| کد مطلب: ۱۱۲۴۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد

آتش‌سوزی بیمارستان قائم بار دیگر ایمن‌نبودن ساختمان‌های کشور را گوشزد کرد؛

حادثه مرگبار در رشت

آرمان ملی: ساعت از یک بامداد گذشته بود که به مرکز فرماندهی آتش‌نشانی رشت خبر رسید که بیمارستان قائم رشت گرفتار حریق شده است و بعد از اعزام نیروهای امدادی و آتش‌نشانی مشخص شد که 9 نفر از بیماران فوت کرده‌اند و گفته شد که این بیمارستان ۲۵۰ تختخوابه در زمان وقوع حادثه بیش از 140 بیمار بستری داشته که همگی به بیمارستان‌های دیگر منتقل شده‌اند.

حادثه مرگبار در رشت

حالا ابعاد مختلف این حادثه در دست بررسی است و احمد وحیدی، وزیر کشور هم دستور بررسی دقیق ابعاد حادثه و ایمنی بیمارستان قائم(عج) رشت صادر کرد.

آتش‌سوزی بیمارستان در شهرهای ایران هم نظیر حادثه ریزش معدن که چند روز گذشته در استان مرکزی اتفاق افتاد، حادثه تازه‌ای نیست و هربار با شعله‌ور شدن آتش و صدمه و آسیب و حتی قربانی‌شدن بیماران، ایمن نبود ساختمان‌ها در ایران در برابر وقایع و حوادث طبیعی و غیرطبیعی نظیر آتش‌سوزی، گوشزد می‌کند؛ خصوصا ساختمان‌هایی حساس نظیر بیمارستان‌ها را.

مساله مهم دیگری که در میانه حوادث و این قسم آتش‌سوزی‌ها به چشم می‌خورد، عدم رسیدگی به ساختمان‌هایی‌ست که هر لحظه در انتظار حادثه نشسته‌اند. مسئولان ذی‌ربط هم هر از چندگاهی آماری از این ساختمان‌ها و تعدادشان البته بیشتر در پایتخت ارائه می‌دهند که به همین آمار بسنده می‌شود چراکه اگر اقدام خاصی در این زمینه انجام می‌گرفت، شاهد تکرار وقوع این حوادث با این فاصله زمانی کوتاه نبودیم.

قتل غیرعمد

پزشکی قانونی در حال بررسی اجساد حادثه آتش سوزی بیمارستان قائم رشت است؛ این خبریست که روز گذشته از زبان رئیس کل دادگستری استان گیلان بر درگاه رسانه‌ها قرار گرفت تا توضیح دهد مرگ بیماران بیمارستان قائم رشت «قتل غیرعمد» تلقی می‌شود.

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی که از نزدیک موضوعات حقوق و قضائی حادثه را دنبال کرده، از فوت بیمارانی که در ICU بیمارستان بستری بودند، خبر داد و گفت که بقیه به بیمارستان‌های دیگر منتقل شده‌اند. پزشکی قانونی نیز در حال بررسی اجساد و بررسی علت تامه فوت است؛ که این موضوع جرم‌انگاری نیز شده است و قتل غیر عمد تلقی می‌شود.

این مقام قضائی تاکید کرد که علت وقوع حادثه با دستور قضائی توسط مسئولان امر از جمله آتش نشانی در حال بررسی است.

بر اساس آخرین اخبار از زبان رئیس علوم پزشکی گیلان از ۱۴۲ بیمار بستری در بیمارستان آتش گرفته قائم رشت، ۹ نفر فوت کردند؛ محمدتقی آشوبی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره حادثه آتش سوزی مهیب بامدادی در بیمارستان ۲۵۰ تختخوابه قائم رشت، از انتقال بیماران به بیمارستان‌های دولتی و خصوصی استان خبر داد و گفت: ۱۱۸ بیمار هم در سطح استان بستری شدند.

پیشتر، کمیل پرناک، معاون امداد و نجات هلال احمر استان گیلان با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در بیمارستان بین‌المللی قائم رشت در تشریح این خبر به خبرنگاران گفته بود که به‌محض اطلاع از وقوع آتش‌سوزی در بیمارستان بین‌المللی قائم رشت ۷ تیم عملیاتی متشکل از ۶ دستگاه آمبولانس به‌ترتیب ۲ تیم از واکنش سریع استان به محل حادثه اعزام شدند. ‌

‌ شهرام مومنی، رئیس سازمان آتش نشانی رشت هم درخصوص حادثه توصیح داده بود که در میان بیماران انتقال یافته، بیماران بدحالی از بزرگسال تا نوزاد در بخش‌های ویژه همچون‌ آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو بستری بودند. او با بیان اینکه آتش از طبقه زیرزمین بیمارستان قائم آغاز شد، اظهار کرد: حادثه آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت به ساعت ۱:۱۳ سه‌شنبه ۲۹خرداد ۱۴۰۳ به مرکز فرماندهی آتش‌نشانی رشت اطلاع داده شد که بلافاصله بیش از ۱۲۰ آتش‌نشان شیفت و فراخوان شده به‌وسیله ۳۶ خودروی اطفایی، آبرسان، نردبان و پشتیبان دستگاه تنفسی به محل آتش‌سوزی واقع در بلوار شهید افتخاری اعزام شدند.

پس از حادثه

بعد از این اتفاق اما مسئولانی هم دستور رسیدگی و پیگیری دادند از استاندار گیلان برای انجام خدمات به موقع به حادثه دیدگان تا دستور وزیر کشور درباره حادثه آتش سوزی بیمارستان قائم رشت. ایسنا، نوشت که از لحظات اولیه سانحه در حوالی ساعت ۱:۳۰ دقیقه بامداد روز سه‌شنبه، احمد وحیدی، وزیر کشور در چند نوبت با استاندار و مسئولان استانی برای پیگیری و تسریع روند رسیدگی به مصدومان، ایمنی بیمارستان و نیز بررسی ابعاد و علل حادثه، تماس حاصل کرد. او همچنین در پیامی، درگذشت شماری از هموطنان در حادثه آتش سوزی بیمارستان قائم(عج) رشت را تسلیت گفت و از پیگیری‌های این وزارتخانه درباره روند و علت حریق خبر داد.

چرا ساختمان‌ها آتش می‌گیرند؟

شاید برای اشاره به نزدیک‌ترین مورد آتش‌سوزی بیمارستان‌ها در ایران بتوان به آتش‌سوزی بیمارستان گاندی اشاره کرد که در صبح پنجشنبه ۵ بهمن ماه سال گذشته بار دیگر پرونده بیمارستان‌ها و ساختمان‌های ناایمن در پایتخت را باز کرد. هرچند در این حادثه کسی آسیبی ندید، اما این آتش‌سوزی زنگ خطری هم برای دیگر ساختمان‌ها و هم گوشزد کردن غفلت مدیران از اخطارهای صورت گرفته نسبت به ساختمان‌های ناایمن است.

همان زمان شفقنا نوشت: زمانی‌که خبر آتش‌سوزی بیمارستان گاندی را شنیدیم ناخودآگاه بسیاری از ما یاد آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو افتادیم و به نوعی حس ناامنی به جان بسیاری از شهروندان افتاد. حادثه‌ای که صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ در چهار راه استانبول واقع در مرکز تهران، ایران رخ داد. در پی وقوع این آتش‌سوزی، ساختمان پلاسکو به‌طور کامل فرو ریخت. ساختمان پلاسکو در حالی پس از ۳٫۵ ساعت سوختن، فرو ریخت که تعداد زیادی مامور آتش نشانی در حال مهار آتش‌سوزی، در بیرون و داخل ساختمان بودند و عده‌ای از آن‌ها زیر آوارِ ناشی از فرو ریختن ساختمان ماندند و کشته شدند. ساختمان پلاسکو جزو بزرگ‌ترین ساختمان‌های تجاری کشور در حوزه پوشاک بود.

پس از فاجعه‌ای که در پلاسکو رخ داد، آتش سوزی‌ها در تهران یکی پس از دیگری با شتاب و ابعاد مختلف رخ داد. در فرودین سال ۱۳۹۹، طبقه دوم بازار سنتی ستارخان چند باب مغازه دچار آتش سوزی شد و در مجموع ۱۲ مغازه این بازارچه در آتش سوخت. در همان موقع سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در گذشته هم این ساختمان دچار آتش سوزی شده بود، چند بار درباره ایمنی به این ساختمان اخطار داده شده بود، چراکه ایمنی لازم را نداشت.

اما ماجرای آتش سوزی ساختمان‌ها به این موارد ختم نشد و ما در تیر ماه ۱۳۹۹ شاهد یک انفجار در خیابان شریعتی تهران در مرکز جراحی محدود سینا مهر شمیران واقع در خیابان شریعتی بودیم که موجب کشته شدن ۱۵ زن و ۴ مرد شد.

علاوه بر این حوادث متأسفانه پاساژ علاالدین که یکی از بزرگ‌ترین موبایل فروشی‌ها در تهران است به فاصله کمتر از یک سال دوبار در آتش سوخت. در ادامه این اخبار تلخ، می‌توان به یک آتش‌سوزی دیگر در سوزناک‌ترین فصل سال یعنی در مرداد ماه پارسال  اشاره کرد که در بازار بزرگ تهران رخ داد و ساعت ۲ و ۱۴ دقیقه بامداد ۲۴ مردادماه ۱۴۰۲ حادثه حریق در پاساژ قیصر بازار بزرگ تهران رخ داد که طی این حادثه ۶ مرد مصدوم شدند. طبق گفته جلال ملکی حدود ۳۰ مغازه و انبار از ۳۰ درصد تا ۱۰۰ درصد در آتش سوختند.

از دیگر اخبارسوزناک و تلخ می‌توان به آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود اشاره کرد. حادثه‌ای که در روز جمعه، دوازدهم آبان ۱۴۰۲ باعث کشته‌شدن بیش از ۳۰ نفر شد و در پی این حادثه روز یکشنبه چهاردهم آبان ۱۴۰۲ در لنگرود عزای عمومی اعلام شد.

همچنین آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران در سال ۱۳۹۸، آتش‌سوزی در میدان تاریخی حسن‌آباد تهران در سال ۱۳۹۸، آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد پیرانشهر در سال ۱۳۹۱ را هم می‌توان یکی از ده‌ها اخبار آتش سوزی در همین سال‌های اخیر ذکر کرد که به نوعی و تا حد زیادی افکار عمومی را به شدت جریحه دار کرد.

بنا بر آمار ارائه‌شده از سوی مدیریت شهری، ۳۵ هزار ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد که ضرایب ناایمنی آن‌ها متفاوت است. در این فهرست ۳۵ هزارتایی، نیمی از ساختمان‌های دولتی و بعضاً ساختمان‌های خود شهرداری هم قرار گرفته است، اما مسئله اصلی وجود ۷۵ ساختمانی ا‌ست که به گفته یکی از اعضای شورای شهر تهران وضعیتی بحرانی دارند و هر لحظه ممکن است خاطره ریزش‌هایی مثل ساختمان پلاسکو را برای تهرانی‌ها و همچنین تمام مردم ایران بازآفرینی کنند.

تجربه نشان داده ساختمان‌هایی که دچار حریق شده‌اند، پیش‌تر اخطارهایی هم دریافت کرده‌اند اما چرا نسبت به این اخطارها بی‌توجهی شده؟ چرا اخطارهای صورت گرفته به ویژه از سوی آتش نشانی تا به امروز کارساز نبوده؟ برای مردم ایران و نیز کارشناسان این سوالی بی‌پاسخ است که چرا نسبت به ایمن سازی ساختمان‌ها بی‌توجهی می‌شود؟

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار