| کد مطلب: ۱۱۲۵۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از کم‌کاری وزارت خارجه؛

مخالفت کانادا و عربستان با برگزاری انتخابات

آرمان ملی- احسان اسقایی: در حالی که جمعه انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و شنبه رئیس‌جمهور چهاردهم مشخص می‌گردد اما در برخی کشورها ایرانی‌ها نمی‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند! رسانه‌های مختلف از عدم اجازه دولت عربستان و کانادا برای برگزاری انتخابات ایران در کشورشان گزارش‌هایی را منتشر کردند.

مخالفت کانادا و عربستان با برگزاری انتخابات

 بر این اساس، اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به برگزاری انتخابات در خارج کشور گفت: دولت کانادا مجوز برگزاری انتخابات درخاک این کشور را صادر نکرد. با توجه به درخواست‌های ایرانیان مقیم کانادا، پیام‌هایی برای مقام‌های کانادایی ارسال شده و در انتظار اقدام هستیم. وی اضافه کرده بود که در خارج کشور ۲۵۰ شعبه داریم که ۸ تیر کار دریافت رای را انجام خواهند داد. در عراق هم با توجه به همزمانی با عید غدیر که مردم در سفر زیارتی هستند ۲۳ شعبه در ۶ حوزه حضور دارند. همچنین وزیر کشور ضمن اعلام این خبر که کانادا نپذیرفته انتخابات ایران در آن کشور برگزار شود، افزود: در حالی که تعداد قابل توجهی از حجاج ما در این کشور حضور دارند، عربستان هنوز با برگزاری انتخابات موافقت نکرده است. وی ادامه داد: یک مشکل در عربستان داریم؛ تعداد قابل توجهی از حجاج ما در این کشور حضور دارند ولی هنوز عربستان نپذیرفته است که انتخابات برگزار شود. امیدواریم این مشکل حل شود. کانادا هم با وجود اینکه شعار حقوق بشری می‌دهد، نپذیرفته است که هموطنان ما از حق رای خود استفاده کنند. وحیدی در ادامه بیان کرد: امیدوارم با عربستان به نتیجه برسیم. وزارت خارجه در حال تلاش است تا مشکل حل شود. البته دنبال راه جایگزین هستیم.

*کوتاهی وزارت خارجه در ماجرای عربستان

باید بررسی کرد که آیا در سنوات قبل که انتخابات در کشورمان برگزار شده دولت وقت عربستان اجازه برگزاری انتخابات را نداده است و یا اینکه این اولین بار است که پادشاهی سعودی اجازه برگزاری انتخابات را در کنسولگری و سفارتخانه ایران در ریاض و جده و... را نمی‌دهد. هم اینک بسیاری از زائران ایرانی در عربستان در دو شهر مکه و مدینه در حال زیارت هستند و از جمله حقوق آنها شرکت در انتخابات است و وزارت خارجه باید در این زمینه اقدام به رایزنی ‌با عربستان می‌کرد اما ظاهرا موانعی در این زمینه وجود داشته که در این صورت نیز باز هم وزارت خارجه مسئول است که در طول هفته‌های قبل چرا در این زمینه اقدام به رایزنی‌های دیپلماتیک نکرده است و در هر دو صورت وزارت خارجه باید در این زمینه پاسخگو باشد که چرا در شرایطی که در کشورهایی که در قطع روابط دیپلماتیک با ایران قرار دارند اما شرایط برای رای حجاج ایرانی میسر نشده است.

*چرا کانادا مخالفت می‌کند

البته این مساله در ارتباط با کانادا متفاوت است. چرا که ایران و کانادا سالیان سال است که در قطع کامل روابط دیپلماتیک قرار دارند. دولت کانادا از سال‌های قبل به محلی برای تجمع مخالفان جمهوری اسلامی بدل شده است و برخی تصاویر حتی از مخالفت مخالفان نظام سیاسی ایران با رای دادن ایرانیان مقیم کانادا در انتخابات مجلس منتشر شده است. البته اکنون باید بررسی شود که چرا کانادا اجازه برگزاری انتخابات ایران در کشورش را نمی‌دهد آیا موضوع به فقدان وجود روابط دیپلماتیک بین دو کشور بازمی‌گردد و یا اینکه اپوزیسیون جمهوری اسلامی که با جیب‌های پر از اختلاس؛ اکنون سال‌هاست در این کشور ساکن هستند و نقشی هم در تروریستی نام گرفتن سپاه ایران از منظر دولت کانادا داشتند در این زمینه اثرگذار بوده‌اند.

*نگاه خارج نشینان به انتخابات ایران

اکنون که انتخابات ریاست جمهوری در ایران دو قطبی شده است به مانند دوران گذشته می‌توان انتظار داشت که ایرانیان خارج از کشور نیز در انتخابات حاضر شوند. هر چند بعید است دیگر شاهد صف‌های طولانی در پیرامون نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور باشیم اما هستند افرادی که تمایل دارند که به هر تقدیر در روند انتخاب رئیس‌جمهور حتی از خارج از کشور اثر بگذارند. این مورد اتفاقا به نفع کلیت نظام جمهوری اسلامی است برای نمونه اگر در آمریکا و یا انگلستان و یا حتی کانادا شاهد صف رای باشیم آنگاه اپوزیسیون خارج نشین نمی‌توانند به بهانه هر بحران داخلی راهپیمایی در خارج از کشور برگزار کرده و برای خود یک وزن سیاسی در برابر ایران ایجاد نمایند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار