| کد مطلب: ۱۱۲۷۰۶۸
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» به بررسی واکنش بازار سرمایه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری می‌پردازد

بورس به پیشواز پزشکیان رفت

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: بازار سرمایه بعد از چندین روز قرمز سرانجام با پیروزی پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، یکپارچه سبز شد و اینگونه به حضور نامزد انتخابات اخیر در پاستور خوشامد گفت. هرچند انتظار اصلاح در متغیرهای بهبود دهنده در حوزه‌های مختلف از جمله بازار سرمایه بلافاصله با حضور رئیس‌جمهور یا رئیس یک سازمان یا نهاد، توقعی نابجاست، اما نگرش فعالان بازار سرمایه به سیاست‌ها و نگرش‌هایی که یک فرد تحت عنوان رئیس‌جمهور یا رئیس سازمانی خاص، با خود به همراه خواهد آورد و امیدواری‌هایی که از این محل حاصل خواهد شد، به تغییراتی هر چند هیجانی در ابتدای راه می‌انجامد که همگان از آن تحت عنوان استارت طی مسیر در آینده کوتاه مدت به امید ایجاد تغییرات سازنده یاد می‌کنند. قطعاً تغییرات زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلف که به کسری بودجه واضح ومستمر طی سالیان متمادی ایجاد شده است از جمله نواقص و آفت‌های سیاست‌های توسعه اقتصادی به شمار می‌آید. افزایش نرخ بهره، انتشار بی‌حدوحصر و بی‌رویه اوراق برای تأمین کسری بودجه دولت و مهم‌ترین آن‌ها قیمت‌گذاری دستوری در ساختار اقتصاد(اقتصاد دستوری)، از مهم‌ترین موارد تأثیرگذار بر وضعیت نابسامان و بحرانی بازار سرمایه بوده‌اند و توقع اینکه شخص یا اشخاصی بتوانند آن را کوتاه مدت بهبود بخشند، اعتقاد به چیزی چون چوب جادو و بسیار اغراق آمیز و خوش‌بینانه است.

بورس به پیشواز پزشکیان رفت

سهم  فعالین بازار سرمایه از آرای پزشکیان

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در این باره به «آرمان ملی» گفت: تاثیر آرای اهالی بازار سرمایه از آقای پزشکیان حدود 30 درصد از مجموع طرفداران وی بود و اتفاق نظر دراین خصوص باعث شده که با نگاه مثبتی به حضور ایشان در آینده بازار سرمایه همراه باشد، از این رو فعالین بازار سرمایه با تلاشی مضاعف با آرای خود از پزشکیان حمایت کردند. هر چند وی در مناظرات خود برنامه‌ای بیشتر از جلیلی اعلام نکرد، اما عبده تبریزی به عنوان یکی از مشاوران و طرفداران پزشکیان با اظهارنظرهای خود موجب آرامش و اطمینانی  بین فعالان در بازار سرمایه و در نهایت حمایت آنها از پزشکیان شد. او با تاکید بر اینکه حمایت از پزشکیان در مرحله نخست با اعتماد به پزشکیان  و اظهارنظرهای کلی ایشان و صحبت‌های تخصصی عبده تبریزی، رئیس کل اسبق سازمان بورس صورت گرفته است گفت: اظهارنظرهای صورت گرفته از سوی پزشکیان و عبده تبریزی مبنی بر ارائه برنامه‌های متقن و اصولی درباره بازار سرمایه باعث ایجاد نشاط و اطمینان فعالان این بازار و حضور در انتخابات به شکل فعال شد.

دلیل عدم حمایت فعالین بازار سرمایه از جلیلی

این کارشناس بازار سرمایه پارادوکس‌های برنامه‌های سعید جلیلی با جریان‌های منتسب را دلیل اصلی عدم حمایت از وی ذکر و بیان کرد: جریان و برنامه‌های ارائه شده از سوی جلیلی تحت عناوینی چون؛ دلارزدایی، کنترل قیمت، قیمت‌گذاری دستوری، پایین آوردن حاشیه سود شرکت‌ها و بالابردن درآمد دولت و... در ادامه سیاست‌های دولت سیزدهم ارزیابی شد که بازار سرمایه را به فشار مضاعفی برده بود که باعث نادیده گرفتن و عدم حمایت مردم از جلیلی شد و در ادامه حمایت از پزشکیان شکل گرفت و در ادامه به این انجامید که در روز اعلام پیروزی وی در انتخابات، بازار یکدست سبز سرمایه شکل گیرد که شاید بتوان به استناد آن، امید به روزنی هر چند کوتاه مدت در آینده داشت. اما نباید از خاطر ببریم که در طی سه سال گذشته فعالینی که در بازار سرمایه حضور داشتند علاوه بر تورم 40 درصدی که دارایی هایشان مشمول افزایش نرخ نشد، حدود 50 درصد هم در زیان قرار گرفتند، یعنی زیان حضور در بازار سرمایه و عدم النفع آنها به واسطه حضور در بازار سرمایه خیلی اعداد بالایی است که به این زودی جبران نمی‌شود، در نتیجه این احتمالاً این روند متعارف پیش‌رو خواهد بود. شاید یک جریان کوتاه مدت آغاز شود و امیدواریم که در این فرآیند تا حدود یک هفته آینده، هیجان انتخابات شامل حال بورس نیز هم باشد، اما قطعاً روندی منفی یا اصلاح سنگین در قیمت‌ها نخواهیم داشت.

پیش‌بینی کوتاه مدت برای بورس

او اضافه کرد: مجمع‌های برخی از شرکت‌ها در تیرماه انجام می‌شود که تقسیم سود نیز انجام خواهد شد و برخی از ریسک‌ها نیز از بازار سرمایه با انتخاب پزشکیان برداشته می‌شود و برنامه‌های که از طرف پزشکیان که در قالب رئوس کلی ارائه شده که عمده‌ترین آن قطع دست اندازی به جیب شرکت‌ها به منظور جبران کسری بودجه و ریسک‌ها از بازار برداشته شود. عمیدی بیان کرد: منتظر برنامه‌های عملیاتی از طرف تیم اقتصادی رئیس‌جمهور جدید هستیم تا مشاهده کنیم که پس از انتخاب کابینه و رئیس کل سازمان بورس چه فرآیندهایی برای بازار سرمایه شکل می‌گیرد. در هر حال پیام تیم اقتصادی بازار سرمایه توسط عبده تبریزی مخابره شد، که آن هم به رسمیت شناختن فعالین بازار سرمایه و تشکیل یک نهاد یا NGO برای این گرو از افراد است که بتوانند حرف خود را به مراجع ذیصلاح برسانند. این یک مطالبه سنواتی اهالی بازار سرمایه است که البته سال‌هاست که اعلام شده است و امیدواریم که برای عملیاتی شدن این حق و مطالبه اهالی بازار سرمایه از سوی مسئولان در این حوزه شنیده شود.

انتظار برای رهایی از بلاتکلیفی

بر اساس این گزارش؛ محمد خبری‌زاد، دیگر کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس هفته قبل تحت‌تاثیر اخبار انتخاباتی روزهای نوسانی را به ثبت رساند اعلام کرد: با این وجود ابهامات و سرگردانی در مقطع فعلی از دو دیدگاه متفاوت نامزدهای به دوره دوم راه‌یافته ریاست‌جمهوری نشات می‌گیرد. هفته جاری با مشخص شدن رئیس دولت جدید و مستقر شدن تیم اقتصادی، تصویر روشن‌تری از دورنمای اقتصاد به‌دست خواهد آمد. رشد نرخ دلار نیما در هفته‌های گذشته چندان قابل توجه و پرفشار نبود. به طوری که به نظر می‌رسد این نرخ تا پایان سال به محدوده‌های ۴۸هزار تومان افزایش پیدا کند. در این صورت رشد این نرخ به اندازه‌ای آرام و تدریجی خواهد بود که اثر رشد نیما در صورت‌های مالی آن‌طور که باید و شاید بروز پیدا نخواهد کرد. هزینه‌های تحمیل‌شده به شرکت‌ها در ماه‌های گذشته تا حدودی با دلار بازار آزاد محاسبه شده و رشد‌های محدود هزینه‌های محاسبه‌شده با دلار بازار آزاد را پوشش نمی‌دهد. بنابراین با نرخ‌های فعلی و رشد‌های محدود نمی‌توان تابلوی معاملاتی چندان سبزپوشی متصور بود. نرخ بهره اوراق در اغلب موارد حدود ۲درصد از معادل نرخ سود بانکی، بهره بیشتری به متقاضیان ارائه می‌دهد. براساس سیاست اخیر بانک مرکزی، بانک‌ها میانگین نرخی که به پول‌های درشت اختصاص می‌دهند از ۳۰ به ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده است. از طرفی میانگین YTM نرخ اخزا به حدود ۲۹ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. به نظر می‌رسد نزول نرخ‌های کنونی مستلزم افزایش به‌کارگیری سیاست‌های انبساطی یا افزایش تقاضا در نرخ‌های کنونی است. باید منتظر ماند و دید سیاست‌ها و برنامه‌های تیم اقتصادی رئیس‌جمهور آینده در خصوص مدیریت انتشار چنین اوراقی چه خواهد بود. به نظر می‌رسد با انتخاب سکاندار قوه مجریه بازارهای مالی به‌ویژه بورس از بلاتکلیفی چند‌ماهه رها شوند و ماه‌های آینده روند مشخص‌تری را دنبال کنند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار