| کد مطلب: ۱۱۲۴۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

تندروها متخصص از دست دادن فرصت‌ها هستند

آرمان ملی- احسان کرمانشاهی: سال‌های سال است که رسانه‌های مختلف در ارتباط با لزوم اجرای ستون‌های اف ‌ای تی اف در ایران سخن می‌گویند و جالب اینکه این قاعده بین‌المللی در مجلس تصویب شده، اما در پیچ و خم‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام مانده است. در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری مصطفی پورمحمدی اما سخنی در ارتباط با دیدگاه آقای جلیلی در مورد اف ‌ای تی اف را رسانه‌ای کرد که همه به این نتیجه برسند که حتی جناح مخالف نیز خواستار تصویب اف ‌ای تی اف هستند، اما نمی‌خواستند در دولت روحانی این قاعده اجرا شود.

تندروها متخصص از دست دادن فرصت‌ها هستند

«آرمان ملی» در این ارتباط با مهدی پازوکی، فعال سیاسی و اقتصاددان به گفت‌وگو پرداخته است. او معتقد است: هم روسیه و چین و هم ترکیه عضو اصلی اف ‌ای تی اف هستند. این در حالی است که قرار نیست ایران عضو اصلی باشد لذا حتی اگر قرار است که با کشورهای جهان تجارت کنیم باید به عضویت این نهاد درآییم. در تجارت نمی‌توان پول‌ها را با چمدان جابه‌جا کرد. چون دراین شرایط برخی کشورها حاضر نیستند با ایران تجارت داشته باشند. لذا اگر قرار است با جهان وارد تجارت شویم باید سیستم بانکی ایران با سیستم بانکی کشور مورد هدف بتواند مبادله پولی انجام دهد. امروز اکثر قریب به اتفاق کشورها جز ایران، کره شمالی و یک کشور آفریقایی همه عضو اف‌ای تی اف هستند. حال سوال از مخالفان این است که آیا نباید پاسخگوی از دست رفتن فرصت‌ها باشیم؟ چرا که نپیوستن به اف ‌ای تی اف باعث می‌شود که هزینه‌ها در اقتصاد ایران افزایش یابد.

*در مناظره‌ها شاهد بودیم که آقای پورمحمدی مطلبی را در مورد نظر آقای جلیلی در ارتباط با اف ‌ای تی اف اعلام کردند که گویا وی نیز خواستار اجرای ستون‌های اف ‌ای تی اف است؛ چرا با این وجود علیه اف ‌ای تی اف موضع می‌گیرند؟

تندروها متخصص از دست دادن فرصت‌های کشور هستند. یکی از این فرصت‌ها که با اصرار تندروها از بین رفت فرصت عضویت ایران در اف ‌ای تی اف است. باید تکلیف جامعه با تندروها مشخص شود که آیا جمهوری اسلامی می‌خواهد که با دنیا رابطه اقتصادی داشته باشد یا نه اگر نه که تکلیف معلوم است، اما اگر می‌خواهیم با دنیا رابطه داشته باشیم باید مقررات بین‌المللی را بپذیریم. این درحالی است که قرار نیست ما در اف‌ ای تی اف عضو اصلی باشیم ایران قرار است تنها عضو همکار اف ‌ای تی اف باشد. در اف‌ای تی اف 35 کشور عضو اصلی هستند.

آقای پورمحمدی یک فرد مطلع در این زمینه است. این خبر که در مناظره منتشر شد اگر در یک جامعه توسعه یافته منتشر می‌شد در مورد آن سوال می‌شد. مجلس بنا بر وظایفی که دارد که باید ناظر بر امور اقتصادی باشد، باید آقای جلیلی را به مجلس دعوت می‌کرد و حتی نهاد‌های نظارتی که صلاحیت‌ها را بررسی می‌کنند باید با این خبر از وی جویا می‌شدند که مساله چه بوده است؟ سوال این است که آیا این افراد منافع ملی را درک کرده‌اند؟ افکار عمومی باید خواستار پاسخگویی افرادی باشند که منافع ملی را در نظر نمی‌گیرند

*آیا نمی‌توان بدون اجرای ستون‌های اف‌ ای تی اف حداقل با کشورهای نزدیک به ایران مبادله پولی انجام داد؟

 هم روسیه و چین و هم ترکیه عضو اصلی اف ‌ای تی اف هستند. این در حالی است که قرار نیست ایران عضو اصلی باشد لذا حتی اگر قرار است که با کشورهای جهان مبادله کنیم باید به عضویت این نهاد درآییم. در تجارت نمی‌توان پول‌ها را با چمدان جابجا کرد. چون در این شرایط برخی کشورها حاضر نیستند با ایران تجارت داشته باشند. لذا اگر قرار است با جهان وارد تجارت شویم باید سیستم بانکی ایران با سیستم بانکی کشور مورد هدف بتواند مبادله پولی انجام دهد. امروز اکثر قریب به اتفاق کشورها جز ایران، کره شمالی و یک کشور آفریقایی همه عضو اف‌ ای تی اف هستند. حال سوال از مخالفان این است که آیا نباید پاسخگوی از دست رفتن فرصت‌ها باشیم؟ چرا که نپیوستن به اف ‌ای تی اف باعث می‌شود که هزینه‌ها در اقتصاد ایران افزایش یابد.

* در مقابل اما برخی معتقدند می‌توان با ارزهای محلی با کشورهای منطقه مراوده مالی داشت آیا این مورد را می‌توان جایگزین اف ‌ای تی اف کرد؟

 کشورهای منطقه نیز حاضر نیستند با ارزهای یکدیگر با هم مبادله کنند آنها برای اینکه کالا در اختیار ایران بگذارند ارزهای معتبری مانند یورو، دلار و ین ژاپن را می‌خواهند. از این رو هر روز که ما اف ‌ای تی اف را نمی‌پذیریم هزینه بسیار بزرگی را می‌پردازیم. زمانی هم که مقررات بین‌المللی را نپذیریم کمتر کشوری ریسک تجارت با ایران را می‌پذیرد.

* در حال حاضر گره عدم عضویت ایران در اف ‌ای تی اف کجاست؟

 مجلس اف ‌ای تی اف را تصویب کرده و اکنون عضویت ایران در اف ‌ای تی اف به مجمع تشخیص واگذار شده است و اعضای مجمع باید ابتدا در ارتباط با روابط تجاری با جهان مطالعه کنند تا خود جلوی این هزینه دادن ملت ایران را بگیرند یکی از بخش‌های اف‌ای تی اف مربوط به تروریسم است. این در حالی است که ایران همواره قربانی اعمال تروریست بوده است. بنابراین هر یک روز که تصویب اف ‌ای تی اف به تاخیر می‌افتد هزینه بالایی به اقتصاد ایران تحمیل می‌شود.

* واقعا چرا تصمیم نهایی در این ارتباط را نمی‌گیرند؟

 برخی احساس می‌کنند که پذیرش اف ‌ای تی اف در معنای وادادگی است در حالی که باید بفهمند با این روش‌های سنتی نمی‌توان درخشید و در جهان رشد کرد. اقتصاد ایران در حال حاضر نیازمند تعامل با جامعه جهانی است و یکی از دلایلی که کشورهای منطقه از ایران جلو زدند به این علت است که برخی سیاست‌های ما در جهت منافع ملی نیست.

* آقای پورمحمدی موردی را در ارتباط با آقای جلیلی و نظر وی در مورد اف ‌ای تی اف بیان داشتند که به نظر می‌رسد مطلوب موقعیت آن کاندیدا هم نیست که نظر وی اینگونه باشد واقعا هزینه این لج بازی را چرا باید مردم بپردازند؟

 آقای پورمحمدی یک فرد مطلع در این زمینه است. این خبر که در مناظره منتشر شد اگر در یک جامعه توسعه یافته منتشر می‌شد در مورد آن سوال می‌شد. مجلس بنا بر وظایفی که دارد که باید ناظر بر امور اقتصادی باشد، باید آقای جلیلی را به مجلس دعوت می‌کرد و حتی نهاد‌های نظارتی که صلاحیت‌ها را بررسی می‌کنند باید با این خبر از وی جویا می‌شدند که مساله چه بوده است؟ سوال این است که آیا این افراد منافع ملی را درک کرده‌اند؟ افکار عمومی باید خواستار پاسخگویی افرادی باشند که منافع ملی را در نظر نمی‌گیرند. روش کنونی تندروها روش منطقی‌ای نیست.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان کرمانشاهی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار