| کد مطلب: ۱۱۲۶۱۰۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» به بررسی نتایج دور اول انتخابات در حوزه اقتصادی می‌پردازد

پیام اقتصادی مشارکت 40 درصدی

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: وعده‌های پوپولیستی برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که البته پیش از برگزاری انتخابات با وجود همه هزینه‌ها و تاکیدشان بر حضور تا پایان، از ادامه راه انصراف دادند، گمان همگان بر پوششی بودن و حضور با هدف حمایت از یکی از گزینه‌های پایگاه اصولگرایان را به یقین تبدیل کردند. اما به گفته اکثر کارشناسان حضور این افراد و وعده‌های عجیب و غریب که شکل بیشتر توهین به دانش و آگاهی مردم داشت، بیش از آنکه به نفع نامزدهای باقی مانده در پایگاه جناح اکثریت نامزدهای حاضر در این دوره از انتخابات باشد، صورت خودزنی و علیه اهداف از پیش تعیین شده آنها بود. نتیجه پایانی دور اول انتخابات با نتیجه کسب آرای حداکثری پزشکیان از جناح اصلاحات در مقابله گروه 5 نفره اصولگرایان حاوی پیامی برای حاکمیت و مسئولان است که حکایت از آن دارد که نمی‌توان شعار افزایش مشارکت مردمی در رونق اقتصادی را با این سطح از مشارکت بدون تغییر در آنچه که مورد نظر مردم است اجرایی کرد. قطعاً حفظ منافع ملی از اولویت‌های همگان است که نیازمند سیاست‌گذاری و برنامه ریزی‌های مناسب با توجه به ظرفیت‌های داخلی و آنچه در عرصه خرد و کلان در حوزه‌های سیاسی – امنیتی و... در خارج و داخل از کشور به وقوع می‌پیوندد است و اکنون زمان آن است که خارج از لجبازی‌های جناحی به منافع ملی و مردم و آشتی ملی اندیشید.

پیام اقتصادی مشارکت 40 درصدی

رکن اصلی افزایش رضایت مردمی

به گزارش «آرمان ملی»، رونق اقتصاد به عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های موثر در ارتقای سطح رضایت مردم به شمار می‌آید که قطعاً با حضور ومشارکت آحاد مختلف مردم عملیاتی می‌شود، اما حضور 40 درصدی مردم در اولین دور از انتخابات ریاست جمهوری با وجود تبلیغات و چینش 5 به 1 نامزدهای تایید صلاحیت شده، پیام‌هایی برای حاکمیت دارد که به گفته کارشناسان چنانچه در فرصت باقیمانده با نگاه اولویت بخشیدن به منافع ملی جدی گرفته نشود، شاهد هدررفت فرصت‌هایی خواهیم بود که با توجه به تحولات منطقه و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و... جبران آن دشوار خواهد بود.

بدون سرمایه اجتماعی پیشرفتی حاصل نمی‌شود

مرتضی افقه ، کارشناس اقتصادی در این باره به «آرمان ملی» گفت: بر اساس مطالعات توسعه‌ای و اقتصادی صورت گرفته، سرمایه اجتماعی یکی از ارکان اصلی پیشرفت اقتصادی، سیاسی و... محسوب می‌شود و هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند با تکیه بر شاخص‌های اقتصادی به پیشرفت برسد مگر آنگه دیگر پارامترهای مهم در توسعه و رشد را نیز در حرکت رو به جلو در مسیر توسعه را نیز مدنظر قرار دهد. رضایت مردم از حاکمیت، دولت و... و البته اعتماد متقابل دولت ومردم سرمایه اجتماعی است که سال‌هاست به دلیل بی‌تدبیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های اشتباه برخی از سیاست‌گذاران، نارضایتی‌های بسیاری  بین مردم ایجاد شده که باعث بی‌ توجهی به سیاست‌های دولت انجامیده است  . از سوی دیگر باعث مهاجرت نیروهای انسانی متخصص، نخبه وکارآمد در کشور شده که یکی از سرمایه‌های اصلی پیشرفت در هر کشوری به شمار می‌آیند، از طرف دیگر  منجر به خروج سرمایه‌های مالی و پولی نیز شده است.

هشداری در مسیر اصلاحات واقعی

او نتیجه این انتخابات را هشداری برای مسئولان در سطح خُرد و کلان دانست و افزود: چنانچه واقعاً قصد انجام اصلاحات واقعی و قراردادن کشور در مسیر اصلاحات و پیشرفت هستیم، باید پیام این انتخابات را دریابند و سیاست‌هایی که موجب  چالش‌های کشور و رویکردهایی که باعث رویگردانی جوان‌ها شده است را مورد بررسی قرار دهند تا زمینه رشد و پیشرفت هموار شود در غیراینصورت در شرایط پرتلاطم فعلی و احتمال زیاد بازگشت ترامپ، افزایش تنش‌های منطقه و... دولت بسیار بیش از گذشته به سرمایه‌های اجتماعی خود  نیاز دارد تا بتواند از آن برای مقابله با بحران‌های احتمالی پیش‌رو سود جوید.

تاثیر معکوس اظهارات نامزدهای پوششی

این کارشناس اقتصادی درباره نقش وعده‌های پوپولیستی نامزدهای پوششی انصرافی، لَه یا علیه دو نامزد هم جناح خود در پایگاه اصولگرایان (جلیلی و قالیباف) گفت: وعده‌های غیرصادق و عجیب برخی از این نامزدها به قدری عجیب بود که این گمان را ایجاد می‌کند مردم را بسیار ساده و ناآگاه پنداشته‌اند، در حالی که اینگونه نیست و در دنیای کنونی با بهره گیری از شبکه‌های اجتماعی و استفاده مطلوب از فناوری‌های نوین روز، آگاهی‌های مردمی افزایش یافته و به خوبی سره را از ناسره تشخیص می‌دهند، در حقیقت مردم خود شاهد این هستند که برخی از این آقایان سال‌ها در نظام تصمیم گیری در سطح کلان حضور داشته‌اند واگر می‌خواستند و می‌توانستند تصمیمات اقتصادی – سیاسی خوبی اتخاذ کنند، فرصت آن را داشته‌اند، پس القای ایجاد بهشت برین برای مردم با اظهارات عجیب کاملاً غیرواقعی است و دقیقاً برخلاف جلب افکار عمومی در پایگاه خود گام برداشتند که البته نتایج حاصل در دور اول انتخابات خود مصداق همین مدعاست و پیش بینی می‌شود که این امر باعث ریزش آرا برای آنها شود، هر چند برخی از طرفداران این گروه افرادی هستند که چندان اعتقاد و توجهی به این مسائل ندارند و فقط در تلاش برای پیروزی هستند، اما بدیهی است که این فرآیند تاثیری کاملاً معکوس در نتیجه انتخابات داشته و خواهد داشت.

وحدت ملی اصلی‌ترین شرط در ادامه راه

افقه با تاکید بر اینکه در حال حاضر با توجه به شرایط حال حاضر کشور، باید نگاه‌ها معطوف پیشرفت وحفظ منافع ملی و نه جناحی باشد گفت: انجام تغییر در راستای آنچه  مطلوب اکثریت مردم و جامعه و منافع کشور است اولویت برتر است، اما قطعاً اگر دیگر آحاد و دستگاه‌ها باز هم با ایجاد موانع بر ادامه تحریم‌ها و محدودیت در ارتباط با کشورهای دیگر تاکید داشته باشند و به مانع تراشی‌های خود برای به کارگیری مدیران کارآمد ادامه دهند و بر انتصاب مدیران ناکارآمد تاکید ورزند نمی‌توان توقع معجزه در کشور داشت. در نتیجه باید مجلس حتی آقای پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهوراحتمالی آینده تعامل مطلوب برای پیشبرد اهداف ومنافع ملی به دور از اختلافات و سلایق گام بردارد تا شاید با افزایش اعتماد مردمی شاهد ارتقای سطح مشارکت‌های مردمی در حوزه‌های مختلف باشیم.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار