستادگی نکنند، آسیب‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت.

باید حزب تشکیل دهد

حرکات سیاسی جلیلی قابل فهم نیست. اخیرا زیدآبادی نوشت: «سعید جلیلی اگر خواهان ادامه فعالیت سیاسی است، به‌جای تشکیل «دولت در سایه» که اسم بی‌مسمایی در نظام جمهوری اسلامی است، باید حزب تشکیل دهد. دولت در سایه بدان سان که او مراد و دنبال می‌کند، یعنی پدیده مرموزی که اعضا و منابع و ارتباطات و نوع فعالیتش برای جامعه شناخته شده نیست و عملا یک نیروی زیرزمینی به شمار می‌رود. حزب سیاسی اما پدیده‌ای شفاف است و منابع مالی و انسانی و برنامه قابل پنهانی از چشم رسانه‌ها ندارد.»

*نه به دولت سایه

اخیرا کارزاری درباره مخالفت با دولت سایه به راه افتاده که متن آن چنین است: باتوجه به اینکه باید یک نفر (دولت) پاسخگوی کارهای اجرایی کشور باشد وجود دولت‌های موازی با نام «دولت سایه» به ضرر کشور است. گوش به فرمان رهبریم. رهبری با موازی کاری مخالف هستند. لطفا هر چه سریعتر نسبت به عواقب این فعالیت‌ها با مشورت مقام معظم رهبری اقدام لازم را صورت دهید و مردم را از اینگونه فعالیت‌ها مطلع سازید.

*برنامه‌ دولت در سایه علیه پزشکیان

محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب چنین به فعالیت جلیلی پرداخت: حدود ۲۰. ۳۰ سالی است که جلیلی در انتخابات شرکت می‌کند برای مثال در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مشهد کاندیدا بوده تا امسال که در انتخابات شرکت کرده، حدود ۲۰. ۳۰ سال است که در انتخابات شرکت می‌کند که در مجلس یا ریاست جمهوری به پست سیاسی برسد، اشکال ندارد و این کار بدی هم نیست که انسان فعالیت کند اما باید مشخص شود اعضای حزب چه کسانی هستند، این حزب کجا تشکیل شده است.  در حقیقت اساسنامه این دولت رقیب، یا دولت سایه یا دولت پنهان باید در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور تصویب شود و احزاب سالیانه نشست برگزار کنند، شورای مرکزی، اعضای استان‌ها و منابع مالی معلوم شود و دفتری که دخل و خرج‌ها در آن ثبت شود، سالانه به تایید و تصویب کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور برسد و کنترل شود، اینکه اشکالی ندارد. وی افزود: اما اینکه منابع مالی و اعضا نامعین باشند و در هر نقطه خاصی بحران ایجاد کنند و بعد دولت مستقر پاسخگوی باشد و به عبارتی دولت هزینه اعمال نیروهای بدون تابلوی مشخص را بپردازد، در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار