| کد مطلب: ۱۱۲۴۷۱۰
لینک کوتاه کپی شد

افزایش دما، آتش‌سوزی و تخریب میراث تاریخی

تابستانی داغ‌تر از سال‌های گذشته

آرمان ملی: تابستان با شروعی داغ آغاز شد. با تغییراتی محسوس و درجاتی گرم‌تر نسبت به سال‌های گذشته و بنا به اظهارات رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور، همراه با پیش بینی فصلی گرم‌تر از حد معمول، تابستانی گرم‌تر انتظار مردم ایران را می‌کشد که در طول آن شاهد بی‌هنجاری شدید خواهیم بود یعنی ممکن است در یک هفته یا روز مشخص دمای هوا بسیاربالاتر از حد نرمال باشد و این اتفاق نیمه اول تیر تا نیمه اول مرداد محسوس‌تر و محتمل‌تر است.

 تابستانی داغ‌تر از سال‌های گذشته

البته به‌گفته احد وظیفه این افزایش دما در ۹۰درصد دنیا رخ خواهد داد و آن‌ها هم تابستانی فراتر از معمول خواهند داشت.

اما این گرما و داغی تنها موجبات گرمازدگی و خطرات جسمی را برای مردم فراهم نمی‌کند؛ علاوه بر کمبود آب و قطع برق، همچنین اتفاقات ناگوار زیست‌محیطی نظیر آتش‌سوزی جنگل‌ها، به‌نظر باید منتظر سوختن بناهای تاریخی به‌خصوص در شهرهای جنوبی کشورمان هم باشیم!

آتش‌سوزی‌هایی که هرچند شائبه‌های عمدی‌بودن هم در آن‌ها وجود داشته باشد، اما تابستان فصل داغ آن‌ها هم هست تا با یک همزمانی میان آتش و گرما، شاید نوعی همپوشانی و فراموشی در رسیدگی هم به‌وجود بیاید.

گرمابه ثبت ملی اهواز در آتش سوخت

ساعت یک بامداد پنجشنبه 31 خرداد 1403 در چوبی گرمابه ثبت ملی جنت اهواز در آتش سوخت و به‌گفته مجتبی گهستونی، فعال میراث فرهنگی و گردشگری، بیم آن می‌رود که پای دلالان بناهای تاریخی که به جان خانه‌های بافت تاریخی اهواز افتاده‌اند هم در میان باشد.

او می‌گوید: در صورتی که هرچه سریع‌تر در چوبی گرمابه ثبت ملی جنت اهواز ترمیم نشود و چاره‌ای برای مرمت دائمی بنا و کاربری آن صورت نگیرد بنا با آسیب جدی و تخریب مواجه می‌شود.

به‌گفته گهستونی: گرمابه جنت را بیشتر در نیمه دهه نود شمسی که در خیابان نظامی (محله 24 متری آزادگان) قرار دارد و مربوط به دوره پهلوی است و در شهریور 1391 به شماره 80888 ثبت ملی شد بازدید کامل کردم گرمابه جنت دارای مساحتی بالغ بر 500 متر مربع است و در سال 1815 بنا شده است و تا نیمه دهه 70 شمسی دایر بوده است.

او افزوده: این حمام توسط شخصی به‌نام میرزا اداره می‌شده که خانواده وی در شهر دزفول ساکن بوده‌اند او دارای پسری بوده که با هم در اهواز زندگی می‌کردند و روزی که این پسر مشغول کار با سنگ چت بوده است. سنگ دستگاه در می‌رود و پسر میرزا به طرز دردناکی کشته می‌شود و بعد از این واقعه میرزا حمام‌باشی به علت‌های نامعلوم به دزفول نقل مکان می‌کند. از آن تاریخ به بعد این حمام متروک مانده و رو به رخوت و خاموشی می‌رود.

گهستونی ادامه می‌دهد که این بنا دارای ورودی هشتی دهلیز بینه یا سربینه میاندر و گرمخانه بوده که برخی از این عناصر به مرور دچار تغییرات می‌شوند.

اما از زمان تعطیلی گرمابه و از شهریور 1391 که این حمام ثبت ملی شده تاکنون از سوی مالک، میراث فرهنگی و شهرداری هیچگونه فعالیت پژوهشی و یا مرمت ویژه‌ای در این گرمایه که مالکیت بخش خصوصی دارد صورت نگرفته است.

این فعال میراث فرهنگی می‌افزاید: گرمابه جنت دارای رختکن (قباله) هشت حمام نمره (حمام خصوصی)، یک اتاق نظافت یک حمام عمومی یک پله یکسره تا انبار آذوقه و قسمت آتشخانه با حوض‌های آبگرم (سرداب) است.

گفتنی‌ست که این بنا دارای طاق‌های گنبد مانند است که در وسط این طاق‌ها یک سوراخ برای تهویه و نورگیری است که نورگیری آن در نوع خود بی‌سابقه بوده به‌طوری که در طول روز تمام حمام مانند بیرون روشن و پر نور بوده است.

در گرمابه جنت دخل و تصرفات مختلفی انجام شده و مشهود است که از جمله این دخل و تصرفات می‌توان به پنجره‌های مسدود شده اشاره کرد.

همه این موارد گفته شد تا بر ضرورت حفظ بناها و میراثی که گوشه‌هایی از تاریخ ما هستند، تاکید بیشتری شود.

اهواز آفتابی

به اهواز برمی‌گردیم و نگاهی می‌اندازیم به گرمایی که در ساعاتی مردم را در خانه‌هایشان حبس می‌کند.

بنا به اعلام ایستگاه هواشناسی Placerville در ایالت کالیفرنیای آمریکا، اهواز، امیدیه و آبادان در فهرست گرم‌ترین شهرهای جهان در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته بوده‌اند. این ایستگاه، فهرست ۱۵ شهر گرم جهان طی ۲۴ ساعت گذشته را منتشر کرد.

شفقنا با انتشار این فهرست، تاکید کرد در فهرست گرم‌ترین شهر‌های جهان، سه شهر ایران با دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد وجود دارد.

تهران هم گرم‌تر می‌شود

ازسوی دیگر، هواشناسی، اعلام کرد هوای تهران هم گرم‌تر می‌شود.

بر پایه واکاوی الگوهای همدیدی و بررسی نقشه‌های پیش‌یابی آسمان استان تهران طی چند روز آینده صاف تا قسمتی ابری، در ساعات بعد از ظهر و شب همراه با افزایش ابر و سرعت وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار