| کد مطلب: ۱۱۲۷۰۶۹
لینک کوتاه کپی شد

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران:

همکاری اتحادیه با دولت مشکل گشاست

آرمان ملی: تورم، رکود، گرانی و اقتصاد بیمار کلماتی هستند که روزگار سخت و زندگی دشواری را برای مردم ایران، صنوف و واحدهای صنفی جملگی به وجود آورده‌اند تا جایی که روز به روز سفره های مردم کوچک تر، کالاها و خدمات از سبد خانوارشان حذف و در مقابل واحدهای صنفی اصیل ایرانی در چنبره هزینه‌ها کاسبی شان روز به روز کسادتر و در نهایت یا مجبور به تعدیل شدند یا به ورشگستگی رسیدند تا جای خود را به اتباع بی شناسنامه ای بدهند که بدون پرداختن هیچ نوع مالیاتی و نیز بدون داشتن هیچگونه تخصصی به صنوف رخنه کرده و علاوه بر اینکه کار را از دست ایرانی ها بگیرند تنها به بهانه ارزان بودن نیروی کار، سطح کیفی کالاها و خدمات را هم به شدت پایین بیاورند.

همکاری اتحادیه با دولت مشکل گشاست

روز گذشته اما اتفاقی رخ داد که بسیار قابل مداقه است؛ قیمت خودرو در روزی که با طلوعش با تائید ریاست جمهوری  مسعود پزشکیان، کاندیدای ریاست جمهوری آغاز شد، شنبه، ۱۶ تیر ۱۴۰۳،  ثابت ماند و هیچ تغییری نداشت کارشناسان هم گفتند با توجه به این انتخاب،  احتمالا قیمت ها روندی کاهشی خواهند داشت.

یک انتخاب و یک ثبات در روز اول

با انتخاب مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان منتخب مردم و در جایگاه نهمین رئیس قوه مجریه ایران، نبض بسیاری از صنوف و واحدهای صنفی که در سال های گذشته درگیر تورم و گرانی و اقتصاد دستوری از رکود رنج می بردند در دستان کسی قرارگرفت که حامیانش او را طبیب ایران خطاب می کنند.

بحث خودرو از آن دست مواردی است که به ویژه در میزگردهای اقتصادی و مناظره‌های نامزدها با همین محور، مورد توجه قرارگرفت؛ آزادکردن واردات خودرو و انتقاد پزشکیان با طرح این پرسش؛ «مملکت را به جایی رسانده ایم که مردم حتی به واردات خودروی دست دوم هم راضی شده اند.»

با رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در این خصوص صحبت کردیم و او با اشاره به صحبت های مسعود پزشکیان، مبنی بر آزادکردن واردات، به ما گفت که بنا بر گفته های به حق او؛ چرا ما باید محتاج واردات اتومبیل های دست دوم باشیم؟

اسد کرمی بر این نکته تاکید کرد که باید واردات خودرو آزاد شود و مردم بتوانند خودروهای خود را خریداری کنند. به گفته او، واردات خودرو از دغدغه ها و مسائل مورد نظر پزشکیان بوده، احتمال می دهد که در این هفته با کاهش قیمت  خودرو مواجه شویم.

از رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودرو درخصوص بحث دلال ها پرسیدیم و اینکه به گفته پزشکیان در مناظرات، هر ایرانی باید بتواند با قیمت مناسب خودروی نو، مدل بالا و استاندار خریداری کند. کرمی، تاکید کرد که اگر انشاالله آقای پزشکیان بتواند واردات را آزاد کند و واردات هم زیر نظر شرکت های انحصاری نباشد و دستور دولت هم از روی آن برداشته شود، ، دست بسیاری از دلالان کوتاه می شود.

همکاری اتحادیه با دولت مشکل گشاست

نکته مهم دیگری که رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو به آن اشاره کرد  این بود که اگر خود اتحادیه آستین بالا زده، همکاری کرده و با دولت جلو برود تا از طریق اتحادیه، معاملات و واردات، ارزش پیدا کنند و این اگر دست اتحادیه باشد، خود به خود دست دلالان کوتاه می شود.

به ین ترتیب علاوه بر وزرا و سایر مسئولان و متولیان اقتصادی، این اتحادیه صنف نمایشگاه‌های خودرو است که نقشی اساسی در این زمینه داشته؛ به گفته کرمی، اتحادیه صحبت های لازم را انجام داده، آمادگی دارد و به احتمال بالا وارداتی هم که در خصوص جانبازان صورت می گیرند با نظر اتحادیه باید به اعضا تحویل داده شده و قیمت گذاری شود.

راه دشوار ثبات قیمت

اسماعیل شجاعی، دبیر انجمن واردکنندگان واردات خودرو در مورد چگونگی روند واردات خودرو در دولت چهاردهم به گسترش نیوز، گفت:  واردات خودرو به سیاست های دولت شخص رئیس جمهور وابسته است. همچنین واردات خودرو به برگشت منابع ارزی کشور  به داخل نیز مرتبط است.

او ضمن اشاره به انتقادات در خصوص واردات خودرو گفت: یک مفهوم اشتباه در کشور جا افتاده است که واردات ضد تولید است. واردات به هیچ عنوان ضد تولید نیست درصدی از واردات برای تنظیم و برای رقابت پذیر شدن بازار مناسب است.  تجربه تاریخی نشان می دهد که حدود ۵ تا ۱۰ درصد  به ثبات قیمت خودرو کمک می کند و بازار را رقابتی ایجاد می شود. این موضوع مستلزم این است که دولت از موانع غیر تعرفه ای، مجوزها و دخالت های بی جا در سیستم واردات پرهیز کند و با تعرفه ای معقولانه بتواند بازار خودرو را کنترل کند.

برخی کارشناسان می گویند با توجه به وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری منتخب، احتمالا چنین فضایی طی روزهای آینده هم بر بازار حکمفرمایی کند؛ با این حال به گفته آن ها بعید است که بازار مدت زیادی دل‌خوش به وعده‌ها بماند و در صورتی که دولت چهاردهم برنامه و اقدامی عاجل در بازار پیاده نکند، خودرو به روال سابق خود بازمی‌گردد. کارشناسان خودرو معتقدند با توجه به قیمت‌های به‌دست‌آمده بازار خودرو‌های داخلی و مونتاژی نسبت به روز‌های گذشته بدون تغییر گزارش می‌شوند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار