| کد مطلب: ۱۱۲۵۳۴۸
لینک کوتاه کپی شد

گزارش آرمان ملی از کشف گوشت‌ها فساد و قیمت این روزهای آن در بازار

وضعیت قرمز گوشت قرمز

آرمان ملی: «در پی دریافت اخبار و اطلاعاتی پیرامون دپو گوشت‌های فاسد در سردخانه‌ای در جنوب تهران موضوع سریعا در دستور کار قرار داده شد و در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد ۷۰ تن گوشت گرم گوسفندی وارداتی از کشور مغولستان پس از تایید اداره کل دامپزشکی استان البرز بارگیری و توزیع شده است.

وضعیت قرمز گوشت قرمز

در میدان پیروزی تهران به دلیل بو دادن گوشت‌ها اجازه تخلیه آن را نمی‌دهند و گوشت‌ها به سردخانه‌ای در شادآباد انتقال داده می‌شود که به علت تعلل در تخلیه و عدم هماهنگی‌های دیگر، لاشه‌های داخل یخچال‌های کامیون‌ها بوی تعفن می‌گیرند و نماینده دامپزشکی مستقر در داخل سردخانه برابر وظایف سازمانی خود از خروج کامیون‌ها جلوگیری می‌کند.» اینها گفته‌های سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی در گفت‌وگو با ایلناست. بحث گوشت و قیمت آن مدتی است البته نه مدتی چون دولت‌های دوازدهم و سیزدهم را نیز درگیر خود کرده بود و با توجه به شهادت آقای رئیسی و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری به ابزاری برای آرزو فروشی برخی از نامزدها تبدیل شده و گویا این چالش قصد حل شدن ندارد. همان‌طور که سردار رحیمی گفته این گوشت‌ها کشف شده است و کسی نمی‌داند چه مقدار گوشت فساد توزیع شده است و یا در رستوران‌ها و مراکزی که انصاف را سه طلاقه کرده‌اند به خورد این مردم داده شده است؛ مردم این روزها در مناظره‌ها از آن ها گفته می‌شود.   اما  سوال و ابهام در این مورد این است که آیا این گوشت‌ها از مبدا واردات دچار فساد بوده‌اند یا در داخل کشور به  این وضعیت دچار شده‌اند ؟ که در ادامه توضیحات رئیس سازمان دامپزشکی احتمال فساد از میدا واردات رنگ می‌بازدند.

چالش ا‌دامه دار

قیمت گوشت از دولت دوازدهم شروع به رشد کرد و به مرزها یک میلیون ریال رسید و این جهش ادامه داشت و هنوز هم ادامه دارد که برخی از توزیع گوشت با قیمت دولتی 3 میلیون ریال در درب منازل می‌گویند! دولت دوازدهم شروع به توزیع گوشت در میادین تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای از قرار کیلویی 500 هزار ریال با ارائه کارت ملی کرد که مورد هجمه دلواپسان نیز قرار گرفت که‌شان مردم پایین را آورده‌اند که با کارت ملی گوشت می‌دهند و... اکنون قیمت گوشت در خرده فروشی‌های سطح شهر حدود 6 تا 7 میلیون ریال است البته هر چه کیفیت بالاتر باشد و با توجه به محله فروش قیمت نیز بالاتر است. دولت سیزدهم برای مهار گرانی گوشت شروع به توزیع گوشت در میادین تره بار و فروشگاه زنجیره‌ای که بنابر بر اعلام برخی از افراد روانه 110 تن گوشت توزیع می‌شود و بازار همچنان به آرامش قیمتی نرسیده است، کرده است.

خریداران چه می‌گویند؟

اما درادامه گزارش صحبت‌های دونفر از خریداران گوشت‌های توزیعی با نرخ مصوب را در ادامه آورده‌ایم.آقای سرابی فروشنده لوازم برقی می‌گوید: «برای خرید به فروشگاه... نزدیک محل خود رفته بودم که دیدم گوشت توزیع می‌کند در بسته بندی 2 کیلویی با خوشحالی از این شانس یک بسته گوشت خریدم حدودا فکر کنم 7 میلیون و دویست هزار ریال شد. در خانه هنگام باز کردن بسته بندی دیدم فقط رویه گوشت قابل استفاده است و در زیر آن خبری از کیفیت نیست.» اما خانم قاسمی خانه‌دار می‌گوید: «در میدان تره بار هاشمی بعد از مدتی در صف ماندن توانستم یک دست گوسفندی بخرم و از کیفیت آن راضی بود. او که گویی گوشی برای شنیدن پیدا کرده می‌گوید برخی می‌گفتند عده‌ای همراه چند نفر از فرزندان و بستگان گویا کار هر روزشان شده که در صف بماند و گوشت بگیرند وقتی تعجب مرا می‌بیند می‌گوید این افراد گوشت کیلویی 3 میلیون ریال را خرید و به رستوران‌ها بالای شهر می‌فروشند با خنده گفتم پس بازرس هم شده اید؟ گفت باور کنید وقتی گفتم می‌ازرد گفت اگر هرکدام موفق به گرفتن یک ران شوند اگر 3 نفر هم باشند حدود 12 تا10 تا گوشت می‌شود حتی اگر کیلویی یک میلیون ریال بالاتر از قیمت خریداری شده به فروش برسانند حدود 10 تا 12 میلیون ریال به قول خودشان کاسبی می‌کنند. وقتی از او پرسیدم به کجا می‌فروشند گفت رستورانها و کبابی‌ها.» او از تعداد زیاد افغان در صف نیز می‌گفت. این جمله آخر او مر ا به فکر فرو برد.  اما کبابی محله ما که یک سیخ کوبیده را 600 هزار ریال می‌فروشد اگر برای هر سیخ کوبیده 100 گرم گوشت استفاده کرده باشد باید حداقل با قیمت گوشت سیخی 700 هزار ریال شود به غیر از هزینه کارگر، مغازه و... پیدا کنید پرتقال فروش را.  اما به بحث اصلی یعنی گوشت‌های فساد و آلوده برگردیم. کارشناسان در رابطه با عوارض استفاده گوشت آلوده می‌گویند  که بیمارى‌هاى منتقله از خوردن گوشت ناسالم عبارتند از:

- آلودگى به کرم‌هاى پهن (کرم کدوى گاو، تریشینلا اسپیرالیس و فاسیولاهپاتیکا)؛

- عفونت‌هاى میکروبی؛ سیاه‌زخم، آکتینومیکوزیس، سل، و مسمومیت غذایى.

یک‌سرى از بیمارى‌هایى که ممکن است توسط گوشت دام به انسان سرایت کند انگل‌ها یا کرم‌هاى مختلف است از جمله کرم‌هاى پهن که این کرم‌ها شامل کرم کدوى گاوی و فاسیولاهپاتیکا و یا تزیشینلا اسپرالیس  است.

همچنین از طریق گوشت‌هاى آلوده بیمارى‌هاى مختلفى به انسان منتقل مى‌شود که یک‌سرى از آنها عفونت‌هاى میکروبى  هستند. این عفونت‌هاى میکروبى شامل: سیاه‌زخم، اکتینومیکوزیس سل و مسمومیت‌هاى غذایى مى‌باشد. در مسمومیت‌هاى غذایى عوامل مختلفى دخیل هستند مثل: زهرهایى که به‌طور طبیعى در غذاها هستند. زهرهاى حاصله از قارچ‌ها، زهرهاى حاصله از بعضى میکروب‌ها مانند بوتولیسم و مسمومیت استافیلوکوکى.

مجوز توسط چه نهادی صادر می‌شود؟

اما مجوز واردات گوشت توسط سازمان‌های مربوطه از جمله وزارت جهاد سازندگی به شرکت متقاضی داده می‌شود و آنها با ثبت سفارش و کنترل توسط سازمان دامپزشکی اقدام به واردات می‌کنند.

اما در بیانیه سازمان دامپزشکی کشور بنا بر گزارش قدس آنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی آمده است حسب مأموریت تعریف شده، ناظر بر کنترل و تأیید بهداشت و سلامت محصولات پروتئینی با منشأ خام دامی وارداتی است و تا امروز تمام گوشت‌های وارداتی به کشور دارای گواهی تأییدیه بهداشتی بوده‌اند.

این اطلاعیه می‌افزاید: همکاران این سازمان با توجه به استمرار روند واردات گوشت قرمز برای کمک به تنظیم بازار، می‌کوشند تا فارغ از توجه به هرگونه حواشی و مباحث شایعه‌پراکنی از سوی فرصت‌طلبان که برای بهره‌برداری از موقعیت تقاضای مردم در بازار، اهدافی غیراخلاقی و منفعت‌جویانه را تعقیب می‌کنند، با حداکثر تمرکز و تعهد، سلامت گوشت‌های وارداتی را از لحاظ بهداشتی تحت کنترل شدید قرار دهد.

تعداد دام‌ها کشور

به گزارش خبرگزاری برنا، بر اساس نتایج حاصل از طرح آمارگیری اندازه‌گیری فصلی تعداد و تولیدات دام سبک، در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ تعداد دام سبک موجود در دامداری‌های کشور 16/71 میلیون راس برآورد شد که شامل 53/66 میلیون راس «گوسفند و بره» و 17/50میلیون راس «بز و بزغاله» است

نتایج طرح آمارگیری از دامداری‌های کشور در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که تعداد گاو و گوساله به تفکیک نژاد، شامل «65/1میلیون راس نژاد اصیل»، «33/2میلیون راس نژاد آمیخته» و «47/1 میلیون راس نژاد بومی» بوده است.

آمارها حاکی از این است که سالانه حدود ۹۲۰ هزار تن گوشت قرمز در ایران تولید و مصرف می‌شود.

آمار بهت آور

اما در این چند سال اخیر با افزایش شدید قیمت نهاده‌های دامی و همچنین جنگ اوکراین و افزایش لجام گسیخته قیمت دلار  هزینه دامداری را به شدت یافته است .

مهدی سروی، کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی در برنامه فرامتن گفت: ۹۵ درصد واحد‌های تولید دام به صورت سنتی فعالیت می‌کنند که در این واحدها ۶۶ میلیون راس دام تولید شده که ۶۸ درصد آن گوسفند، ۲۶ درصد بز و مابقی گاو بوده است.

به گفته وی نوسانات نرخ ارز و دیرکرد در تامین نهاد‌ه‌های تولید باعث افزایش قیمت دام شده است.

او بیان کرد: میانگین مصرف گوشت خانواده‌ها در کشور ۸ کیلوگرم و در سه دهک پایین جامعه ۲ کیلوگرم است. احتمالا اکنون هم به زیر دو کیلوگرم رسیده. در حالی که استاندارد‌های جهانی ۱۲ کیلوگرم است.

در نهایت

با توجه به مناظره‌ها داغ این روزهای نامزد‌ها انتخابات و ارائه برنامه‌ها کلی یک نکته به دوستان قابل ذکر است اولا خانوارها به‌خصوص اقشار ضعف و زیر خط فقر و حوالی خط فقر به برنامه‌ها بلند مدت شما نگاه نمی‌کنند به سفره‌ها خود می‌نگرند و صحبت‌ها و برنامه شما را با آن می‌سنجند. و بازار با برنامه و شعار کاهش قیمت نمی‌دهد بلکه بنابربرآموزه‌ای اقتصادی در دوران راهنمایی به دانش آموزان داده می‌شود بازارتابع عرضه و تقاضاست و عرضه محصول با قیمت مناسب به بازار نیز تابع هزینه نهاده‌های تولید است. زمانی دامدار با توجه به خشکسالی‌ها اخیر مجبور به خرید خوراک مصرف دام خود با قیمت بالاست چگونه انتظار کاهش قیمت در بازار داخلی را داریم. همین عامل ساده باعث قاچاق دام زنده به کشور‌های همجوار می‌شود و کشور مجبور به واردات گوشت از چند کشور می‌شود که احتمال رانت در آن نیز وجو دارد

نکته

در این گزارش تمامی قیمت به ریال داده شده است بله واحد پول کشور ما ریال است نه تومان.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار