| کد مطلب: ۱۱۲۳۵۳۲
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی»، از دلایل آشفتگی در بازار لوازم خانگی گزارش می دهد

نجات مصرف کننده با واردات مشروط

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: در بخشنامه اواخر سال گذشته محمد مخبر طی بخشنامه ای به وزارتخانه و سازمان های مرتبط، از واردات برخی از لوازم خانگی با درنظرگرفتن شاخص های مصرف بهینه انرژی و رعایت حقوق مصرف کننده به کشور خبر داد. رویکردی که با واکنش های مختلفی روبه رو شد که تا امروز هنوز ادامه دارد. برخی معتقدند؛ واردات لوازم خانگی به منظور خروج انحصار از تولید و توزیع صنعت لوازم خانگی ضرورتی غیرقابل انکار است تا حقوق مصرف کننده از نظر کمی و کیفی و همچنین امکان خرید دیگر برندهای موردنظر خارجی نیز لحاظ شود. از سوی دیگر گروهی از فعالان در این عرصه نیز بر این باور هستند ادامه حیات برای تولیدکنندگان لوازم خانگی در وانفسای تحریم، تورم و کسادی بازار با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، با تشدید واردات، بیش از پیش دشوار می شود. آنها همچنین می گویند برای رقابت تولیدکنندگان داخلی با خارجی ها، باید شرایط برابر در زمینه تامین مالی ارزان، تامین مناسب مواد اولیه و ... فراهم شود. اما الان این شرایط برای داخلی ها وجود ندارد.

نجات مصرف کننده با واردات مشروط

رکن اصلی در بازار لوازم خانگی

به گزارش آرمان ملی، حبیب الله انصاری، دبیرکل اسبق اتحادیه لوازم خانگی درباره ضرورت واردات لوازم خانگی به کشور به منظور خروج از انحصار و متعادل سازی قیمت محصولات در این صنعت گفت: صنعت لوازم خانگی در ایران مدتی است در تلاش برای رشد شاخص های کمی و کیفی تولیدات خود بر اساس استانداردهای جهانی است تا بتواند در بازار راکد لوازم خانگی مشتریان خود را حفظ کند، البته لازم به ذکر است؛ هر چند تکنولوژی تولید این محصولات در حد بسیار مطلوبی در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دارد، اما باید برخی از مواد اولیه مورد نیاز و قطعات مانند موتور یخچال و ... را از دیگر کشورها وارد کند تا تولید آن در حد و اندازه های محدود مقرون به صرفه باشد. او توضیح داد: توجه به خواسته های مشتریان، ارائه خدمات پس از فروش، ارائه مشاوره های کارشناسی برای چگونگی نصب و استفاده بهینه از محصولات و ... از جمله اموری است که می تواند مشتریان را در رقابت با تولیدکنندگان مختلف داخلی و خارجی حفظ کند و البته سازمان های ذیصلاح باید در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان از هر گونه اِهمال و کوتاهی تولیدکنندگان با محصولات بی کیفیت یا بی توجهی به خدمات پس از فروش، اقدامات جدی اِعمال کند. تولیدکنندگان لوازم خانگی باید در تولید محصولات خود استانداردهای ملی را رعایت کنند در غیراینصورت از ارائه محصولاتشان به بازار خودداری می شود.

یک بام و دو هوا در حمایت از صنعت لوازم خانگی و خودرو

انصاری اضافه کرد: حمایت از تولید در برخی از رشته ها مانند لوازم خانگی با توجه به اینکه توسط بخش خصوصی انجام می شود و از حمایت های دولتی مانند آنچه در صنعت خودرو صورت می گیرد، ضروری است، از این رو آزادسازی واردات لوازم خانگی تولیدکنندگان این صنعت را زمین گیر خواهد کرد، البته حمایت از حقوق مصرف کنندگان از جمله اولویت هایی به شمار می آید که با افزایش نظارت و الزاماتی در خصوص تولید و توزیع و قیمت گذاری بر محصولات لوازم خانگی می توان به شاخص های مورد نظر در این راستا دست یافت. وی ادامه داد: مصرف کنندگان لوازم خانگی حتی در صورت نارضایتی از نحوه نصب و راه اندازی محصولات خریداری شده، از تکمیل پروسه خرید خودداری کند تا تولیدکننده، خود را ملزم به اجرا و استانداردها از تولید تا توزیع نهایی ببیند.

ضرورت تغییر فرهنگ

انصاری فرهنگسازی درباره حمایت از محصولات ایرانی که دارای کیفیت و قیمت مناسب هستند را از جمله ضروریات تحقق شعار امسال دانست و افزود: استفاده از کالای خارجی حتی با کیفیت کمتر در مقایسه با برخی از محصولات داخلی تبدیل در فرهنگ ایرانیان تبدیل به امتیازی شده که در نهایت باعث خرید لوازم خانگی خارجی بی کیفیت از برخی از کشورها به جای خرید محصولات با کیفیت بهتر ایرانی شده است و به نظر می رسد دراین رابطه نیاز به فرهنگسازی بیشتری وجود دارد. او افزود: لوازم خانگی از متنوع ترین صنایع موجود در کشور است که متقاضیان با توجه به سطح درآمد خود از آن استفاده می کنند و ایران نیز در بسیاری از شاخه های آن دارای برند خوبی است اما واقعیت این است که وضعیت این صنعت امروز ایده‌آل نیست و کاهش فروش و عدم گردش مالی بهینه، امکان تولید بیشتر و وضع استراتژی را به صنعتگر نمی‌دهد و منطقی نیست که برای انبار تولید کند و در این بین اعتمادسازی در این صنعت یکی از شاخص های مهمی به شمار می آید که می تواند سطح فروش در بازار لوازم خانگی را ارتقا بخشد. در کنار فواید و مضرات آزادسازی واردات لوازم خانگی به کشور باید در نظر داشت که موضوعی مانند کاهش قدرت خرید مصرف کننده نیز بسیار مهم است و اگر حاکمیت به آن توجه نداشته باشد بازار کالاهای تولید داخل یا وارداتی ها همچنان درگیر رکود خواهد بود و به این ترتیب فروش محدود مشکلی را برای طرفین حل نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش؛ باید توجه داشت که از سال97 دو عامل جهش نرخ ارز و تحدید واردات شرایط جدیدی را برای صنعت لوازم خانگی ایران به وجود آورد. از یکسو جهش نرخ ارز موجب افزایش قیمت محصولات خارجی موجود در بازار شد و از سوی دیگر محدودیت واردات، فروش رسمی و خدمات پس از فروش کالای داخلی را مختل کرد. اما در این میان کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا لوازم خانگی از دسترس بسیاری از مردم خارج شود. به این ترتیب تولید مستمر این کالا ادامه دارد، اما کاهش فروش در بازارهای داخلی و همچنین مشکلات متعدد در مسیر صادرات که میزان آن را به شدت پایین آورده، باعث شده تا از سمت عمق ساخت داخل افزایش داشته باشد، اما از سوی دیگر محصولات تولیدشده به فروش نرسند که این نیز خود معضل بزرگی برای تولیدکننده محسوب می شود که نیازمند بازنگری در برخی موارد و همچنین حمایت های بیشتر از سوی دولت در بخش صنعت لوازم خانگی است. واردات محصول نهایی عمق تولید داخل را کاهش می دهد و واردات حتما باید همراه با انتقال فناوری باشد تا به ارتقای وضعیت تولید در کشور کمک کند. البته تولیدکنندگان با توجه به تجربیات قبلی کشور همیشه این نگرانی را دارند که در صورت توافق با کشورهای غربی و آزاد شدن منابع، واردات خیلی از محصولات آزاد شود و منافع و سرمایه گذاری آنها نیز نادیده گرفته شود. علاوه بر این، با توجه به نظرات مختلف، تکرار چندباره اظهارات متناقض درباره واردات لوازم خانگی و اینکه ممنوعیت واردات نمی تواند مادام العمر باشد، باید دید بالاخره کشمکش بر سر واردات لوازم خانگی پایان می یابد؟

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار