| کد مطلب: ۱۱۲۹۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد

قرعه آتش؛ این بار به نام بیمارستان «شریعتی»

آرمان ملی: ساختمان‌های ناایمن و هشدار مسئولان در این مورد اغلب تیتر رسانه بوده اما هنگام بروز حادثه این مورد برجسته بوده است. این ساختمان‌ها که شماری از بیمارستان‌های تهران در این فهرست هستند لزوم جدیت بیشتر در این مورد را گوشزد می‌کند.

 قرعه آتش؛ این بار به نام بیمارستان «شریعتی»

پنجشنبه شب خبر آتش سوزی بیمارستان شریعتی به سرعت در سایت‌های خبری بازتاب داده شده این خبر یادآور آتش سوزی کلینیک سینا اطهر بود که به جان باختن چند تن از هموطنمان منجر شد. سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزئیات حریق رخ داده در بیمارستان شریعتی تهران گفت: در ساعت ۲۱:۳۴ پنجشنبه شب، یک مورد حادثه حریق در یک بیمارستان واقع در تقاطع خیابان کارگر شمالی و بزرگراه آل احمد به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که درپی آن ستاد فرماندهی ابتدا آتش‌نشانان هشت ایستگاه و سپس آتش نشانان دو ایستگاه دیگر و در مجموع عوامل ۱۰ ایستگاه را به همراه تجهیزات مورد نیاز به محل حادثه اعزام کرد.

وی با بیان اینکه نخستین گروه از آتش‌نشانان در ظرف مدت چهار دقیقه در محل حاضر شدند، گفت: با توجه به نوع حادثه، ایستگاه آتش‌نشانی زنان نیز به محل اعزام شده و در عملیات مشارکت داشتند.

ملکی با بیان اینکه کانون حریق اتاقک مخابرات در طبقه همکف یکی از ساختمان‌های این بیمارستان بود، گفت: این اتاقک کاملا شعله‌ور شده و شعله‌های آتش درحال سرایت به بخش‌های دیگر بود که با اقدام به موقع آتش‌نشانان از گسترش حریق جلوگیری شده و مدتی بعد نیز آتش به طورکامل مهار و خاموش شد. دود زیادی از این حریق به طبقه منفی یک ساختمان و همچنین طبقات بالایی سرایت کرده بود و به همین دلیل نیز گروهی از آتش‌نشانان با کمک کادر درمان طرح اضطراری خروج بیماران را مورد بررسی قرار دادند که خوشبختانه نیازی به تخلیه بیماران نشد.

وی با بیان اینکه آتش وارد بخش‌های بستری بیمارستان نشده بود، گفت: در حال حاضر (ساعاتی پس از حادثه) عملیات تخلیه دود و ایمن سازی اجرا شده است. عوامل ایستگاه زنان آتش‌نشان نیز در کنار دیگر آتش‌نشانان همچنان در محل حضور دارند. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با انتقاد از بی‌توجهی به توصیه‌ها و اخطارهای آتش‌نشانی گفت: این مرکز نیز پیش از این چندین بار مورد بازرسی ایمنی قرار گرفته و موارد نقص ایمنی به مدیران آن اطلاع داده شده بود که متاسفانه توجه چندانی به آن نشده بود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی می‌گوید: «اخطار ایمنی به این بیمارستان داده بودیم اما توجه نکردند.» به گزارش خبرگزاری فارس «از سوی قوه قضائیه بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص)، امام خمینی(ره)، لولاگر، طرفه، سینا، بوعلی، شهدای یافت‌آباد، فیاض‌بخش و... به عنوان ساختمان‌های ناایمن معرفی شدند.» ضریب ایمنی تعدادی از بیمارستان‌های پرتردد پایتخت پایین است. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران علی نصیری می‌گوید که «تهران اوضاع خوبی در حوزه بیمارستان‌داری ندارد.» تابستان سال 99، کلینیک سینا اطهر در آتش سوخت و در این حریق 19 نفر جان باختند. سال گذشته هم بیمارستان رسول اکرم(ص) و گاندی آتش گرفت. روز گذشته هم بیمارستان شریعتی طعمه حریق شد این درحالی است که این بیمارستان به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی جلال ملکی «اخطار ناایمنی دریافت کرده بود ولی توجهی نکردند.» ساختمان‌ها در تهران (با ضرایب ایمنی متفاوت) به چهار گروه A، B، Cو D تقسیم شده‌اند. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران علی نصیری می‌گوید که ساختمان‌های A و B جزو ساختمان‌های مقاوم هستند، ساختمان‌های C نیاز به رسیدگی دارند و «ساختمان‌های D حکم متروپل را دارند» و باید در آنها بسته شود، «بیشتر بیمارستان‌های شهر تهران جزو ساختمان‌های گروه D هستند.» ناایمنی فقط مخصوص بیمارستان‌ها نیست. بیش از 30 هزار ساختمان ناایمن (شامل پاساژ، مغازه، منزل مسکونی و...) در تهران وجود دارد که بارها به برخی از مالکان آنها اخطار داده شده است. عضو شورای شهر تهران مهدی پیرهادی می‌گوید که «گزارشی در خصوص ساختمان‌های ناایمن داریم که اگر کسی آن را بخواند شب نمی‌تواند راحت بخوابد.»

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: دولت و وزارت بهداشت باید نسبت به ایمنی بیمارستان‌ها توجه جدی داشته باشند.

به گزارش خبرآنلاین، سوده نجفی با اشاره به آتش سوزی بیمارستان شریعتی اظهار داشت: بر اساس اسامی ساختمان‌های ناایمن شهر تهران که با پیگیری‌های سازمان آتش نشانی و کمیته ایمنی از سوی قوه قضائیه منتشر و اعلام شد، ۸ بیمارستان شامل حضرت رسول اکرم، امام خمینی، لولاگر، طرفه، سینا، بوعلی، شهدای یافت‌آباد و فیاض‌بخش به عنوان ساختمان‌های ناایمن معرفی شدند.

وی ادامه داد: برخی از بیمارستان‌ها نیز دارای نواقص ایمنی بودند اما نام آنها در این فهرست نیست و اخطارهای ایمنی از سوی سازمان آتش نشانی دریافت کردند که بیمارستان گاندی که سال گذشته دچار آتش سوزی شد و همچنین بیمارستان شریعتی شامل این بیمارستان‌ها هستند.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران افزود: با پیگیری‌های کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران برخی از این ساختمان‌های اعلام شده استانداردهای لازم را کسب کردند و ناایمنی آنها رفع شده است اما تعداد زیادی از آن‌ها هنوز ناایمن هستند و علاوه بر آن ساختمان‌های زیادی در شهر تهران وجود دارد که اخطارهای مربوط به ایمنی را دریافت کردند اما مالک یا مالکان آنها هیچ توجه‌ای به آن نمی‌کنند.

قوه قضائیه هیچ گونه اغماضی نداشته باشد

 همچنین رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هم سازمان آتش نشانی و شهردار منطقه باید نسبت به پیگیری از قوه قضائیه جهت الزام مدیریت بیمارستان اقدام لازم را داشته باشند، گفت: شهرداران مناطق باید در موارد خاص مانند بیمارستان‌ها به صورت ویژه موضوعات را از قوه قضائیه پیگیری کند. قوه قضائیه نیز هیچ گونه اغماضی در خصوص بحث ایمن‌سازی در بیمارستان‌ها نداشته باشد.

«مهدی بابایی» رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آتش سوزی شب گذشته در بیمارستان شریعتی گفت: پیرو رسیدگی به وضعیت ساختمان‌های ناایمن وزارت بهداشت تمامی بیمارستان‌ها را ملزم کرده است نسبت به تاییدیه ایمنی به صورت سالیانه از سازمان آتش نشانی شهرداری تهران اقدام کنند.

وی ادامه داد: این فرآیند شروع شده است و در صورت‌عدم تاییدیه ایمنی از سازمان آتش نشانی شهرداری تهران گرید بیمارستان تنزل پیدا خواهد کرد. لذا بیمارستان‌ها در این زمینه پیگیری ویژه‌ای دارند که تاییدیه ایمنی را دریافت کنند. البته اخذ تاییدیه ایمنی به معنی این نیست که هیچ گونه حادثه و آتش سوزی دیگر اتفاق نمی‌افتد بلکه به این معنی است که اگر آتش سوزی اتفاق افتاد حداقل خسارت‌ها ایجاد شود.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود که نمی‌توانیم آتش سوزی را صفر کنیم اما می‌توانیم خسارات جانی و مالی را به حداقل برسانیم.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار