| کد مطلب: ۱۱۲۵۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد

حسین سلاح ورزی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

پیروزی پزشکیان نیازمند مشارکت بالای مردم است

آرمان ملی- احسان انصاری: دکتر حسین سلاح ورزی، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران مهمان روزنامه آرمان ملی بود. سلاح ورزی در گفت‌وگویی تفصیلی شرایط انتخابات ریاست جمهوری و چالش‌ها و فرصت‌های رئیس‌جمهور بعدی کشور را تشریح کرد.

پیروزی پزشکیان نیازمند مشارکت بالای مردم است

این در حالی است که تنها چند روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و در روزهای تعیین کننده آینده آنچه می‌تواند در وضعیت مدیریت کشور تغییر ایجاد کند افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات خواهد بود. وی معتقد است:« رسانه‌ها امروز قدرتمند هستند و اغلب مردم نیز به رسانه‌ها دسترسی دارند.

آمار و ارقام در زمینه‌های مختلف نیز در اختیار مردم قرار دارد. این در حالی است که با افزایش درک و آگاهی مردم جامعه و به خصوص جوانان دوران رفتارهایی که بیشتر با حمله به دیگران، تخریب و بگم بگم هاست گذشته و دیگر مردم به این رفتارها توجهی نمی‌کنند ودر تصمیم گیری‌های آنها نقشی ندارد. امروز بخش‌های مختلف جامعه به خوبی درک می‌کنند که در سال‌های گذشته آزادی‌های اجتماعی بیشتر شده و یا اینکه با محدودیت‌های بیشتری مواجه بوده‌ایم.از سوی دیگر در زمینه اقتصادی نیز متوجه هستند که قدرت خرید مردم در سال‌های اخیر کمتر شده یا بیشتر شده است. این وضعیت درباره اشتغال نیز وجود دارد. به همین دلیل اینکه برخی با لفاظی بخواهند این نکته را به مردم القا کنند که شرایط اقتصادی کشور خوب بوده و همه چیز گل و بلبل است چندان قابل پذیرش نیست.»در ادامه ماحصل گفت‌وگوی آرمان ملی با حسین سلاح ورزی را می‌خوانید.

*برخی از کاندیدای ریاست جمهوری باعنوان اینکه رویکرد دولت سیزدهم باعث کاهش مشکلات اقتصادی شده است به دنبال ادامه همین مسیر هستند و قصد دارند مسیر دولت سیزدهم را دنبال کنند. آیا ادامه روند دولت سیزدهم می‌تواند به کاهش مشکلات کشور کمک کند؟

مطرح کردن چنین موضوعی در راستای استفاده پوپولیستی از فضای حزن و اندوهی است که پس از شهادت آقای رئیسی به وجود آمده است. واقعیت این است که براساس آمار و ارقام عملکرد دولت سیزدهم در زمینه اقتصاد و معیشت چندان قابل دفاع نیست و کسانی که مدعی هستند به دنبال ادامه این مسیر هستند بیشتر به دنبال کسب رأی هستند. به عنوان مثال ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در سال گذشته کاهش پیدا کرده است. در سال گذشته ما با کاهش صادرات غیرنفتی مواجه بودیم. به نظر می‌رسد امسال نیز به دلیل ناترازی انرژی، کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان واحد‌های تولیدی با کاهش تولید مواجه خواهند بود که روی اقتصاد کشور اثر جدی می‌گذارد.

*از بین کاندیدای ریاست جمهوری با توجه به برنامه‌هایی که ارائه شده کدام گزینه می‌تواند شرایط را تغییر بدهد؟

کاندیدایی که در شرایط کنونی در انتخابات حضور دارند در سال‌های گذشته در مناصب مهمی در کشور حضور داشته‌اند.برخی از این افراد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم هستند که در واقع درباره مصلحت مردم تصمیم گیری می‌شود. نکته مهمی که در انتخابات اخیر وجود دارد این است که انگیزه و شور ونشاط کافی برای حضور مردم هنوز به وجود نیامده است. البته شرایط در شرایط کنونی نسبت به روزهای ابتدایی آغاز انتخابات بهتر شده اما همچنان بخش‌هایی از جامعه رویکرد مثبتی نسبت به حضور در انتخابات ندارند. نکته مهمی که وجود دارد این است که کاندیدایی از شانس پیروزی بیشتری برخوردار است که بدون لکنت و محدودیت دغدغه‌های مردم و به خصوص زنان جامعه را بیان کند. از نظر اقتصادی نیز آنچه برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و حتی مردم اهمیت دارد نحوه مواجهه با نظام تحریم‌ها و تلاش برای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است. در سال‌های اخیر تحریم‌های بین‌المللی بخش‌های مهمی از جامعه را فلج کرده است.

*برخی از کاندیدای ریاست جمهوری مانند جلیلی، زاکانی و قاضی زاده هاشمی از تحریم ها دفاع می‌کنند و به دنبال رویکردی هستند که دولت سیزدهم در مقابل تحریم‌ها داشت. به قدرت رسیدن فردی که چنین رویکردی دارد چه پیامدهایی برای کشور خواهد داشت؟

وضعیت امروز اقتصاد کشور و نزول ارزش پول ملی و به مخاطره افتادن زندگی معیشتی مردم به دلیل تفکرات همین آقایان در زمینه سیاست خارجی بوده است. تحقیق علمی و کارشناسی وجود دارد که نشان می‌دهد که از سال1390 تا سال1401 یعنی از زمان آغاز تحریم‌های سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران رقمی در حدود101 میلیارد دلار فرصت از دست رفته در تولید ناخالص ملی داشته‌ایم.از سوی دیگر هر نفر از مردم ایران به صورت سالانه1224 دلار درآمد سرانه از دست رفته داشته‌اند.این هزینه بزرگ ناشی از این نوع تفکر بوده که به کشور و مردم تحمیل شده است. در آن مقطع زمانی این افراد بر این باور بودند که تحریم‌ها نمی‌تواند اثری روی اقتصاد کشور داشته باشد و آن را کاغذپاره خطاب می‌کردند. در شرایط کنونی نیز معتقد اثر تحریم‌ها روی اقتصادی ایران به همین اندازه بوده و بیش از این نخواهد بود.

کاندیدایی از شانس پیروزی بیشتری برخوردار است که بدون لکنت و محدودیت دغدغه‌های مردم و به خصوص زنان جامعه را بیان کند. از نظر اقتصادی نیز آنچه برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و حتی مردم اهمیت دارد نحوه مواجهه با نظام تحریم‌ها و تلاش برای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است. در سال‌های اخیر تحریم‌های بین‌المللی بخش‌های مهمی از جامعه را فلج کرده است هر اتفاقی در انتخابات آینده محتمل است اما نیازمند مشارکت بالاست. نحوه چینش کاندیدای ریاست جمهوری نیز به شکلی است که 5 کاندیدای اصولگرا در مقابل آقای پزشکیان قرار دارند. با این وجود اگر بخش‌هایی از جامعه که از نظر فکری به آقای پزشکیان نزدیک هستند در انتخابات حضور پیدا کنند هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد. آقای پزشکیان نیز در سال‌های گذشته در بسیاری از مسائل مهم کشور موضع خود را مشخص کرده است. ایشان درباره اتفاقات 1401 و سوء تدبیرها و سوءتصمیماتی که به بیشتر شدن فاصله دولت و ملت و آسیب زدن به اقتصاد کشور شد مواضع مشخص و روشنی داشتند

*آقای پزشکیان مشی متفاوت از این افراد را در طول دوران انتخابات دنبال کرده و به دنبال تعامل مثبت با جهان است. آیا در صورتی که پزشکیان در انتخابات به پیروزی برسد می‌تواند برنامه‌های خود را در این زمینه عملی کند؟

فضای اجتماعی ایران قابل پیش بینی نیست. در سال1376 و در حالی که ایران جز پایین‌ترین کشورها درسرانه مطالعه بود اما رئیس کتابخانه ملی با رأی قابل توجهی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد و هشت سال رئیس‌جمهور کشور بود. البته در این مقطع زمانی موفقیت‌های مهمی نیز در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی به دست آورد. این اتفاق در سال92 نیز رخ داد و مردم برخلاف تصویری که از انتخابات ارائه می‌شد تصمیم گیری کردند و به آقای روحانی رأی دادند. من فکر می‌کنم هر اتفاقی در انتخابات آینده محتمل است اما نیازمند مشارکت بالاست. نحوه چینش کاندیدای ریاست جمهوری نیز به شکلی است که 5 کاندیدای اصولگرا در مقابل آقای پزشکیان قرار دارند. با این وجود اگر بخش‌هایی از جامعه که از نظر فکری به آقای پزشکیان نزدیک هستند در انتخابات حضور پیدا کنند هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد. آقای پزشکیان نیز در سال‌های گذشته در بسیاری از مسائل مهم کشور موضع خود را مشخص کرده است. ایشان درباره اتفاقات 1401 و سوء تدبیرها و سوءتصمیماتی که به بیشتر شدن فاصله دولت و ملت و آسیب زدن به اقتصاد کشور شد مواضع مشخص و روشنی داشتند. در شرایط کنونی مسأله مهمی که برای مردم اهمیت دارد اینترنت و استفاده بدون دغدغه از فضای مجازی است. آقای پزشکیان نیز در زمانی که در مجلس حضور داشتند مواضع روشنی نسبت به طرح صیانت داشتند و در فضای انتخابات نیز به شکلی موضع گیری کردند که در صورت پیروزی در انتخابات در وضعیت اینترنت کشور تغییر ایجاد خواهد شد. در زمینه تحریم‌ها نیز پزشکیان تحریم‌ها را نعمت نمی‌داند. به نظر می‌رسد که اگر میزان مشارکت در انتخابات افزایش پیدا کند احتمال پیروزی آقای پزشکیان نسبت به دیگر کاندیدای انتخاباتی بیشتر خواهد بود.

*به نظر می‌رسد گزینه اصلی جریان اصولگرایی برای پیروزی در انتخابات قالیباف است. مختصات مدیریت قالیباف در شرایط کنونی برای کشور چگونه خواهد بود؟

اگر چه آقای قالیباف در سال‌های گذشته همواره در جریان اصولگرایی تعریف شده اما نوع نگاه و تفکراتش با جبهه پایداری و امثال جلیلی متفاوت است و قابل مقایسه نیست. اگر خاستگاه و نگرش سیاسی آقای قالیباف را کنار بگذاریم ایشان یک مدیرعملگرا هم هست و تجربه و دانش انباشته‌ای نیز با خود دارد. با این وجود من اختلافات بین جبهه پایداری و طیف آقای قالیباف را بیشتر از این می‌دانم که به سود قالیباف کناره گیری کنند. من معتقدم در مقایسه بین پایگاه رأی جلیلی و قالیباف قطعا آقای قالیباف از پایگاه رای بیشتری برخوردار است. به همین دلیل نیز به نظر می‌رسد رقابت اصلی در این انتخابات بین آقای پزشکیان و قالیباف خواهد بود. اینکه انتخابات در دور اول به نتیجه خواهد رسید ویا اینکه به دور دوم کشیده می‌شود نیز به میزان مشارکت مردم بستگی دارد. اگر میزان مشارکت در انتخابات به60 درصد نیز برسد این احتمال وجود دارد که انتخابات در دور اول نیز به پایان برسد.

*فضای مناظره‌های انتخاباتی حول حوش فضاسازی‌ها و تنش‌هایی بوده که بیشتر آقای علیرضا زاکانی به وجود آورده است. دیدگاه شما درباره رویکردی که آقای زاکانی در انتخابات در پیش گرفته به چه صورت بوده است؟

رسانه‌ها امروز قدرتمند هستند و اغلب مردم نیز به رسانه‌ها دسترسی دارند. آمار و ارقام در زمینه‌های مختلف نیز در اختیار مردم قرار دارد. این در حالی است که با افزایش درک و آگاهی مردم جامعه و به خصوص جوانان دوران رفتارهایی که بیشتر با حمله به دیگران، تخریب و بگم بگم هاست گذشته و دیگر مردم به این رفتارها توجهی نمی‌کنند ودر تصمیم گیری‌های آنها نقشی ندارد. امروز بخش‌های مختلف جامعه به خوبی درک می‌کنند که در سال‌های گذشته آزادی‌های اجتماعی بیشتر شده و یا اینکه با محدودیت‌های بیشتری مواجه بوده‌ایم.از سوی دیگر در زمینه اقتصادی نیز متوجه هستند که قدرت خرید مردم در سال‌های اخیر کمتر شده یا بیشتر شده است. این وضعیت درباره اشتغال نیز وجود دارد. به همین دلیل اینکه برخی با لفاظی بخواهند این نکته را به مردم القا کنند که شرایط اقتصادی کشور خوب بوده و همه چیز گل و بلبل است قابل پذیرش نیست.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار