| کد مطلب: ۱۱۲۷۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» ضرورت و اولویت های اقتصادی در چینش تیم اقتصادی دولت جدید را بررسی می کند

نسخه طبیب تورم برای اقتصاد

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: سایه مشکلات اقتصادی بر اکثر حوزه های دیگر از جمله چالش هایی به شمار می آید که نیاز به دقت و بررسی های کارشناسانه صدچندان پزشکیان برای انتخاب وزرای اصلح در حوزه اقتصادی و البته بخش های مرتبط با این حوزه دارد. کارشناسان معتقدند؛ شرایط دشوار کنونی و احتمال تشدید تحریم ها و مبادلات مالی ایران و FATF همزمان با احتمال زیاد پیروزی ترامپ چشم انداز خوبی برای ایران ترسیم نمی کند، این درحالی است که فرصت خوب حضور بایدن برای رفع تحریم ها نادیده گرفته شد و به این ترتیب باید امیدوار باشیم با چیدمان خوب مهره ها در کابینه دولت چهاردهم و همچنین دوری از سنگ اندازی برخی از گروه ها و افراد در بخش های حاکمیتی، به آنچه که انتفاع ملی را دربردارد دست یابیم. به گفته صاحبنظران حضور پزشکیان و احتمال حضور طیب نیا که در زمان وزارتش برای اولین بار تورم تک رقمی شد در کابینه اش امیدهای برای بهبود شرایط با وجود تحریم ها را افزایش داده است.

نسخه طبیب تورم برای اقتصاد

درمان اقتصاد بدون حوزه های مرتبط ممکن نیست

مرتض افقه، تحلیلگر اقتصادی در این باره به «آرمان ملی»، گفت: به نظر من با وجود اینکه منشاء اکثر مشکلات در کشور منشاء اقتصادی دارند، اما پزشکیان باید علاوه بر پرداختن به شکل مستقیم به امور اقتصادی، به اصلاح زیرساخت های غیراقتصادی نیز توجه داشته باشد و نمی توان توقع داشت فقط با توجه به سه دستگاه اصلی یعنی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه وبودجه و بانک مرکزی این توقع را داشت که تمام چالش های حوزه اقتصادی رصد و رفع شود، چرا که به اعتقاد من تمرکز اصلی رئیس جمهور منتخب باید بر وزارتخانه های متمرکز بر تولید مانند؛ صمت، وزارت کار، وزارت نفت و... معطوف باشد، از سوی دیگر از آنجا که مشکلات اجتماعی نیز در تعامل وارتباط مستقیم با مسائل اقتصادی است به این ترتیب اقدامات لازم در این بخش ها نیز باید از سوی دولت چهاردهم به عمل آید تا با ایجاد نشاط رونق در تولید را نیز شاهد باشیم، از این رو انتخاب وزرای ورزش، فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش، آموزش عالی و... که مخاطبان جوان بسیاری دارد، نیز باید دقت و وسواس خاصی صورت گیرد تا با انتخاب وزرای چابک و متخصص در تعاملی مطلوب در انتظار اخذ نتایج مطلوب در سطح خرد و کلان باشیم.

سهم وزارت خارجه در بهبود شرایط اقتصادی

او انتخاب فرد اصلح در حوزه وزارت خارجه را نیز از اولویت های دولت پزشکیان برشمرد و اظهار کرد: با توجه به نقش تحریم در ایجاد مشکلات اقتصادی و ماندگار شدن آن باید این امر را در نظرگرفت تا با مدیریت و اقتدار و نگرش جامع در حوزه بین المللی و داخلی در اندیشه بهبود معیشت و وضعیت اقتصادی در دهکده جهانی نیز باشیم. چرا که میزان فروش نقت، تامین نیازهای وارداتی، نرخ سرمایه گذاری خارجی و... با دیپلماسی مطلوب مسئولان در وزارت امور خارجه محقق می شود که البته این امر باید در تعیین افراد در حوزه های مختلف این وزارتخانه علاوه بر وزیر تا زیرمجموعه های آن مانند معاونان، سفرا، وابستگان اقتصادی ایران در کشورهای دیگر نیز صورت گیرد.

پرهیز از انتخاب نیروهای تکراری

افقه یادآور شد: قطعاً پزشکیان باید در انتخاب تیم اقتصادی و البته غیراقتصادی دولت، حتی الامکان از انتخاب نیروهای تکراری و مسن پرهیز کند و با انتخاب افراد جوان و کارآمد در وزارتخانه ها تلاش کند تا به جهت چابک سازی فعالیت ها و کادرسازی برای آینده کشور از نیروهای جوان و بانشاط موجود بهره جوید که شامل کلیه حوزه های اجرایی در بخش های مختلف اعم از وزارتخانه ها و استانداران و... می شود و البته در این میان می توان از تجربه نیروهای قدیمی و مسن تر نیز به عنوان مشاور در حوزه های مختلف سود جست.

نسخه درمان اقتصاد

این کارشناس اقتصادی درباره اصلی ترین و محوری ترین مبحث اقتصادی که باید مورد توجه دولت چهاردهم در چینش کابینه قرار گیرد گفت: فوری ترین مسئله به کارگرفتن تمام امکانات برای حل مسئله و چالش تحریم است و حل معضلات در خصوص مبادلات مالی و FATF است اما با توجه به شرایط بین المللی که در حال حاضر در آن گرفتار شدیم و اینکه متاسفانه دولت سیزدهم نیز از حضور دولت بایدن و فاصله گرفتن از سیاست های فشار حداکثری ترامپ، به خوبی استفاده نکرد، باید در اندیشه دور زدن تحریم ها و رفع مشکلات اقتصادی به همان منوال قبلی باشیم، چرا که بعید است دولت در آستانه انتخابات آمریکا تمایلی به ادامه مذاکرات برای رفع تحریم ها در شرایط کنونی داشته باشد و از سوی دیگر با توجه به نشانه های موجود مبنی بر پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا و تشدید تحریم ها و سخت گیری های صدچندان، به نظر نمی رسد امیدی به تغییر در حوزه رفع تحریم ها و بهبود وضعیت FATF حداقل تا پایان سال جاری داشته باشیم .

او توضیح داد: بنابراین دولت باید به کارگیری نیروهای کارآمد سعی در پیشبرد اهداف توسعه ای خود باشد و از سوی دیگر باید امیدوار باشیم تا مجلس نیز در تعامل با دولت و تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی و غیراقتصادی با تعامل همه جانبه ارکان حاکمیت، میزان تقابل بین ارکان مختلف تاثیرگذار در جامعه را کاهش دهیم تا در سایه این تضاد و مخالفت ها زمان بیشتری را هدر ندهیم. چرا که پیش از این نیز شاهد اختلافاتی در حوزه های مختلف با دولت بود ه ایم که پیشبرد برنامه های مفید را با اخلال مواجه می کرد و این امر حتی در بخش رای اعتماد به وزرا نیز به وضوح به چشم می خورد که به راحتی سنگ اندازی می کردند، اما امیدواریم با توجه به شرایط حساس کنونی و به منظور حفظ منافع ملی حداقل تا رفع این مشکلات منافع خود را قربانی کنند تا دولت فعلی که به سختی مورد اعتماد مردم قرار گرفته است ادامه مسیر دهد، در غیراینصورت با توجه به تداوم و تشدید مشکلات فعلی، این سنگ اندازی ها منافع ملی و انتفاع همگان را با چالش مواجه می سازد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار