| کد مطلب: ۱۱۲۷۷۶۷
لینک کوتاه کپی شد

توده های هوای گرم ادارات و دستگاه های اجرایی در بسیاری از شهرهای ایران را به تعطیلی کشاند

گرما کشور را تعطیل کرد

آرمان ملی: امروز همه دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری، ادارات قم، یزد، اصفهان، کرمانشاه، زنجان، سیستان و بلوچستان تعطیل هستند و ادارات خوزستان و خیلی شهرهای دیگر به حالت دورکار درآمد. توده های هوای گرم ادارت و دستگاه های اجرایی در بسیاری از شهرهای ایران را به تعطیلی کشاند و متولیان شهرها و مناطق گرم به منظور صرفه جویی در مصرف برق و جلوگیری از نامساعدشدن حال شهروندان تصمیم گرفتند یا ادارات را تعطیل و یا به کارمندان مربوطه بگویند که دورکاری کنند. اما گرما به تنهایی مسبب تعطیلات نبوده؛ بخش هایی از مناطق گرم در کشور گرفتار غبار برخاسته از ذرات شن و ماسه و ریزگردها هم شدند نمونه اش قم که و اصفهان. این نکته نیز قابل ذکر است که در این چند روزه برق تهران در ساعت اوج گرما به مدت 2 تا 5/3 قطع بوده است.

گرما کشور را تعطیل کرد

دانشمندان علوم هواشناسی می‌گویند ما به سرعت به سمت آب و هوای گرم‌تر در آینده حرکت می‌کنیم و برای مقابله با این روند باید برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی، اقدامی انجام دهیم. در این گزارش سری  زده‌ ایم به نقاط گرم کشور و در پایان تابستانی که گرم تر از سایر تابستان ها بوده.

اهواز سومین نقطه گرم دنیا شد

روز گذشته سازمان جهانی هواشناسی فهرستی از گرم‌ترین نقاط کره زمین در سال ۲۰۲۴ را منتشر کرد که شامل ایران و ۵ کشور عربی است. دانشمندان علوم هواشناسی در این باره می‌گویند: ما به سرعت به سمت آب و هوای گرم‌تر در آینده حرکت می‌کنیم و برای مقابله با این روند باید برای جلوگیری از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی، اقدامی انجام دهیم.

سازمان جهانی هواشناسی لیستی از گرم ترین نقاط جهان منتشر کرده که در آن اهواز در رتبه سوم قرار دارد. به گزارش وبگاه اسپوتنیک، سازمان جهانی هواشناسی فهرستی از گرم‌ترین نقاط کره زمین در سال ۲۰۲۴ را منتشر کرد که شامل ایران و ۵ کشور عربی است.

 مناطق مختلف جهان طی روزهای اخیر شاهد افزایش قابل توجه دما در تابستان بوده اند.

گرما؛ غبار و دورکاری

استانداری خوزستان با صدور اطلاعیه ای از فعالیت ادارات و دستگاه های اجرایی به صورت دورکاری در روز شنبه خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به گزارش هواشناسی در خصوص افزایش دما و به منظور پایداری شبکه برق استان فعالیت کلیه ادارات، سازمان ها، شرکت ها، موسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، موسسات عمومی و غیردولتی، شهرداری ها، دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و مراکز و موسسات آموزشی خوزستان در روز شنبه مورخ 23 تیرماه به صورت دورکاری اعلام شد.

از طرفی، به علت گرمای بیش از حد هوا، ادارات سیستان و بلوچستان تعطیل شدند. معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری سیستان و بلوچستان، عباسعلی ارجمندی از تغییر ساعت کاری ادارات و دستگاه‌های اجرایی سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: با توجه به گرمای بیش از حد هوا در این ایام و به جهت مدیریت مصرف بهینه برق، فعالیت تمامی دستگاه‌های اجرایی، ادارات و بانک‌های استان به جز مراکز خدمات رسان، مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز آموزشی در بازه زمانی برگزاری کنکور، تعطیل خواهند شد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی؛ از شدت گرفتن سرعت بادهای ۱۲۰ روزه در شمال این استان هم خبر داد. محسن حیدری گرد و خاک و برخی نقاط توفان گرد و خاک برای مناطق شمالی سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

او دامه داد: در این مدت احتمال افزایش غبار برای زاهدان و مناطق شرقی سیستان و بلوچستان همراه با وزش باد نسبتاً شدید وجود دارد. مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: شهروندان به نکات بهداشتی و استفاده از ماسک در زمان غبار آلود شدن هوا توجه و از ترددهای غیر ضروری در فضای باز در زمان غبار آلود شدن هوا خودداری کنند.

در اصفهان هم  مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان، منصور شیشه فروش از جلسه ستاد مدیریت بحران استان و کارگروه اضطرار شرایط گردوغبار، وزش تندباد و گردوغبار و کاهش میدان دید و تقویت توده هوای گرم تابستانه و ماندگاری این توده خبر داد.

او درخصوص قطعی برق در برخی ساعات  پایداری شبکه برق در بخش‌های خانگی، صنوف و … هم اطلاع رسانی کرد. در این رابطه مقرر شد شرکت‌های برق نسبت به اقدامات دستگاه‌های اجرایی استان نظارت ویژه و مستمر داشته باشند. همچنین همه دستگاه‌های اجرایی جهت کاهش مصرف برق بایستی انجام تعمیرات و در مدار قراردادن دیزل ژنراتور در زمان اوج مصرف برق، تعویض لامپ‌های کم مصرف به جای لامپ‌های پرمصرف، انجام تعمیرات سالیانه کولرهای آبی و نصب سایه‌بان و تعمیر کولرهای گازی در مناطق گرمسیر را مد نظر قرار دهند.

او ضمن تأکید بر ممنوعیت هر اقدامی که منجر به تشدید گرد و خاک و آلاینده‌ها می‌شود، گفت: خاکبرداری، آتش زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز، فعالیت‌های معدنی و حمل و نقل خاک، گچ و … نیز ممنوع است. شیشه فروش عنوان کرد: رعایت توصیه‌های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گرد و خاک بخصوص افراد آسیب پذیر و بیماران، استفاده از ماسک استاندارد، عدم ورزش و فعالیت‌های بدنی در فضاهای باز نیز ضروری است.

کمیته اضطرار شرایط گرد و غبار بطور مستمر نسبت به رصد و پایش شرایط ایجاد شده با صدور اطلاعیه‌ها پایش کانون‌های فرسایش بادی و اعمال محدودیت‌های اقدام خواهد کرد.

در قم هم، مدیر کل مدیریت بحران استان، گفت: دستگاه‌های اجرایی استان به دلیل مدیریت مصرف انرژی تعطیل شد.

به گزارش روابط عمومی استانداری قم، محسن اوروجی روز چهارشنبه  در مصاحبه ای گفته بود که با توجه به درخواست مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان و پیشنهاد کارگروه استانی مدیریت تقاضا و مصرف برق با توجه به پیش‌بینی افزایش دما در پایان هفته‌ جاری و به جهت مدیریت مصرف بهینه برق مقرر شد در پنج شنبه تغییری در ساعت کاری ادارات انجام شود. در همین حال دبیرخانه ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم از همشهریان درخواست کرد که با توجه دمای هوا و افزایش مصرف برق و آب به مدیریت و مصرف بهینه انرژی توجه لازم داشته باشند.

افزایش گرما در تابستان ۱۴۰۳

این تابستان بنا به آمار تابستانی گرم تر از سال‌های پیش بوده؛ در ایران هم با توجه به عدم وجود سیاست های لازم به منظور مقابله با خشکسالی، عواقب ناشی از گرمای زمین بیشتر به چشم می خورد. عواقبی که دود آن به چشم مردم می رود و در نهایت محیط زیست را تخریب می کند.

کارشناسان می گویند با توجه به تغییرات اقلیمی که در جهان در حال اتفاق افتادن است. آن ها پیشتر پیش بینی کرده بودند که  با توجه به اینکه امسال روند افزایشی دما را داشتیم و میانگین دمای نقاط مختلف استان نسبت به سال‌های قبل بیشتر بوده است، این روند تا تابستان ادامه داشته باشد و تابستان امسال بیش از دو درجه گرمتر از تابستان گذشته باشد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار