| کد مطلب: ۱۱۲۸۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از ماجراهای کرسنت

رازهای یک فساد نفتی!

آرمان ملی– مطهره شفیعی: سیاست مقوله عجیبی است؛ گاهی روی خوشش را نشان می‌دهد و روز دیگر افشاگر می‌شود.

رازهای یک  فساد نفتی!

پرونده کرسنت اگر چه درحوزه اقتصادی تعریف می‌شود اما آنچه رخ داد روزآزمایی سیاسی بود چنانکه اصولگرایان بارها این پرونده را دستاویزی برای تخریب دولت‌های اصلاحات و اعتدال کردند و در نهایت مشخص نشد چه اتفاقی در روند تشکیل و پایان این پرونده رخ داده است اما اصولگرایان انتظار نداشتند که پای یک مهره اصلی خودشان به این پرونده باز  شود! پرونده پر سر  و صدای کرسنت، اما ماجرا چه بود؟ قرارداد فروش گاز ایران به امارات بین «شرکت ملی نفت ایران» و شرکت نفتی کرسنت پس از سال‌ها مذاکره، در زمان ریاست‌جمهوری «سیدمحمد خاتمی» و وزارت نفت «بیژن نامدار زنگنه» امضا شد. شرکت ملی نفت ایران در این قرارداد متعهد بود که به مدت ۳۰ سال، گاز میدان نفتی «سلمان» را که با امارات‌متحده عربی مشترک است و در حال حاضر روی مشعل‌ها می‌سوزد، با خط لوله‌ای که از کف خلیج‌فارس عبور می‌کرد، به این کشور صادر کند. قرارداد کرسنت باید از سال ۱۳۸۵، یعنی سال دوم ریاست‌جمهوری «محمود احمدی‌نژاد» به مدت ۲۵ سال به مرحله اجرا درمی‌آمد. اگر این قرارداد در زمان مقرر اجرا می‌شد، امروز ۸ سال از آن هنوز باقی مانده بود اما دولت وقت با کنارگذاشتن اجرای آن خساراتی میلیاردی به ایران زده که در تاریخ  کشور بی‌سابقه است.

*زنگنه افشا کرد

اکنون برخی به‌دنبال تبرئه خود و معرفی رقبای سیاسی‌شان به‌عنوان متخلف در پرونده کرسنت هستند مانند جلیلی که در یکی از مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری اخیر با اشاره به قرارداد کرسنت، مطرح کرد: «در قضیه کرسنت جالب‌تر است؛ کرسنت موضوعش چیست؟ در کرسنت یک فساد صورت گرفت و رفتند اموال و سرمایه کشور را قرارداد بستند، فردی که باید در این قضیه متهم باشد، دادگاه می‌گوید پس چرا رئیس‌جمهور شما همین کسی‌که در این قضیه متهم است را دوباره به‌عنوان وزیر نفت معرفی کرد. این را جواب بدهید، این رفتار را جواب بدهید؛ این یعنی چی؟» اما این اظهارات بدون پاسخ نماند و اخیرا بیژن زنگنه، وزیر نفت پیشین، در یک فایل صوتی از نامه سعید جلیلی به حسن روحانی و دیدار بابک زنجانی با جلیلی سخن به میان آورد و اظهارداشت: «بابک زنجانی یک مجرم محکوم به اعدام با حکم قطعی بوده است، آقایان در این مدت تلاش دارند وی را تبدیل به قهرمان ملی و قهرمان دورزدن تحریم‌ها کنند، شرم‌آور است، آقای جلیلی باید توضیح بدهد رابطه بابک زنجانی با ایشان و ستادشان چیست؟ چرا به دیدار بابک زنجانی رفتند؟» علاوه براین، وزیر سابق نفت در جمع کارشناسان انرژی گفت: «در مرداد سال ۱۳۹۲ من به‌عنوان وزیر پیشنهادی در دولت اول آقای روحانی به مجلس رفتم. آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و نامه‌ای به آقای روحانی نوشت و در آن اعلام کرد به زنگنه بگویید درباره‌ کرسنت صحبت نکند چرا که به ضرر ماست.» این اظهارات زنگنه به مثابه شوک بزرگی به اردوگاه اصولگرایان تندرو بود که هنوز از شوک شکست انتخاباتی کاندیدایشان یعنی سعید جلیلی بیرون نیامده بودند.

*دفاع جلیلی

جلیلی در ویدئویی که یکی از هواداران وی منتشر کرده است، بیان داشت: کسانی‌که این مباحث را مطرح می‌کنند از فساد و اقدامات صورت گرفته، مطلع هستند و خوشبخاته دادگاه پیگیر این مسائل است و هرچه دادگاه به این افراد نزدیک‌تر می‌شود صدای این افراد بیشتر بلند خواهد شد و این تحرکات فرار روبه جلوست. وی درباره فضاسازی‌ها پیرامون دعوت به مناظره درباره کرسنت افزود: در مورد کرسنت که من عرض کردم؛ جای متهم در دادگاه است نه در مناظره. من معتقدم که اگر ابعاد پرونده کرسنت برای مردم عزیز روشن بشود متهمان پرونده باید به‌دنبال سوراخ موش بگردند، آن هم از ترس مردم نه از دادگاه و احکام اینها، از ترس افکار عمومی چرا که باید پاسخ بدهی بابت خیانت‌هایی که صورت گرفته است. خوشبختانه احکام زیادی در پرونده کرسنت صادر شده است و افرادی که در این قضیه متهم بودند محکوم شده‌اند جلیلی به بررسی پرونده دانه‌درشت‌ها در قضیه کرسنت اشاره کرد و افزود: حالا رسیدگی دادگاه به آنها هم دارد می‌رسد که بیان خواهم کرد البته وقتی که نزدیک بشود طبیعتا صدایشان درمی‌آید و فرار روبه جلو می‌کنند. من همین‌جا از قوه قضائیه می‌خواهم وقتی دادگاه احکامش طبق قانون صادر شد برای مردم روشن کنند که چه موضوعی بوده و چه صورت گرفته است. جلیلی به ادعای دیدار با بابک زنجانی هم اشاره کرد و افزود: همین دروغ‌هایی گفته می‌شود مانند دیدار با بابک زنجانی، نشان می‌دهد کسانی از اتهامات و مفاسد بزرگ و رفتارهای غلطی که به بیت‌المال و منافع مردم ضربه زده، امروز فرار روبه جلو می‌کنند. جلیلی در پایان بیان کرد: من کسی نیستم که در مقابله و مبارزه با فساد با چهارتا دروغ و مطالب کذب، بخواهم صحنه را خالی کنم یا جا بزنم بلکه محکم‌تر خواهم ایستاد و می‌دانم صدای اینها بلند خواهد شد و اینها امروز نگران این هستند که مبارزه با فساد حداقل یک پشتوانه ۱۴ میلیونی پیدا کرده است اگر چه همه مردم ما در برابر فساد جدی هستند و آنها می‌ببیند وقتی این مباحث مطرح می‌شود ۱۴میلیون نفر از مردم اعتماد می‌کنند و رای می‌دهند، اینها می‌خواهند این اعتماد مردم را ضعیف کنند.

*نقش جلیلی چه بود؟

نخست آنکه «سعید جلیلی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت در جلسه‌ای در سال ۱۳۹۱ گفته بود: «ایران نباید قرارداد کرسنت را اجرا کند و در صورت شکایت طرف اماراتی هم خسارت و جریمه چندانی متوجه ایران نخواهد شد.» یکی از ثمرات مناظره‌های انتخاباتی اخیر پرده‌برداشتن کاندیداهایی بود که زمانی در بر کرسی‌های تصمیم‌گیری تاثیرگذار جلوس کرده بودند و در آن مناظره‌ها در پاسخ به اتهام‌زنی‌ها دست به افشاگری زدند. در یک مناظره علیرضا زاکانی به رقیبی به‌نام مصطفی پورمحمدی کنایه‌ای را زد که «سر پرونده کرسنت ما با شما کار داریم.» و مدعی شد بخشی از اسناد مربوط به کرسنت به دست پورمحمدی رسانده شده اما در دفتر رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور، بایگانی شد و مورد رسیدگی قرار نگرفت» پورمحمدی پاسخی به او نداد و تنها نگاه معناداری کرد تا مناظره بعدی گفت: «برخی باید تحمل داشته باشند و عصبانی نشوند و اتهام هم بی‌خود نزنند. این روزها می‌گذرد... عجیب است قراردادی 81 بسته شده و ماها 87 رفتیم سازمان بازرسی 2 گزارش آمده برای ما و ما آن گزارش را منظم کردیم و فرستادیم؛ الان می‌شود از سازمان بازرسی پرسید.» اما آنجا پای جلیلی را به میان کشید در این بخش از اظهارات پورمحمدی اظهارداشت: «احمدی‌نژاد دو بار دنبال آن بود که مشکل را حل کند یعنی هم فساد به دادگاه برود و هم این قرارداد (کرسنت) اجرا شود، اما آقای جلیلی جلوی آن را گرفت. این بسته شدن راه قرارداد کرسنت، میلیاردها دلار به ایران ضرر زده است. سه سال است که آقای زنگنه سر این موضوع با آقای جلیلی درخواست مناظره داده است، چرا آقای جلیلی نمی‌پذیرد؟»

بازنشر توئیت!

قابل تامل آنجاست  بابک زنجانی، یکی از متهمان بزرگ اختلاس در زمینه نفت که چندی پیش از زندان آزاد شد، توئیت‌های جلیلی، قالیباف و زاکانی را از جمله در مورد پرونده «کرسنت»، در شبکه اجتماعی «ایکس» بازنشر می‌کند که می‌تواند معانی زیادی داشته باشد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار