| کد مطلب: ۱۱۲۸۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی »از رویکرد جدید تندروها گزارش می‌دهد؛

تاکتیک جدید دلواپسان

آرمان ملی: انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم برای تعیین نهمین رئیس‌جمهور ایران به علت فاجعه غمبار پرواز اردیبهشت و شهادت آقای رئیسی یک سال زودتر برگزار شد. برای دومین بار این انتخابات در طول دوران برگزاری خود به دور دوم کشید که در روز جمعه 15 تیرماه با مشارکت 50 درصدی واجدان شرایط ، دکترپزشکیان به پیروزی رسید و تا دو هفته دیگر مراسم تحلیف و تنفیذ وی برگزار می‌شود.

 تاکتیک جدید دلواپسان

به قول اهالی رسانه گرد و غبار این انتخابات خوابید و حال وقت بررسی و نگاه رسانه‌ای به مسائل پسا انتخاباتی است. این انتخابات که در دور اول با مشارکت 39 درصدی برگزار شد زنگ هشداری بود که به صدا درآمد. به گفته مقام معظم رهبری باید توسط جامعه شناسان و اندیشکده‌ها علت این مشارکت پایین بررسی شود اما در دور دوم درست یک هفته بعد مشارکت به 50 درصد رسید وبه بنا برخی تحلیل‌ها مردم از احتمال پیروزی رویکرد رقیب آقای پزشکیان احساس خطر کردند و به صحنه آمدند و اینکه در این مشارکت اصلاح طلب بودن آقای پزشکیان و اصولگرا بودن آقای جلیلی مطرح باشد، منتفی است چرا که این گزاره در دور اول هم بود و مشارکت بالایی اتفاق نیفتاد و برخی تحلیل‌ها که مردم رای ایجابی دادند و آقای پزشکیان با صداقت صحبت کردند و پاکدست بودن که در این موارد شکی نیست  اما این گزاره‌ها در دوره اول نیز بود. به نظر می‌آید صاحب‌ترین نظر رای سلبی‌ای بود که رای دهندگان احساس کردند که با آمدن رویکرد رقیب دکتر پزشکیان شرایط اقتصادی از این نیز سخت‌تر خواهد شد. پس با اطمینان به صندوق رای که در دور دوم این اطمینان صد چندان شده بود به پای صندوق‌ها رای آمدند. در این گزارش به بررسی مواضع دلواپسان پس از انتخابات و رودیکرد آنها پرداخته‌ایم ؛ رویکردهایی که بیشتر از آن باید با عنوان فرار دلواپسانه یاد کرد. این رویکردها را در سه نما بررسی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

نمای اول ؛ فرار از نتایج صندوق

 انتخابات چه مجلس دوازدهم و چه ریاست جمهوری سیزدهم با کاهش مشارکت همراه بود و در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم حدود 48 درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند و در مجلس دوازدهم حدود 42 درصد و در مراحل دوم این انتخابات شاهد رکورد بی‌سابقه مشارکت 8 درصدی بودیم. بنا به گفته تحلیلگران اجتماعی و سیاسی در انتخابات مجلس برخلاف کلانشهرها که بیشتر گرایش‌های سیاسی و لیستی رای دادن وجه غالب است در شهرستان‌های کوچک بیشتر انگیزه‌های محلی، قومی و قبیله‌ای تاثیر دارد. در انتخابات مجلس دوازدهم اصولگرایان با شاخه‌های جدید جبهه انقلاب و پایداری و شانا و... بیشترین کرسی‌ها را  تصاحب کردند اما بنا برهمان گفته پیشین و دخیل بودن انگیزه‌های محلی و قومی تعداد نمایندگان مستقل و اصلاح طلبان راه یافته به مجلس که فراکسیون مستقلین را تشکیل داده‌اند جمع قابل تاملی است. اما در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم با مشارکت 48 درصدی واجدان شرایط، شهید رئیسی با 18 میلیون رای به عنوان ریاست جمهوری رسید و آرای محسن رضایی و قاضی زاده هاشمی نزدیک به 4 میلیون و سیصد هزار رای بود و اصولگرایان این میزان رای را مصادره به مطلوب کردند وآن را رای به جریان اصولگرایی دانستند در این تحلیل‌ها به شخصیت رای آوری شهید رئیسی که در زمان قوه قضائیه دارای عملکردی مطلوبی بود اشاره‌ای نکردند وبا این رویکرد که اگر مشارکت به میزان انتخابات مجلس باشد باز این جریان در همان مرحله اول به پیروزی خواهد رسید، رقابت را با 5 نامزد اصولگرا  در برابر تنها نامزد اصلاح طلبان شروع کردند. با کنار رفتن پوششی‌ها قهرمانان اصلی اصولگرا یعنی قالیباف و جلیلی که به پیروزی خود مطمئن بودند در میدان ماندند و در روز 15 تیرماه با مشارکت 50 درصدی مردم اصولگرایان کلا 13 میلیون و600 رای آوردند. در انتخاباتی که از لحاظ تعداد نامزد و امکانات و حتی همراهی صدا وسیما که صدای بسیاری از منتقدان در مناظره آخر به خاطر عملکرد مجری مناظره را درآورد و حتی همراهی برخی نهادها از آنها باز شکست خوردند. اکنون باگذشت 12 روز از انتخابات هنوز دنبال مقصر می‌گردند و از تحلیل منطقی و کارشناسی ریزش حدود 9 میلیون رای خود و بررسی علل آن فرار می‌کنند.  

رضا نصری حقوقدان و کارشناس ارشد سیاست خارجی، در واکنش به سخنان سعید جلیلی در خصوص پرونده کرسنت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «پرونده کرسنت یک پرونده مهم بین‌المللی است که مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته. اینکه بگویند «جای متهم دادگاه است و نه در مناظره» مبنای محکمی ندارد. مادام که متهم در دادگاه محکوم نشده، اصل بر برائت است و حق دارد از هر تریبونی مواضع خود را مطرح کند

نمای دوم؛ فرار از واقعیت‌های اقتصادی

اغلب تحلیلگران و اصولگرایان پیروزی آقای رئیسی در انتخابات دوره سیزدهم را به علت مشکلات سخت اقتصادی و جهش تمامی شاخص‌های اقتصادی ازجمله افزایش کالاهای اساسی مردم، مسکن، خودرو، دلار و حوادث خسارت بار مربوط به افزایش قیمت بنزین و موضع رئیس‌جمهور وقت در مورد بی‌اطلاعی از افزایش قیمت و سوختن سرمایه مردم در بورس می‌دانستند و در تحلیل اصولگرایان چه در صدا وسیما و چه در روزنامه‌های و سایت‌هایشان از تحویل خرابه وهزاران مشکل دیگر می‌گفتند. روزنامه آرمان ملی در طول دولت سیزدهم بیشترین انتقادات را به عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم که منجر به مشکلات معیشتی جامعه شده است، داشته و همواره ازشخصیت شهید رئیسی به عنوان شخصی باصداقت و خستگی ناپذیر یاد کرده است که نگاهی به تیترها و یادداشت‌های  این روزنامه  در طول دولت سیزدهم نشان دهنده این رویکرد است. پس این وجیزه برای تخریب دولت سیزدهم نیست فقط نشان دادن برخی واقعیت‌های معیشتی جامعه است. کاری با آمارهای دولتی و دستاوردسازی دلواپسان مانند اسب زین شده و شاخص اقتصاد کلان که باید کارشناسان خبره اقتصاد در مورد آن نظر دهند، نداریم فقط به سفره مردم و مشکلات روزمره آنان اشاره می‌کنیم. یکی از بیشترین هجمه‌ها به دولت دوازدهم دلار جهانگیری بود که این تخصیص ارز باعث رانت برای عده‌ای می‌شود و حتی رئیس قوه مقننه در صدا وسیما گفت با آزاد شدن نرخ برای واردات به  نرخ 28 هزار تومان قیمت آن روز دلار و ارز ترجیحی فعلی دیگر  رانتی وجود نخواهد داشت چرا که تفاوت قیمت بازار و سامانه تخصیص از بین رفته است و حتی قیمت‌ها چنان افزایشی نمی‌یابد مثلا مرغ به کیلویی 27 هزار تومان می‌رسد و دولت سیزدهم شروع به حذف ارز جهانگیری با عنوان جراحی اقتصادی کرد با تخصیص یارانه و اینکه گرانی برای چهار قلم خواهد بود و شد آنچه که می‌بینید؛ گوشت کیلویی 800 هزار تومان، برنج ایرانی بالای 100 هزار تومان و... بساط رانت هم دبش به راه است چون فاصله ارز ترجیحی با بازار آزاد حدود 29 هزار تومان است. و سقوط بیشتر مردم به زیر خط فقر. حالا دلوپسان هر دم از افزایش فروش نفت و.. افزایش تجارت خارجی می‌گویند. حکایت فروش با تخیفف نفت دیگر نیاز به هیچ توضیحی ندارد و ساخت مسکن و وعده‌های دیگر مانند تک رقمی شدن تورم بماند. حال کجای این اقتصاد معیشتی به اسب زین شده می‌ماند و دلواپسان از جوابگوی در مورد وضعیت اقتصاد فرار می‌کنند و دولت نیامده را در مقابل اینکه همه چیز گل وبلبل است قرار می‌دهند. واقعا وضعیت معیشتی مردم رانمی بینید یا خود را به ندیدن زده اید؟

نمای سوم، فرار از مناظره

 در مناظرات انتخاباتی کاندیداهای اصولگرا مواردی را مطرح کردند که اگر از پاس گل زاکانی به آقای پزشکیان که «من نمی‌گذارم تو رئیس‌جمهور شوی» که واکنش‌ها بسیاری به همراه داشت بگذریم. برای تخریب تنها نامزد اصلاح طلبی که او خود را اصلاح طلب اصولگرا می‌نامید موضوع کرسنت نیز مطرح شد. آقای جلیلی به آن اشاره کرد و حتی آقای زاکانی به آقای پورمحمدی گفت ما در مورد کرسنت با شما کار داریم. بعد از مناظرات چندین بار آقای زنگنه درخواست مناظره با آقای جلیلی کرده است و جلیلی درباره فضاسازی‌ها پیرامون دعوت به مناظره درباره کرسنت گفت: «در مورد کرسنت که من عرض کردم؛ جای متهم در دادگاه است نه در مناظره. من معتقدم که اگر ابعاد پرونده کرسنت برای مردم عزیز روشن شود متهمان پرونده باید به دنبال سوراخ موش بگردند، آن هم از ترس مردم نه از دادگاه و احکام اینها، از ترس افکار عمومی چرا که باید پاسخ بدهی بابت خیانت‌هایی که صورت گرفته است. خوشبختانه احکام زیادی در پرونده کرسنت صادر شده است و افرادی که در این قضیه متهم بودند محکوم شده‌اند.»جلیلی به بررسی پرونده دانه‌درشت‌ها در قضیه کرسنت اشاره کرد و افزود: «حالا رسیدگی دادگاه به آنها هم دارد می‌رسد که بیان خواهم کرد البته وقتی که نزدیک شود طبیعتا صدایشان درمی‌آید و فرار روبه جلو می‌کنند. من همین‌جا از قوه قضائیه می‌خواهم وقتی دادگاه احکامش طبق قانون صادر شد برای مردم روشن کنند که چه موضوعی بوده و چه صورت گرفته است.» رضا نصری حقوقدان و کارشناس ارشد سیاست خارجی، در واکنش به سخنان سعید جلیلی در خصوص پرونده کرسنت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «پرونده کرسنت یک پرونده مهم بین‌المللی است که مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته. اینکه بگویند «جای متهم دادگاه است و نه در مناظره» مبنای محکمی ندارد. مادام که متهم در دادگاه محکوم نشده، اصل بر برائت است و حق دارد از هر تریبونی مواضع خود را مطرح کند.حال دلواپسان سایه نشین چرا از مناظره شانه خالی می‌کنند.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار