| کد مطلب: ۱۱۲۵۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» نتایج برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را بررسی می‌کند

پیشتاز دور اول؛ امیدوار به دور دوم

آرمان ملی- سهیل ثابت: بالاخره روز موعود فرا رسید و جمعه 8 تیرماه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اقصی نقاط کشور و سایر کشورهایی که صندوق رای برای آنها تدارک دیده شده بود برگزار گردید. هر چند که از ابتدای صبح تا ظهر جمعه شاهد حضور کمتری از مردم در پای صندوق‌های رای بودیم که بسیاری علت آن را گرمای هوا دانستند اما هر چه روز به سوی بعد از ظهر جمعه و غروب رفتیم مشارکت مردم در تهران و سایر استان‌ها و شهرستان‌ها بیشتر شد چنانکه در برخی شعب تهران و برخی استان‌ها تا واپسین دقایق رای‌گیری نیز مردم در صف‌های رای ایستاده بودند و بالاخره پس از یک ماراتن 16 ساعته فرآیند برگزاری انتخابات به پایان رسید و تمامی شعب مشغول شمارش آرا شدند.

پیشتاز دور اول؛ امیدوار به دور دوم

البته در همان ساعات ابتدایی روایت‌های تایید نشده‌ای از شمارش آرا در فضای مجازی منتشر می‌شد، اما با اعلام رسمی آمار مشارکت کنندگان و آرای نامزدها که رفته رفته از ساعت‌های ابتدایی صبح دیروز اعلام شد مشخص گردید که شرایط از چه قرار است. همان‌طور که به نظر می‌رسید مسعود پزشکیان از همان ابتدا پیشتازی خود را در استان‌ها و شهرستان‌‌های مختلف نشان داد و تا پایان اعلام نهایی آرای ماخوذه و میزان آرای کسب شده از سوی نامزدها این برتری و پیشتاری ادامه یافت. اما تفاوت آرای مسعود پزشکیان با نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی سعید جلیلی آنچنان نبود که وی بتواند در همان مرحله اول انتخابات را به پایان ببرد و 50 درصد آرای ماخوذه به علاوه 1 رای را از آن خود کرده و مسافر پاستور شود. از همین‌رو نیز با وجود پیشتازی پزشکیان انتخابات به دور دوم رفت تا در دور دوم در 15 تیرماه یعنی جمعه پیش‌رو شاهد رقابت پزشکیان- جلیلی باشیم. رقابتی که می‌تواند به یک دو قطبی تمام عیار تبدیل شود. البته نقطه قابل تامل این انتخابات مساله مشارکت مردم بود که گرچه انتظار می‌رفت شاهد مشارکت بالایی از مردم باشیم اما بالعکس نه تنها رکورد مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری 1400 با 49 درصد یا مجلس 98 با 42 درصد زده نشد بلکه پایین‌ترین میزان مشارکت با 40 درصد حضور مردم رقم خورد که بسیار قابل تامل است که اساسا چرا باید در هر آوردگاه انتخابی شاهد کاهش بیشتر مشارکت مردم باشیم.

* اعلام نتایج نهایی

سخنگوی ستاد انتخابات کشور نتایج نهمین مرحله از شمارش آرای انتخابات چهاردهمین دوره‌ ریاست‌جمهوری را اعلام کرد. محسن اسلامی صبح شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ اظهار کرد: ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه شمارش شده است که شامل ۴۸۲ شهرستان می‌شود. وی افزود: ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵رای شمارش شده است و ترتیب آرا به شرح ذیل است: مسعود پزشکیان: ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رای؛ سعید جلیلی: ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸رای؛ محمدباقر قالیباف: ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰رای؛ مصطفی پورمحمدی: ۲۰۶ هزار و ۳۹۷رای. وی با بیان این‌که «وزارت کشور نتایج آرای شمارش شده را به شورای نگهبان ارسال کرد» وی‌گفت: تایید صحت انتخابات به عهده شورای نگهبان است. بر اساس قانون و موارد قانون انتخابات ریاست جمهوری هیچ کدام از نامزدها نتوانستند اکثریت مطلق آرا را به دست آورند. وی افزود: بدین ترتیب نفر اول و دوم به عنوان دارنده برترین آرای این دوره به شورای نگهبان معرفی می‌شوند و جمعه هفته آینده زمان برگزاری مرحله دوم خواهد بود. البته بعد از تایید شورای نگهبان. زمانِ تبلیغات بعد از اعلام وزارت کشور آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از روز رای‌گیری ادامه خواهد داشت. سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین بیان کرد: از همه افراد و سازمان‌هایی که امنیت انتخابات را تامین کردند، تشکر می‌کنم. وی اعلام کرد: از جمع آرای تایید شده؛ پزشکیان ۴۲.۶ درصد، جلیلی ۳۸.۸ درصد، قالیباف ۱۳.۸ درصد پورمحمدی ۰.۸ درصد آرا را کسب کردند. اسلامی میزان مشارکت در این دوره از انتخابات را ۴۰ درصد عنوان کرد.

*برگزاری انتخابات در سلامت کامل

وزیر کشور اظهار داشت: این انتخابات با امنیت و سلامت کامل و با رقابت بسیار جدی و حضور ارزشمند مردم برگزار شد. احمد وحیدی گفت: در اسرع وقت، آرا شمارش و نتایج اعلام شد. انتخابات سر وقت تعیین شده برگزار شد و شهادت شهید رئیسی خللی در روند اجرای انتخابات ایجاد نکرد. وی افزود: امیدواریم دو داوطلب باقیمانده و ستادهای‌شان قانون را کاملا رعایت کنند و شاهد رقابت اخلاقی از سوی آنها باشیم. وزیر کشور بیان کرد: از قبل احتمال دور دوم پیش بینی شده و تعرفه‌های مرحله دوم از قبل آماده شده و از طریق سفارتخانه‌ها به کشورهای دیگر نیز ارسال شده و مشکلی نخواهیم داشت. بعید است انتخابات در کانادا برگزار شود؛ زیرا این کشور اجازه نداد انتخابات مرحله اول هم برگزار شود. البته وزارت خارجه رایزنی می‌کند ولی با توجه به شناختی که از آنها داریم، بعید است موافقت کنند. از سایر دولت‌هایی که بستر لازم برای انتخابات فراهم کردند، تشکر می‌کنم. وحیدی خاطرنشان کرد: از فردا تبلیغات داوطلبان را خواهیم داشت و آنها تا چهارشنبه می‌توانند تبلیغات کنند، ولی پنجشنبه تبلیغات ممنوع است. وزیر کشور در خصوص اقدام برخی ایرانیان خارج از کشور برای آزار رای دهندگان ایرانی، عنوان کرد: بسیار عمل زشتی بود که در برخی کشورها رخ داد و پلیس آنها دخالت و آنها را دستگیر کرد. این ماهیت ضد انقلاب ایران را نشان می‌دهد که ندای آزادی خواهی می‌دهند ولی از رای دادن مردم می‌ترسند.

*تشکر پزشکیان از مردم

یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری با انتشار ویدئویی خطاب به مردم گفت: از اعماق وجودم به زنان، مردان، دختران، پسران و فرزندان ایران عزیزم درود می‌فرستم؛ از اینکه نتوانستم در مدت کوتاه فرصت تبلیغات و گفت‌وگوها خدمت مردم در تمام استان‌ها برسم، شرمنده‌ام. مسعود پزشکیان با بیان اینکه از طریق این پیام ویدئویی چند کلامی با مردم صحبت می‌کنم، گفت: اقبال لاهوری شعر زیبایی دارد که می‌گوید «مانند صبا خیز و وزیدن دگر آموز، دامان گل و لاله کشیدن دگر آموز، اندر دلک غنچه خزیدن دگر آموز، موئینه به بر کردی و بی‌ذوق تپیدی، آنگونه تپیدی که بجایی نرسیدی، در انجمن شوق تپیدن دگر آموز» این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما باید یک بار دیگر برخیزیم و طرحی نو دراندازیم؛ با کمک مردم و همه عزیزان در این کشور از همه قومیت‌ها، زبان‌ها و لهجه‌ها، با هم دست‌به‌دست هم داده و برای ایران‌مان و نجات کشورمان از فقر، دروغ، تبعیض و بی‌عدالتی تلاش کنیم تا آن را نابود کرده و از بین ببریم. پزشکیان بیان کرد: امیدوارم حضور مردم پای صندوق‌های رای، فریاد جدیدی برای تغییر در نگاه، رفتار، گفت‌وگو و تقسیم و تخصیص منابع باشد. وی مجددا تصریح کرد: مردم، من را به خاطر آنکه نتوانستم خدمت آن‌ها در تمام استان‌ها برسم، ببخشند؛ انشاءا... با حضور مردم بتوانیم با قدرت بالا بیایم و همراه مردم برای نجات ایران تلاش خواهم کرد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار