| کد مطلب: ۱۱۲۴۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» ضرورت بهینه سازی کیفیت و کمیت اینترنت و رفع محدودیت‌ها در دولت چهاردهم را بررسی می‌کند

فضای مجازی در بازار داغ وعده ها

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: استفاده از اینترنت پرسرعت و با کیفیت مطلوب در جهانی که به سرعت در حال پیشرفت و استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز است، از مطالبات اصلی مردم و تامین آن نیز جزو وظایف اصلی دولت به شمار می‌آید که قطعاً فراهم آوردن آن برای استفاده کاربران منفعتی دوسویه برای مردم ودولت به همراه خواهد داشت که در بستر آن ارائه خدمات مناسب به مردم در راستای ایجاد دولت الکترونیک برای دولت و استفاده مردم و تسریع وتسهیل در انجام امور برای کاربران ایجاد خواهد شد.

فضای مجازی در بازار داغ وعده ها

 اما کیفیت بد اینترنت به ویژه درچند سال اخیر، محدودسازی استفاده از فضای مجازی، اِعمال فیلترینگ‌های گسترده پس از اعتراض‌های اخیر و... شرایط دشواری را برای اکثریت مردم در شرایط دشوار اقتصادی ایجاد کرده که امکان درآمدسازی در برخی از این اپلیکیشن‌های فیلترشده را دشوار کرده و البته از سوی دیگر بازار پررونقی را برای فروشندگان وی پی ان فراهم آورده است.

انتخاب وزیر مخابرات خوب! از سوی برخی از نامزدها در بازار داغ وعده‌های انتخابات ریاست جمهوری در حالی داده شده است که تاکنون تاکید اکثر روسای جمهور بر فقدان اختیار در خصوص اِعمال قدرت در حوزه فیلترینگ و اینترنت و.... تاکید شده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد برخی از کاندیداها در مواجهه با مردمی که در دنیای پیشرفته کنونی به سطح بالایی از دانش وآگاهی در این زمینه دست یافتند، باز هم به وعده‌های روی می‌آورند که فقط بیشتر به خودشان ضربه می‌زند.

اینترنت با کیفیت مطالبه‌ای فراموش شده به گزارش «آرمان ملی» کیوان نقره کار، کارشناس فناوری اطلاعات درباره مطالبه مردم در سطوح مختلف درباره بهینه سازی کمیت و کیفیت خدمات اینترنت از دولت چهاردهم گفت: قطعاً این امر مطالبه ای است که اختصاص به زمان خاص ندارد چرا که با توجه به پیشرفت فناوری‌های نوین درسراسر جهان دولت باید به این حق قانونی مردم، یعنی تامین اینترنت با کیفیت و قیمت مناسب به طور ویژه بپردازد واین امر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری برجسته‌تر از هر زمان دیگر است تا کاندیداها با توجه به ظرفیت ها، واقعیات و بسترهای موجود فقط به وعده بسنده نکنند و حق قانونی مردم برای استفاده از خدمات بهینه اینترنت و همچنین استفاده از اپلیکیشن‌های خارجی، همانند دیگر مردم جهان را محترم بشمارند و درصدد عملیاتی کردن وعده‌های خود باشند. او درباره چالش‌ها و محدودیت‌های فضای مجازی گفت: به نظر می‌رسد که همه افراد، چه کاندیداها و چه دیگر افراد در سطوح قانون‌گذاری و اجرا به خوبی اشراف دارند که دسترسی به اینترنت و استفاده از خدمات مطلوب و بهینه از فضای مجازی از جمله استفاده از اپلیکیشن‌های ارتباطی خارجی و... از خواسته‌های مردم است غالباً بستر اشتغال آنها را نیز شکل می‌دهد، اما اینکه چرا نمی‌توان این امکانات را  همچون کشورهای پیشرفته در اختیار مردم قرار دهیم به نظر می‌رسد که فضای اقتصادی – فناوری – اجتماعی کشور  سیاسی است و از این رو مردم از دسترسی آزاد و بهینه به فضای مجازی محروم هستند. نقره کار ادامه داد: نظر می‌رسد محدودیت‌های ناشی از مسائل سیاسی – امنیتی دلیل اصلی محدودسازی مردم برای استفاده از اپلیکیشن‌ها به شمار می‌آید.

 

مسئولانی که تاکنون برای فضای مجازی کاری نکردند

او درباره وعده‌های برخی از کاندیداها برای آزادسازی استفاده از اپلیکیشن‌های خارجی، تسهیل و تسریع سرعت اینترنت و... گفت: به نظر می‌رسد مطابق با موضع گیری قبلی مسئولان و روسای جمهوری قبلی، تغییری در این حوزه را شاهد نباشیم، اما حداقل درباره سرعت و کیفیت اینترنت امیدواری بیشتری از سوی برخی از کاندیداها داشته باشیم، به جز این به نظر می‌رسد همه صحبت‌ها و قول‌های داده شده در خصوص فضای مجازی در حد همان وعده وعید باقی بماند. او تاکید کرد: در حال حاضر اکثر کانیدیداهای انتخابات ریاست جمهوری تاکنون همگی دستی برآتش فضای مجازی و قوانین ومقررات آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم داشته‌اند، یعنی یا جزو شورای عالی فضای مجازی بوده‌اند یا به واسطه رئیس قوه مقننه بودن و عضویت در شورای عالی فضای مجازی مسئولیت داشته‌اند، یا در قوه قضائیه مسئول بوده‌اند و اکثراً مواضع خود را به صورت شفاف اعلام کرده‌اند، اما اقدام جدی و راهبردی در این خصوص انجام نداده‌اند، از این رو به نظر می‌رسد پرداختن به مسئله محدودیت‌های فضای مجازی در حد مسائل سطوح بالای حکومتی بنابراین وعده‌های افراد در این خصوص را نمی‌توان وقعی نهاد.

گزینه‌های روی میز کاندیداهای انتخابات

بر اساس این گزارش؛ موضوع اینترنت و فضای مجازی اختصاص در یکی از جلسات مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، با جاخالی دادن اکثر کاندیدادها همراه بود و به نوعی به جای پرداختن بر محدودیت‌ها وکیفیت بر اینترنت، بر لزوم حمایت از مشاغل اینترنتی و استفاده بهینه از فضای مجازی تاکید داشتند. جلیلی، زاکانی و قاضی‌زاده با ارایه آمار و ارقام از برنامه‌های دولت شهید رئیسی در توسعه اینترنت حمایت کردند. پزشکیان و پورمحمدی نیز سیاست فیلترینگ را چالش خواندند که باید به طوراساسی به آن پرداخته شود.

فیلترینگ با خود فساد دارد

قالیباف، دومین نامزدی بود که در مورد فضای مجازی به اظهار نظر پرداخت. او به صورت شفاف اعلام کرد که با موضوع فیلترینگ مخالف است چون خطرات و فساد زیادی با خود به دنبال دارد. البته او تاکید کرد که در این زمینه و در شرایط بحرانی یک استثنا قائل است درست مانند اتفاقی که در سال ۱۴۰۱ افتاد. او تصمیم ایجاد محدودیت و فیلترینگ در این زمینه را منطقی عنوان و اعلام کرد که ایجاد امینت در تمام کشورها اولویت است. او با اشاره به حکمرانی در فضای مجازی گفت: «حکمرانی ما در فضای مجازی یک ضرورت است. عمده اقتصاد کشور در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، اما ما نتوانستیم در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم و فقط فضا را محدود کردیم. در گذشته استفاده از فیلترشکن ۲۲ درصد بود اما الان این سهم به ۶۷ درصد رسیده است، یعنی به جای مصون‌سازی خطر را بیشتر کرده‌ایم.» او با دفاع از رشد اجرای شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم ادامه داد: «یکی از راه‌های حکمرانی در فضای مجازی راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است که الان ۷۵ درصد این شبکه در کشور راه‌اندازی شده و مسئله در این زمینه با همراهی مجلس و شورای عالی فضای مجازی پیش رفته است.»

شغل‌هایی که از دست رفت

مسعود پزشکیان به عنوان دیگر کاندیدای حاضر در این مناظره از منظر دیگر به فیلترینگ و محدودیت اینترنت نگاه و اعلام کرد که افزایش فیلترینگ در دوسال اخیر باعث شده است خیلی از شغل‌ها در فضای مجازی از بین برود و خیلی از کسانی که از این فضا امرار معاش می‌کردند با مشکل برخورد کنند. همچنین او تاکید کرد که در مقابل این طیف، گروه به وجود آمده‌اند که با فروش فیلترشکن به مردم برای خود کسب‌وکار پررونقی راه‌انداخته‌اند. ‍پزشکیان تاکید کرد اینکه کسی به دنبال منبع فروش این فیلترشکن‌ها نیست و آنها را پیدا نمی‌کند هم جای بحث دارد.

او در مورد محدودیت در فضای مجازی گفت: «همه ما موافقیم که فیلترینک نباشد و من هم اعتقادم بر این است که باید فضا را آزاد کنیم. همین الان توییتر محلی از آموزش است و کمک‌های بسیاری می‌تواند به کاربران کند، اما ما با فیلتر آن ارتباطت‌مان را با دنیا قطع کرده‌ایم.» پزشکیان در ادامه اعلام کرد: «من به ریاست برسم قطع به یقین در رابطه با ممنوعیت‌هایی که گذاشته شده و باعث اعصبانیت کاربران شده و باعث شده خیلی از شغل‌ها تخریب شود، برخورد خوام کرد و با قاطعیت جلوی آن خواهم ایستاد.»

تقدیر از پلتفرم‌های داخلی

در این مناظره تنها فردی که حتی اشاره‌ای به فیلترینگ و دیدگاهش در این زمینه نکرد، سعید جلیلی بود. او صحبت‌های خود در مورد فضای مجازی را محدود به تعریف و تمجید از پلتفرم‌های داخلی کرد که در شرایط سخت کار خود را انجام دادند و رشد کردند. او در این زمینه گفت: «من درود می‌فرستم به همه عزیزان و دانشمندان و متخصصان و کاربرانی که در موضوع فضای مجازی منفعل برخورد نکردند و فعال برخورد کردند و سعی کردند فضای مجازی را خوب بشناسند و بر آن سوار بشوند و حکمرانی کنند. همه عزیزانی که در بحث‌های نرم‌افزارهای داخلی کارهای بسیار ارزشمندی انجام داده‌اند. پیام‌رسان‌هایی مانند بله، روبیکا، سروش، ایتا، نشان، بلد، سلام، اسنپ، تپسی، کافه بازار، باد صبا و.. کار بزرگ انجام داده‌اند و آن این بود که در موضوع فضای مجازی برخورد فعالانه داشتند، نه منفعلانه. اینها کسانی هستند که نگذاشتند کشور فقط یک مصرف کننده و تابعی از حاکمیت خارج باشد و حکمرانی را به داخل کشور آوردند و نشان دادند که اگر فعال برخورد کنید مردم از آن استقبال می‌کنند. نشان جای ویز را گرفت چون در داخل کشور خدمات بسیاری خوبی ارائه کرد و مردم از آن استفاده کردند.»

صیانت و فیلترینگ بحث جدایی است

علیرضا زاکانی، شهردار شهر تهران و آخرین سخنران در مناظره دیشب اعلام کرد که نباید موضوع فیلترینگ را با طرح صیانت قاطی کرد چرا که هر دو موضوع جدایی هستند. او با اعلام اینکه اجرای طرح صیانت موضوعیت دارد، ولی سیاست‌گذاری‌ها در مورد فیلترینگ باید مشخص شود گفت: «همه دوستانی که از بدی فیلترینگ می‌گویند خودشان باعث فیلترینگ بوده و در آن دست داشته‌اند. یک عده به صورت بی‌پروا اجازه استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی را دادند و وقتی استفاده از آن در کشور گسترش پیدا کردن نتوانستند آن را کنترل کنند. استفاده از پیام‌رسان‌ها در هر کشوری وجود دارد، ولی هر کشوری برای این استفاده ضوابطی در نظر می‌گیرد.»

مافیای فیلترشکن

مصطفی پورمحمدی، به عنوان اولین سخنران در مناظره شب گذشته در مورد موضوع فضای مجازی به انتقاد از کارهای اشتباهی که در دولت‌های گذشته در این زمینه رخ داده است پرداخت. او تاکید کرد که باید ابتدا این فضا را شناخت، اهمت آن را درک کرد، تهدیدهای آن را به خوبی ارزیابی کرد و روی فرصت‌ها دست گذاشت، کاری که به باور آن تاکنون رخ نداده است. او با اشاره به اینکه نباید تنها روی فیلترینگ تمرکز کنیم هرچند در حال حاضر با مافیای فیلترشکن مواجه هستیم گفت: «نباید تنها روی فیلترینگ تمرکز کنیم البته درحال حاضر با مافیای فیلترشکن هم مواجه هستیم. همواره دغدغه اصلی من این بوده است تا یک پیام رسان توانمند برای پاسخگویی نیاز داخلی، منطقه‌ای و جهانی ایجاد کنیم. متاسفانه برخی دیدند سود در آن است هر موسسه و نهادی برای خودش یک پیام‌رسان داشته باشد در نهایت ده‌ها پیام‌رسان بومی ایجاد شد.» او از همکاری دولت‌های شرقی و غربی برای راه‌اندازی یک پیام‌رسان خبرداد و اعلام کرد: «بارها گفتم که با یک پیام‌رسان خارجی البته شرقی کار کنیم و این پیام رسان حاضر بود با ما شریک شود و حتی در این زمینه یک پیام رسان غربی هم اعلام آمادگی کرد و مذاکراتی در این زمینه شد اما آقایان عقب کشیدند.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار