| کد مطلب: ۱۱۲۵۹۵۳
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از تحولات مرزهای اسرائیل و لبنان؛

تلاش‌ها برای دوری از جنگ

آرمان ملی- احسان اسقایی: تنش‌ها در مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی رو به افزایش است. قدرت‌های منطقه‌ای و حتی قدرت‌های فرامنطقه‌ای در صدد هستند که از این افزایش تنش جلوگیری کنند. با این وجود به نظر می‌رسد خالی کردن بخشی از غزه توسط نیروهای صهیونیست یک پیام آشکار دارد و آن اینکه احتمالا تل‌آویو در نظر دارد که هر طور که شده به حزب‌ا... به عنوان سر محور مقاومت لطمه وارد کند. میقاتی، نخست وزیر لبنان با اشاره به تهدیدات رژیم صهیونیستی در مورد شروع جنگ گسترده علیه لبنان، تاکید کرد این تهدیدات نوعی جنگ روانی است.

تلاش‌ها برای دوری از جنگ

لبنان در وضعیت جنگی قرار دارد. بر اثر حملات رژیم صهیونیستی چندین نظامی و غیرنظامی کشته شده و روستاهایی تخریب شده‌اند. حزب‌ا... به رغم اینکه برخی سیاست مداران لبنانی تهدید اسرائیل را جدی نگرفته‌اند این تهدید را واقعی ارزیابی کرده به طوری که سید حسن نصرا... با برخی رهبران مقاومت در لبنان جلساتی برگزار کرده است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد هماهنگی‌هایی نیز از سوی سایر بازوان مقاومت با حزب‌ا... صورت گرفته و حتی نصرا... صراحتا اعلام کرده مقاومت حاضر است که چیزی برابر با رزمندگان حزب‌ا... نیروی انسانی در اختیار مقاومت در لبنان قرار دهد. از این رو به نظر می‌رسد در روزهای آینده شاهد تحولات عمیقی در جبهه لبنان و اسرائیل خواهیم بود.

*تلاش‌ها برای دوری از جنگ

از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا نیز درصدد است که از طریق دیپلماتیک از افزایش تنش در منطقه جلوگیری کند. از این رو رایزنی‌های دیپلماتیک خود را آغاز کرده تا سطح تنش در مرز اسرائیل و لبنان از وضعیت کنونی رو به فزونی نگذارد. یکی از نظامیان آمریکایی اخیرا اعلام کرده است در صورتی که اسرائیل به لبنان حمله کند آنگاه آسیب پذیری اسرائیل علنی خواهد شد چرا که این روزها بیش از گذشته موشک‌های میان‌برد لبنان از سپرهای بالستیک اسرائیل عبور کرده و به اهدافی برخورد می‌کند. البته این پالس آمریکایی را باید دقیق‌تر مورد ارزیابی قرار داد چرا که چند روز قبل یک هواپیمای بدون سرنشین شناسایی لبنان از جنوب این کشور پرواز کرده تا بندر حیفا را بدون دردسر رفته و بعد از شناسایی مجددا سالم به لبنان باز گشته است. زمانی که سیستم‌های دفاع هوایی تل‌آویو نمی‌تواند یک پهپاد را سرنگون کند و از سوی دیگر در برابر برخی موشک‌های میان برد نیز با چالش روبه‌رو می‌گردد هیچ بعید نیست که در صورت تک اسرائیل به لبنان؛ حزب‌ا... بتواند بازی را تغییر داده و صدمات جبران ناپذیری را به اسرائیل وارد نماید. این آسیب پذیری اسرائیل موجب شده حتی آمریکا در صدد تقویت سپر موشکی اسرائیل باشد.

*اعتراف به ناتوانی ارتش اسرائیل

هرچند تل‌آویو درنظر دارد که هر طور که شده از توان حزب‌ا... در یک عملیات نظامی بکاهد اما ظاهرا عدم توانایی آنها در رسیدن به این مقصود حتی بر مقامات خودشان هم پوشیده نیست. «دیوید آزولای» رئیس شهرک صهیونیست‌نشین متولا در شمال فلسطین اشغالی در گفت‌وگو با رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی نسبت به هرگونه ماجراجویی ارتش این رژیم علیه حزب‌ا... لبنان هشدار داد و تاکید کرد که این ارتش و شهرک‌نشین‌های صهیونیست در چنین ماجراجویی توان مقاومت ندارند. آزولای گفت: فراخوان‌هایی که مسئولان اسرائیلی برای حمله به لبنان و نابودی حزب‌ا... می‌دهند، شبیه به شعارهای پوچ انتخاباتی است و در مورد کسانی که به جنگ علیه حزب‌ا... فرا می‌خوانند، تردید دارم که درکی از این منطقه داشته باشند و بدانند چنین درگیری چه پیامدهایی را در پی دارد. شرایط امروز پس از گذشت ۹ ماه از جنگ بسیار بدتر از هفتم اکتبر گذشته است.

*آتش بس تنها مسیر دوری از جنگ

با اوج گیری نبرد احتمالی بین حزب‌ا... و اسرائیل؛ ایالات متحده آمریکا که احتمال می‌دهد منافعش در این جنگ احتمالی مورد آسیب قرار گیرد تحرکاتی را برای آتش بس در غزه آغاز کرده است. وبگاه آمریکایی آکسیوس نوشت: واشنگتن به شدت در حال کار برای ایجاد چارچوبی با هدف دستیابی به آتش‌بس در غزه است. تارنمای آمریکایی «آکسیوس» فاش کرد که ایالات متحده پیشنهادی به منظور «چارچوب جدید» برای برخی از بخش‌های توافق اعلام شده توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه مه گذشته، به منظور آتش‌بس بین اشغالگران و حماس و آزادی اسیران صهیونیست ارائه کرده است. این منابع می‌افزایند که مقامات آمریکایی برای کاهش شکاف میان دو طرف، چارچوب جدیدی را برای ماده هشت پیشنهاد کردند و قطر و مصر را تحت فشار قرار می‌دهند تا برای پذیرش پیشنهاد جدید به حماس فشار بیاورند.

*ایران در کنار لبنان

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، مستقر در نیویورک با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس هشدار داد حمله گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان به یک جنگ تمام عیار تبدیل خواهد شد. در این پیام آمده است: اگرچه ایران تبلیغات رژیم صهیونیستی مبنی بر قصد حمله به لبنان را جنگ روانی می‌داند اما در صورت دست زدن به یک تهاجم نظامی تمام عیار، جنگی نابودکننده رخ خواهد داد. تمام گزینه‌ها، از جمله مشارکت کامل همه جبهه‌های مقاومت روی میز است.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار