| کد مطلب: ۱۱۲۵۳۴۷
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» درباره ناترازی واردات خودروهای برقی و زیرساخت ها در کشور گزارش می دهد

خودروهای برقی در جاده وعده ها

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: خودرو برقی یکی از فرصت هایی به شمار می آید که در صورت اجرای آن به صورت کامل و بهینه می توان به تحقق اهداف پنهان در این طرح امیدوار بود. اما کارشناسان معتقدند؛ ورود خودروی برقی به بازار در حالی که هنوز زیرساخت مناسبی برای خرید، شارژ، تامین قطعات، تعمیر و... وجود ندارد، فقط فرصتی برای نمایش قدرتی توخالی این صنعت تلقی می شود که فقط در حوزه تبلیغات قابل بررسی است. به گفته صاحبنظران، توسعه خودروهای برقی نیازمند فرهنگسازی، متعادل سازی قیمت خودرو به منظور همگانی شدن جهت تحقق اهداف مطلوب آن چون؛ کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف بنزین و... است. رویکردی که با توجه به شرایط کنونی فرصت اجرا پیدا نمی کند.

خودروهای برقی در جاده وعده ها

برای خودروی برقی به جز حرف زدن کاری نکردیم

بابک صدرایی کارشناس خودرو در این باره به «آرمان ملی»، گفت: در حال حاضر به جز حرف زدن و وعده وعید دادن هیچ زیرساختی ایجاد نشده است، قطعاً ایجاد زیرساخت ها فقط کار یک سازمان و نهاد نیست و نیاز به همکاری وزارتخانه ها و نهادهای مختلفی دارد که تا الان پیشرفت خوبی حاصل نیامده است، چرا که استفاده و همه گیر شدن استفاده از خودروهای برقی پروسه ای است که نیاز به این دارد تا در تولید و هم توزیع برق دارای ظرفیت های مناسبی باشیم، این درحالی است که ایران تقریباً در تمام فصول با کمبود برق مواجه است و در زمستان ها مجبور به سوزاندن مازوت و در تابستان ها هم مجبور به قطع برق و سهمیه بندی برق صنایع هستیم . از سوی دیگر هنوز برای راه اندازی و ایجاد جایگاه های شارژ خودروهای برقی در سطح کشور اقدامی صورت نگرفته است و چنانچه قصد شارژ خودروها در خانه ها را نیز داشته باشیم، نیاز به تغییراتی در نحوه توزیع برق به خانه ها و ایجاد کابل های مخصوص است که قابلیت محاسبه قیمت برق برای کاربران خودروهای برقی به شکل جداگانه داشته باشد، اما هنوز این زیرساخت ها و برنامه ریزی ها تاکنون صورت نگرفته است و از این رو به نظر می رسد خودروی برقی بیشتر جنبه ای روانی – تبلیغاتی برای فرار از مشکلات خودروهای بنزینی و نمایشی برای این باشد که اعلام کنیم ایران هم در مسیر استفاده از خودروهای برقی همانند دیگر کشورها حرکت می کند، اما هیچ پشتوانه عملی تاکنون در این زمینه صورت نگرفته است، اما امیدواریم که در آینده عزمی جزم شود و اتفاقی رخ دهد که زیرساخت ها و پشتیبانی های لازم در این زمینه عملیاتی شود

هدررفت سرمایه ها برای طرحی بدون پشتوانه

او افزود : استفاده از خودروهای برقی در هر کشوری به این سادگی که گمان می شود نیست و اجرای آن فقط با تصمیم ساده برای واردات مثلاً 10 هزار خودرو در مرحله نخست و افزایش آن در مراحل بعد به 20 یا 30 هزار خودرو و ایجاد تدریجی ایستگاه های شارژ خودرو و ..... نیست، بدیهی است اجرای این پروژه بدون مدیریت مناسب و ایجاد زیرساخت های مرتبط قطعاً با شکست مواجه می شود و آن میزان سرمایه ای که برای اجرای آن در مراحل ابتدایی در نظر گرفته می شود نیز به هدر خواهد رفت. این کارشناس خودرو اضافه کرد: برقی کردن خودروها با توجه به چالش هایی که در تامین و توزیع برق در ایران وجود دارد و از سوی دیگر با توجه به ارزان بودن نسبی بنزین در مقایسه با برق و مشکلات جانبی استفاده از خودروهای برقی، مزیتی برای کاربران ایجاد نمی کند و کمتر کسی ترجیح می دهد در شرایط کنونی از خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی استفاده کند، مگر اینکه دولت مشوق هایی برای اجرای این پروژه به کاربران ارائه دهد و از سوی دیگر زیرساخت های استفاده از این خودرو را به شکل مطلوب مهیا سازد.

فرصتی برای ثروتمندان

صدرایی توضیح داد: احتمالاً برخی از افراد که علاقه مند به تکنولوژی جدید هستند، مشتریان این طرح و خواستار خرید خودروی برقی بدون توجه به مشکلات آن هستند که گاهی با استفاده از آن به شکل تفریحی، پاسخی به خواسته دلِ خود نیز بدهند، اما تعمیم این خودروها در سطح کلان در کشور هنوز امکان پذیر نیست و زمانی می توان امیدوار به عمومی شدن استفاده از خودروهای برقی امیدوار بود که بتوان به هر طریقی وارد یا تولید کرد تا بتوان با حذف قید لاکچری بودن آن شرایط خرید و توزیع و استفاده از آن را تسریع و تسهیل کرد تا جایگزین مناسبی برای خودروهای بنزینی در دراز مدت باشد. بابک صدرایی گفت: «طرح موضوع خودرو‌های برقی در کشور ما بیشتر حالت تبلیغاتی دارد. متاسفانه برخی محاسباتی را انجام می‌دهند، بدون آن که زیرساخت‌های کشور را مدنظر قرار دهند. طبیعتا این داستان زیبایی است که خودرو برقی وارد کنیم و اگر خودرو برقی وارد کنیم در مصرف

بنزین صرفه جویی می‌شود. اما پرسش من از این افراد این است که در کشوری که بنزین به قیمت لیتری ۱۵۰۰ الی ۳ هزارتومان فروخته می‌شود، چه مشوق‌هایی برای استفاده از خودرو برقی داریم و اصلا چه زیرساخت‌هایی برای استفاده از خودرو‌های برقی در کشور اندیشیده شده است.

ناترازی انرژی و امید به خودروهای برقی

ابوالفضل خلخالی، کارشناس حوزه خودرو نیز به تشریح دلایل نیاز ایران برای حرکت به سمت استفاده از خودرو برقی پرداخت و گفت: با توجه به بحرانی که در مصرف سوخت و ناترازی انرژی در کشور وجود دارد، راهی غیر از توسعه استفاده از خودرو‌های برقی و جایگزین کردن آن‌ها با خودرو‌های بنزینی نداریم. حال این برقی‌سازی چه شامل برقی شدن کامل خودرو‌ها باشد چه واردات و تولید خودرو‌های ترکیبی مانند برقی-هیدروژنی و یا غیره، فرقی نمی‌کند. باید این تغییر و تحولات به زودی انجام شده و به سمت گسترش استفاده از خودرو‌های برقی در کشور حرکت کنیم. وی ادامه داد: در رابطه با زیرساخت استفاده از خودرو‌های برقی، شبهات زیادی وجود دارد که باید به بررسی هر یک پرداخت؛ نخست آنکه شبکه برقی در کشور ما، گسترده و سراسریست و از نظر توزیع برق در نقاط مختلف ایران در شرایط خوبی قرار داریم. اگر قصد داشتیم تا سراغ ماشین‌های هیبریدی یا توسعه استفاده از سوخت CNG برای وسایل نقلیه برویم، می‌بایست تا زیرساخت‌های عمومی آن را فراهم کنیم، اما برای خودرو‌ها برقی، در مضیقه‌ چندانی قرار نداریم. با کمی مدیریت و سامان‌دهی بستر‌ها و ایستگاه‌های برق‌رسانی می‌توانیم به مسئله شارژ ماشین‌های برقی در آینده‌ای نزدیک پاسخ دهیم. این کارشناس حوزه خودرو در ادامه صحبت‌های خود، به میزان مصرف خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: برخی تصور می‌کنند که برای تامین سوخت خودروهای برقی، نیاز به مصرف زیادی داریم در حالی که شاید چنین نباشد. برای تامین یک خودروی سواری، یک ایستگاه شصت کیلوواتی برق، کفایت می‌کند. این رقم برای اتوبوس، به سیصد کیلووات می‌رسد. اگر بخواهیم این رقم را در مقام قیاس با مصارف عمومی امروز قرار دهیم، باید بگوییم مصرف یک شبانه روز کولر گازی در ۱۰ خانه مسکونی، با این اعداد برابری می‌کند. پس نیاز نیست تا درباره ایستگاه‌های تامین برق خودرو‌های برقی، اغراق کنیم.

راهکار تسریع و تسهیل استفاده از خودروهای برقی

وی ادامه داد: یکی از راهکار‌هایی که می‌توان توسط آن، نیاز برقی خودروها را تامین و با سرعت بالایی زیرساخت استفاده از این خودرو‌ها را مهیا کرد، ایجاد ایستگاه‌های برقیست که شارژ‌های شبانه دارند و در زمان پیک مصرف انرژی، فعالیت محدود دارند. راهکار بعدی، آن است که خود ایستگاه‌های شارژ برق خودروها، مجهز به تجهیزاتی برای تامین و تولید برق توسط انرژی‌های پاک باشند. به عنوان مثال ایستگاه‌ها، پنل‌های خورشیدی داشته و از این طریق بخش زیادی از برق مورد نیاز خود را تولید کنند. در چنین شرایطی، احتیاج به سوخت‌های فسیلی یا افزایش تولید برق توسط دولت نخواهد بود.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار