| کد مطلب: ۱۱۲۸۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از رویکردهای پزشکیان با اروپا

سینگال مثبت طبیب

آرمان ملی– یاسمین طالقانی: مسعود پرشکیان در یادداشت اخیر خود که در تهران‌تایمز منتشر شد، آورده است: «روابط ایران و اروپا فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. پس از خروج ایالات‌متحده از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) در ماه می ۲۰۱۸، کشورهای اروپایی 11 تعهد به ایران دادند تا توافق هسته‌ای را نجات داده و تأثیر تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه ایالات‌متحده بر اقتصاد ما را تعدیل نمایند.

 سینگال مثبت طبیب

از جمله این تعهدات می‌توان به تضمین انجام مبادلات بانکی به‌صورت مؤثر، حفاظت مؤثر از شرکت‌ها در برابر تحریم‌های ایالات‌متحده و ترویج سرمایه‌گذاری در ایران نام بُرد. کشورهای اروپایی تمام این تعهدات را نقض کرده‌اند، اما به‌طور نامعقولی انتظار دارند ایران به‌صورت یکجانبه به تمام تعهدات خود مطابق برجام عمل نماید. با وجود این انحراف‌ها، من آماده برگزاری گفت‌وگوهای سازنده با کشورهای اروپایی هستم تا با تلاش مشترک، روابط‌مان را بر پایه اصل برابری و احترام متقابل، به مسیر صحیح هدایت کنیم. کشورهای اروپایی باید دریابند که مردم ایران مردمی با افتخار هستند و حقوق و شأن آن‌ها را دیگر نمی‌توان نادیده گرفت. هرگاه قدرت‌های اروپایی به این واقعیت واقف شوند، تصور برساخته تفوق اخلاقی خود را کنار بگذارند و همچنین از بحران‌های ساختگی که مدت‌هاست بر روابط‌مان سایه افکنده عبور نمایند، فرصت‌های بسیاری برای همکاری بین ایران و اروپا وجود خواهد داشت که می‌توان مورد بررسی قرار داد. فرصت‌های همکاری شامل همکاری‌های اقتصادی و فناورانه، امنیت انرژی، مسیرهای ترانزیت، محیط‌ زیست، همچنین مبارزه با تروریسم و قاچاق موادمخدر، بحران پناهندگان و سایر حوزه‌ها هستند که همه اینها می‌توانند به نفع کشورهای ما پیگیری شوند.»

*نقش پزشکیان در بهبود روابط جهانی

بی‌تردید بیشتر کشورهای جهان از انتخاب پزشکیان خوشحال هستند، چرا که او را شخصیتی اهل گفت‌وگو و تعامل می‌دانند. پزشکیان از همان ابتدا تاکید کرد که هدفش برقراری ارتباط با همه کشورهایی است که هدفی برای ضربه‌زدن به ایران ندارند و سیگنال مثبت ارسال کرد. البته برخی که درصدد آن هستند که تاخیر کشورهای اروپایی در ارسال پیام تبریک به پزشکیان را دشمنی آنها با ایران و رئیس دولت منتخب تفسیر کنند در صورتی‌که چنین نیست چرا که «سی‌ان‌ان» نوشته است:  کارشناسان می‌گویند یک چهره معتدل‌تر در ریاست جمهوری می‌تواند گفت‌وگو بین ایران و کشورهای غربی را تسهیل کند. پزشکیان ممکن است در داخل کشور نیز تغییرات اجتماعی ایجاد کند که در جریان مبارزات انتخاباتی خود بر آن تاکید کرد، هرچند کارشناسان هشدار می‌دهند که چنین حرکت‌هایی تضمینی نیست. صنم وکیل، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده چتم هاوس در لندن، گفت: بعید است که انتخاب پزشکیان بلافاصله به تغییر سیاست تبدیل شود. اما پزشکیان به صراحت گفته است که سعی خواهد کرد از طریق و درون سیستم کار کند تا شاید تغییراتی را ایجاد کند. این نشان‌دهنده محدودیت اختیارات ریاست جمهوری در ایران است اما ممکن است فضای بیشتری برای مانور بر روی آزادی‌های اجتماعی بیفزاید. این رسانه افزوده است: «کارشناسان گفتند، در حالی‌که کشورهای غربی انتظار ندارند این انتخابات روابط آنها با ایران را تغییر دهد، پزشکیان مطمئنا کاندیدای موردنظر آنهاست، زیرا رقیب وی تنها تنش‌های موجود را تشدید می‌کرد. جواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق، متحد کلیدی پزشکیان و اصلاح‌طلبی که نزدیک به یک‌دهه پیش بر دوره نسبتا گرم روابط بین‌الملل نظارت داشت، به‌عنوان یک نامزد بالقوه برای تصرف مجدد پست قبلی خود تحت ریاست جمهوری جدید مطرح شده است. ظریف دیپلمات ارشد ایران در حالی‌که  در میان جوانان ایرانی محبوب است  همچنین با انتقاد تندروهای داخلی به‌دلیل دوستی بیش از حد با غرب مواجه شده است.»

*موضع اتحادیه اروپا به دولت پزشکیان

دیروز هم نبیلا مسرالی، از مقامات رده دومِ دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در شبکه ایکس نوشت که ما آماده تعامل با دولت جدید مطابق با «سیاست تعامل انتقادی اتحادیه اروپا» هستیم. به‌دنبال این موضع، یورونیوز فارسی، شبکه خبری نزدیک به اتحادیه اروپا، با انتشار یادداشتی سعی کرد میان مواضع اتحادیه اروپا و آمریکا تمایز قائل شده و رویکرد جدید اروپا نسبت به ایران را مغایر با رویکرد خصمانه آمریکا القا کند. یورونیوز نوشت: «استراتژی اتحادیه اروپا برای تعامل انتقادی با ایران از زوایای مختلف با سیاست فشار حداکثری ایالات‌متحده در دوران دونالد ترامپ متفاوت است. رویکرد اتحادیه اروپا ترکیبی از تعامل دیپلماتیک، ارائه مشوق‌های اقتصادی و وضع تحریم‌های هدفمند برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران از طریق گفت‌وگو و همکاری است.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار