| کد مطلب: ۱۱۲۴۷۱۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» از ضرورت احداث نیروگاه‌های کوچک گزارش می‌دهد

رفع ناترازی انرژی با تجدیدپذیرها

آرمان ملی: تقاضای انرژی در سراسر جهان از جمله ایران در حال رشد است و از این رو مسئولان در تلاش هستند به طرق مختلف کمبود انرژی به ویژه برق را به گونه‌ای تامین کنند. یکی از راه‌های رسیدن به این هدف، ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک است که به نام‌های تولید برق پراکنده یا تولید برق غیرمتمرکز نیز شناخته می‌شوند. ساخت نیروگاه‌های کوچک در روستاها، شهرهای کوچک با استفاده از تجدیدپذیرها، باد و... از جمله روش‌هایی محسوب می‌شود که در حال رواج در اکثر کشورهاست و ایران نیز در تلاش است تا در این مسیر گام بردارد که البته هنوز فاصله بسیاری با استانداردهای جهانی دارد تا بتواند بر چالش‌های کمبود برق و قطعی اجباری برق صنایع و... غلبه کند.

رفع ناترازی انرژی با تجدیدپذیرها

مزایای نیروگاه‌های کوچک مقیاس در تامین انرژی

به گزارش «آرمان ملی» کارشناسان معتقدند؛ نیروگاه‌های مقیاس کوچک می‌توانند منبع انرژی قابل اعتماد و پایداری باشند و وابستگی کشور را به نیروگاه‌ها و خطوط انتقال در مقیاس بزرگ کاهش دهند. از سوی دیگر با انعطاف پذیری ایجادشده، شبکه در برابر قطعی‌ها و اختلالات برق انعطاف‌پذیرتر می‌شود، زیرا چندین نیروگاه در مقیاس کوچک می‌توانند برق پشتیبان را در صورت قطعی تأمین کنند. به گفته صاحب‌نظران، نیروگاه‌های مقیاس کوچک می‌توانند تلفات انتقال را با تولید برق نزدیک به نقطه مصرف کاهش دهند و نیاز به خطوط انتقال مسافت طولانی را کاهش دهند. همچنین افزایش راندمان انرژی یکی دیگر از مزیت‌های نیروگاه‌های کوچک ذکر شده است که در صورت طراحی مناسب می‌تواند نسبت به نیروگاه‌های سنتی در مقیاس بزرگ انرژی کارآمدتر باشد که باعث کاهش اتلاف انرژی و افزایش راندمان کلی می‌شود. بر این اساس، در صورت واگذاری تسهیلات خرد، ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس می‌تواند شغل ایجاد کند و اقتصاد محلی را تحریک کند، به ویژه در مناطق روستایی که زیرساخت‌های انرژی اغلب محدود است. به گفته کارشناسان در این حوزه، نیروگاه‌های مقیاس کوچک را می‌توان به گونه‌ای طراحی کرد که سازگارتر با محیط‌ زیست باشند و انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا را کاهش دهند و در عین حال راه حلی مناسب برای پاسخ به نیازهای انرژی کشور تلقی می‌شوند.

ضرورت بهره از مشارکت‌های مردمی

این گزارش حاکی است؛ مناطق روستایی، مناطق صنعتی، در جوار مناطقی با زیرساخت‌های حیاتی مانند؛ بیمارستان‌ها و... از جمله بهترین مناطق برای راه اندازی نیروگاه‌های کوچک مقیاس به شمار می‌آیند، که در صورت ساخت آن با بهره گیری از ظرفیت و مشارکت‌های مردمی و بخش خصوصی می‌توان از مزایای متعددی از جمله افزایش امنیت انرژی، بهبود انعطاف پذیری شبکه و کاهش تلفات انتقال بهره‌مند شد. با برنامه‌ریزی و اجرای دقیق، نیروگاه‌های مقیاس کوچک می‌توانند نقش حیاتی در تامین نیازهای روزافزون انرژی ایران و در عین حال ارتقای رشد اقتصادی و پایداری زیست‌محیطی داشته باشند.

ظرفیت‌های بالقوه

حمیدرضا صالحی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در این باره گفت: ایران دارای ظرفیت‌های بسیار مطلوبی از انرژی‌های طبیعی مانند خورشید، باد و... دارد و بهره گیری از این ظرفیت‌های در کشورهای مختلف منبع خوبی برای تامین برق به ویژه در بحران بین‌المللی انرژی محسوب می‌شود. از این رو دولتمردان در کشورهای مختلف در اندیشه استفاده از منابع جدید برای تامین برق هستند. «تجدیدپذیرها» یکی از ظرفیت‌های مناسبی است که اکثر کشورها به دلایل مختلف مانند؛ چالش‌های زیست محیطی، کمبود سوخت‌های فسیلی و... به دنبال استفاده از تجدیدپذیرها و پانل‌های خورشیدی جهت تامین سوخت و برق هستند. او اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر از سوی دولت‌ها نیز در این راستا افزایش یافت و ایران نیز علاوه بر حضور مستقیم خود سعی کرده است تا با استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی با تکیه بر منابع طبیعی مانند؛ آب، باد و خورشید و اقلیم مناسب ایران سهم خود در تولید برق را بیش از پیش افزایش دهد.

رفع ناترازی‌ها از پشت بام خانه ها

ناترازی برق در سال‌های قبل از جمله چالش‌هایی محسوب می‌شود که دولت را به اندیشیدن راهکار مناسب برای رفع این مشکل واداشته است. استفاده از تجدیدپذیرها و همچنین ضرورت ساخت نیروگاه‌های جدید و بازسازی نیروگاه‌های موجود و... از جمله راهکارهایی است که به نظر می‌رسد می‌تواند مشکل کمبود برق در کشور را حل کند. مشارکت بخش خصوصی برای تولید برق با وجود تمایل فعالان در این بخش ظرفیت مطلوبی برای بهبود و تراز ساختن برق در کشور است، از سوی دیگر نصب پانل‌های خورشیدی در پشت بام‌ها نیز فرصتی برای مشارکت مصرف کننده برق برای تولید برق است، به این معنا که در صورتی که از فرصت‌های موجود به نحو مناسب بهره جوییم می توانیم بر معضل کمبود برق و الزامات قطعی برق در واحدهای صنعتی و یا خاموشی‌های احتمالی خانگی نیز غلبه کنیم. او افزود: ایران در سال‌های گذشته از استانداردهای مطلوبی در صنعت آب و برق برخوردار بوده است و حتی رتبه مناسبی هم در بخش صادرات کالای آب برق داراست، همچنین از نظر تکنولوژی و دانش در صنعت برق نیز از جایگاه مناسبی برخوردار است، ایران نیز از چالش‌های کمبود برق و انرژی در عرصه بین‌المللی، به دور نمانده است، اما «رقابت» جهت حضور در بازارهای هدف در صنایع آب و برق مسأله‌ای است که مسلماً با تقویت صنایع داخلی شکل خواهد گرفت و چنانچه موانعی را که برای شرکت‌های داخلی در بخش صادرات به وجود می‌آیند، شناسایی و رفع کنیم خواهیم توانست به عنوان یک قدرت برتر در منطقه باقی بمانیم.

تسهیل قوانین در حوزه نیروگاه‌های کوچک

صالحی اضافه کرد: تسهیل قوانین و مقررات یکی از مسیرهایی است که در این بخش می‌تواند با کمکِ نهادهای دولتی یا حاکمیتی، به یاری فعالان بخش خصوصی بیاید و با تسهیل ارتباطات، رَوَندِ توسعه و تولید را سرعت بخشد. احداث نیروگاه‌های کوچک در بام منازل از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌توان مطابق با قوانین جاری وزارت نیرو، شرایط فروش برق توسط کاربران و تامین برق داخلی را بهبود بخشد. طرح جایگزینی تجدیدپذیرها با نیروگاه‌های با عمر بالا می‌تواند از هزینه‌های تولید انرژی در کشور بکاهد و علاوه بر این از میزان آلایندگی در کشور نیز بکاهد. با وجود رشد تجدیدپذیرها در ایران، هنوز خلاءها و ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد و با رصد ظرفیت‌های موجود می‌توان چالش کمبود برق در کشور را حل کرد. استفاده از تجدیدپذیرها فرصتی مناسب است که همپا با حضور دنیا در این عرصه، در مسیر انرژی‌های پاک گام بردارد تا علاوه بر تامین برق، از مزایای زیست محیطی آن نیز بهره جست.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار