| کد مطلب: ۱۱۲۴۳۹۳
لینک کوتاه کپی شد

گزارش آرمان از حواشی دفاع جانانه ظریف

پدیده ظریف انتخابات

آرمان ملی– مطهره شغیعی: محمدجواد ظریف را باید شگفتی انتخابات ریاست جمهوری اخیر دانست؛ شخصیتی که حضورش در کنار پزشکیان سبب افزایش شور انتخاباتی شد. همراهی ظریف؛ وزیر خارجه پیشین و دیپلمات شناخته شده در سطح جهان در کنار پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری، حداقل در شبکه‌های اجتماعی زلزله‌ای خبری را ایجاد کرد. ظریف که بسیاری او را در قامت نامزد انتخابات می‌دانستند و بر این باور بودند که حضور او می‌تواند پیروزی را تضمین کند، در یک حرکت جالب سیاسی پا به میدان گذاشت و رقابت را وارد مرحله تازه‌ای کرد.

 پدیده ظریف انتخابات

*پورمحمدی حمایت کرد

حجت‌الاسلام پورمحمدی که خودش هم کاندیداست، به تجلیل از ظریف می‌پردازد و  می‌نویسد: «با اعداد بازی نکنید. سر مردم شیره نمالید.» اشاره او به این بخش از اظهارات روز 29 خرداد ظریف است که گفته بود: «اگر می‌خواهیم با عدد سر مردم را شیره بمالیم، درست بمالیم.»

*چرا تخریب ظریف

اما برخی مسیر دیگری را طی می‌کنند و به صرف کاندیدای ریاست جمهوری شدن، این تصور را دارند که می‌توان به دولتمردان قبل و سایر افراد توهین کرد. علت این تخریب‌ها هم جز هراس و عدم توانایی در رقابت نیست. دولت قبل در بسیاری از حوزه‌ها موفق بود و دستاوردهای ماندگاری داشت و یکی از پرافتخارترین وزرا هم ظریف بود که به‌رغم فشار داخلی و خارجی توانست به آنچه  قابل دسترسی بود، برسد. اقتدار و توانایی ظریف سبب نگرانی برخی کاندیداهای انتخابات فعلی شده است که 2 علت دارد. نخست اینکه خود را بر کرسی ریاست جمهوری متصور می‌کنند، اما به‌خوبی می‌دانند وزیر خارجه‌ای که توانایی و دیسیپلین ظریف را داشته باشد را ندارند. دلیل دوم هم اینکه از محبوبیت ظریف در جامعه آگاه بوده و این محبوبیت را مولفه افزایش رای پزشکیان می‌دانند پس تیر هجمه خود را به سمت ظریف نشانه می‌روند.

*مشاور کوچک در برابر ظریف بزرگ

البته برخی  سعی دارند با استفاده از فرصت انتخابات و تخریب افراد موجه مانند ظریف اعتباری برای خود جلب کنند. به‌نظر می‌رسد مشاور قاضی‌زاده هاشمی هم  در روز گذشته با هدف خاص درباره ظریف صحبت کرد. او گفت: در چند سال گذشته دنبال غرب و رابطه با غرب بودند و به نوعی دنبال کدخدا بودند. مسیر را مسیر رضایت کدخدا می‌دانستند. در دولت آیت‌ا... رئیسی یک مسیر تازه رخ داد. دیروز یک کسی روی این صندلی نشسته بود و مردم را می‌ترساند و جنگ هراسی می‌کرد که اگر ترامپ بیاید جنگ می‌شود. میت برجام را از گور بیرون کشیدند و دارند کافور تازه به آن می‌زنند و ملت را از ترامپ قمارباز به قول  شهید سلیمانی می‌ترسانند.  صالح اسکندری ادامه داد: ای‌کاش دیروز می‌گفتند در آن ۶ ماه قرار بود چه تعهدات فرابرجامی به دشمن تا دندان مسلح بدهند. موضع ما در آن دوره التماس شده بود. در سال اول آقای روحانی آقای اسدا... اسدی بازداشت و به ۲۰ سال حبس متهم شد، دریغ از اینکه وزارت خارجه کنارش بایستند. حتی خانواده‌اش به وزارت خارجه راه داده نمی‌شدند، می‌گفتند برای ما دردسر دارد اما در سال اول دولت آقای رئیسی آزاد شدند. کدام کشور با التماس راه به جایی برده است؟ همین ماجرای آقای حمید نوری را ببینید. چه کسی باور می‌کرد در جایی‌که منافقان همه بودند وی را آزاد کنند.

*نماینده و وزیر علیه ظریف

تخریب ظریف به کاندیداها محدود نشد چنانکه حتی وزیر اقتصاد هم به میدان‌ آمد و در پاسخ به اظهارات وزیر سابق امور خارجه اظهارکرد: بر اساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، روند رشد اقتصادی در دولت سیزدهم توانست از فضای ناپایدار و نوسانی گذشته خارج شود و مجدد به روند بلندمدت خود نزدیک شود.  خاندوزی افزود: در گزارش بانک جهانی برای توصیف وضعیت رشد اقتصادی در دولت سیزدهم از عبارت بازگشت به «رشد پایدار» استفاده شده است. خاندوزی ادامه داد: همچنین روند تشکیل سرمایه در دهه ۹۰ ارقام بسیار منفی را ثبت کرد که در طول تاریخ اقتصادی ایران از حیث منفی بودن کم‌نظیر بود. بنابراین صرفا با اشاره به سال‌های ۹۵ و ۹۶ نمی‌شود عکس یادگاری گرفت و سایر سال‌های عملکردی خودشان را فراموش کنند. وی گفت: بر اساس گزارش سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، جذب سرمایه خارجی در سال‌های برجام یعنی سال ۹۵ و ۹۶ حدود ۱.۶ میلیارد دلار و ۲.۶ میلیارد دلار بود. اما در سال ۱۴۰۲ توانستیم رکورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی با رقم ۵.۵ میلیارد دلار را بشکنیم. خاندوزی اظهارکرد: همچنین بر اساس گزارش بانک مرکزی، متوسط نرخ رشد اقتصادی در دولت نهم ۳.۷ درصد، در دولت دهم یک درصد، در دولت یازدهم ۲.۶ درصد و در دولت دوازدهم ۰.۳ درصد بود. اما متوسط نرخ رشد اقتصادی در دولت سیزدهم ۴.۵ درصد بود. وزیر اقتصاد تاکید کرد: بنابراین با حرف‌های رمانتیک نمی‌توان خاطرات تلخ دهه ۹۰ را از یاد مردم پاک کرد. در اذهان بسیاری هست که ظریف اظهاراتی درباره برجام و قانون اقدام راهبردی مطرح کرد از جمله اینکه «برجام اجازه نمی‌داد آمریکا تحریم‌ جدیدی بیاورد» و «بایدن قرار بود به برجام برگردد اما اسرائیل و قانون راهبردی مجلس ما مانع برگشت بایدن به برجام شد.» این اظهارات به مذاق نمایندگان مجلس خوش نیامد و برخی ار آنها در صفحات شخصی خود در شبکه مجازی «ایکس» منتشر کردند. فتح‌ا... توسلی، نماینده کبودر آهنگ نوشت: «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران از افتخارات مجلس یازدهم است؛ افرادی برای منافع زودگذر تلاش نکنند منافع ملی و بلندمدت را هدف قرار دهند. حافظه تاریخ دائمی است و عملکردها روشن است.»، مجتبی یوسفی، نماینده اهواز نوشت:«آن زمانی‌که باید در عرصه‌های جهانی صدای رسای ایران و ایرانی باشید، با دیپلماسی لبخند، هرآنچه از داشته‌های هسته‌ای و امنیتی بود را هدیه دادید رفت. امروز صدای بلند شما برای حمایت از کاندیدای محبوب‌تان، زخم‌های ۸ ساله دولت شما را تازه کرد.» همچنین بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده سبزوار چنین منتشر کرد که «ظریف دچار رفتاری پارادوکسیکال است. از طرفی برجام را فتح‌الفتوح می‌داند و از طرف دیگر موفقیت و اجرای آن را تابعی از انتخاب مردم آمریکا (ترامپ یا بایدن) می‌داند.‌ این همان نکته ظریفی است که منتقدان ظریف به درستی مطرح می‌کنند.» در عین حال ابراهیم رضایی، نماینده ‌دشتستان نوشت:«هم میگه بایدن پیچ فروش نفت را شل کرد و هم میگه در سه سال اخیر هزار تحریم جدید شده‌ایم! برای تبرئه خودش حتی حاضره بایدن رو هم بزک کنه.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار