| کد مطلب: ۱۱۲۴۰۷۰
لینک کوتاه کپی شد

زهرا نژاد بهرام در گفت وگو با«آرمان ملی»:

پزشکیان نباید در زمین اصولگرایان بازی کند

آرمان ملی- احسان انصاری: حضور پزشکیان در رقابت های انتخاباتی بازی اصولگرایان را به هم زده است.آنها به دلیل اینکه تصور چنین شرایطی را نمی کردند دچار اختلاف نظر شده اند و مسائلی را در انتخابات عنوان می کنند که به خوبی نشان می دهد تصور چنین شرایطی را نمی کردند.آنها متوجه شده اند قرار نیست مانند انتخابات گذشته به راحتی پیروز انتخابات باشد و با رقیبی مواجه هستند که ظرفیت های گسترده خود را برای پیروزی تنها نماینده خود در انتخابات بسیج کرده است.

پزشکیان نباید در زمین اصولگرایان بازی کند

به نظر می رسد کشور در آستانه تغییر و تحول مهمی قرار گرفته که پیامدهای آن در آینده مشخص خواهد شد.«آرمان ملی» برای تحلیل شرایط انتخابات با دکتر زهرا نژاد بهرام، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو سابق شورای شهر تهران گفت وگو کرده است. وی معتقد است؛«در این انتخابات یک کاندیدای اصلاح طلب در مقابل5 کاندیدای اصولگرا قرار گرفته که منصفانه نیست.به هر حال برای اینکه گفت وگویی در انتخابات صورت بگیرد باید نسبت معقولی را در آن مشاهده کرد.البته همین که یکی از گزینه های جبهه اصلاحات در نهایت تأیید صلاحیت می شود پیام مثبتی است که به جامعه داده شده است.این اتفاق به معنای این است که ما می پذیریم که صداهای مختلفی در جامعه وجود دارد که می بایست برای آن فرصت گفت وگو را ایجاد کرد.در شرایط کنونی آنچه اهمیت دارد حمایت هایی است که از کاندیداهای انتخاباتی صورت می گیرد که به صورت طبیعی حمایت هایی که از5 کاندیدای اصولگرا صورت می گیرد از تنها گزینه اصلاح طلبان بیشتر است.در عالم سیاسی نه تنها شناخت بازی ها دارای اهمیت است بلکه روانشناسی اجتماعی نیز دارای اهمیت است.به صورت مثال هنگامی که مردم احساس می کنند بین نامزدهای انتخاباتی نابرابری وجود دارد به نوعی احساسات آنها برانگیخته می شود.»که در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید.

*ارزیابی شما از فضای انتخاباتی و رقابت پزشکیان با 5 کاندیدای اصولگرا چیست؟ پزشکیان برای موفقیت در چنین انتخاباتی چه رویکردی باید در دستور کار قرار بدهد؟

چینش کاندیدای انتخابات امسال همراه با تغییر جدی نبوده و این چینش را در انتخابات گذشته مانند1392 نیز می توان مشاهده کرد.به همین دلیل نیز من معتقدم زمین بازی تغییر نکرده و همان زمین است و در چنین فضایی قرار است سیاست ورزی صورت بگیرد.نکته دیگر اینکه در این انتخابات یک کاندیدای اصلاح طلب در مقابل5 کاندیدای اصولگرا قرار گرفته که منصفانه نیست.به هر حال برای اینکه گفت وگویی در انتخابات صورت بگیرد باید نسبت معقولی را در آن مشاهده کرد.البته همین که یکی از گزینه های جبهه اصلاحات در نهایت تأیید صلاحیت می شود پیام مثبتی است که به جامعه داده شده است.این اتفاق به معنای این است که ما می پذیریم که صداهای مختلفی در جامعه وجود دارد که می بایست برای آن فرصت گفت وگو را ایجاد کرد.در شرایط کنونی آنچه اهمیت دارد حمایت هایی است که از کاندیداهای انتخاباتی صورت می گیرد که به صورت طبیعی حمایت هایی که از5 کاندیدای اصولگرا صورت می گیرد از تنها گزینه اصلاح طلبان بیشتر است.در عالم سیاسی نه تنها شناخت بازی ها دارای اهمیت است و بلکه روانشناسی اجتماعی نیز دارای اهمیت است.به صورت مثال هنگامی که مردم احساس می کنند بین نامزدهای انتخاباتی نابرابری وجود دارد به نوعی احساسات آنها برانگیخته می شود.به همین دلیل شاید بتوان نابرابری که امروز بین آقای پزشکیان و5 کاندیدای اصولگرا وجود دارد بتوان شور انتخاباتی را تشدید کند.ما نباید فراموش کنیم که زمین بازی برای اصلاح طلبان همواره به همین صورت بوده و تغییر خاصی در آن به وجود نیامده است.در انتخابات اخیر با رویکرد خالص سازی تلاش شد یک نگاه حداقلی بر فضای انتخاباتی حاکم شود و به همین دلیل نیز میزان مشارکت در انتخابات به پایین ترین سطح خود رسید و کسانی پیروز شدند که یک بخش از جامعه را نمایندگی می کردند و نه همه آن را. این در حالی است که در انتخابات اخیر در این رویکرد تغییر ایجاد شده و اجازه داده شده گزینه ای در انتخابات حضور داشته باشد که بخش دیگری از جامعه را که تعدادشان بیشتر است را نیز نمایندگی کند.

*آقای پزشکیان برای پیروزی در انتخابات چه بایدها و نبایدهایی را در نظر داشته باشد؟

در این زمینه بخش نبایدها بیشتر خواهد بود. آقای پزشکیان برای پیروزی در انتخابات نباید شعار بدهد.در سال های اخیر مردم

انواع و اقسام شعارها را شنیده اند که عملی نشده است. به همین دلیل نیز قول های شعارگونه مردم را به تشویق نمی کند که در انتخابات مشارکت داشته باشند.نکته دیگر اینکه آقای پزشکیان نباید شکاف های موجود جامعه را تشدید کند ویا به این سمت حرکت کند.ایشان باید روی این شکاف ها پل بزند و نه اینکه آنها را تشدید کند.این در حالی است که در شرایط کنونی ما با شکاف هایی در جامعه مواجه هستیم. نکته دیگر اینکه آقای پزشکیان نباید از اصول اصلاح طلبی عدول کند. اصول اصلاح طلبی نیز خشونت گریزی،مردم محوری و رفع تبعیض است که باید مورد توجه آقای پزشکیان قرار بگیرد.اگر آقای پزشکیان می خواهد در انتخابات به پیروزی دست پیدا کند نباید مردم را پراکنده کند.حفظ و تقویت انسجام ملی در زمینه های مختلف باید در دستور کار آقای پزشکیان قرار بگیرد.آقای پزشکیان نیز مانند هر کاندیدای دیگری می بایست در فضای انتخاباتی روی مسائلی تمرکز کند که درصد پیروزی ایشان را افزایش بدهد. نکته مهم این است که افزایش درصد پیروزی در انتخابات به معنای افزایش و تشدید شکاف های اجتماعی و تحت تأثیر قرار دادن منافع ملی نیست.بی اخلاقی هایی که در برخی انتخابات گذشته وجود داشته هم نگرانی ها را نسبت به تکرار این بی اخلاقی ها افزایش داده و هم اینکه اخلاقی را که ما به خاطر آن زندگی می کنیم را به چالش کشیده است.به همین دلیل نیز اگر برخی از اصولگرایان وارد زمین بی اخلاقی شدند آقای پزشکیان و اصلاح طلبان نباید در این زمین بازی کنند.در شرایط کنونی آنچه که دارای اهمیت است این است که آقای پزشکیان باید تعریف دقیق و صحیحی از تغییر در جامعه ایران داشته باشد.

*ایشان باید چه تعریفی از تغییر ارائه دهد که مورد توجه جامعه قرار بگیرد؟

در شرایطی که چهار دهه از پیروزی انقلاب گذشته امروز جامعه با مطالبات جدیدی مواجه است. نیمی از جمعیت جامعه که زنان هستند با مطالبات گسترده ای مواجه هستند که تاکنون اغلب آنها محقق نشده است.من معتقدم کسی که رئیس جمهور می شود باید خواسته ها و مطالبات مردم را در این زمینه به خوبی درک کند و در راستای تحقق آنها گام بردارد.اگر قرار است ایشان در انتخابات به پیروزی دست پیدا کنند باید موضوع رفع تبعیض را در دستور کار قرار بدهد.ایران کشور تنوع قومیت،زبانی و مذهبی است و این مسائل باید مورد توجه قرار بگیرد.نکته مهمی که باید در دستور کار ایشان به عنوان سنگ بنای تغییر در کشور باید قرار بگیرد موضوع رسانه است.امروزما با پدیده شهروند خبرنگار مواجه هستیم و به همین دلیل دیگر مانند گذشته نمی توان اطلاعات را پنهان کرد و بلکه همه اطلاعات در دسترس قرار دارد.اتفاق مهم دیگری که آقای پزشکیان می بایست در راستای آن حرکت کند آشتی ملی است.ایشان باید مرهمی باشد بر همه زخم هایی که در سال های اخیر مردم و جامعه متحمل شده اند.آقای پزشکیان می بایست گفتمان آَشتی ملی را در جامعه رواج بدهد که زمینه انسجام و همبستگی ملی را به وجود بیاورد.

زمین بازی برای اصلاح طلبان همواره به همین صورت بوده و تغییر خاصی در آن به وجود نیامده است.در انتخابات اخیر با رویکرد خالص سازی تلاش شد یک نگاه حداقلی بر فضای انتخاباتی حاکم شود و به همین دلیل نیز میزان مشارکت در انتخابات به پایین ترین سطح خود رسید و کسانی پیروز شدند که یک بخش از جامعه را نمایندگی می کردند و نه همه آن ر

*مناظره های انتخاباتی نقش تعیین کننده ای در رقابت های انتخاباتی خواهد داشت.پزشکیان برای اینکه بتواند در مناظره ها عملکرد خوبی از خود نشان بدهد چه رویکردی باید در دستور کار قرار بدهد؟

در گذشته ما شاهد بی اخلاقی هایی در مناظره های انتخاباتی بوده ایم. با این وجود با توجه به تذکری که رهبری در این زمینه دادند به نظر می رسد شرایط تغییر خواهد کرد.به هر حال کاندیدای ریاست جمهوری برای مردم قابل شناخت هستند ونمی توانند ماهیت اصلی خود را از دیدگاه مردم پنهان کنند. به همین دلیل نیز تشخیص اینکه چه کسی اخلاق را رعایت نمی کند و چه کسی در راستای اخلاق حرکت می کند با مردم خواهد بود.توصیه من به آقای پزشکیان این است که در زمین اصولگریان بازی نکند. همه ما انسان هستیم و ممکن است تحت تأثیربی اخلاقی قرار بگیریم. این احتمال نیز وجود دارد که برخی از اصولگرایان قصد داشته باشند آقای پزشکیان را وارد بازی بی اخلاقی کنند و با زمینه چینی شرایطی را فراهم کنند که آقای پزشکیان ناچار شوند در این زمین بازی کنند.آقای پزشکیان باید در مسیر اصلی خود حرکت کند و نباید اجازه بدهد مسیر اصلی تحت تأثیر بی اخلاقی های صورت گرفته قرار بگیرد.

*از پزشکیان به عنوان پدیده انتخابات آینده نام برده می شود.آیا اصلاح طلبان با تکرار حماسه دوم خرداد مواجه خواهند شد و گزینه های اصولگرایان را غافلگیر خواهند کرد؟

آقای پزشکیان در گذشته همواره در معرض آرای مردم قرار داشته اند. این در حالی است که بین کاندیدای اصولگرایان تنها دو یا سه نفر دارای چنین شرایطی بوده اند.اینکه یک کاندیدا از شرایطی برخوردار باشد که مردم برای وی وقت بگذارند و در انتخابات مشارکت کنند کار سختی است.این در حالی است که آقای پزشکیان در این زمینه دارای تجربه هستند.آقای پزشکیان باید تلاش کند در فضای انتخاباتی با شفاف سازی چالش های کشور راهکارهای لازم را ارائه کند.آقای پزشکیان باید

این نکته را در نظر داشته باشد که مردم در فضای مجازی و در فضای واقعی جدل ها و تنش های زیادی را تجربه می کنند.نکته دیگر اینکه مردم از تبعیض ها خسته شده اند و به همین دلیل آقای پزشکیان باید به شکلی در فضای انتخاباتی و مناظره ها عمل کند که برای رفع تبعیض ها وارد رقابت های انتخاباتی شده است.اینکه عنوان می شود ایشان می تواند پدیده انتخاباتی باشد جنبه شعاری دارد و به همین دلیل من زیاد نمی توانم با آن همراه باشم.واقعیت این است که حضور آقای پزشکیان حاصل خروجی جریان اصلاحات در انتخابات اخیر است.در واقع نوعی تفاهم بین اصلاح طلبی و حاکمیت به وجود آمده که از بین سه گزینه آقایان جهانگیری،پزشکیان و آخوندی یک نفر تأیید صلاحیت شده اند.به همین دلیل آقای پزشکیان هرچه بیشتر بتواند دیدگاه مصلحانه اصلاح طلبان را در معرض انتخاب مردم قرار بدهد به همان میزان شانس بیشتری در انتخابات خواهد داشت.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار