| کد مطلب: ۱۱۲۴۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد

زنگ خطر برای «اروپای واحد»

انتخابات پارلمان اروپا با پیروزی احزاب راست میانه ومعتقد به «اروپای واحد» به پایان رسید .احزاب راست افراطی هم توانستند آرای قابل توجهی به دست آورند . پیروزی این راست گرایان اگرچه نسبی است اما زنگ خطر را برای اروپای یکپارچه و واحد که سال ها تحت حاکمیت احزاب میانه ( سوسیال ها و دموکرات های چپ میانه، راست میانه مردم اروپا، لیبرال تجدید اروپا) بوده به صدا در آورد ومسلما بر سیاست ها وتصمیم گیری های اتحادیه اروپا و آینده آن تاثیر خواهد گذاشت که امری بسیار مهم برای شهروندان و دولت های اروپایی است . مهاجر ستیزی ، کاهش حمایت های نظامی ومالی از اوکراین ، محیط زیست و گسترش ناسیونالیسم از سیاست های احزاب راست افراطی اروپاست .

زنگ خطر برای «اروپای واحد»

 دهمین دور از انتخابات پارلمان اروپا که محلی برای تصمیم گیری شهروندان اروپایی است با حدود 350میلیون ها رای دهنده از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در روزهای 9-6 ژوئن برگزار گردید . در این همه پرسی احزاب راست میانه بیشترین آرا را کسب کردند اما احزاب افراطی اروپا هم توانستند آرا قابل توجهی را به دست آورند. پارلمان اروپا یکی از سازمان های اتحادیه اروپاست که در کنار شورای اروپایی ، شورای اتحادیه اروپا ، کمیسیون اروپا، دادگاه اروپا ، بانک مرکزی اروپا و دیوان محاسبات اروپا فعالیت می کند. اعضای این نهاد با 720 نماینده مستقیما هر 5 سال یکبار توسط شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا انتخاب می شوند .این نمایندگان ماهی یک بار در استراسبوگ فرانسه در مجمع عمومی پارلمان دور هم جمع می شوند تا به وظایف خود رسیدگی کنند. وظیفه این پارلمان همراه با شورای اتحادیه اروپایی مسئولیت تصمیم گیری برای بودجه و نظارت بر مصرف آن ، نظارت بر کار کمیسیون اروپا و سایر نهادهای اتحادیه اروپا ، انحلال کمیسیون اروپا و انتخاب رئیس کمیسیون اروپا است .این انتخابات اولین همه پرسی بود که نمایندگان بریتانیا در آن حضور نداشتند.

پیروزی نسبی راست افراطی در اروپا باعث نگرانی برخی دولت های این قاره سبز که خواستار اروپای واحد و یکپارچه هستند، شده است . چنانکه در فرانسه رئیس جمهور امانوئل مکرون با شکست حزب حاکم «رنسانس» که حزبی لیبرال و میانه رو است و پبروزی حزب «اجتماع ملی» ماری لوپن ، پارلمان این کشور را منحل و خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام شد . پیروزی این حزب در برابر ائتلاف احزاب میانه با حمایت مکرون زنگ خطری برای پاریس محسوب می شود . البته برای دولت های آلمان ، بلژیک ، ایتالیا و مجارستان هم نتیجه انتخابات پارلمان اروپا نوعی زلزله سیاسی به شمار می آید .در آلمان احزاب دموکرات مسیحی، سبزها ، لیبرال ها و سوسیال دموکرات ها 61 درصد آرا را کسب کردند و احزاب راست ملی گرای افراطی«آلترناتیو برای آلمان» شگفتی ساز شدند. در ایتالیا حزب افراطی «برادران ایتالیا»به رهبری جورجا ملونی با کسب 28درصد آرا پیروز گشت . در بلژیک هم حزب«لیبرال ها و دموکرات فلاندری» حاکم شکست خورد و نخست وزیراستعفا داد. در هلند حزب «دموکرات مسیحی»حاکم پیروز این انتخابات بود و در مجارستان حزب حاکم «فیدس»به رهبری ویکتور اوربان با 44 درصد آرا توانست به پارلمان اروپا راه یابد . با این پیروزی، ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان در یک جمع بندی گفت: «مهاجرت تمام! جنگ تمام! سوروس تمام! بروکسل تمام!». اما در کشورهای سوئد، دانمارک، فنلاند و لهستان راست گرایان افراطی نتوانستند پیروز شوند والبته در فنلاند بالاترین رای ها را چپ ترین احزاب آوردند .لازم به ذکر است دلایل پیروزی نسبی راست افراطی در تمام کشورهای اروپایی یکسان نیست از مشکلات و بحران های اقتصادی در اروپا تا جنگ اوکراین ، مهاجرستیزی ، پناهندگان وتغییرات آب و هوائی می تواند عامل این امر باشد .

انتخابات پارلمان اروپا اگرچه با پیروزی نسبی راست افراطی به پایان رسید اما ائتلاف راست میانه هنوز جریانی قدرتمند و تاثیرگذار در مقابل دیگر احزاب و گروه هاست. این انتخابات که یکی ازمسائل مهم جهانی به شمار می آید و تغییرات مهمی در تصمیم گیری ها و آینده اتحادیه اروپا و البته دیگر مناطق جهان از جمله موضوع حمایت از اوکراین را دارد ثبات اتحادیه اروپا و اروپای واحد را به چالش می کشاند لذا «در حالی که حزب راست میانه مردم اروپا همچنان بزرگترین بلوک است، تحلیلگران می گویند که تغییر به راست احتمالا دستور کار را تعیین می کند» این «چرخش به راست شاید ترمز برنامه‌ها برای تصویب قوانین جدید اقلیمی و تجدیدپذیری را بکشد و بر قانون‌گذاری در حیطه اقتصاد و اجتماع تاثیر بگذارد؟» . چالش برای خانم اورزلا فن در لاین برای انتخاب مجدد ریاست کمیسیون اروپا ، خروج از اتحادیه اروپا ، گسترش ناسیونالیسم و ملی گرائی، افزایش حمایت از احزاب پوپولیست و راست افراطی و شوک به بازارهای مالی از دیگر  نتایج این گردش به راست است .به این ترتیب پارلمان اروپا که رابطه مستقیمی میان مردم و نهادهای اتحادیه اروپا دارد ( پارلمان اروپا رابط میان شهروندان اروپا و دو سازمان کمیسیون اروپا و شورای وزیران اروپاست ) و سیاست ها و تصمیم گیری های آن در راستای اروپای واحد و یکپارچه می باشد تا به امروز توسط احزاب غیر افراطی سوسیال دموکرات ، محافظه کار میانه رو و احزاب لیبرال اداره شده اما با این گردش به راست سیاستمداران میانه رو وغیر افراطی باید اروپایی قوی را تشکیل دهند تا مانع از فروپاشی اتحادیه اروپا شوند چنانکه خانم فون در لاین می گوید : «آیا ما یک اروپای قوی می‌خواهیم که برای ارزش‌ها و دموکراسی ما مبارزه کند؟ یا اجازه می‌دهیم دموکراسی‌های ما توسط نیابتی‌ها و دست نشانده‌های اقتدارگرایان ربوده شوند؟»

 

*مائده ارکان

پژوهشگر بین الملل

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار