| کد مطلب: ۱۱۲۹۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» مواضع کامالا هریس را بررسی می‌کند؛

رقابت جمهوری‌خواه حریص با هریس دموکرات

آرمان ملی- احسان اسقایی: معادلات انتخابات در آمریکا برهم خورده است. قرار بود جو بایدن بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری نامزد حزب دموکرات شود اما یکباره شرایط برای او برهم خورد چرا که هرچند عقلش در بالاترین سطح کار می‌کرد اما بدن او همچون یک آدم آهنی عمل کرد و در نهایت این بدن بر عقلش هم فائق آمد و در مناظره با ترامپ نتوانست پیروزی به دست آورد.

رقابت جمهوری‌خواه حریص با هریس دموکرات

بلافاصله باراک اوباما از او عبور کرد و مناظره وی با ترامپ را نپسندید در نهایت هم اعضای حزب دموکرات یکی پس از دیگری از او عبور کردند. براساس نظرسنجی‌ها نیز ترامپ توانست بر فاصله خود با بایدن بیفزاید و بعد از چند هفته بایدن نیز راضی شد که از کاندیداتوری حزب دموکرات کنار رود و از قرار معلوم هریس معاون اول را به عنوان گزینه مطلوب به حزب دموکرات معرفی کرده است و با توجه به تسلط وی بر امور اجرایی درطول چهار سال گذشته در کاخ سفید و همچنین سوابق قضائی و حقوقی و در ایالات‌ مختلف آمریکا و حمایت گسترده و کم سابقه سران حزب دموکرات از جمله خانم کلینتون، باراک اوباما و بایدن، وی می‌تواند آرای قابل توجهی را در انتخابات ریاست جمهوری به دست آورد.

*مناظره احتمالی هریس و ترامپ

تا اینجا ماجرا هنوز نظر سنجی‌ها در ارتباط با جایگاه هریس در نزد افکار عمومی در آمریکا آمار چندانی را منتشر نکرده‌اند اما موج حمایت افراد معروف سیاسی از هریس می‌تواند ظرف چند روز جایگاهی ملی به هریس ببخشد اما آنچه تکلیف هریس را مشخص خواهد کرد پیروزی او در مناظره با ترامپ است. آن هم ترامپی که دیگر حاضر نیست چندان نطق انتخاباتی انجام دهد چرا که خود را به علت عدم موفقیت ترورش نظر کرده خداوند معرفی کرده و حتی از هم اکنون و در فاصله چند ماه باقی مانده تا برگزاری انتخابات آمریکا بعضا به گونه‌ای عمل می‌کند و در میتینگ‌های جمهوریخواهان شرکت می‌کند که رئیس‌جمهور لاحق آمریکاست. حال باید دید خانم معاون اول، کامالا هریس چگونه می‌خواهد در مناظره‌های انتخاباتی از پس پیرمرد پرمدعا برآید؟ چرا که ترامپ صراحتا اعلام کرده که شکست دادن هریس برای او سخت نیست اما باید این مورد را در نظر گرفت که هریس جز اینکه اکنون معاون اول رئیس‌جمهور آمریکاست و پرورش یافته حزب دموکرات است و به خوبی ‌نیز توانسته بر اساس استعدادهای شخصی خود در حزب دموکرات رشد کند، در گذشته و در ایالات‌ مختلف  جز اینکه وکیل بوده و از وکلای سرشناس است به شغل دادستانی نیز مشغول بوده و به خوبی می‌تواند در امور مختلف ترامپ را از منظر حقوقی محکوم کند. از جمله برخی پرونده‌هایی که هنوز در دستگاه قضائی آمریکا بسته نشده است خصوصا پرونده مربوط روز شکست ترامپ و تسخیر کنگره توسط موافقان وی که به نوعی حمله به دموکراسی آمریکایی به شمار می‌رود. هریس به خوبی می‌تواند در این پرونده صورت ترامپ را به خاک بمالد هرچند قدرت کلام ترامپ ممکن است اجازه ندهد که هریس چنین اقدامی علیه او انجام دهد. از سوی دیگر امتیاز منفی و مثبت هریس در انتخابات زن بودن اوست و همین که او به عنوان یک زن اکنون به نامزد نهایی دموکرات‌ها تبدیل شده، امتیاز مثبتی برای اوست و بانوان آمریکایی آرای خود را در سبد رای او خواهند ریخت اما بخش قابل توجهی از جامعه آمریکایی هنوز سنتی است و معتقد نیست که زن می‌تواند در سمت‌های مدیریتی موفق عمل کند در نتیجه همین مورد می‌تواند به نقطه ضعف او تبدیل شود.

*هریس و ایران و اسرائیل

 هریس یک دورگه هندی آمریکایی است از این منظر با چالش‌های خاورمیانه آشناست اما او حامی شدید اسرائیل است و در منازعه اخیر اسرائیل و فلسطین در کنار اسرائیل ایستاده است. از این منظر نمی‌توان توقع داشت او نیز جز روش بایدن در حذف مقاومت در منطقه و غزه به چیز دیگری بیندیشد. حال باید دید نگاه او به تشکیل دو دولت و طرح‌های دیگر در ارتباط با فلسطین چیست اما نمی‌توان او را مخالف اسرائیل دانست. نگاه او به ایران نیز نگاهی شبیه نگاه بایدن است و احتمالا همچون بایدن به روش‌های مختلفی که محافل فکری آمریکا در ارتباط با ایران از پیش طراحی کرده‌اند معتقد است به نظر او نبرد مستقیم با تهران را نخواهد پسندید اما به شدت در ارتباط با کنترل قدرت نفوذ ایران در منطقه به برنامه محوری معتقد است و در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران نیز راه و مسیر بایدن را خواهد پسندید در این معنا که او در هر صورت خط قرمز خود را دستیابی ایران به بمب هسته‌ای تعریف خواهد کرد البته در این دوره ایران به قول آمریکایی‌ها در فاصله دو هفته‌ای تا ساخت بمب قرار دارد از این منظر باید دید او چه نگاهی به ایران و پرونده هسته‌ای دارد. هر چند به نظر می‌رسد او از مسیری که در ارتباط با ایران یعنی مذاکرات غیرعلنی حمایت خواهد کرد مسیری که ایران نیز از آن حمایت می‌کند. البته ایران خواهان لغو تمامی تحریم‌هاست. به نظر می‌رسد پیروزی احتمالی او در آمریکا مسیر بهتری را برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا به وجود خواهد آورد. کاهش تنشی که می‌تواند در نهایت موجب حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران شود. البته باید دید او در صورت پیروزی چه مسیری را در ارتباط با ایران در دستور کار خود قرار خواهد داد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار