| کد مطلب: ۱۱۲۷۷۶۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی»‌ تحرکات جریان دلواپس در قبال دولت چهاردهم را بررسی می‌کند

دولت نیامده را بدهکار نکنیم

آرمان ملی- حمید شجاعی: می‌خواهند از همین ابتدا شرایط را به نحوی پیش ببرند که رئیس‌جمهور منتخب را وادار به واکنش کنند و پس از آن نیز وی را در مقابل جامعه قرا دهند. صحبت در خصوص دلواپسان و تندروهایی است که نهایت تلاش خود را انجام دادند تا بتوانند سعید جلیلی را بر مسند ریاست جمهوری بنشانند، اما هر چه زدند به در بسته خورد و در نهایت نتوانستند در مقابل اراده مردم بایستند و شکست خوردند، پیروزی مسعود پزشکیان و موفقیتش در رسیدن به پاستور را نظاره‌گر باشند. در همین راستا نیز پس از دعواهای چند روز اول بعد از انتخابات حال عزم خود را جزم کرده‌اند تا هر طور شده نگذارند دولت پزشکیان به موفقیتی دست یابد.

دولت نیامده را بدهکار نکنیم

چه اینکه هوادارانشان نیز در فضای مجازی از به پایان نرسیدن دولت سخن می‌گویند. هر چند که اخیرا نیز امیر حسین ثابتی نماینده متمایل به جبهه پایداری در سخنانی گفته «همان روز اول سراغ استیضاح دولت پزشکیان رفتن، غلط است» این سخن بدین معناست که جریان رقیب و مخالف دولت چهاردهم  از هم اکنون پلن‌های مختلف خود را برای برخورد با پزشکیان و مردانش آماده دارد. نکته جالب‌تر اینکه از طرفی با تحرکات و اظهارات خود دولت را تحت فشار می‌گذارند که در چارچوب عملکردی و انتخاب کارگزاران خود چندان مخالف آنها عمل نکند و از طرف دیگر شرایط اقتصادی بغرنج فعلی جامعه را چندان مطلوب جلوه می‌دهند که به قول احمد زیدآبادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب یک لامبورگینی با امکانات ویژه در اختیار رئیس‌جمهور منتخب و دولتش قرار داده‌اند و از هم اکنون می‌خواهند با طرح چنین مسائلی دولت چهاردهم را نیامده از پیش بدهکار کنند. در حالی‌که این دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور فقید بود که می‌گفتند اقتصاد کشور یک شبه درست نمی‌شود و سال‌ها زمان می‌برد. حال که از خودشان گذشته و دولت دیگری روی کار آمده  می‌گویند شرایط مطلوب است و همه چیز در بهترین شرایط آماده تحویل به دولت بعد. پرسش اینجاست که اگر همه چیز به نحو مطلوبی پیش می‌رود  و هیچگونه نارضایتی هم وجود ندارد پس چرا جامعه در انتخابات اخیر جریان حامی وضع موجود را کنار گذاشت و برای تغییر وضع موجود به نامزد تحول خواه یعنی مسعود پزشکیان رای داد؟ نکته همین‌جاست که جامعه از شرایط ناراضی است و این مساله را با مشارکت 50 درصدی و رای به پزشکیان که بخشی از آن رای اعتراضی بود نشان داد. حال آنهایی‌که تا دیروز همه شاخص‌ها را به جهت عملکرد بد دولت روحانی مشکل‌دار و پایین معرفی می‌کردند مشخص نیست که چگونه در این 3 سال همه شاخص‌ها را مثبت کرده و در اختیار دولت بعدی قرار داده‌اند. در حالی‌که به قرائت بسیاری از کارشناسان، اقتصاددانان و تحلیلگران دولت سیزدهم  به لحاظ شاخص‌ها و آمارهای اقتصادی عملکرد مطلوبی ندارد. لذا با فرافکنی، دستاوردسازی و آمار‌سازی قصد دارند همه چیز را مطلوب جلوه داده و توپ را به زمین دولت چهاردهم بیندارند و نیامده دولت را بدهکار کنند. هر چند که جریان حامی دولت از هم اکنون با دولت سایه به‌دنبال رویکردهای خاص خود در جهت تاثیرگذاری بر عملکردهای دولت و همچنین جلوه آن در جامعه است که پزشکیان و دولتش را ناکارامد جلوه دهد و در این مسیر نیز از  هیچ راهی استنکاف نمی‌ورزد.

*رویه‌ای نادرست در عزل و نصب‌ها

البته رویه‌های چندان درست خلاف میل رئیس‌جمهور منتخب نیز ادامه داشته و دارد که در مهم‌ترین آنها شاهد تغییر و تحولات و عزل و نصب‌ها در هفته‌های پایانی استقرار دولت سیزدهم از سوی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف بوده‌ایم. هر چند که در خردادماه سرپرست ریاست جمهوری در نامه‌ای به همه دستگاه‌ها خواستار ممانعت از هر گونه عزل و نصب افراد شده بود. اما طی یکی دو هفته‌ای که گذشت اتفاقات پیرامون این مساله بسیار جدی‌تر و پررنگ‌تر دنبال شد. جایی‌که سیده حمیده زرآبادی، سخنگوی ستاد مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب  در شبکه اجتماعی ایکس، با اشاره به بخشنامه مهم مخبر به کلیه دستگاه‌های اجرایی درباره عدم تغییر و جابه‌جایی در ساختارهای سازمانی و جابه‌جایی نیروی انسانی، نوشته بود:‌ «به‌رغم صدور بخشنامه به تمامی دستگاه‌های اجرایی مبنی‌بر خودداری از هر گونه تغییر در ساختارهای سازمانی، جابه‌جایی نیروی انسانی و… تا استقرار دولت چهاردهم، گزارش‌های واصله از صدور احکام بی‌رویه، بدون‌ضابطه و خلاف بخشنامه مذکور در دستگاه‌های اجرایی و زیر‌مجموعه‌های آن خبر می‌دهد.» همین توئیت باعث شد تا مسعود پزشکیان؛ رئیس‌جمهور منتخب نیز در نامه‌ای به محمد مخبر؛ سرپرست ریاست جمهوری خواستار عدم هرگونه عزل و نصب نیروی جدید در وزارتخانه‌ها و معاونت‌های ریاست جمهوری شد. اما با این حال باز هم جسته و گریخته شاهد عدم توجه به این دستور‌العمل بودیم. چنانکه روز گذشته صولت مرتضوی در پاسخ به خبرنگاران در این خصوص بیان کرد: «دولت مستقر تا آخرین لحظه، هم به مجلس و مردم و هم به رئیس‌جمهور منتخب پاسخگوست. نامه آقای مخبر در رابطه با دستگاه‌های اداری بود که لازم‌الاجراست، ما به آن عمل کردیم، اما استخدام‌هایی که انجام شد در شرکت‌هایی بود که تابع موسسات عمومی هستند و طبق قوانین خود عمل می‌کنند. ما باید برای شرکتی که هیات مدیره آن هنوز کامل نیست، چه کنیم؟ عقل چه می‌گوید؟ عقل می‌گوید کار مردم نباید زمین بماند؟» جالب اینکه سخنگوی دولت نیز موضعی مشابهی در این خصوص اتخاذ کرده  و گفت: «درخواست رئیس‌جمهور منتخب است. درست است که رئیس‌جمهور منتخب مستقر نشده و آقای مخبر سرپرست ریاست جمهوری هستند، ولی ایشان از مردم رای گرفته‌اند و درخواستی داشته‌اند که مفاد این درخواست در خردادماه توسط آقای مخبر ابلاغ شده بود که تغییرات غیرضروری اتفاق نیفتد ولی وقتی کسی استعفا داده است، طبیعی است که روال آن دستگاه را نمی‌توان متوقف کرد.» این نشان می‌دهد که دولتی‌ها نیز با وجود نامه رئیس‌جمهور منتخب و دستور اکید  سرپرست ریاست جمهوری خلاف آن عمل کرده‌اند که خود جای تامل دارد.

*دولت سایه براساس توهماتش نظر ندهد

محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص نوع نگرش مخالفان دولت چهاردهم در دولت سایه اظهار داشت: آنچه مهم است و باید تذکر دهیم این است که جناب آقای جلیلی که در واقع دولت را  رصد می‌کنند و عملکردهایش را نقد می‌کنند، باید در مقام مشاور و ارائه مشورت‌های نقدگونه به مبانی و اصول نقد منصفانه و ورود به موضوعات مشترک با اطلاعات واحد اقدام کنند، این نباشد که دولت در پارادایم خودش صحبت کند و دولت سایه هم براساس توهمات خودش صحبت کند. ما اصل دولت سایه را تایید می‌کنیم اما این نیست که دولت سایه براساس توهمات موردی و شخصی خودش بخواهد نظریه‌پردازی کند این را مورد نقد می‌دانیم.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار