«آرمان ملی»، از وعده های اقتصادی نامزدهای انتخاباتی گزارش می دهد
شیرین کردن کام مردم در دفتر آرزوهای نامزدها
آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: سامان یافتن تمام ارکان اقتصادی و غیراقتصادی، همزمان با برگزاری انتخابات معجزه ای است که در اکثر مواقع با حضور نامزدهای انتخاباتی به وقوع می پیوندد و می توان شیرینی تحقق وعده ها و تعامل همه جانبه حوزه های مختلف در مسیر رشد و توسعه را در بازار داغ وعده ها کاملاً لمس کرد. اما نابسامانی در حوزه های مختلف اقتصادی – اجتماعی و ... در کشور که مانع از اجرای بسیاری از مصوبات و همچنین عملیاتی شدن طرح ها و مصوبات مختلف است، به قدری در کشور مشهود است که شاید نیازی به مثال آوردن برای باور آن نباشد، نابسامانی در طرح های مختلف مالیات ستانی به دلیل فقدان زیرساخت و بسترمناسب برای اجرا، نابسامانی در سامانه تجارت، ناهماهنگی برای واگذاری تسهیلات مسکن و اجرای طرح های خانه دار شدن مردم و ... چند نمونه از صدها موارد مشهودی است که تاکنون باعث تعلیق بسیاری از طرح هایی شده است که بدون پشتوانه نظرهای کارشناسی در نیمه راه یا اندکی پس از اجرا، معلق باقی مانده است و تنها دستاورد آن هدر رفت هزینه مالی و زمانی است که قطعاً از سرمایه های ملی محسوب می شوند.
در اندیشه پاستور در بازار داغ وعده ها
به گزارش «آرمان ملی»، تورم، شرایط سخت اقتصادی و معیشتی کنونی تقریباً بر همه مسائل فرهنگی، اجتماعی و ... تاثیر گذاشته است و از این رو نامزدهای ریاست جمهوری در فرصت های تبلیغاتی، با وعده های خود در سخنرانی ها، با میدان داری در این زمینه سعی می کنند تا با جذب نگاه ها، آرای بیشتری به خود اختصاص دهند. البته تعدد مشکلات اقتصادی، معیشتی در سطح خُرد و کلان در حوزه های مختلف نیز دستِ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای وعده های انتخاباتی در این زمینه بازتر گذاشته است تا جمعیت بیشتری را معطوف وعده های شیرین خود کنند.
تنزل وعده های انتخاباتی با شعارهای پوپولیستی
کوچک شدن سفره مردم و خارج شدن بسیاری از اقلام اساسی مانند گوشت از سفره ها که به روایت آمار به حدود 7 کیلوگرم در سال کاهش یافته است، فرصتی تبلیغاتی برای نامزدهای انتخابات فراهم آورده تا در اقدامی که در شان مردم ایران نیست، وعده توزیع گوشت ارزان درب خانه ها را دهد، یا با شعار تامین بنزین رانندگان تاکسی های اینترنتی که اکثراً آن را راهی برای گذران زندگی به عنوان شغل دوم و سوم خود برگزیده اند، فرصتی دیگر برای جلب آرای جمعیت فعالان در این شغل را موجب شده که حکایت از کاهش بیش از پیش قدرت خرید مردم و دشواری معیشت برای آنهاست. کارشناسان دلیل تنزل وعده های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به موارد مشابه مذکور که اکثریت خود پیش از کاندیداتوری در انتخابات، در بدنه دولت حضور داشتند را ناشی از ناکارآمدی مدیریت در حوزه های مختلف در کشور می دانند که هر روز بیش از روز گذشته به کوتاه شدن سقف خواسته های مردم منتهی شده است.
امکان درمان تورم و گرانی
تورم و مشکلات اقتصادی، یکی از مشکلات اصلی در سالیان اخیر کشور به شمار می آید که شش کاندیدای ریاست جمهوری نیز سعی کرده اند با وعده هایی چون؛ «تحویل گوشت ارزان درب منزل»، «تامین سوخت رانندگان اینترنتی»، «پیدا کردن راه پس انداز با حقوق های کنونی»، «حذف فیلترینگ»، «کاهش زمان خانه دار شدن مردم به 7 سال» و ... کام مردم را در دفتر آرزوهای خود در مسیر رسیدن به ریاست جمهوری شیرین کنند. اما تاکید و شعار نامزدها برای تحقق حتی این وعده ها به ویژه از سوی کسانی که تاکید بر ادامه راه دولت سیزدهم را دارند، این سئوال را ایجاد می کند که؛ چه موانعی برای اجرای وعده های برخی از نامزدهای انتخاباتی برای اجرا در دولت سیزدهم وجود داشته است که تاکنون عملیاتی نشده است و چه چشم اندازی در 4 سال پیش رو با وجود همه مشکلات پایدار در منطقه و تحریم و ... وجود دارد که چنین آینده ای را برای کشور ترسیم می کنند؟ قطعاً رفع مشکلات و بهبود معیشت و رفع بیکاری و گرانی و ... همگی در گرو تغییر در نگرش و زیرساخت های اقتصادی کشور است که آن هم مشروط به توسعه تعاملات اقتصادی و رفع تحریم ها و ... است، چرا که در غیراینصورت و حرکت بر مداری که تاکنون وجود داشته است، جز کاهش سرمایه گذاری خارجی و خروج سرمایه های داخلی و ... در نتیجه فرسودگی تجهیزات و فقدان تکنولوژی های نوین را به همراه نخواهد داشت.
وعده خانه دارشدن 7 ساله مردم
وعده خانه دار شدن مردم طی 7 سال در حالی که هنوز در اندر خمِ تامین تسهیلات ودیعه اجاره برای مستاجران هستیم، یا وعده تحقق واردات خودرو از سوی برخی از کاندیداها، در حالی که وزیر صمت آن را کابوس خود خوانده است و تامین ارز برای واردات از سوی بانک مرکزی به دلایل مختلف و اولویت بخشیدن به پروژه های دیگر، به تعویق افتاده است، چه معنایی دارد؟ وعده اجرای تمام وعده های انتخاباتی مانند؛ خروج مردم از خط فقر، بهبود حقوق کارکنان و بازنشستگان، انطباق حقوق با نرخ تورم در حالی از سوی برخی از افراد که خود ریاست مهم ترین نهادهای تاثیرگذار در کشور را برعهده داشتند، داده می شود که تا چند روز پیش باعث تجمع اعتراض آمیز این گروه در واکنش به خُلف وعده بازنگری در حقوق و دستمزدها را داشتند و هیچ اقدام عملی نیز دراین خصوص انجام نشده است.
رفع فیلترینگ با انتخاب وزیر
وعده دقت کردن در انتخاب وزیر ارتباطات به منظور بهبود و رفع فیلترینگ کشور با این بهانه که در شأن مردم ایران نیست، در حالی که بارها در دولت های مختلف وزرای ارتباطات در واکنش به دلیل استمرار فیلترینگ پلتفرم هایی که محلی برای کسب و کار آنهاست، پاسخی جز اینکه از اختیار ما خارج است و قادر به انجام کاری در این زمینه نیستیم، گمانی جز این را ایجاد می کند که چنین وعده هایی جز سوءاستفاده از عدم آگاهی تعدادی کثیری از مردم ناراضی از اِعمال فیلترینگ ها چه معنایی دارد؟ البته اکثریت به خاطر دارند که به اقرار وزیران ارتباطات دولت های گذشته، تصمیم گیر اصلی در حوزه فیلترینگ را شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی فضای مجازی و کارگروه تعیین مصادیق آن هستند.بر اساس این گزارش؛ صاحبنظران بر این باور هستند، رشد و توسعه اقتصادی با اتکا به ظرفیت های داخلی و تعامل بهینه با دیگر کشورها ممکن می شود در جهانی که هم اکنون در سایه پیشرفت و تکنولوژی ها به مثابه یک دهکده کوچک تلقی می شود، بدون قرار گرفتن در دایره تعاملات در این دهکده جهانی در مسیر توسعه و رشد قرار نمی گیرد.
ارسال نظر