| کد مطلب: ۱۱۲۷۰۷۰
لینک کوتاه کپی شد

توصیه دلسوزان به مسعود پزشکیان

حواستان به مجاهدین شنبه باشد

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: یکی از آفات سیاسی کشور به آنانی بازمی‌گردد که در زمان نیاز به کمک و قبل از آن، نشانی از آنها نیست اما تا بوی پست و مقام به مشام‌شان می‌رسد، به ناگاه ظاهر شده و ادعای دارا بودن نقش اصلی در پیروزی کاندیداهای مورد نظر را می‌کنند. لقبی که به این افراد داده شده «مجاهدین شنبه» است.

حواستان به مجاهدین شنبه باشد

اما این عنوان از کجا وارد ادبیات سیاسی ایران شد. فارس نوشت : «تهرانی‌های قدیم وقتی کسی ناگهان می‌پرید وسط ماجرایی و مدعی می‌شد و می‌خواست موفقیت را به نام خودش تمام کند، می‌گفتند فلانی «مجاهد روز شنبه» است. این لقب نیز ریشه در یک واقعه تاریخی مهم دارد.

محمدعلی شاه قاجار دشمن مشروطه بود و در سال ۱۲۸۷ شمسی، مجلس را به توپ بست و مشروطه‌خواهان را کُشت. ولی یک‌سال بعد نیروهای مسلح مشروطه‌خواه از اصفهان و گیلان به تهران رسیدند و پس از درگیری با سربازان و طرفداران محمدعلی شاه بالاخره پایتخت فتح شد و شاه قاجار خلع شد.

حالا این‌وسط که حکومت افتاده بود دست مخالفان محمدعلی شاه، مجاهدان روز شنبه پیدایشان شد! «مهدی ملک‌زاده» در کتاب «تاریخ انقلاب مشروطیت ایران» دراین‌باره نوشته است: «فتح تهران از پنجشنبه شروع شد و روز شنبه جنگ میان مشروطه‌خواهان و مستبدین با فتح تهران خاتمه یافت و تهران بلکه همه ایران به دست فاتحین ملی افتاد. همان‌روز صدها نفر از افرادی که در جنگ شرکت نداشتند و در خانه‌های خود مخفی بودند و بعضی از آن‌ها هم از مستبدین بودند به محض شنیدن خبر فتح مشروطه‌خواهان و فرار محمدعلی شاه از سوراخ‌ها بیرون آمده خود را چون مجاهدان ملی، مسلح و ملبس نموده و بنای خودنمایی و اظهار رشادت گذارده و از فداکاری‌های خود در جنگ داستان‌ها سراییدند، ولی به زودی عده‌ای از آن‌ها رسوا شدند و به نام مجاهد روز شنبه معروف شدند».

*روایت فاضلی از مجاهدین شنبه

ویژگی خاص مسعود پزشکیان عدم تعلق او به احزاب و گعده‌های سیاسی است که سبب شده اتهام توجه به اطرافیان به او نچسبد و به‌صورت مستقل تصمیم‌گیری کند. دیروز محمد فاضلی جامعه‌شناس معروف کشور نوشت: «مفهوم مجاهدین شنبه را دوست عزیزی در انتخابات سال ۱۳۹۲ به من یاد داد. گفت «محمد، عده‌ای هستند که از شنبه بعد از جمعه انتخابات، سر و کله‌شان پیدا می‌شود. دنبال پست و مقام می‌گردند.»آقای پزشکیان، اغلب مجاهدین_شنبه، کارشان نابود کردن اعتماد مردم به شما و زمین زدن دولتی است که تشکیل می‌دهید. آقای پزشکیان، این کشور نظم حزبی درستی ندارد تا آدم‌های درجه یک و آگاه برای وزارتخانه‌ها، استانداری‌ها و سایر پست‌های مهم از قبل پرورده شده باشند. آقای پزشکیان مجاهدین_شنبه در ستادهای مختلف زنبیل گذاشته بودند تا فردای انتخابات مدعی شوند، اما اغلب آن‌ها که لیاقت و توانایی دارند، آن‌قدر نظربلند هستند و مناعت طبع دارند که داوطلب پست و مقام نمی‌شوند. آقای پزشکیان، اگر از خطر مجاهدین_شنبه اجتناب نکنی و رویه روشن و شفافی برای برگزیدن کابینه‌ای متخصص، باتجربه، پاکدست و دارای بینش روشن درباره مشکلات کشور نداشته باشی، خیلی زود زمین می‌خوری. آقای پزشکیان، اطمینان دارم از در و دیوار زندگی امروزت تا زمان انتخاب وزرا و استانداران، آدم‌هایی می‌بارد که می‌خواهند وزیر و رئیس سازمان و استاندار به شما معرفی کنند. اگر روالی برای انتخاب افراد همکارت نداشته باشی، به سرعت همه سرمایه اجتماعی که اندوخته‌ای به باد خواهی داد. آقای پزشکیان، تاریخ مصرف برخی تمام شده است. کشور به اندیشه‌های جدید، آدم‌های جدید و همزمان بهره بردن از تجربه مسن‌ترها نیاز دارد. یکی از خطرات بزرگ این است که حلقه همکارانت را به حلقه همسالانت محدود کنی. آقای پزشکیان، رویه روشنی برای انتخاب همکارانتان در دولت داشته باشید، آن‌را به ملت اعلام کنید و نشان دهید آن‌چه در دوره‌های مدیریت دانشگاه‌های آمریکا، انگلستان، سوئیس و سایر کشورها آموخته‌اید، بخشی از وجودتان شده و واقعاً قصد دارید کشور را با عقلانیت، شفافیت، پاسخ‌گویی و در مسیری که خالق سرمایه اجتماعی و اعتماد باشید اداره کنید. اگر چنین کنید، پشتیبانی ملت را خواهید داشت، والا با مجاهدین شنبه تنها خواهید ماند؛ و در نهایت آن‌ها نیز شما را تنها رها می‌کنند تا در فردای انتخاباتی دیگر، مجاهدین_شنبه نامزد برنده دیگری باشند.»

*روزنه گشایان  و راه‌ گشایان؛ حزب یا پست؟ 

همه آحاد جامعه در پیروزی پزشکیان سهیم بودند و بدون چشمداشت به منفعتی وارد میدان تبلیع برای او شدند و او هم چنین گفت: «مردم من به شما دروغ نمی‌گویم. وعده‌های رویایی نمی‌دهیم. شما را با قول‌های غیرعملی فریب نمی‌دهم و تعهد می‌دهم تعهد می‌کنم متخصص‌ترین افراد را به کار بگیرم.» راه گشایان امروز یا همان روزنه گشایان دیروز از جمله جریاناتی هستند که نمی‌توان هدف واقعی آنها را کمک به انتخابات دانست البته برخی اعضای این لیست حضور مثبتی داشتند اما برخی دیگر فعالیت خود را حضور در یک ساختمان و ادعای برنامه ریزی برای تبلیغات و پیروزی پزشکیان تعریف کردند تا پس از انتخابات بر طبل «ما بودیم» بزنند. این بخش از راهگشایان امروز خود را عامل پیروزی پزشکیان معرفی می‌کنند و به مواضع گذشته خود درباره او توجهی ندارند. این راهگشایان نسبتی هم با سیاست ندارند و بیانیه انتخاباتی آنها مورد انتقادات زیادی قرار گرفت مانند سعید حجاریان، فعال سیاسی اصلاح طلب، در واکنش به بیانیه راه گشایان، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «نقد شکلی و محتوایی بیانیه راه گشایان(روزنه گشایان) را به بعد از انتخابات موکول می‌کنم اما، امیدوارم صاحبان امضا پس از انتخابات بمانند و به سمت تشکیل حزب بروند. دستاورد سیاست ورزی تحزب است نه حزب زدایی!»

*در نهایت....

در نهایت مجاهدین شنبه باید بدانند پزشکیان اهل امتیاز و باج دادن نیست بلکه نیروهای خود را بر اساس تخصصی که دارند و برای پیشرفت کشور مفید است، انتخاب می‌کند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار