| کد مطلب: ۱۱۲۴۲۳۷
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از پارادوکس‌های شعارهای انتخاباتی برخی از کاندیداها

وعده‌های پوپولیستی

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: در حالی که بازار داغ وعده‌ها در انتخابات به مرحله‌ای رسیده است که خود وعده‌دهندگان را می‌سوزاند، بسیاری از کارشناسان معتقدند؛ «وعده‌های پوپولیستی و غیرواقعی برخی از نمایندگان چون توزیع گوشت رایگان، پرکردن یخچال‌های مردم، افزایش حقوق‌ها متناسب با نرخ تورم، تامین بنزین رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و... به نوعی توهین به شعور سیاسی و آگاهی و سواد رسانه‌های آنهاست و از سوی دیگر حکایت از ناکارآمدی خود این نامزدها دارد که چگونه و چرا طی مدت حضور در حیطه مسئولیتی خود اقدامی برای بهبود وضعیت معیشتی مردم که البته در محدود اختیار و قدرت آنها بوده است، انجام نداده‌اند؟» به گفته صاحب نظران وعده‌ها و شعارهای تبلیغاتی برخی از نامزدها فرصتی مناسب برای مردم است که آنها را در دایره انتخاب گزینه برتر خود به درستی شناسایی کنند.

وعده‌های پوپولیستی

توهین به سواد رسانه‌ای و آگاهی مردم

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در این باره به «آرمان ملی» گفت: وعده‌های پوپولیستی نامزدهای ریاست جمهوری در آستانه انتخابات زودهنگام دولت چهاردهم، نشان از رکود اقتصادی و دشوارتر شدن وضعیت معیشت مردم دارد، به قدری که وعده‌های کاندیداها نیز به توزیع گوشت رایگان، تامین بنزین تاکسی‌های اینترنتی، وعده‌های خانه دارشدن در مدتی غیرقابل تصور و... تنزل یافته است، اما ناکارآمدی برخی از کاندیداها و انتخابات زودهنگام دلیلی بر این نیست که آنها‌‌شان مردم را پایین آورند و با گمان فقدان علم وآگاهی و سواد رسانه‌ای آنها وعده‌هایی به مردم دهند که بسیار دور از مطالبات واقعی آنهاست و محدود به تامین اقلام و نیازهای اساسی زندگی مردم که جزو وظایف اصلی و بدیهی آنهاست شود، در حقیقت برخی از نامزدهای انتخاباتی چنان نسبت به مسائل اقتصادی در سطح کلان و همچنین مطالبات اجتماعی و... مردم بی‌توجه هستند که گویی اهمیتی به آنها نمی‌دهند و با آگاهی از نقاط ضعف مردم که ناشی از ایجاد شرایط دشوار اقتصادی معیشتی طی این سال‌هاست، در صدد کسب رای از گروه‌های مختلف مانند رانندگان اسنپ و گروه‌های خٌرد دارند. این درحالی است بسیاری از این نامزدها یا مسئولیتی در سطح کلان یا خُرد در کشور دارا بودند، پس بسیار مطلوب است که قبل از هر سخنی پاسخگوی این باشند که چرا نتوانستند عملکرد خوبی در حوزه مسئولیت خود داشته باشند؟ در حقیقت تعریفی از گذشته و عملکرد خود در حوزه‌های مسئولیتی هر نماینده، می‌تواند فرصتی برای راستی آزمایی وعده‌های پرطمطراق آنها در مناظرات و سخنرانی‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی باشد.

وعده‌های پوپولیستی نشانه خوبی نیست

او افزود: اینگونه صحبت کردن و وعده‌های تبلیغاتی پوپولیستی نشانه خوبی نیست، قطعاً اگر نماینده‌ای اعلام کند قصد اجرای طرحی در حوزه کلان به صورت صد درصد در 4 سال دوره ریاست جمهوری خود دارد، قطعاً از آزمون راستی آزمایی موفق بیرون نخواهد آمد و وعده‌ای بیش نخواهد بود، چراکه بهبود وضعیت اقتصادی نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که حتماً در شرایط کنونی با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط کنونی احتمال عملیاتی شدن آن نیست، پس مطلوب آن است که نامزدها در دادن وعده‌های خود دقت کنند و برنامه‌ریزی‌های و طرح‌های خود را در راستای هموار کردن و ایجاد زیرساخت مناسب برای قرار گرفتن در مسیر پیشرفت اعلام کنند و بدیهی است در این مسیر تامین نیازهای معنوی انسانی مردم نیز از جایگاه والایی برخوردار است. افقه درباره طرح‌های برخی از کاندیداها مانند بیمه صد درصدی و رایگان مردم، خانه‌دار شدن مردم طی مدت 7 سال، تک رقمی شدن نرخ تورم و... در شرایط کنونی گفت: بدیهی است چنین افرادی با چنین وعده‌هایی معرفی واضح از شخصیت خودشان ارائه می‌دهند و فرصتی برای عیارسنجی طرح‌ها و برنامه هایشان در صورت پیروزی احتمالی در انتخابات برای مردم فراهم می‌آورند تا رای دهندگان بدانند که کسی که چنین وعده‌هایی می‌دهد، دغدغه واقعی مشکلات مردم را ندارد و فقط قصد کسب رای مردم با وعده‌های غیرواقعی را دارد.

تعیین تکلیف زیرساخت‌ها

این کارشناس با بیان اینکه برخی از کارشناسان در برنامه‌های انتخاباتی با حضور نامزدها خود از افراد حاضر در دولت هستند که قاعدتاً نمی‌توانند ارزیابی و انتقاد عادلانه داشته باشند گفت: برخی از کارشناسان با اِشراف به شرایط کنونی و وضعیت اقتصادی کشور به خوبی واقف هستند ادعاهایی خانه دار کردن مردم طی مدت زمان کوتاه از سوی برخی کاندیداها غیرممکن است، اما هیچ تمایلی به چالش کشیدن این نامزدها ندارند، چراکه باید پیش از همه چیز تکلیف خود را با مسائلی چون؛ تحریم، فروش نفت، FATF و... را معلوم کند چرا که هیچ وعده‌ای با وجود تحریم‌ها وشرایط کنونی فرصت عملیاتی شدن نمی‌یابد، پس اولویت اصلی تحریم‌هاست و پس از آن بررسی دلایل بی‌ثباتی مدیران، قوانین، برنامه ریزی‌ها و سیاست‌ها و... را در پیش بگیرند، قطعاً مساله تامین گوشت ودیگر اقلام اساسی مهم است، اما تا مشکلات دیگری که باعث ایجاد مشکلات در بازار و تامین مایحتاج عمومی شده، حل نشود، مشکل گوشت وبنزین و... نیز حل نمی‌شود. از این رو باید به ریشه‌ها ومشکلات اصلی در این زمینه بررسی و حل شود تا بتوانیم مشکلات موجود که در اکثر دولت‌های قبلی وجود را نیز حل کنیم. افقه اضافه کرد: چگونه می‌توان با وجود استمرار مشکلات در حوزه سیاست‌های خارجی، منطقه، مشکلات سیاسی امنیتی، تحریم‌ها و... ادعای حل مشکلات به صورت ریشه‌ای داشته باشیم درحالی که عامل اصلی مشکلات مواردی است که ذکر شده و چشم اندازی برای تغییر آن نیز وجود ندارد. از طرف دیگر ساختارهای تخریب شده طی سالیان اخیر به قدری ناکارآمد شده‌اند که باید تلاش‌های بسیاری برای بهبود آن انجام داد، پس وعده اصلاحات در 4 سال فقط شعاری است که با هدف اخذ رای داده می‌شود.

بررسی برخی طرح‌ها نامزدها روی میز انتخابات

بر اساس این گزارش؛ نامزدهای انتخاباتی طی روزهای گذشته در سخنرانی‌های خود به طرح برنامه‌های خود برای دولت چهاردهم پرداختند و به ارائه راهکار در مسائل اقتصادی خرد و کلان پرداختند. محمدباقر قالیباف، در بخشی از صحبت‌های خود گفت: علت اینکه دولت‌های قبل گاهی مزد را کمتر از تورم افزایش دادند، این بود که بودجه بدون کسری و تراز نداشتند و این ناشی از عدم تدبیر مدیریتی بوده است که باید اصلاح شود. در برنامه هفتم تولید ثروت برای کاهش کسری پیش‌بینی شده، اما ضعف مدیریتی مانع از اجرای این برنامه شده است. رئیس مجلس تاکید کرد: ما زمان و حق آزمون و خطا نداریم. اگر توفیق خدمت یافتم، همان‌طور که در این ۴۵ سال پس از انقلاب زندگی شخصی نکردم، پس از توفیق خدمت هم بیشتر تلاش خواهم کرد و کارنامه من ضمانت اجرایی این موضوع است. ما باید یخچال‌های مردم را پر کنیم. بیمه کارگران ساختمانی در مجلس را به شکل بی‌سابقه در فاصله ۴۵ روزه تصویب کردیم.

آسفالت اتوبان آزادگان تمام نشده، نوبت ریاست جمهوری شد؟

سعید شریعتی، کارشناس وفعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که ادعای نامزدهای اصولگرا چقدر با عملکرد آن‌ها مغایرت داشته است، گفت: آقای زاکانی در برابر همه وعد‌ه‌هایی که می‌دهد یک کارنامه سه ساله در شهرداری دارد، ایشان سه سال است که آسفالت اتوبان آزادگان را نتوانسته درست کند چطور می‌خواهد وعده‌هایی که دارد می‌دهد را عملی کند. به نظر من ایشان در این ماجرا نقشی ندارد جز اینکه یک کاوری می‌دهد برای آقای جلیلی و تلاش می‌کند که یک نوع خاکریزی باشد برای مقابله با نقدهایی که به دولت سیزدهم وجود دارد. به نظر می‌رسد که آقای جلیلی توسط آقای زاکانی و قاضی‌زاده کاور می‌شود.

ناآگاهی از آمار و ارقام ها

 او با بیان اینکه به نظر می‌رسد زاکانی و قاضی زاده بیشتر پوششی جلیلی هستند سعی می‌کنند که یک دفاعی از برنامه‌های سیزدهم داشته باشند و در نقش گارد لاین دولت آقای رئیسی انتقادات را دفع کنند، گفت: آقای پزشکیان در رابطه با صحبت‌های قاضی‌زاده به درستی اشاره کرد، با مجموع ادعاهایی که در دوره پیش و در سال ۱۴۰۰ از سوی نامزدها مطرح شده بود، مشخص است که نه آمار و ارقام و عدد متوجه می‌شوند و نه نگاه کارشناسی دارند. آقای قاضی‌زاده متاسفانه در همین برنامه به کارشناسان بزرگی که بالاخره هر کدام وزیر بودند، چهره‌هایی که سوالاتی را مطرح کردند و همه از مدیران ارشد اقتصادی ایران بودند و به هر حال با تمام ضعف قدرتی که داشتند کار کردند، بی‌احترامی کرد. این خیلی نکته عجیبی بود که فردی که به عنوان نامزد انتخابات است به نامزدها و به کارشناسانی که شناخته شده هستند، به این صراحت اهانت کند و بگوید این‌ها کارشناس نیستند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار