| کد مطلب: ۱۱۲۴۰۷۸
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از تحولات هسته‌ای‌؛

پاتک هسته‌ای ایران به تک تروییکا

آرمان ملی- احسان اسقایی: درحالی که ایران و آمریکا به عنوان دو طرف اصلی مناقشه هسته‌ای به شدت سرگرم انتخابات ریاست جمهوری در تهران و واشنگتن هستند اما اروپایی‌ها از چند هفته قبل موتورهای خود را به منظور افزایش فشار به کشورمان برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را روشن کرده‌اند. به طوری که بیانیه‌ای علیه ایران در شورای حکام قرائت کردند و در نهایت با حمایت ضمنی آمریکایی‌ها یک قطعنامه علیه کشورمان که بیشتر جنبه هشدارآمیز دارد را به تصویب رساندند. اقدامی که با واکنش سنگین تهران روبه‌رو شده به طوری که کمتر از چند روزبعد از تصویب قطعنامه در شورای حکام؛ اعلام شد که ایران اقدام به نصب و راه‌اندازی تعداد بیشتری از سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو و نطنز کرده است. تهران همواره اعلام کرده توسعه غنی‌سازی در ایران در برابر عدم عمل طرف مقابل به برجام بر اساس بندهای توافق وین حق قانونی کشورمان است و از قرار معلوم اروپایی‌ها نیز در نظر دارند با ارجاع پرونده هسته‌ای کشورمان به شورای امنیت عملا مکانیزم ماشه علیه کشورمان را عملیاتی کنند تا استفاده ایران از این حق از درون تهی شود.

پاتک هسته‌ای ایران به تک تروییکا

*اتهام‌زنی تروییکای اروپا

اخیرا سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان در بیانیه‌ای ضد ایرانی بدون اشاره به اقدام خود در نشست شورای حکام آژانس توسعه ظرفیت‌‌های غنی‌سازی ایران را محکوم کردند. در این بیانیه ادعا شده است: ایران با بهره‌برداری از ده‌ها سانتریفیوژ پیشرفته اضافی در سایت غنی‌سازی نطنز و همچنین اعلام اینکه هزاران سانتریفیوژ دیگر را در سایت‌های فردو و نطنز نصب خواهد کرد، گام‌های بیشتری را در توخالی کردن برجام برداشته است. تروییکای اروپایی مدعی شدند: ایران طبق معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی موظف است به طور کامل توافقنامه پادمان خود را که جدا از برجام است، اجرا کند.

*محکومیت بیانیه مشترک ۳ کشور اروپایی

 وزارت امورخارجه ایران نیز طی بیانیه‌ای، بیانیه مشترک سه کشور اروپایی درباره برنامه هسته‌ای ایران را پوچ و بی‌اعتبار و در‌برگیرنده ادعاهای خلاف واقع دانسته و آن را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است. برنامه هسته‌ای ایران همواره ماهیتی کاملا صلح‌آمیز داشته و سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین نظامی و دفاعی ایران ندارد.

*دلسرد شدن‌های گروسی

رافائل گروسی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که گاهی از همکاری ایران با آژانس به وجد می‌آید و گاهی هم پالس‌های منفی در این ارتباط به رسانه‌ها ارسال می‌کند، روز گذشته گفت: تلاش‌هایی اینجا در وین برای احیای آن (برجام) بوده اما متاسفانه با وجود نزدیک شدن به موفقیت، به دلایلی که برای من روشن نیست زیرا مستقیم در این روند نبودم، به جایی نرسیدند. جای تعجب نیست که آمریکا و ایران یکدیگر را به خاطر این شکست مقصر می‌دانند. گروسی در مصاحبه با رسانه روسی ایزوستیا گفت که برجام در حال حاضر معنای واقعی ندارد زیرا در واقعیت کسی آن را دنبال نمی‌کند.

*پالس‌های گروسی از مذاکرات ایران و آمریکا

گروسی درگفت‌وگوی اخیر خود اولا به مذاکرات ایران و آمریکا اشاره کرده است و درثانی از عدم در جریان قرار داشتنش از این مذاکرات خبرداده است. با داده‌های فوق می‌توان به این نتیجه رسید که ایران و آمریکا مذاکراتی داشته‌اند که این مذاکرات به نتایج مطلوب تهران نرسیده و ایران در برابر اقدام به افزایش سطح غنی‌سازی کرده از این رو آنچه واکنش هسته‌ای ایران به قطعنامه شورای حکام در رسانه‌ها آورده شده، تنها یک تحلیل رسانه‌ای بوده و تصمیم ایران در واکنش به نتیجه نرسیدن مذاکراتش با آمریکایی‌هاست. از سوی دیگر البته آمریکایی‌ها نیز همواره خواستار همکاری بیشتر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند چرا که عملا نمی‌خواهند ایران به مرحله گریز هسته‌ای برسد. هرچند که به قول گروسی ایران دیگر چندماه تا این مرحله فاصله ندارد بلکه در صورت تمایل می‌تواند ظرف چند روز در مرحله و آستانه هسته‌ای شدن قرارگیرد. تمام این موارد نشان می‌دهد هر مقدار هم که اروپایی‌ها در ارتباط با ایران دست و پا بزنند به جایی نخواهند رسید چرا که ایران و آمریکا هستند که باید به توافقی با یکدیگر دست یابند. البته اینجا تحلیل جامع‌تری هم وجود دارد که آمریکایی‌ها فشار بر ایران را و بسته شدن مسیر استفاده کشورمان از برجام در برابر خروج آمریکا از آن را به اروپایی‌ها واگذار کرده‌اند. موردی که ایران هراسی از آن ندارد. چرا که هر چند در حال حاضر اقدام به افزایش سطح غنی سازی کرده است اما تمامی مراحل آن بر اساس پروتکل‌های مختلف در زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال شکل‌گیری است اما اگر آنها بخواهند عملا با مکانیزم ماشه موانعی را برای ایران ایجاد کنند بعید نیست در برابر، تهران نیز در ارتباط با ان.پی.تی تصمیماتی اتخاذ کند که به هیچ وجه به نفع آمریکایی که نمی‌خواهد ایران به سمت و مرحله گریز هسته‌ای برسد، نیست. از این رو بعید نیست ایران و آمریکا در زمین فعلی بازی کنند تا زمانی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دو کشور روشن شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار