| کد مطلب: ۱۱۲۶۲۳۳
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از حمایت‌های غیرعادلانه انتخاباتی؛

گمانه‌زنی‌ها از یک بیانیه

آرمان ملی- احسان اسقایی: رقابت‌های ریاست جمهوری بین دو نامزد راه یافته به مرحله دوم در جریان است. تا این لحظه کمتر پیش آمده که جلیلی و پزشکیان در یک فضای غیراخلاقی و غیررقابتی علیه یکدیگر قرار گیرند. با این وجود هواداران و نزدیکان آنها در لابه‌لای دفاعیات خود از کاندیداها سخنانی را به میان می‌آورند که به قول معروف گزک به دست جناح مقابل داده و فضای غیررقابتی را ایجاد می‌کنند. البته باید دید که این فضا بین دو نامزد در مناظره باقی خواهد ماند یا اینکه تنش‌های ستادی بین دو نامزد نیز نفوذ می‌کند. اینکه طرفین تلاش کنند به نقد عملکرد یکدیگر بپردازند؛ بسیار سازنده است چرا این نقدها؛ مرددین را برای رای دادن و ایستادن در کنار یکی از دو طرف ترغیب می‌کند. جدا از این فضا البته برخی حمایت‌ها از یکی از کاندیداها معمول نیست و فضای عادلانه در رقابت بین دو طرف را بر هم می‌زند و زمانی که چنین موقعیتی برای یکی از کاندیداها فراهم می‌شود هواداران طرف مقابل نیز تلاش می‌کنند به ایجاد چنین فضایی پاسخ دهند.

گمانه‌زنی‌ها از یک بیانیه

 *حمایت رئیس مجلس از جلیلی

 محمد باقر قالیباف که شکست سختی را در این انتخابات متحمل شد آن هم شکستی که آثار آن را باید شخصا به عهده بگیرد. از سعید جلیلی در دور دوم انتخابات حمایت کرده است. این حمایت در حالتی که او اکنون رئیس مجلس است؛ بر اساس عرف انتخاباتی یک حمایت اخلاقی نیست. چرا که از منظر جامعه حمایت بخشی از ساختار قدرت از یک نامزد محسوب می‌شود. البته واکنش‌های مختلفی به حمایت قالیباف از جلیلی صورت گرفته است. ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: شخصا اقدام آقای قالیباف را در حمایت از آقای جلیلی نمی‌پسندم. ایشان رئیس مجلس است و نباید منطقا از هیچ کدام از نامزدها حمایت کند تا در آینده که دولت بعدی به مجلس می‌آید، شائبه حمایت یا عدم حمایت از دولت خاصی به مجلس مربوط نشود. موقعیت ایشان با بقیه سران جبهه انقلاب فرق دارد.

 *اعتراض به حمایت قالیباف از جلیلی

 در مجلس اعتراض‌ها به حمایت از جلیلی از سوی رئیس مجلس حتی به درون نهاد قانونگذاری هم رسیده است به طوری محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان در مجلس به قالیباف تذکری جدی داد. عثمانی گفت: قالیباف رئیس مجلس است، او حق ندارد از جلیلی حمایت کند! انتخابات برای قالیباف تمام شده، بیاید مجلس را سر و سامان دهد! نیکزاد نایب‌رئیس مجلس در جلسه علنی در پاسخ به تذکر محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان در انتقاد از طرفداری قالیباف از یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس نمی‌تواند اظهارنظر کند منتهی ایشان همچنان مرخصی است و به همین دلیل امروز هم در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا نکرد.

 *قالیباف می‌خواهد بماند

 واقعیت آن است که محمدباقر قالیباف این بار در قامت رئیس مجلس در انتخابات شرکت کرد اما باز هم نتوانست بر صندلی پاستور تکیه بزند. از این منظر او زندگی سیاسی خود را پایان یافته دانسته و اکنون با حمایت از جلیلی درصدد است که جایگاه خود را در مجلس شورای اسلامی حفظ کند زیرا به خوبی می‌داند که با شکست اخیر خود وارد دومینوی شکست سیاسی شده است و در بهترین حالت او باید سنگر کنونی خود را در انتخابات حفظ کند. از این رو تمام قد در کنار پایداری‌ها به حمایت از جلیلی همت گماشته تا حال که پایگاه مردمی کمی دارد از سوی آنها در انتخابات سال آینده هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی کنار گذاشته نشود. چرا که جلیلی نماینده جبهه پایداری است و اگر رئیس‌جمهور شود پایداری‌ها ترجیح می‌دهند یکی از خودشان قوه قانونگذاری ریاست کند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار