| کد مطلب: ۱۱۲۸۷۸۲
لینک کوتاه کپی شد

واکنش بهزاد نبوی به سهم خواهی ها از دولت چهاردهم:

دست از این گوشت قربانی بردارید!

آرمان ملی– مطهره شفیعی: درخواست پست و سمت پس از پیروزی کاندیداهای هر طیف در انتخابات ریاست جمهوری به عادت تبدیل شده است.

دست از این گوشت قربانی بردارید!

گروه‌ها و جریاناتی که در زمان انتخابات برای پیروزی یک کاندیدا تلاش کردند انتظار دارند پس از راهیابی این کاندیدا به پاستور سهمی از کابینه به آنها تعلق گیرد و قابل تامل‌تر از آنها، افرادی هستند که طی سال‌های گذشته حضوری در عرصه‌های سیاسی نداشتند  یا اگر داشتند انتخابات را تحریم کرده بودند اما با پیروزی پزشکیان  یکباره مدعی شدند و خواهان سهم شدند.

 این سهم‌خواهی آفتی برای کار رئیس‌جمهور منتخب است و ذهن او را درگیر می‌کند. مسلم است که اصلاح‌طلبان بیشترین نقش را در پیروزی پزشکیان داشتد اما طیف‌هایی از آنها مانند اعضای جبهه اصلاحات، خودشان را وارد بازی سهم‌خواهی نمی‌کنند چنانکه آذر منصوری، رئیس این جبهه با بیان اینکه برنامه‌ای برای معرفی اعضای کابینه دولت آینده نداریم، اظهارکرد: ما نقش اصلی خود را همراهی و حمایت از دولت چهاردهم و نیز نظارت بر عملکرد آن می‌دانیم. وی نوشت: «جبهه اصلاحات ایران برنامه‌ای برای معرفی اعضای کابینه دولت آینده ندارد. البته دفتر دکتر پزشکیان از احزاب نظرخواهی کرده و برهمین اساس احزاب عضو جبهه مى‌توانند جداگانه پیشنهادات خود را ارائه دهند. ما نقش اصلی خود را همراهی و حمایت از دولت چهاردهم و نیز نظارت بر عملکرد آن می‌دانیم.» اما اصولگرایان نفعی برای درک این همراهی ندارند و تصور می‌کنند با تخریب اصلاح‌طلبان حضور آنها در دولت چهاردهم تسهیل می‌شود. مانند کیهان که دیروز نوشت: «تایید و تکذیب‌های متعدد درباره نقش‌آفرینی افراطیون مدعی اصلاحات در تعیین نامزدهای احتمالی وزارت در دولت جدید، نگرانی‌هایی را در میان کارشناسان و افکار عمومی موجب شده است. آنچه این نگرانی را تشدید می‌کند، سهم‌خواهی و غنیمت‌طلبی برخی احزاب و پدرخوانده‌های سیاسی جبهه اصلاحات است که حتی صدای اعتراض برخی اصلاح‌طلبان را هم درآورده است. در عین حال حضور برخی بازداشتی‌های فتنه ۱۳۸۸ (آشوب علیه رای مردم و جمهوریت) در کمیته‌های تعیین وزرا، در کنار برخی متهمان سوءمدیریت اقتصادی در دولت سابق، بر ابهامات ماجرا افزوده است.» این نوشتار نشان از نگرانی اصولگرایان دلواپسی است که تصور می‌کنند با چنین اقداماتی جایگاهی در دولت چهاردهم خواهند داشت.

*هراس از حضور قوی ظربف

ترس بیشتر تندروهای جریان اصولگرا حضور شخصیت‌هایی مانند ظریف در کابینه است چنانکه کیهان مدعی شد: «همین چند هفته قبل، اظهارات آقای طیب‌نیا سر کلاس درس در دانشگاه تهران منتشر شد که درباره ناتوانی  ظریف در حوزه ظاهرا تخصصی‌اش گفته بود: «ایشان فردا رئیس‌جمهور بشود، ظریف را می‌خواهد به‌عنوان وزیر خارجه معرفی کند؛ حتما مجلس رای نخواهد داد. بگذریم از اینکه من، ظریف رو ضعیف‌ترین وزیر خارجه بعد از انقلاب می‌دانم. قوی‌ترین کارشناس، هر چیزی جای خودش را دارد. قوی‌ترین کارشناس، ضعیف‌ترین وزیر خارجه! دوره آقای ظریف، روابط خارجی ما افتضاح بود به‌خصوص روابط منطقه‌ای! ایشان اصلا آدم اجرایی نیست. قائم‌مقامش هم یک آدم خیلی ضعیفی را گذاشته بود.» ظریف بارها اعلام کرده که حضوری در کابینه چهاردهم نخواهد داشت و برای ایران است که در نقش مشاور پزشکیان فعالیت می‌کند. سخنگوی حزب اعتدال و توسعه هم اظهارکرد: بسیاری از کسانی‌که در دوران انتخابات تلاش می‌کردند، آقای ظریف و دوستان دیگر و خیلی از حضراتی که تلاش کردند، به جهت سهم‌خواهی نبود. لذا در آن مقطع زمانی همه عزیزانی که در بحث انتخابات ورود پیدا کردند، هدف‌شان پیروزی دکتر پزشکیان بود اما اینکه به‌دلیل دخالت در حضور در انتخابات، امروز طلب یک سهمی را بکنیم، این یک امر کاملا غیراخلاقی است.» جواد هروی ادامه داد: «به‌نظرم اینکه این افراد الان کنار گود نشستند، نشان‌دهنده سعه‌صدر و بزرگواری این افراد است که امروز طلب پست نکردند و کریمانه امور را به دست دکتر پزشکیان واگذار کردند. بنابراین دکتر پزشکیان نمی‌تواند پس فردا مدعی باشد کسانی‌که در انتخابات بودند بر او جهت اخذ مناصب و پست‌ها در دولت یا در حاشیه دولت فشار آوردند و من این امر را یک امر پسندیده می‌دانم.»

*سهم‌خواهی نکنید

در این میان نمی‌توان نافی تلاش و فشار برخی اصلاح‌طلبان برای حضور در کابینه شد که منجر به انتقاد بزرگان این طیف شد. بهزاد نبوی از سران پیشکسوت اصلاحات در اعتراض به سهم‌خواهی عده‌ای از اصلاح‌طلبان از دولت چهاردهم، با انتشار متنی از آن‌ها خواسته است دست از این کار بردارند. آنگونه که «فراز» روایت کرده، متن وی به شرح زیر است: «با سلام، با مطالعه مطالب دوستان، به‌نظر می‌رسد شعار برای ایران قبل از انتخابات، به شعار برای وزارت تبدیل شده. از همه اعضای کمیته‌ها عاجزانه استدعا دارم، به‌خاطر ایران و به‌خاطر دکتر پزشکیان بینوا، دست از سهم‌خواهی از این گوشت قربانی بردارند. پیشنهاد می‌کنم رئیس و همه اعضای کمیته‌ها، از داشتن پست و مقام منع شوند تا بتوانند کمی هم به فکر ایران و آینده آن باشند.»

*پزشکیان به واقع وارث یک بار شیشه شده

در نهایت احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی خود نوشت: «ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان در تداوم ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی و شیخ حسن روحانی و یا شبیه آنها نیست، نتیجه یک وضعیت بسیار پیچیده و استثنایی و منحصر به فرد در ایران است. از همین رو، جنس مطالبه‌گری از دولت آقای پزشکیان نباید مشابه مطالبه‌گری از دولت‌های خاتمی و روحانی باشد. پزشکیان به واقع وارث یک بار شیشه شده است. مطالبه‌گری از او باید معطوف به حفظ این بار باشد وگرنه تحت عنوان مطالبه‌گری، از هر سو بر این بار ضربتی واردآوردن، چیزی از آن باقی نمی‌گذارد. ته مانده سالجاری برای کشور بی‌نهایت مهم است. دولت پزشکیان باید قبل از هر چیز صورت‌ مساله کلان را دریابد و در جهت حل آن گام بردارد و خود را درگیر حواشی نکند. ما هم هر کدام به سهم خود باید صبور و خویشتن‌دار باشیم. موقعیت‌شناسی در سیاست والاترین فضیلت است و گرنه طرح مطالبات کمرشکن و پایان‌ناپذیر از هر کس برمی‌آید.»

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار