| کد مطلب: ۱۱۲۹۰۳۴
لینک کوتاه کپی شد

تشبیه پزشکیان به گورباچف با چه هدفی بود؟

پزشکیان خودش است؛ مسعود پزشکیان

آرمان ملی: مسعود پزشکیان فقط پزشکیان است، بدون هیچ پیشوند و پسوند. مسعود پزشکان با شعار «برای ایران» به عرصه انتخابات آمد و از ایرانی گفت که مستقل وغیر وابسته است، ایرانی که همه اقوام آن در کنار هم برای پیشرفتش تلاش می‌کنند و فرقی بین ترک، لر، بلوچ و... نیست.

پزشکیان خودش است؛ مسعود پزشکیان

ایرانی که تجزیه برایش معنا ندارد و وفاق ملی را بارها نمایانگر کرده است. مقایسه پزشکیان با گورباچف دریکی از روزنامه‌ها واقعا جای ابهام و سوال دارد؟ کارنامه گورباچف در نگاه جهانی به‌عنوان کسی ‌که در فروپاشیدن و تجزیه شوروی نقش اساسی داشت، رضایت بخش نیست. مردم روسیه او را بانی یکی از دورانی می‌شناسند که با فروپاشی امپراتوری شوروی دوره‌ای از تحقیر و افت پرستیژ آنها و رفاه اجتماعی را به‌دنبال داشت. به عبارتی گورباچف که بود و چه کرد که نسبت دادن او به رئیس‌جمهور منتخب ایران با انتقادهای بسیاری همراه شده است؟ میخائیل سرگئیویچ گورباچف یک سیاست‌مدار روسی و آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی بود. وی در ۲ مارس ۱۹۳۱ در استاوروپول، روسیه، به دنیا آمد و در ۳۰ اوت ۲۰۲۲ در مسکو، روسیه، درگذشت. گورباچف به عنوان دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۱ فعالیت کرد. او به دلیل برنامه‌های اصلاحی خود، معروف به پروسترویکا (بازسازی) و گلاسنوست (شفافیت)، شناخته شده است. این اصلاحات تلاش داشتند اقتصاد شوروی را اصلاح کنند و آزادی‌های سیاسی و اجتماعی بیشتری به مردم بدهند. اقدامات او در نهایت به کاهش تنش‌های جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی انجامید.

*اشتباه «آرمان امروز» نه «آرمان ملی»

اکنون «آرمان امروز» که خود را مدعی حامی جریان اصلاحات می‌داد، در گزارشی مدعی شباهت پزشکیان با گورباچف شده است. شاید تحلیل عطاا... مهاجرانی درست باشد که درباره درج چنین مطلبی در «آرمان امروز» نوشت: «بلاهتی که بوی خیانت می‌دهد! بایست تفحص کرد که این تیتر مساله دار و مشکوک چگونه انتخاب شده است؟ تیتر سفارشی است!؟» برخی به دلیل شباهت لگو و طراحی مشابه تصور کردند این گزارش پرحاشیه در «آرمان ملی» منتشر شده که اشتباه است و این گزارش در «آرمان امروز» منتشر شده بود.

*گاف «آرمان امروز»

نکته جالب دیگر به توضیحات «آرمان امروز» است که اینچنین آمده: «تندروی نکنید، ما قصد دفاع از گورباچف را نداریم و همه ویژگی‌ها و رویکردهای او مورد تایید ما نیست. نظر ما همان نظر مقام معظم رهبری است. پزشکیان، پزشکیان است نه گورباچف» این در حالی است که در اواخر دهه ۷۰ نیز با روی کار آمدن دولت اصلاحات، سیدمحمد خاتمی با گورباچف مقایسه می‌شد. همان ایام رهبر انقلاب در بیاناتی تفصیلی این مقایسه‌ها را اشتباه و اهانتی ‌به خاتمی دانستند.

 حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در این‌باره گفتند: «من واقعاً دریغم می‌آید که اسم خاتمی عزیزمان - این سید آقازاده شریف مؤمن دلباخته به معارف دینی و دلباخته به امام و طلبه‌ای مثل خود ما - را آن‌طوری که غربی‌ها مطرح کردند، مطرح کنم و ایشان را با گورباچف مقایسه کنم؛ ولی آن‌ها این مقایسه را کردند و صریحاً گفتند که در ایران هم گورباچفی به قدرت رسید! البته فراموش نکنیم که متأسفانه یک عدّه هم در داخل خوششان آمد و این اهانت را نفهمیدند و آن توطئه‌ای را که پشت این اهانت هست، به طریق اولی نفهمیدند! به مغرضان و آن‌هایی که می‌فهمند چه دارد اتفاق می‌افتد و چه می‌خواهند پیش بیاورند، کاری ندارم؛ اما یک عدّه از آنهایی که مغرض هم نبودند، نفهمیدند که چه شد و دشمن چه می‌خواهد انجام دهد.»

* واکنش‌ها

محمد فاضلی جامعه شناس، در واکنش به تیتر روزنامه «آرمان امروز»، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: این گونه تیتر زدن چه معنایی دارد؟ برای منتخبی که شعار وفاق ملی و توافق‌سازی سر داده، این گونه تیتر‌ها مصداق بهانه دادن دست رقبای تندرو برای زدن و تضعیف گفتمان توافق‌سازی است. همچنین محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات، نوشت: این «اُف» به رهرو کلام علی علیه السلام نخواهد چسبید، ان شاءلله…محمد فاضلی جامعه شناس، در واکنش به تیتر روزنامه «آرمان امروز»، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: این گونه تیتر زدن چه معنایی دارد؟ برای منتخبی که شعار وفاق ملی و توافق‌سازی سر داده، این گونه تیتر‌ها مصداق بهانه دادن دست رقبای تندرو برای زدن و تضعیف گفتمان توافق‌سازی است. پیشتر هم محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در دولت تدبیر و امید، در اینباره گفت: این اُف به رهرو کلام علی علیه السلام نخواهد چسبید.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار