| کد مطلب: ۱۱۲۸۷۸۵
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از آتش سوزی‌های اخیر منابع طبیعی

آتش بلای جان هور

آرمان ملی: این روزها در گرماگرم اخبار افزایش دما و طاقت فرسا شدن زندگی برای مردم ایران در اقصی نقاط آن شنونده و بیننده اخبار ناگواری از آتش سوزی‌های پی در پی مراتع و جنگل‌ها هستیم که سر خاموشی ندارد.

 آتش بلای جان هور

در این گزارش از آتشی می گوییم که به جان هورالعظیم افتاده و روز گذشته معاون محیط زیست انسانی اداره ‌کل محیط زیست خوزستان گفت که همچنان ادامه دارد و از سرایت آتش از بخش عراقی هورالعظیم به بخش ایرانی در حریق اخیر این تالاب خبر داد با این توضیح که باوجود درخواست کمک از وزارت امور خارجه کشورمان و کشور عراق برای مهار آتش، هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند!

بخش ایرانی هور در آتش

فرهاد قلی‌نژاد، معاون محیط زیست انسانی اداره ‌کل محیط زیست خوزستان با اشاره به آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم در روز‌های اخیر گفته است که در روز یکشنبه بخش عراقی تالاب هورالعظیم دچار حریق شد و آتش به بخش ایرانی سرایت کرد.او توضیح داد: دود ناشی از این آتش‌سوزی تا اهواز آمد و چند ساعتی جنوب و شمال شرق اهواز درگیر شد، اما به دلیل جریان ناشی از باد، دود از شهر خارج شد.به گفته این مقام محیط زیست: امسال آتش‌سوزی بخش ایرانی برای اولین بار رخ داده، اما با آغاز تابستان بخش عراقی بار‌ها دچار آتش‌سوزی شده است.

قلی‌نژاد گفته برای کمک به مهار آتش‌سوزی با وزارت امور خارجه کشورمان و کشور عراق نامه‌نگاری‌های فراوانی کرده‌ایم، با این وجود درخصوص هماهنگی برای مهار آتش، مشکل وجود دارد.

معاون محیط زیست انسانی اداره ‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت آتش‌سوزی سایت صفیره محل دفن پسماند‌های شهر اهواز، گفته در هفته‌های اخیر سایت دفن پسماند صفیره نیز دچار آتش‌سوزی شده و دود ناشی از این حریق، روستای صفیره که در نزدیکی آن قرار دارد را تحت تاثیر قرار داده است.

علت آتش سوزی هورالعظیم ایرانی

قلی‌نژاد، معاون محیط زیست انسانی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به علت آتش‌سوزی‌های این سایت، گفته رهاسازی پسماند و رعایت نکردن دفن اصولی زباله و دمای بالای هوا در این شرایط، موجب متصاعد شدن گاز از پسماند‌ها و وقوع آتش‌سوزی شده است.به گفته او: سلول دفن بهداشتی سایت صفیره ساخته شده و آماده دفن پسماند است، اما منتظر راه‌اندازی کارخانه پردازش زباله هستیم تا همزمان با فعالیت آن، دفن بهداشتی در این سلول انجام شود.

مجازات حبس برای عاملین

اما این سریال آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع آنقدر ادامه داشت و تکرار شد که مسئولان دست به کار شدند و در یک مورد ۱۰ سال حبس برای عامل آتش سوزی جنگل‌های خفر در نظر گرفتند.

شهرستان خفر در فاصله ۱۰۹ کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد. مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اعلام این خبر که عامل آتش‌سوزی عمدی جنگل‌های شهرستان خفر به ۱۰ سال حبس محکوم شده به ایرنا، گفت: این متخلف اقدام به آتش زدن عمدی در مراتع کراده، نعمت آباد، زرقلات و باروس، درمه و امیرسالار کرده بود که پس از پیگیری‌های مستمر حقوقی سرانجام با هوشیاری نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی و همراهی مردم شناسایی و دستگیر شد.

حجت مرادی، توضیح داد که با استناد به ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع گفت: ایجاد آتش سوزی عمدی در جنگل‌ها جرم و براساس این قانون برای مرتکبین سه تا ۱۰ سال حبس در نظر گرفته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، ضمن هشدار جدی و قاطعانه به سودجویان و مخرّبان اراضی ملی، تصریح کرد که در برخورد با عاملان آتش‌سوزی در جنگل‌ها خلأ قانونی چندانی وجود ندارد و در صورت‌ مشاهده هرگونه تخلف و یا آتش سوزی با همکاری دستگاه قضایی و با جدیت با خاطیان برخورد می شود.

طبق اعلام روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در این آتش سوزی بخش‌هایی از مراتع و عرصه‌های جنگلی و دیگر گونه‌های گیاهی از بین رفت.

از جریمه حبس تا صدور کارت همیاران طبیعت

اما مسئولان در کنار بیان علت آتش‌سوزی ها که گرما و افزایش دما در میانشان حضوری ثابت دارند به ارائه راهکارهایی از جمله جریمه همانطور که اشاره شد و صدور کارت برای همیاران محیط زیست و طبیعت خبر داده اند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اعلام تخصیص تجهیزات اطفای حریق به محیط زیست تهران از صدور کارت برای همیاران طبیعت خبر داده.

فرهاد زندی در گفت و گو با ایسنا، توضیح داده که میزان حریق طی سه سال گذشته نسبت به سال‌های قبل از آن بسیار کاهش یافته است. او افزوده: در سال جاری تاکنون سه مورد حریق در مناطق چهارگانه محیط زیست رخ داده است که مساحت آن در مجموع کمتر از یک هکتار بوده است که در پارک ملی خجیر و سرخه حصار رخ داد.

این مقام سازمان محیط زیست درباره شدت حریق‌های رخ داده در مناطق چهارگانه محیط زیستی استان گفته: آتش‌سوزی‌ها شدت داشته ولی عوامل آتش‌نشانی و محیط زیست به‌موقع اقدام کردند و از گسترش آن جلوگیری شد چراکه طی روز به وقوع پیوست و دسترسی جاده‌ای به آن‌ها دشوار نبود علاوه بر آن زود اطلاع‌رسانی شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران درباره تمهیدات اندیشیده شده برای کاهش وقوع حریق توضیح داده که در سال جاری تمام مسیرهای دسترسی فرعی مورد استفاده که بعضا در آن‌ها آتش‌سوزی با منشاء انسانی رخ می‌داد، بسته و مسیرهای مشخص تعریف شد علاوه بر آن کانون‌های بحران مورد شناسایی قرار گرفت و در این کانون‌ها نیروهای محیط زیست طی آخر هفته مستقر می‌شوند و آموزش‌های مقطعی لازم به طبیعت‌گردان نیز داده شده بود. او با اشاره به نقش عوامل طبیعی بر تعداد آتش‌سوزی‌های رخ داده در مناطق چهارگانه گفته: بارندگی بهار به‌ویژه در مناطق شمالی استان خوب بود البته با توجه به سرمای این مناطق آتش‌سوزی در آن‌ها رخ نداد ولی در پارک ملی خجیر و سرخه حصار این اتفاق رخ داد.زندی درباره وضعیت تجهیزات اطفای حریق یگان حفاظت محیط زیست استان تهران اظهارکرد که تجهیزات خریداری شد. به عنوان نمونه لباس مخصوص اطفا و دستگاه دمنده که تاثیر زیادی بر خاموش کردن آتش دارد و وسایل مورد نیاز برای حمل آب تهیه و بین دهیاری‌ها و ... توزیع شده است حتی به آتش‌نشانی هم تجهیزاتی دادیم که برای اطفای حریق استفاده و به ما کمک کنند.

او در ادامه به تفاهمنامه با یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران و تیم‌های آتش‌نشانی و دهیاری‌های‌ها برای همکاری هنگام آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه اشاره کرد و درباره نقش همیاران محیط زیست در اطفای حریق عرصه‌های طبیعی هم گفت: کارت برای همیاران طبیعت صادر و کلاس‌های آموزشی اطفای حریق برای همیاران و دهیاران برگزار می‌کنیم و از ظرفیت آنان برای اطفای حریق‌های رخ داده در سال جاری استفاده شده است.

زندی همچنین گفته است که در کانون‌های حریق هر روستا ۵ تا ۱۵ نفر به عنوان همیار مخصوص در اطفای حریق به ما کمک می‌کنند که اسم و مشخصات آنان ثبت شده است تا اگر خدای نکرده اتفاقاتی هنگام اطفا برای آنان رخ داد بتوان از حمایت‌های بیمه‌ای استفاده کرد.

هشدار آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران

اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران در اطلاعیه با اشاره به افزایش دمای هوا، نسبت به آتش سوزی در جنگل های این خطه از شمال کشور هشدار داد.به گزارش ایرنا، مدیریت بحران استانداری مازندران روز چهارشنبه در اطلاعیه مهمی با اشاره به افزایش دمای هوا، نسبت به هرگونه آتش سوزی در جنگل هشدار داد. کشاورزان، دامداران، گردشگران و تمام کسانی که در محیط‌های طبیعی و باز برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند از روشن کردن آتش تا اطلاع بعدی جدا خودداری کنند.

همچنین مردم از رها کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان‌های مستعد آتش سوزی و از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع جدا خودداری کنید.

از رها سازی مواد شیشه‌ای (نظیر انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی)، در داخل جنگل‌ها و مراتع خودداری شود چرا که این اشیا همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک کف جنگل‌ها و مراتع شده و کانون‌های آتش در مناطق ایجاد می‌ کند.

از شهروندان تقاضا می‌شود با مشاهده آتش سوزی، مراتب را به ادارات حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها، محیط بانی ها، شوراهای اسلامی شهرها و روستاها، دهیاری‌ها اطلاع داده تا با بسیج امکانات و هماهنگی‌های لازم، عملیات اطفاء حریق در سریعترین زمان انجام شود.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار