| کد مطلب: ۱۱۲۹۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از حواشی کابینه چهاردهم

نبرد پیرمردهای پرحاشیه سیاست

آرمان ملی– مطهره شفیعی: به کجا چنین شتابان؟ مسعود پزشکیان برای تعیین وزرا ابتکار جدیدی داشت که مورد تایید متخصصان و آگاهان قرار گرفت.

 نبرد پیرمردهای پرحاشیه سیاست

برای هر وزارت کارگروهی تعیین شده تا آنها پس از بررسی‌های لازم، 5 گزینه به شورای راهبری معرفی شوند و در نهایت 4 فرد برای تصدی هر وزارت به مسعود پزشکیان رئیس دولت منتخب ارائه می‌شود. محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری تاکید کرده که: «60 درصد افرادی که سابقه عضویت در دولت نداشته باشند را در اولویت داریم.» اما برخی ظاهرا متوجه اظهارات ظریف نشدند و تصور می‌کنند کاندیدای آنها که جلیلی بود، رئیس دولت شده است. در همین راستا می‌توانند به او امر و نهی کنند که چه افرادی وزیر باشند. روزنامه کیهان روز گدشته نوشت: «با توجه به اینکه رئیس‌جمهور منتخب تکیه کلامش آیات و روایات هست، پیشنهاد می‌کنم برای عملی‌کردن آیات و روایات بخشی از کابینه پر از دستاورد مثبت شهید رئیسی را که برای پیشرفت کشور ریل‌گذاری خوب و کم‌نظیری داشته‌اند، در دولت آینده حفظ کند تا خللی در امور جاری کشور رخ ندهد.» این نوشتار جز سهم‌خواهی تعبیر می‌شود؟ این در حالی است که این روزنامه در همان تاریخ به نقل از نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نوشت: «رئیس‌جمهور منتخب نباید به جوهای ساختگی سهم‌خواهان اعتنا کند. مدیریت منابع انسانی رمز پیشرفت، توسعه و سکوی ارتقای خود ایشان به محبوبیت و مقبولیت بالاتر است.» میان  دو مطلبی که در کیهان منتشر شده، تناقض وجود دارد. برخی هم با اظهاراتی که دارند به‌نام همراهی به کنایه مشغولند مانند محسن رضایی در توئیتر نوشت: «ایران عزیز ما در این شرایط بیش از هر زمانی به آرامش، همدلی و اجماع ملی نیازمند است. همه به‌عنوان یک وظیفه ملی و انقلابی باید به آقای پزشکیان در ایجاد دولت اجماع ملی کمک کنیم. دوران سهم‌خواهی جناحی برای اداره کشور باید پایان یابد.»

*سن بالاها بی‌خیال کابینه شوند

از سوی دیگر برخی افراد دارای سابقه که دارای سن و سال بالایی هستند انتظار دارند در لیست کابینه دولت چهاردهم حضور داشته باشند که این خواسته با معیارهای اعلامی پزشکیان برای دولت چهاردهم در تناقض است. ظریف توضیح داده است:«حاصل کار ما که به رئیس‌جمهور ارائه خواهد شد شامل ۶۰ درصد افرادی خواهد بود که سن آنها از ۵۰ الی ۵۵ پایین‌تر است. ۶۰ درصد آنان برای بار اول که وارد هیات دولت می‌شوند. حالا نه این‌که ۶۰ درصد زیر ۵۰ سال باشند و همان ۶۰ درصد نیز بار اولشان باشد. ممکن است ۶۰درصد بار اولشان باشد و یک ۶۰ درصد دیگر یعنی اگر شش تا پیشنهاد می‌کنیم، سه نفر زیر ۵۰ سال باشد و سه نفر از آنان بار اولشان باشد. فراخوان‌ها ارسال شده است و امیدواریم از روز یکشنبه شروع کنیم به بررسی شرح حال‌هایی که آمده است.» محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و عضو شورای راهبردی انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم، به نبرد برخی سیاسیون برای سهم‌خواهی از دولت واکنش نشان داد و در همین راستا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اربعین حسینی نزدیک است… به‌زودی خیل مشتاقان حضرت اباعبدا... علیه‌السلام راهی زیارت اربعین شده و این رویداد بزرگ همزمان با استقرار دولت جدید خواهد بود. در میانه نبرد پیرمردهای پرحاشیه سیاست برای اخذ سهم از دولت، امیدوارم رئیس‌جمهور منتخب توجه ویژه‌ای به برنامه‌ریزی برای خدمت‌رسانی به این زوار عزیز داشته باشند.»

*فرصت‌طلبی به اسم حمایت

برخی هم فرصت‌طلب هستند مانند  سایت الف که توصیه همدلان بهزادنبوی را چنین معنا کرد. رسانه نزدیک به احمد توکلی نوشت: «بهزاد نبوی، از چهره‌های شاخص جریان اصلاحات در اعتراض به سهم‌خواهی عده‌ای از اصلاح‌طلبان با انتشار متنی در فضای مجازی خاطرنشان کرد: «با مطالعه مطالب دوستان، به‌نظر می‌رسد شعار «برای ایران» قبل از انتخابات، به شعار «برای وزارت» تبدیل شده. از همه اعضای کمیته‌ها عاجزانه استدعا دارم، به‌خاطر ایران و به‌خاطر دکتر پزشکیان بینوا، دست از سهم‌خواهی از این گوشت قربانی بردارند. پیشنهاد می‌کنم رئیس و همه اعضای کمیته‌ها، از داشتن پست و مقام منع شوند تا بتوانند کمی هم به فکر ایران و آینده آن باشند. ارادتمند همه، اصلاح‌طلب سابق و به قول تحول‌خواهان، استمرارطلب امروز.» این سخنان صریح نبوی، حاکی از آن است که در آستانه پایان فعالیت کارگروه‌ها‌ی مختلف برای گزینش نامزدهای مناصب دولتی و نزدیک‌شدن به موعد معرفی وزرای دولت چهاردهم به مجلس شورای‌اسلامی، نزاع بر سر رسیدن به کرسی‌های دولتی بیشتر شده و با تداوم این شرایط و عدم دخالت پزشکیان، بعید است که آتش اختلافات به خاموشی میل کند. هر چند این قبیل اختلافات معمولا در مسیر شکل‌گیری دولت‌ها دیده می‌شود اما تجربه  دهه‌های اخیر نشان داده که رئیس دولت تقابل‌ها را از بین برده و مسیر حرکت دولت را هموار ساخته و ریل‌گذاری می‌کند؛ خصیصه‌ای که در این دوره دستکم تاکنون چندان محسوس نیست. به‌نظر می‌رسد که مشاوران و اطرافیان مسعود پزشکیان که در ایام انتخابات او را همراهی کردند، در حال شکل‌دهی به کابینه بوده و رئیس‌جمهور منتخب اختیار امور مربوط به تشکیل دولت را به آنان تفویض کرده است. بهره‌گیری از مشورت متخصصان شرطی لازم است اما کافی نیست. در روزهای اخیر که چالش‌ها پیرامون انتخاب وزرا نمود بیشتری داشته و اختلافات بالا گرفته، غیبت رئیس‌جمهور منتخب محسوس است و او ترجیح داده دستکم فعلا به دیدارهای شخصی و حضور در مراسم‌های مذهبی بپردازد.»

نشست پزشکیان با اعضای کارگروه‌ها

علی‌اصغر شفیعیان، مدیر انصاف‌نیوز و چهره نزدیک به مسعود پزشکیان نیز در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تمام اعضای کارگروه‌های پیشنهاد گزینه‌های وزارتخانه‌ها به پزشکیان که حدود ۴۵۰ نفر هستند، بعد از ظهر شنبه با او در سالن اجلاس سران دیدار خواهیم داشت. تقریبا در حال نهایی‌کردن پیشنهادها هستیم.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار