| کد مطلب: ۱۱۲۸۶۱۴
لینک کوتاه کپی شد

گزینه‌های جایگزین برای شهرداری تهران در حال تعیین است

زاکانی در آستانه خداحافظی

آرمان ملی – مطهره شفیعی: «مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران، درباره گزینه‌های شورای شهر در صورت برکناری زاکانی گفت: گزینه‌های مختلفی در حال بررسی است، این گزینه‌ها هم از بین عزیزان و همکاران درون شوراست و هم از بین پرسنل باسابقه و باتجربه شهرداری که در ادوار گذشته در شهرداری تهران مسئولیت داشتند.» زاکانی که به پاستور نرسید و حالا هم ظاهرا باید با بهشت خداحافظی کند.

زاکانی در آستانه خداحافظی

*روزهای سخت زاکانی

زاکانی روزهای سختی را پشت‌سر می‌گذارد. او که به امید رسیدن به پاستور کاندیدای ریاست جمهوری شد و پس از آن هم با این تصور که اگر کنار بکشد، با پیروزی دیگر کاندیداهای جریان اصولگرایی درانتخابات ریاست جمهوری سمت بالایی به او خواهد رسید، از کاندیداتوری انصراف داد اما بازنده بزرگ شد، حتی بیش از قالیباف و جلیلی از حضور در انتخابات ریاست جمهوری ضرر کرد چرا که اظهاراتش در مواجهه با پزشکیان در جریان مناظره‌های انتخاباتی به‌ویژه آن بخش که گفته بود «کنار نمی‌روم و نمی‌گذارم شما رئیس‌جمهور شوی» اعتبارش را خدشه‌دار کرد اما ضربه واقعی پس از آن به او وارد شد. در ابتدا کارزار برکناری شهردار تهران به راه افتاد که حتی حمایت‌های چمران از زاکانی تاثیر زیادی نداشت و پس از آن اتفاقات اخیر شورای شهر سبب شد زاکانی بیش از تصور متحمل سختی شود.

*پست‌فروشی ضربه کاری بود

«۳ بار در دفتر آقای «ص»، مشاور شهردار تهران جلسه برگزار کردیم و بیش از ۸ بار در میز خدمت نمازجمعه با او جلسه گذاشتیم. جلسات مختلفی با شهردار منطقه یک هم داشتیم تا من معاون شهرسازی منطقه یک شوم. به همه و حتی به معاون شهردار تهران نیز به‌عنوان معاون شهرسازی منطقه یک معرفی شدم. در آخر از من ۴۰۰ سکه طلا و ۴۵۰ هزار دلار پول بابت خرید یک ویلا در آلانیا که توسط محمدحسین خزعلی در حال ساخت است مطالبه کردند، در غیر این‌صورت به آن پست نمی‌رسیدم.» پست‌فروشی در شهرداری تهران دیگر قابل گذشت نبود. البته طبیعی بود از سوی بهشت‌نشینان تکذیب شود چنانکه عبدالمطهر محمدخانی، سخنگو و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران توضیحاتی را ارائه کرد و با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ‌«از لحظه انتشار شایعه عجیب خرید پست در شهرداری تهران، با وجود اطمینان از عدم صحت، با تاکید شهردار، به‌دلیل حساسیت ایشان بر مساله فساد، صبر کردم تا ابعاد پرونده ادعایی با دقت بررسی و بعد درباره‌اش اعلام خبر کنم.» او در ادامه نوشت: «حالا پس از تحقیقات مقدماتی توسط دستگاه‌های نظارتی نکاتی را عرض می‌کنم: ۱.  ادعای رشوه یا فروش پست که در فیلم مذکور مطرح شده از اساس کذب محض است. 2.فرد مدعی رشوه متاسفانه به‌دلیل تخلفات اداری قبلا از پست خود در منطقه با نظر شهردار منطقه برکنار شده و از نظر نهادهای ناظر داخل شهرداری صلاحیت تصدی پست مدیریتی نداشته است. فرد مورد اتهام هم بلافاصله پس از طرح این ادعا از تهمت زننده، شبه‌خبرنگار مدعی و رسانه‌های ناشر شکایت کرده است.  3. همه همکارانم به‌ویژه عزیزان شورا به‌ویژه آقای امانی از حساسیت بالای دکتر زاکانی نسبت به موضوع فساد منسوبان و منتصبان و برخورد تند و قاطع ایشان آگاهند.» مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در واکنش به فیلم منتشر شده در فضای مجازی درباره پست‌فروشی در شهرداری تهران بیان داشت: این موضوع صحت ندارد. اگر در شهرداری تخلفی انجام نشده و اگر تخلفی صورت گرفته باشد باید متخلف را با میخ به دیوار بکوبند.

اما این تکذیب پایان ماجرا نبود. موضوع زمانی جدی‌تر شد که نرجس سلیمانی، عضو شورای شهر تهران اینگونه مهر تایید بر پست‌فروشی زد: «متاسفانه گزارش‌های متعددی از بروز این اختلال در شهرداری به کمیسیون داده شد. متعاقب آن ضمن بررسی و جلسات با تعدادی از اشخاص که در موقعیت‌های مختلف با این مساله مواجه شده بودند شکل گرفت و در حال حاضر مساله در حال بررسی است. اصل موضوع وجود تخلفات را تایید می‌کنم. متاسفانه این مساله ریشه‌های تاریخی دارد و به‌دلایل متعدد در بعضی موارد به‌صورت محدود و داخلی در بخش‌هایی تبدیل به رویه‌های غلط و نامبارک نانوشته‌ای شده که در جزایر اختلال و فساد گسترش پیدا کرده است، همچون ویروس در فضاهای مبهم و بدون نور.» روابط عمومی دادگستری استان تهران هم اعلام کرد: در پی طرح ادعا‌هایی در فضای مجازی مبنی بر اخذ رشوه در ازای اعطای پست در شهرداری، دادگستری کل استان تهران خطاب به دادسرای عمومی و انقلاب تهران دستور بررسی و صحت‌سنجی ادعا‌های مطرح شده در این زمینه را صادر کرد.

*سوت پایان شهرداری زاکانی؟

انتقادات تند نرجس سلیمانی، ادعای پست‌فروشی، عملکرد شهردار تهران در دوران انتخابات و... فضا را برای برکناری زاکانی آماده کرده است. مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران، تلاش اعضای شورای شهر برای برکناری علیرضا زاکانی را تایید کرد و گفت: عملکرد آقای زاکانی در سه سال گذشته در شورای شهر درست نبود به همین دلیل شورا تصمیم دارد با اجماع صورت گرفته، ایشان را برکنار و شخص دیگری در مجموعه شهرداری را جایگزین ایشان کند. اقراریان خاطرنشان کرد: امروز موضوع جابه‌جایی آقای زاکانی در دستور کار جمعی از همکاران قرار گرفته و به هر حال در حال رایزنی و گفت‌وگو با دیگر همکارانمان هستیم. این تصمیم به یک خردجمعی در شورای اسلامی شهر تهران برمی‌گردد که ۱۴ نفر از همکاران ما باید در این صحنه حضور داشته باشند؛ بعضی از دوستان اعلام آمادگی کردند اما بنا به ملاحظاتی الان اسامی‌شان را ما نمی‌توانیم اعلام کنیم، چون نگران این هستیم که شهرداری تهران و افرادی که منتسب به آقای زاکانی هستند با فشار به کسانی‌که معتقدند ادامه فعالیت آقای زاکانی به‌عنوان شهردار تهران به صلاح شهر نیست، زیاد شود. این عضو شورای شهر در ادامه درباره افراد و گزینه‌های جایگزین علیرضا زاکانی عنوان کرد: گزینه‌های مختلفی در حال بررسی است، این گزینه‌ها هم از بین عزیزان و همکاران درون شوراست و هم از بین پرسنل باسابقه و باتجربه شهرداری که در ادوار گذشته در شهرداری تهران مسئولیت داشتند و نیز از بین افرادی که در دولت شهید رئیسی در کابینه حضور داشتند؛ این گزینه‌ها در حال بررسی است اما مقدمه انتخاب شهردار و عزل شهردار فعلی است که ان‌شاءا... ما این موضوع را در دستور کار خودمان داریم و این را داریم دنبال می‌کنیم. وی اضافه کرد: اسامی در حد گمانه‌زنی است؛ ما هم‌اکنون در حال ارزیابی افراد هستیم، به‌نظر می‌رسد که قبل از عزل زاکانی ما به این خواهیم پرداخت که شهردار بعدی چه کسی خواهد بود تا بتوانیم از این فرصت کوتاه باقی مانده برای شهر تهران را به نحو شایسته‌ای استفاده بکنیم تا اعتماد از دست رفته را ا‌ن‌شاءا... برگردانیم.

*هشتگ فامیل ‌بازی چه بود؟

البته از اتفاقات روز یکشنبه شورای شهر نباید گذشت. فارس در بخشی از گزارش خود درباره جنجال‌های در شورای شهر نوشت که «یکی از اعضای شورای شهر درباره هجمه ۲ عضو شورا به شهردار تهران گفته اقراریان توقع داشت شهردار منطقه محل سکونتش را خودش معرفی کند. امانی هم پس از دستگیری برادرش به جرم دریافت رشوه، شروع به مخالفت کرد.» اقراریان با هشتگ فامیل‌بازی نوشت: «در پروژه حمله رسانه‌ای به منتقدان زاکانی؛ اولین‌بار نیست که هزینه‌ پرداخت می‌کنیم. امروز با سردار سلامی در خصوص عملکرد غیرحرفه‌ای فارس صحبت کردم.» به‌نظر می‌رسد منظور اقراریان از «فامیل‌بازی» نسبت برخی مدیران خبرگزاری فارس با علیرضا زاکانی شهردار فعلی تهران است. ناصر امانی دیگر عضو شورای شهر نیز در مطلبی با همین هشتگ نوشت: «با افتخار به شهردارشدن غیرقانونی آقای زاکانی رأی ندادم و در مقابل قانون‌شکنی‌ها و تخلفاتش ایستاده و هزینه آن‌ را نیز پرداخته‌ام، حال با تهمت و افترای پروژه‌‌بگیران ساکت نخواهم شد؛ وَلَنَصبِرنَّ عَلی ما آذَیتُمونا و عَلی ا... فلیَتَوکلِ المُتوکلون.»

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار