| کد مطلب: ۱۱۲۴۰۷۹
لینک کوتاه کپی شد

گزارش«آرمان ملی» از چالش هایی مانند افزایش کرایه و تامین انرژی تاکسی های برقی

برق گرفتگی مسافران!

آرمان ملی: برقی شدن ناوگان حمل و نقل کشور یکی از راهکارهایی است که مزیت های فراوانی برای آن از سوی مسئولان اعلام شده که از جمله آنها، کاهش مصرف بنزین، کاهش آلودگی های زیست محیطی و ... است، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز به منظور افزایش انگیزه برای خریداران این نوع از تاکسی ها اعلام کرده؛ «در تلاش هستیم بخشی از هزینه خرید این خودروها از طریق دولت پرداخت شود که البته هنوز مبلغ و چگونگی اجرای آن مشخص نیست» اما چیزی که دراین میان فراموش شده است، انگیزه ای برای افزایش اقبال مسافران برای تاکسی های برقی است که به گفته مسئولان در راستای همان سیاست های تشویقی برای خریداران، 50 درصد افزایش یافته است. صاحب نظران معتقدند با افزایش کرایه این نوع از تاکسی ها، قطعاً اکثریت ترجیح می دهند تاکسی های بنزینی با کرایه های کمتر را سوار شوند و به این ترتیب به نظر نمی رسد استقبالی از سوی خریداران نیز از این تاکسی های صورت گیرد.

برق گرفتگی مسافران!

تشویق رانندگان به قیمت افزایش کرایه

به گزارش «آرمان ملی»، سازمان تاکسیرانی شهر تهران هفته گذشته از ورود ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران از طریق شرکت کرمان موتور خبر داد که قرار است به تدریج وارد ناوگان حمل و نقل کشور شود و علاوه بر این قرار است ۲۷۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی دیگر از طریق قرارداد شهرداری تهران با چین، وارد ناوگان تاکسیرانی شود. اما سرپرست تاکسیرانی تهران اعلام کرده که این دست از خودروها می توانند تا سقف 50 درصد نسبت به نرخ عادی کرایه یک مسیر، افزایش کرایه داشته باشند، این درحالی است که کرایه تاکسی در سال جاری حدود 45 درصد افزایش داشته است و به نظر نمی رسد این حوزه کشش بیشتری برای افزایش داشته باشد و معلوم نیست با چه بررسی کارشناسی این اقدام صورت گرفته است، چرا که به نظر نمی رسد منافعی برای خریداران تاکسی برقی و همچنین مسافران به دنبال داشته باشد.

مزایای آشکار خودروهای برقی

این گزارش حاکی است؛ ناوگان حمل و نقل یکی از اصلی ترین عوامل آلودگی هوا در کشور اعلام شده است و برقی کردن خودروها قطعاً می تواند باعث کاهش آلودگی های زیست محیطی، کاهش مصرف بنزین و ... شود، اما این در صورتی عملیاتی می شود که مزیت هایی برای مصرف کنندگان و کاربران در سطوح مختلف دربرداشته باشد. فروش خودروهای برقی شخصی نیز به نظر کارشناسان با قیمتی بیشتر از خودروهای بنزینی در حال که هنوز زیرساختی برای راه اندازی جایگاه های سوخت، یا نصب تجهیزات مناسب برای کاربران در منازل یا محل های مورد نظر تعبیه نشده است، یادآور دیگر طرح هایی است که بعد از مدت کوتاهی پس از اجرا با شکست مواجه می شود.

چالش های استفاده از خودروهای برقی

کارشناسان درباره چالش های خودروهای برقی می گویند: خرید تاکسی‌های برقی معمولاً گران‌تر از تاکسی‌های سوختی است. این برای بهره‌برداران تاکسی می‌تواند مشکلات مالی بسیاری ایجاد کند. تسهیلات مالی، تخفیفات مالیاتی و حمایت‌های دولتی می‌توانند به بهره‌برداران کمک کنند. برای تأمین اعتبار و سرمایه‌گذاری اولیه، بهره‌برداران نیاز به منابع مالی قوی دارند. این می‌تواند برای افراد و کسب‌وکارهای کوچک به چالش تبدیل شود.بهره‌برداران نیاز به تأمین قطعات یدکی و خدمات تعمیر و نگهداری برای تاکسی‌های برقی دارند. اگر این خدمات قیمت مناسب نداشته باشند و به راحتی در دسترس نباشند، تاکسی‌ها ممکن است برای مدت زمان طولانی خراب بمانند. برای حل این چالش‌ها، دولت‌ها و نهادهای مالی می‌توانند به استفاده‌کنندگان از تاکسی برقی تسهیلات مالی و حمایت‌های مالی ارائه دهند. همچنین، تحقیق و توسعه بیشتر در زمینه تکنولوژی باتری و تاکسی‌های برقی می‌تواند به کاهش هزینه‌های اولیه و افزایش جذابیت این نوع خودروها کمک کند. درباره دیگر مشکلات خودروهای برقی باید گفت: مهم ترین چالش مرتبط با استفاده از خودروهای برقی در ایران نبود زیرساخت کافی برای استفاده از آنهاست. شبکه‌ شارژ خودروهای برقی در ایران هنوز در مراحل ابتدایی است و تعدادی از شهرها و مناطق هنوز به طور کامل پوشش داده نشده‌اند. این موضوع ممکن است باعث ایجاد محدودیت در شارژ و استفاده از خودروهای برقی شود. علاوه بر این، محدودیت در دسترسی به باتری‌های قابل تعویض وجود دارد. به این معنا که در ایران احتمالا تعداد محدودی از مراکز تعویض باتری برای خودروهای برقی وجود داشته باشد که این می‌تواند مشکل برای مالکان خودروهای برقی در صورت نیاز به تعویض باتری باشد. ضمن اینکه به دلیل نبودن تعداد کافی از تعمیرکاران متخصص در زمینه‌ خودروهای برقی و همچنین کمبود قطعات یدکی معمولاً موجب مشکلات برای مالکان این نوع خودروها می‌شود.

شارژ باتری هایی که به سختی تولید می شود

در ادامه می‌توان به قیمت و هزینه بالای واردات نیز اشاره کرد. واقعیت این است که ما در زمینه تولید باتری به شدت ضعیف هستیم و قرار است سلول های باتری وارداتی بیاورند و آن را در ایران مونتاژ کنند. یعنی، لیتیوم و سلول اصلی باتری وارداتی است. باتری‌ها و تجهیزات الکتریکی مورد نیاز برای خودروهای برقی بیشتر از کشورهای دیگر وارد می‌شوند و این باعث افزایش هزینه‌ها و قیمت نهایی خودروهای برقی در بازار ایران می‌شود. به نظر می‌رسد به دلیل کمبود تقاضا، تأمین قطعات یدکی برای خودروهای برقی در بازار ایران ممکن است مشکل باشد، که این موضوع می‌تواند به تعویق تعمیرات و نگهداری ماشین منجر شود. در برخی شهرها و مناطق ایران، ممکن است محدودیت‌هایی برای استفاده از خودروهای برقی وجود داشته باشد، مانند محدودیت در ورود به مناطق محدوده یا ممنوعیت استفاده در ساعات خاص از روز به دلیل مشکلات شبکه برق.این نکته را باید در نظر گرفت که این خودروها به برق پایدار نیاز دارند که در برخی مناطق ایران، ممکن است مشکلاتی مانند قطعی برق یا نوسانات ولتاژ وجود داشته باشد که می‌تواند به مشکلات در شارژ و عملکرد خودروهای برقی منجر شود. با وجود پیشرفت‌های امنیتی، هنوز ممکن است نگرانی‌هایی مانند خرابی باتری یا حمله‌های سایبری به سیستم‌های خودروهای برقی وجود داشته باشد که این مسئله می‌تواند اعتماد به این فناوری را کاهش دهد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار