| کد مطلب: ۱۱۲۴۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد

به بهانه روزهای داغ انتخاباتی و محتوای بحث‌های انتخاباتی؛

جای خالی مباحث اجتماعی و محیط زیستی

​آرمان ملی: این روزها و همزمان با مناظره‌ها و بحث‌هایی که میان کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری صورت می‌گیرد، جای خالی مباحث اجتماعی که گستره‌ای از حوزه‌های متنوع را دربرمی گیرد و بی‌شک نقشی اثرگذار در استحکام و انسجام جامعه داشته، به‌وضوح دیده می‌شود. علاوه بر مباحث اجتماعی، مباحث محیط زیستی هم در لابه‌لای مسائل سیاسی و تحریم و مشابه آن جایی ندارد و این درحالی است که محیط زیست ویترین و آینه تمام نمای رسد و توسعه یک کشور به حساب می‌آید و مهم است که نامزدها اعلام کنند چه برنامه‌هایی در این زمینه دارند.

جای خالی مباحث اجتماعی و محیط زیستی

در این گزارش علاوه بر اشاره به مواردی از زبان کارشناسان که در صحبت‌هایشان مطرح نشده، ضرورت اهمیت و توجه به برخی موارد و نکات و موضوعات دیگر هم گوشزد شده است.

نامزدها نه سیل را دیدند نه زلزله را

یکی از مواردی که در گفت‌وگوهای کاندیداها به آن اشاره نشده، سیل و زلزله است. شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم درحالی به تشریح برنامه‌های خود در حوزه‌های مختلف پرداخته‌اند که تاکنون اظهارنظری درباره برنامه‌های خود برای مقابله، پیشگیری و آمادگی در برابر حوادث طبیعی آن هم در کشوری که احتمال وقوع اکثر حوادث طبیعی نظیر زلزله، سیل، طوفان و... در آن وجود دارد، ارائه نکرده‌اند.

رضا کرمی محمدی، متخصص حوزه بحران و مهندسی زلزله در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وعده‌های مطرح شده از سوی نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: از آنجا که در کشور ما حوادث طبیعی و غیرطبیعی بسیاری رخ می‌دهد؛ مسئله مدیریت بحران از جمله مسائلی است که باید توسط هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری به آن توجه شود و برنامه‌های هر نامزد برای این مسئله شرح داده شود، اما تاکنون چنین مسئله‌ای را در برنامه‌های این افراد مشاهده نکرده‌ایم.

او با اشاره به مهم‌ترین مسئله در مدیریت بحران کشور افزود: من معتقدم مدیریت در مدیریت بحران‌ها نقش بسیار مهمی دارد. این مسئله مهم است که برای هر بحرانی مانند سیل و زلزله از کارشناسان همان حوزه به عنوان متخصص استفاده شود و هر اقدام و برنامه توسط متخصصان همان حوزه برنامه‌ریزی و اجرا شود.

این متخصص مهندسی زلزله و استاد دانشگاه اظهارکرد: باید به این مسئله توجه کرد که متخصصان هر حوزه باید در جای درست خود قرار گیرند تا بتوانند مفید واقع شوند و از انجام اقدامات بیهوده توسط افراد غیرکارشناس جلوگیری به عمل‌ آید.ما کارشناسان بسیار خوبی در کشور داریم اما درحال حاضر مشکل ما این است که از آنها یا استفاده نمی‌شود یا در جای درست قرار ندارند. بنابراین مراکز مدیریت بحران باید توسط مسئولان کاملا حرفه‌ای و متخصص رهبری و مدیریت شوند.

مدارس عادی دولتی را دریابید

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با بیان اینکه انتظار می‌رود هر کدام از شش نامزد که سکاندار دولت بعدی باشند، ادامه دهنده مسیر پیشرفت باشند و آموزش و پرورش را در اولویت اقدامات خود قرار دهند گفت: مدارس عادی دولتی نیازمند توجه ویژه است و باید تقویت شوند.

مسعود بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اجرای عدالت آموزشی در سطح شهرستان‌های استان تهران در دولت سیزدهم با اتفاقات خوبی همراه بود، گفت: به گونه‌ای که ساخت و تجهیز مدارس عمدتا در مناطق کمتر توسعه یافته، نیاز به توجه بیشتر و دورافتاده صورت گرفت.

او افزود: همچنین فضاهای ورزشی که در اختیار بخش خصوصی قرار داشت، در دو سال گذشته کاملا آزادسازی و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با بیان اینکه موضوع کیفیت بخشی مدارس و توانمندسازی معلمان در دستور کار قرار گرفت که نتایج خوبی در این حوزه حاصل شد ادامه داد: مهارت‌آموزی بیش از 8 درصد افزایش یافت و دانش آموزان از فضاهای نظری به سمت رشته‌های مهارتی سوق یافتند که عمدتا این امر در مناطق نیاز به توجه بیشتر اتفاق افتاد؛ مثلا در جنوب شرق تهران که کشاورزی و دامداری رونق داشت یا در غرب و بهارستان که صنایع چوب اهمیت دارد، تلاش شد دانش‌آموزان به آن سمت سوق یابند تا با حرفه‌آموزی و مهارت بتوانند در آینده وارد بازار کار شوند.

افزایش بودجه‌ آموزش و پرورش

اینکه بعد از سال‌ها به نیروی خرید خدماتی بگوییم به شما دیگر نیاز نداریم، یا بعد از چند ماه کار، حقوق ناچیزی در اختیار آن‌ها بگذاریم، زیبنده جامعه آموزش و پرورش و نظام فرهنگیان کشور نیست.

مهدی محمدیان (فعال صنفیِ فرهنگیان) در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص انتظارات فرهنگیان از دولت آینده گفت: در ابتدا بگویم که ما یک گله‌ بزرگ داریم؛ همیشه قبل از انتخابات در مورد معیشت بد و وضعیت زندگی و منزلت پایین معلمان صحبت می‌شود و کاندیداها برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت معلمان دارند اما بعد از آنکه دولت جدید آغاز به کار کرد، همه‌چیز به دست فراموشی سپرده می‌شود. البته اقداماتی انجام و بهبود نسبی حاصل شده اما در مقابل، برخی سال‌ها هم شرایط زندگیِ معلمان با مشکلات بسیاری همراه بوده است.

او ادامه داد: بزرگ‌ترین توقع جامعه‌ آموزش و پرورش با دو رکن اصلی معلم و مدرسه، افزایش بودجه‌ این ارگان است. برای سال ۱۴۰۳ سهم بودجه‌ آموزش و پرورش چیزی کمتر از ده درصد است، این در حالی است که سهم آموزش و پرورش در بودجه‌ دیگر کشورها تفاوت قابل توجهی با ما دارد.

محمدیان گفت: اگر قرار است مشکلات اعضای این خانواده‌ بزرگ را حل کنیم، باید در بودجه‌های آتی سهم آموزش و پرورش را افزایش دهیم، تا در نتیجه‌ آن، ظرفیت‌های مغفول‌مانده در قانون خدمات مدیریت کشوری، که برای دیگر دستگاه‌ها اجرا می‌شود را برای معلمان نیز اجرا کنیم و رفاهیاتی که در اختیار کارکنان دیگر دستگاه‌ها گذاشته شده برای معلمان نیز در نظر گرفته شود. این اقدام در نهایت منتج به بالا رفتن دریافتی معلمان و بهبود وضعیت معیشت آن‌ها می‌شود.

فعال صنفی معلمان تأکید کرد: اجرای صحیح و کامل فوق‌العاده ویژه، فوق‌العاده بهره‌وری و فوق‌العاده کارایی در گروی افزایش بودجه‌ آموزش و پرورش است. با افزایش بودجه می‌توان قانون نظام رتبه‌بندی را به درستی اجرا کرد. هرچند ما به اصل اجرای رتبه‌بندی ایراداتی داریم و خواسته‌ ما چیز دیگری بود، اما اگر بودجه‌ آموزش و پرورش افزایش یابد، همین قانون با همین شاکله را می‌توان به شکل دیگری که بیشتر مورد انتظار فرهنگیان است اجرا کرد. می‌توان آیین‌نامه‌ جدیدی نوشت که در آن معلمان واقعا به حقِ خود در رتبه‌ها برسند.

دولت چهاردهم به سمت اجرای نظام چند لایه تامین اجتماعی گام بردارد

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ضمن ارائه پیشنهاداتی به دولت چهاردهم در حوزه رفاهی، از دولت بعدی خواست تا نسبت به اجرای نظام چند لایه تامین اجتماعی اقدام کند.

حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در بند اول سیاست‌های کلی تامین اجتماعی به موضوع لزوم اجرای نظام چند لایه تامین اجتماعی تاکید شده و دولت چهاردهم نیز لازم است به سمت اجرای آن حرکت کند چرا که می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را رفع کند.

او گفت: سیاست‌های کلی تامین اجتماعی در حالی در سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که اکنون دو سال از آن گذشته اما آنگونه که باید اجرایی نشده است. در ماده ۵۷ قانون احکام دائمی توسعه نیز که در سال ۱۳۹۶ ابلاغ شد، وزارت رفاه مکلف شد تا به منظور بسط و گسترش هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در جامعه، کاهش فقر و نابرابری، تحقق اقتصاد مقاومتی و عدالت بنیان کردن توسعه اقتصادی، نسبت به رصد شاخص‌های رفاه و تأمین اجتماعی و اثرسنجی برنامه‌ها و اقدامات اقتصادی بر وضعیت و کیفیت زندگی اقشار و گروه‌های هدف اقدام و نسبت به تهیه و تدوین و اجرای بسته‌های سیاستی در حوزه‌های مساعدت اجتماعی، حمایت اجتماعی، بیمه‌های اجتماعی و پیشگیری اجتماعی متناسب با فرآیندهای رشد، توسعه و پیشرفت مبادرت کند. حتی در سیاست‌های تامین اجتماعی نیز مجدد بر فقرزدایی و پیشگیری از آسیب‌ها و مناطق حاشیه‌ای و محروم تاکید شده است.

او ادامه داد: در مقدمه سیاست‌های کلی تامین اجتماعی به صراحت به سیاست‌هایی در راستای توانمندسازی، عدالت اجتماعی و ایجاد رفاه اجتماعی برای گروه‌های مختلف اشاره شده و اولین بند آن، نظام چند لایه تامین اجتماعی است، به نحوی که بانک جامع اطلاعاتی به‌روز و قابل اتکا طراحی شود تا براساس آن امکان وسع‌سنجی افراد فراهم شود و متناسب با نیازهای مردم به سمت مساعدت اجتماعی حرکت کنیم.

موسوی چلک با اشاره به تاثیرات عدم اجرای نظام چند لایه تامین اجتماعی بر وضعیت جامعه، بیان کرد: براساس وسع و شرایط افراد حمایت‌های خود را تعریف نکرده‌ایم و میزان حمایتها تناسب مطلوبی با نیازهای افراد ندارد و چنین شرایطی می‌تواند نظام رفاه و تامین اجتماعی ایران را ناکارآمد می‌کند. همین موضوع در اصل ۲۹ و ۲۱ قانون اساسی نیز به صراحت اشاره شده است که دولت موظف به ایجاد شرایطی برای همه گروه‌ها شده است تا امنیت خاطر همه جانبه‌ای داشته باشد.

او با اشاره به اینکه دولت چهاردهم باید بانک اطلاعات جامع و قابل اتکایی در حوزه رفاهی ایجاد کند، گفت: دولت چهاردهم نباید حوزه رفاه و تامین اجتماعی را در حاشیه قرار دهد. موضوع آسیب‌های اجتماعی موضوعی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذر کرد و با شعار دادن این مسائل برطرف نخواهد شد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار